Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer totaal dood

jeanne-heijmans

Recommended Posts

Zag ik vanmiddag, totaal helemaal slap de bladeren,ik snel water gegeven,er hangt nog een vrucht aan, maar die is ook glansloos. Hij stond in de volle zon,dacht dat ze het niet warm genoeg konden hebben! Wat is hier verkeerd gegaan? o ik heb er wel wat bladeren afgehaald die vol zaten met witte plekken en een schimmelachtig iets er op, is dat de oorzaak??

Hier staan de komkommers ook in de volle zon, daar houden ze juist van. Wel moet ik ze met dit warme weer minimaal 2 keer per dag water geven, misschien heb je te weinig water gegeven? Het zijn bijzonder dorstige planten!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Bij mij staat de komkommer ook in de volle zon (zo'n 4 uur per dag). Heb je hem toevallig mest gegeven? Te veel mest kan niet goed zijn voor de plant.

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

Ik heb weleens gelezen dat er een bepaalde ziekte is bij komkommerplanten waarbij ze zomaar van de 1 op de andere dag dood zijn. Maar ik kan niet meer terugvinden waar ik dat had gelezen. Misschien dat iemand anders het weet.

Ik heb dat hier ook eens gelezen, ging wel over meloen denk ik.

Een ziekte die optreedt als de plant al vruchten draagt en waarbij de plant op enkele dagen sterft.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

gevonden denk ik

Het is Fusarium Oxysporum.

Dat is een schimmel die zich op de vaatbundels zet en zo de water en voedingsstoffen toevoer onderbreekt, waardoor de plant verwelkt en sterft.

Je kan het nakijken door de stengel door te snijden.

Fusarium Oxysporum zorgt voor een donkere verkleuring van de vaatbundels.

http://www.relabdenhaan.com/UserData/Documents/B899B60437624C1697D8BD7B933CFC13.pdf

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

De bladeren van mijn komkommer ( chinese Slangen) zijn ook gaan liggen en nu zie ik dat de komkommers die aan de plant hangen beginnen te verkleuren ( geel worden), Ik dacht dat een komkommer toch groen was

Zouden deze nog te redden zijn?

Voor dit soort vragen geldt eigenlijk altijd: van een foto (detail en overzicht) is het vele malen makkelijker om te beoordelen wat er mis gaat. Nu blijft het allemaal wel heel erg gissen, van water en bemesting tot een schimmel.

Waarschijnlijk meeldauw, eventueel een combinatie met voeding. De komkommers zijn al vrij rijp, mogelijk verkleuren ze (mede) daarom geel. Chinese slangen zijn overigens wel wat lichter van kleur (inderdaad richting wat meer geel-licht groen) dan de supermarkt komkommer.

Wanneer er op het blad (achterkant/onderkant) een webje is dan is dit spint dit komt door het warme weer. Deze bladeren eraf zo niet komt de hele plant eronder te zitten. Hij gaat gewoon door in de oksel van de steel, de nieuw gevormde bladeren zijn groen. De komkommers die eraan zitten eraf zodat de overige weer genoeg water/voeding krijgen.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)