Jump to content

Varkensvlees-verkoop op de moestuinforumdag.

Jorieke123

Recommended Posts

Ook voor deze moestuinforumdag moet er weer een varken aan geloven Ik denk zelfs 2, want ze zijn niet zo groot. Al wel bijna 1,5 jaar oud, dus 2 à 3 keer zo oud als een industrie-varken.

Het versnijden en verpakken in de week voor de moestuinforumdag beviel dit voorjaar niet zo, de dag zelf brengt al aardig wat werk met zich mee. En we zijn er toch een hele dag (en iets van de volgende dag) mee bezig.

Dus we slachten een week (of 2 ) eerder, en vriezen dan alles in. Netjes vacuüm verpakt, in stevig plastic. Als je dus wat verder moet rijden, dan is een kleine koelbox bijv. wel handig. Of een stel koelelementen die je hier op die dag in de vriezer gooit, en alles pas uit de vriezer haalt als je weg gaat. Komt helemaal goed dan

Samen met de slager snijden we alle standaard stukken, zoals daar zijn: Hamlappen, speklappen, karbonades (in alle mogelijke varianten), schnitzels, spareribs, filetlapjes, haas, gehakt, poulet.

Verder ook mogelijk: fricandeau (aan 1 stuk), tong, hart, lever, nieren, vet (voor zeep!).

We willen er een soort standaard pakketten van maken, met wat speklappen, karbonades, hamlappen, gehakt, poulet, etc.

Zo'n 30% zal bestaan uit gehakt, daar heeft een varken nou eenmaal vrij veel van

Wil je 1 of 2 kilo, dan kan je doorgeven welk stukje vlees je in ieder geval in het pakket wilt hebben. Dan valt er een ander stukje af. Dit omdat er nou eenmaal veel verschillende stukken vlees zijn. En je niet alles in 1 of 2 kilo kunt proppen.

Boven de 2 kilo komen alle stukken wel zo ongeveer aan bod denk ik.

En omdat er wat tijd zit tussen slachten en de moestuinforumdag, kunnen we ook leveren: gerookte (gezouten) stukken buikspek. Voor spekblokjes dus. Die zouten en roken we dus zelf, en omdat het vrij bewerkelijk is, vragen we er wat meer voor. Ik moet nog even kijken en bedenken wat de 'meerprijs' dan is

Edit: Het zijn porties van 250 gram geworden. Zo'n portie kost dan 3,50. Dat is dus los bij te bestellen.

Net als grove leverworsten, verpakt in plastic 'darm'. Die kosten 3,50, en wegen 350 gram per stuk.

De prijs van de rest van het varken is 9 euro per kilo. Je kunt in dit topic aangeven wat je wil, het mag ook via PB. Mocht je ook nog vragen hebben bijvoorbeeld.

Het gaat in dit geval om een Husumer varken, en een Bonte Bentheimer/Pietrain kruising.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Mochten er mensen zijn die grotere stukken willen (Hele achterpoot/ham, stuk buikspek, voorpoot/ham, kop, een groot stuk om een boel Engelse bacon van te maken ( http://www.thepauperedchef.com/2010/04/a-guide-to-bacon-styles-and-how-to-make-proper-british-rashers.html ), etc. etc. Dan hoor ik dat graag. Dan slachten we 1 varken voor bevroren lapjes en stukjes, en 1 varken voor de grote hompen. Daar hebben we minder werk aan, dus dat kan wel vlak voor de moestuinforumdag.

Giga-gaas.nl

Hoi Jorieke,

Ik wil graag weer vlees van je.

Ik moet alleen nog even overleggen wat we nemen.

Het vlees was vorige keer heel lekker.

En binnenkort ga we nog overgebleven vlees gebruiken voor op de barbeque.

Dus in de vriezer komt dan weer plek vrij.

Je hoort het nog wel van me.

Groetjes,

Conny.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

• 1 month later...

Maandag is het zo ver, dan gaat Spekkie naar de slager. Hij is dan 1,5 jaar oud geworden. En hij is 1 van de laatste varkens die hier lopen, die niet hier is geboren.

Vanaf dit voorjaar hebben we de eigen biggenproductie mooi op gang, en hoeven we dus geen biggen meer aan te kopen.

Spekkie is ouder dan de andere varkens die we wel hebben geslacht. Hij groeide gewoon niet zo hard, en dan zit er nog geen mooi buikspek aan

Nu is hij mooi op gewicht, ik denk zo'n 100 a 110 kilo. We meten hem nog even op van te voren, zodat we er ooit nog een beetje oog voor gaan krijgen.

We hopen dat er genoeg ruimte is in de vriezer, dat is altijd maar weer even inschatten en proppen.

