Bourgondische_dame Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Hallo mede moestuin gebruikers. Ik heb enorm veel mieren en luizen in de tuin. Nou wil ik absoluut niet met chemische rotzooi beginnen, weet iemand iets waar je ze mee weg kan jagen?Ik was al op zoek naar lieveheersbeestjes, want die vreten de luizen op, maar ook die zijn hier haast nergens te vinden. Ik heb bv een rozenstruik voor consumptie, maar de luizen denken er volgens mij net zo over. Quote Een dag niet lekker gesmuld, is een dag niet lekker geleefd (bourgondische_dame lijfspreuk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Die mieren zijn geen probleem, die eten de zoete afscheiding van de luizen maar zijn absoluut niet schadelijk voor je planten. Luizen: een plantenspuit vullen met water, zeep (groene of afwasmiddel) en een scheut spiritus en daarmee dagelijks alle bladeren/bloemen besproeien die er last van hebben (wel pas 's avonds, anders verbranden je planten) Lekker hard en van lekker dichtbij sproeien, zodat je ze eraf spuit. Minstens een week volhouden, luizen leggen eitjes die na een dag of 5 uitkomen. Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bourgondische_dame Posted July 21, 2013 Author Share Posted July 21, 2013 dank je wel... ga ik doen. Quote Een dag niet lekker gesmuld, is een dag niet lekker geleefd (bourgondische_dame lijfspreuk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Van internet geplukt, niet van mijzelf dus....http://achterhoek.startpagina.nl/prikbord/read.php?122,5352286,5352287 Mieren Als u last heeft van mieren is er een plantaardige oplossing voor uw probleem. Als er goudsbloemen, afrikaantjes, lavendel, boerenwormkruid, of bieslook geplant wordt bij de plaats waar de mieren overlast bezorgen maken de mieren liever een omweg. Mieren hebben een hekel aan de geur van deze planten. Als u last van mieren heeft spuit dan een streep met citroen afwas over de plek waar ze steeds vandaan komen, ze zijn echt de volgende dag nergens meer te vinden.- Diny van Veltum Nog een milieuvriendelijke tip tegen mieren in de tuin: giet enkele dagen achter elkaar liters kokend water over de nestuitgangen. Je hebt hier echt liters voor nodig, want de gangen zijn erg lang.- Claudy Bij last van mieren kun je koperdraad voor de dorpel van de deur spannen. Mieren komen niet over koper heen.- Tineke Om mieren weg te sturen bv. achter op het plaatsje, het gebruikte afwaswater over de plaats waar ze zijn gooien en weg zijn ze. Lukt dat niet in 1 keer, dan meerdere keren herhalen. Het lukt bij mij altijd!- Marielle Deze tip werkt echt: (van mijn oma) Bij mieren: Strooi op het mierenpad of uitgang koffiedik (gewoon uit de filter) na een/twee dagen zijn de mieren weg. Je kunt het hierna gewoon opvegen.- K. Niemeijer Heeft u veel last van mieren, strooi dan wat vimpoeder op de nestjes, de mieren hebben een hekel dat de poeder aan de pootjes en de vleugels zitten. Na een paar dagen zijn ze zo goed als verdwenen.- Wieny Joziasse Mieren blijven uit huis door gewone talk poeder te strooien. Bijv. langs de drempel van de buitendeur. Na regen wel herhalen. Goedkoop en milieu vriendelijk.- Alrik van Wijk Bij last van mieren leg je enkele stuivers op de plek waar de mieren zijn en ze verdwijnen binnen een mum van tijd.- W. Ploeger Met een 5 cent euro muntstuk, houdt u mieren op een afstand. Leg een muntstuk (of meerdere) bij de deuropening, en de mieren blijven liever buiten.- Wijnie Leg daar waar de mieren binnenkomen enkele kruidnagels, de mieren mijden deze plaats- D.J.de Knegt van Dalen Met afwasmiddel een lijn trekken voor het gat en daar waar de mieren binnen komen. Even een twee of drie dagen laten staan, en...echt geen last van mieren!- Brigitte Mazena of ander bindmiddel bij het mierennest, als de mieren dit eten zet het uit en overleven ze dit niet. Gekookt water op het nest gieten of afwas in het mierennest spuiten.- Karin De ingang van de mieren een paar keer goed inspuiten met glassex, ze verdwijnen streeploos.- Sibella Gewoon een 5 euro centje leggen op de plek waar ze vandaan komen u zult zien dat ze verdwijnen.