Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een vraagje over mijn pruimenboompje, die dit jaar voor het eerst vrucht draagt, althans bij óns in de tuin.

Ik heb dit boompje gekocht in de veronderstelling dat het een "Reine Claude Verte" betrof met een groene tot lichtgele kleur, zodra de vrucht rijp is.

Nu de vruchten echter rijp beginnen te worden, blijken ze een paarsige kleur te krijgen.

Op de foto zijn er een paar te zien die een beetje paarsig worden, maar van de week heb ik er al een knalpaarse afgehaald (En gelijk opgegeten natuurlijk)

Zou het kunnen dat ik, omdat er een perenboom in de tuin van de buren staat, een kruisvariant krijg?

mecp94681375126225.jpg

Uploaded with ImageShack.com

Geplaatst:

Je hebt waarschijnlijk een ander ras dan je dacht.

Dat met die perenboom kan niet, om 2 redenen:

Alleen een pruim kan een pruim bestuiven.

Als je pruim bevrucht wordt door bestuiving door een andere pruim, krijg je toch het ras dat je boom is. Een kruising komt er pas als uit een pit een nieuwe boom zou groeien. Rasechte pruimenbomen worden nooit gezaaid! Om zeker te zijn van het ras, wordt er een ent gemaakt. Een takje van het goede ras, laten ze uitgroeien op de wortels van een pruimenboom die makkelijk groeit. Zo zou je zeker moeten zijn, dat je de goede pruimensoort krijgt. Bij jou is er ergens iets fout gegaan... verkeerd naamkaartje of zo?

Aanvulling: Toch zou het een RC verte kunnen zijn. Op Google afbeeldingen zie je er een met die naam die ook van die rode blosjes heeft. Tweede rij helemaal rechts op deze link:

https://www.google.nl/search?q=reine+claude&safe=active&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Ozf0Ud37AsXptQarnIFw&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1680&bih=935#safe=active&tbm=isch&sa=1&q=reine+claude+verte&oq=reine+claude+verte&gs_l=img.1.0.0j0i24l5.77307.79159.0.81418.6.3.0.3.3.0.48.121.3.3.0....0.0..1c.1.20.img.fTo6qXFJi1I&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.49784469%2Cd.Yms%2Cpv.xjs.s.en_US.MpiVkF51mpA.O&fp=39d32111b0fa0ee5&biw=1680&bih=935&imgdii=_

Blijkbaar heeft dit ras verschillende schakeringen!?

Hoop in ieder geval dat het een lekkere pruim is!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties,

Ik bedoelde in de eerste post natuurlijk dat de buren ook een pruimenboom hebben staan IPV een perenboom, zó veel had ik op school nog wel meegekregen over de bloemetjes en de bijtjes

Dus jij denkt dat het ook verbranding kan zijn, Frank?

Er zit er nu eentje in die me helemaal egaal (licht)paars lijkt, zal deze vanavond even plukken en een fototje van maken.

Geplaatst:

Hoi, de opal is het niet, die heb ik vorig jaar laten verwijderen uit mijn tuin. De opal begin met olijf groene vruchten en worden snel blauw daarna tot paars toe, zal eens foto's op zoeken. De pruimen op de foto zijn licht met roze.

Ps ik had een appelboom gekocht, dat dacht ik en het werd de pruim de "opel". heb er wel heel veel en hele mooie grote vruchten van gekregen.

Geplaatst:

Wordt het bijna een ander topic ( ra ra , wat is nou een Opal ? ) En gelijk hebben hoef ik écht niet hoor.

Maar goed. Gisteren durfde ik niet eens te reageren in dit topic, omdat ik dus dacht dat dat Opal helemaal niet kón zijn. Opal ken ik namelijk als blauw. Egaal donkerstaalblauw. Groen beginnend.

Maar goed. Dat is de topicvraag niet.

Deze gele pruim is her en der wat roze-paars aangelopen. Het is in basis een gele pruim. Die wordt echt niet helemaal rood-paars nog ( ondanks de plaatselijke plekken )

Geplaatst:

@kwamkwammer.... De pruimen op de foto zouden zo bij mij aan de Opal-pruimenboom kunnen hangen. Ze worden nog donkerder maar (bij mij) nooit blauw.

(Je hebt ze wel mooi opgeboend )

Wel een ramp dat de wespen bij mij momenteel veel schade aanrichten aan half rijpe pruimen,

Bert

Geplaatst:

Bedankt Bert, dat moet ook ons zoontje van 2 gedacht hebben, want die heeft in 2 van deze 3 glimmende balletjes zijn tanden gezet. Het beviel hem niet erg, overigens.

Het is goed mogelijk dat het de boerenwitte betreft. Dat artikel gaf de doorslag, ze lijken namelijk erg op de reine claude verte, maar met een iets minder prominente groef.

Betekend overigens wél dat er een goede bestuiver in de buurt staat..

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Grappig Sugar. Hier ook. Ik kijk elke dag heel even. Mijn d'Althan kleuren net deze dagen ietsje van dat vlak groen naar eerst een paars-roze vlek , en er komt elke dag wat bij , met iets van een gele ondergrond.

Geplaatst:

De meeste Reine Claude varianten zijn zuiver rond van vorm, met een groef. De pruimen op de afbeelding van topicstarter zijn niet helemaal zuiverrond, dus het is zeker geen Reine Claude.

Ik val in herhaling maar ik denk dat de pruim op de afbeelding een Opal is, waarvan de waslaag is afgeboend. Blijkbaar bestaat er veel verwarring over de kleur van Opal. Opal zou blauw zijn volgens sommigen. In werkelijkheid is Opal echter roodpaars, met een gele ondergrond. Omdat Opal echter een waslaag heeft, wordt de kleur gemaskeerd. Boen je de waslaag weg, dan zie je duidelijk dat Opal paarsrood van kleur is met een gele ondergrond, en niet blauw. Om dit te verduidelijken heb ik twee foto's bijgevoegd van Opal: één met waslaag, en één zonder.

Opal-met-waslaag42351376734838.jpgOpal-zonder-waslaag52971376734850.jpg

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb geen idee wat je voor pruimenboom hebt maar hierbij wel een aantal foto' s van de pruimen aan mijn verte. Ik vind overigens dat het wel lang duurt voor ze rijp zijn. Mijn d' Oullins zijn allang op.

image64311378477154.jpg

image98571378477348.jpg

Geplaatst:

Zo zag Reine Claude Verte er twee weken geleden bij mij uit. Heb één foto met waslaag en één zonder waslaag gemaakt, zodat je de kleuren beter kunt zien.

Wat mij altijd opvalt aan de R.C. Verte zijn de kleine rode spikkeltjes aan de bovenkant van de vrucht.

R59751378624396.CR71531378624415.C

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...