Foto154751561377696211.jpg

Giga-gaas.nl

Dag Jorieke,

Je varkentje is de afgelopen keer erg goed bevallen! De smaak, dan - niet het varkentje. We zouden graag nog wat bestellen - of spekkie adopteren, mn vrouw vond de foto zo lief.

Heb je nog vlees over? Ik zou graag 6 kilo willen. Wat voorkeur betreft mag je lekker mixen. We zouden wel graag weer eens een varkenshaasje eten, die heb ik al een paar jaar niet op. Ik hoor het wel!

@Zoop: Ik heb nog heel wat vlees over! De vriezer zit weer bommetje-ramvol, dus laat de moestuindag maar komen! Ik noteer dat jullie 6 kilo willen.

Adopteren is dus niet meer mogelijk

Kruidje: ik heb een mooi stuk voor je klaarliggen, en vul het aan met ander lekkers

Spekkie had het blijkbaar wel wat te goed bij ons, hij woog al 122 kilo en had een FLINKE laag met vet om zijn lijfje. De speklappen zijn dus ook zeker niet mager te noemen. Maar ik heb sowieso een afkeer tegen het woord 'mager-spek'. Spek is vet. Punt.

In de rest van het vlees is het niet echt te merken, maar je kunt zeker geen Sonja-Bakker-maaltijd maken met vlees van onze varkens. Ze groeien langzaam, door normaal (geen supersonisch mega fantastisch afgemeten en op de microgram nauwkeurig) voer, en beweging en buitenlucht. En dus is het vlees gemarmerd met dunne adertjes vet, die smelten in de pan, en het vlees lekker sappig maken.

Mocht je vlees willen bestellen, en dat voor of na de moestuindag op willen halen, dan kan dat natuurlijk ook! Misschien vind je het niet handig op die 21e van september, dan hoor ik het wel.

Er zijn nog wat verpakkingen met lever, en eventueel dus ook mooie blokken met dikspek (voor bijv. zeep!). Dat laatste is natuurlijk wel een stukkie goedkoper, omdat het van die hompen zijn waar je verder weinig mee kunt.

Oh, er zijn helaas geen spareribs. De meeste ribben zitten in de karbonades, of zijn per stuk uit het buikspek gesneden, om dat zo mooi mogelijk te houden.

Giga-gaas.nl

Hoi Jorieke

Heb je nog 1 of 2 varkenspoten? Zoja, zou je die aan Bit kunnen meegeven? En mag ik dan de kosten per bank betalen? Want ik kan zelf niet op de 21e, maar Bit zei vanavond dat hij ze wel voor me mee wil nemen

Laat je het even weten??

Ja tuurlijk Piroska!

@Nynke: Ik heb nog 2 poten van het vorige varken liggen. De poten van dit varken zijn al gekookt en worden deze dagen door de honden opgegeten. Echt de voeten met 1e knokkel zeg maar dan. Hebben we het dan over hetzelfde stuk?

In de vriezer liggen nog poten die langer zijn, echt het onderbeen. Wacht... ik meet ze even op ok, 30 cm lang dus. Het zijn de achterpoten, die je van de ham af zaagt als je die niet ophangt maar er wat anders mee doet.

Ik heb van de Kunekune varkens (die we tussendoor nog ergens hebben geslacht ) nog 2 'hocks' Ik weet het Nederlandse woord niet... Het komt van de voorpoten, en er zit meer vlees aan dan aan het onderbeen. Het is min of meer het bovenbeen. Bij een varken lijkt dat allemaal 1 geheel, maar het zit dan boven de knie.

Zoals dit: http://www.seriouseats.com/images/2012/05/20120501-boiled-ham-hock-nasty-bits-01.JPG Maar dan vrij klein dus, omdat het kleine varkens waren.

Giga-gaas.nl

(PB naar Nynke gestuurd )

Het buikspek is gezouten (samen met wat peper, knoflookteentjes en wat andere specerijen) en gisteren gerookt. Ik ben het nu in blokjes aan het snijden, en maak er dan porties van 250 gram van. Zo'n portie kost dan 3,50. Dat is dus los bij te bestellen.

Net als grove leverworsten, verpakt in plastic 'darm'. Die kosten 5,00, en wegen 500 gram per stuk.

Giga-gaas.nl

Piroska, Geen probleem, het zijn dus al wel blokjes/stukjes he? Geen homp van 1 kilo Ik ben er een hele tijd mee bezig geweest, maar dan heb je ook wat

1e bericht is wat aangepast. (info over gerookt spek toegevoegd)

Giga-gaas.nl

En met spinazie en roomkaas door de macaroni! En door de courgettesoep, en en en

Volgend jaar zorg ik ook voor grotere stukken. Joep zei al zoiets, maar ik vond het onzin (was net zo lekker aan het snijden)

Giga-gaas.nl