- Marion Als u niet wilt dat de mieren in een lange rij uw huis binnen wandelen maar wel gewoon buiten mogen blijven dan is een watje met chloor genoeg. Leg dit op de plek tot waar ze mogen komen en ze zullen niet verder lopen maar een andere weg gaan. Doeltreffend en miervriendelijk.- Annemieke Strooi een beetje bruine suiker waar er mieren komen. Mieren storten zich op suiker, maar de bruine suiker gist in hun magen. Niet goed voor de mieren maar zeker veilig voor spelende kinderen....- Dirk Janssens Ik heb maizena geprobeerd om mieren te bestrijden in huis (er zit een mierennest net bij de tuindeur), maar maizena helpt niet hoor??!!- Hanneke EEN TEENTJE KNOFLOOK OPEN SNIJDEN, EN BIJ HET NEST NEERLEGGEN. OF ZELFRIJZEND BAKMEEL STROOIEN. (GEEN MIER MEER TE BEKENNEN )- RIENSTRA Gewoon pure ammoniak in de gaten gieten en ik heb ze nog niet weer gezien. - Jakob Heeft u last van mieren die binnen komen, gewoon ff een stukje koper voor de deur of bij het gat doen waar ze binnen komen, en weg zijn ze.- A. Assen Mieren kan je weg krijgen door wat bakpoeder te strooien bij de plek waar ze zitten, met een dag zijn ze voor maanden weg. En veilig voor kinderen.- Ellen Als je last hebt van mieren dan kun je er kaneel poeder op strooien en je krijgt nooit meer last van mieren. Leg gewoon wat citroenschil neer. Leuk om tezien hoe rap ze dan zijn. Ik heb ze niet meer terug gezien ! - Anna Kersten. Last van mieren???? zet voor de drempel van je huis een streep met schoolkrijt, mieren lopen niet door het krijt heen.- Linda A: Mieren hebben een grote afkeer van nogal wat geurtjes en materialen. Deze afkeer kunnen we gebruiken om de mier uit (delen van) de tuin te weren. Hieronder staat een aantal mogelijkheden. Bladeren uitstrooien:Lavendel, tijm, marjolein, tomaat, varens Planten neerzetten (rond de te beschermen planten):Boerenwormkruid, afrikaantjes, goudsbloemen, maggyplant Uitstrooien:Rode peper, koffiedik, kruidnagel, knoflookpoeder, gebroken eierschalen, kalk, gesteentemeel Uitgieten (op de looppaden):Uien- en knoflooksap In tuincentra zijn niet-giftige afweermiddelen te koop. Dit zijn sterk geurende stoffen, bijvoorbeeld op basis van ui, die het oriëntatievermogen van de mier aantasten. Hierdoor kunnen de mieren de mierenpaadjes en het nest niet meer vinden en zullen ze verdwalen. De mieren die in het nest leven en voor de eieren zorgen, krijgen geen voedsel meer. Het gevolg is dat het nest uiteindelijk zal uitsterven. (Bron: milieucentraal) A: Vorig jaar kwamen hier de mieren ook voorbijrennen & iemand had het over de truc met de stuiver: stuiver op zo'n mierenpad leggen waar ze je Hele Huis binnengaan, weg mier, Ik ben nogal mierofiel maar ook nieuwsgierig, dus ik stripte wat elektradraad en prikte dat tussen de bemierde terrastegels. Dat vond het volkje niet leuk. Daar liep het met een enorme boog omheen. Daar was geen mier te bekennen na een tijdje. Ze waren verderop gaan zwoegen. (Annet) A: Maak een mengsel van poedersuiker en droge gist. De mieren nemen dit mee naar hun nest en eten zich min of meer dood. (Frits) A: Keukenzout op/rond de mieren gaatjes, evt inspoelen met kokend water. A: Kokend water in nestingang gieten. Een aantal keren herhalen. A: Heeft u last van mieren in het gazon, strooi er fijngenipperde rauwe uien tussen. (Ciska's tante) A: Een theelepel borax mengen met 4 of 5 eetlepels honing of Marple Syrup en dit op een meloenschil bij het mierennest leggen. De werkers nemen het mee en zo wordt het hele nest uitgeroeid. Dit recept helpt ook tegen wespen. Je moet het afdekken zodat de bijen er niet van eten. (Alan) Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Toch van mij wel de kanttekening dat er kennelijk bij mensen het idee kan leven , dat het gebruik van Borax ; keukenzout, een streep puur afwasmiddel, Vim strooien , pure azijn gieten, iets van milieuvriendelijk zou kunnen zijn of niet schadelijk voor de planten oid ? Niet dat ik O zo milieu-bewust tuinier ofzo, maar ik begrijp écht de last van een mier in een moestuin totaal niet trouwens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 (edited) De mieren mogen overal lopen behalve in huis. De luizen bestrijd ik met brandnetelthee, om de dag spuiten tot ook de laatste eitjes zijn uitgekomen. (Meestal totaal drie of vier keer.) Edited August 22, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Nou ja, azijn is in elk geval nog gemakkelijk biologisch afbreekbaar, dus in die zin is het een redelijk milieuvriendelijk alternatief in vergelijk met veel andere dingen. Maar verder helemaal met je eens Bit, mieren zijn vreselijk nuttig, dus ik zou er absoluut niks tegen ondernemen. En dingen als zout en VIM komen zeker de tuin niet in. Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bourgondische_dame Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 ik heb oa tayberry's in de tuin staan en ik vind dat heel erg lekker... helaas de mier ook vandaar ze weg moeten... Quote Een dag niet lekker gesmuld, is een dag niet lekker geleefd (bourgondische_dame lijfspreuk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Geen hulp nodig... maar ik liet hún wel ff schrikken toen ik m'n koolstronken bovenin het compostvat gooide.Dáár hadden nou net de mieren ál hun honderden eitjes neergelegd!!!Dikke paniek dus.... eitjes werden razendsnel terug naar beneden vervoerd terwijl de koolstronken dapper werden aangevallen...Tijdje later waren alle eitjes uit het zicht verdwenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Mooi om te zien hé, Erny! Daar kunnen wij mensen nog van leren, dat teamwork van mieren. Ik ben ervan overtuigd dat mieren toch wel in de top 10 van meest geslaagde diersoort hoort, en wij maar zeuren. Ze zijn georganiseerd, volhardend, hebben voor de meeste problemen allerhande oplossingen en laten zich niet gemakkelijk bestrijden. Mieren en luizen, tsja, luizen zijn ^&%^maar de mieren zelf laat ik zoveel mogelijk met rust en anders ga ik ze te lijf met bakpoeder, kervel, koffieresten etc. Helpt allemaal prima, dus waarom agressiever te werk gaan? Ondanks ik me nergens aan erger w.b. mieren is me nu toch iets aparts opgevallen: Mieren in de bloemen van de pompoen. Wat willen ze daar? Daar willen toch geen luizen in komen, die moeten toch niets van een pompoen? Komen ze voor de nectar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen73 Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 De mieren planten express luizen in de nieuwe knoppen. Met als bedoeling dat de luizen eitjes gaan leggen en zich vermenigvuldigen. De mieren eten namelijk graag suikerachtige luizenpoep.Vandaar dat je mieren en luizen aantreft in de nieuwe knopppen van met name vruchtdragende planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen73 Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Heeft trouwens iemand een knopsparende oplossing?Nu pluk ik namelijk deze besmette knoppen weg, maar tja, dan kan ik daar ook geen oogst meer verwachten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Er zijn verschillende natuurlijke vijanden die je kan kopen:lieveheerbeestje-larve, lieveheerbeestje, galmug, sluipwesp, roofwants Je zal wel eerst wat aan de mieren moeten doen, want die beschermen de bladluizen.Bladluizen en mieren leven in symbiose. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjuutje Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Ik heb dus mieren en luizen in mijn glazen kas.... en daar ben ik niet zo blij mee want ik wordt zelfs aangevallen door de mieren op het moment dat ik probeer een jonge zaailing uit een potje te halen (want in die potjes hebben de mieren hun eieren gelegd). tot nu toe giet ik kokend water over de tegels in de kas waar óók mieren onder zitten maar het helpt nog niet heel erg. de luizen willen ook nog niet echt verdwijnen, helaas hier ook geen lieveheersbeestjes meer te bekennen.... Iemand nog tips voor deze plagen in de kas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Voor de komkommers in de kas en de tuinbonen buiten gebruik ik Spruzit. Erg agressief middeltje, maar verdwijnt snel en werkt prima. Mag in de biologische tuinbouw worden gebruikt. Twee keer binnen vijf of zes dagen gebruiken en klaar. Mieren bestrijden is redelijk zinloos en onnodig. Als je de veestapel hebt vernietigd verdwijnen ze vanzelf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts