Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

"Zieke" pruimenboom


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Mijn uitdijende kwetsenhoek( die zichzelf uitzaaien( of op de worteluitlopers verder groeien) ziet er altijd gezond uit..de pruimen en de bomen zijn nooit ziek. ook de mirabellen zijn niet ziek, geven niet ieder jaar vrucht, maar zijn redelijk gezond.

Maar mijn ( ik dacht Victoria, maar kan ook St Catherine zijn) andere pruimenbomen zien er helemaal niet gezond uit. Deze boom is groot, en geeft dan toevallig voor het eerst ( na 10 jaar of zo) echt heel veel fruit. maar de boom ziet er niet uit..half opgevreten.

 

Wat kan ik doen om het groeiklimaat voor deze bomen te verbeteren?

img286439601375305416.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Appelvrouw, door wat bodem bacterie en schimmel leven toe te voegen help je het boompje iig. Hier door is opnamen van voedingstoffen en water optimaal. Dit soort bodemleven zit o.a. in Ecostyle AZ of google anders eens op mycorrhiza( is al wel door andere groengroeiers dan moes of siertuinders ontdekt)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Half opgevreten zeg je ? Oke, probeer eens het volgende, ik neem aan dat het hier voornamelijk gaat om bladluis ,rupsen, kevertjes?

Sun Spray, het is een biologische minerale olie welke je in de winterperiode moet spuiten, het dood (verstikt) alvast de miljoenen aanwezige eitjes die nu al zijn gelegd aan de voet van de aankomende bladknopjes voor volgende lente, dus die kunnen alvast niet meer uitkomen hiermee vang je al heel veel narigheid weg.

 

Vervolgens zorg je dat de voedingstoestand van de grond optimaal is, absoluut geen kalk toevoegen aan jou grond!. Veel mest, schapen koeien allemaal goed.

Een goede dikke mulchlaag om de boomspiegel, maak desnoods goede bladmest in de herfst.

 

sun-spray12181375339233.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso eens gaan denken om boomspiegels aan te leggen in jouw fruitgaard. In de latere lente na 1e snede van het gras, boomspiegels met gemaaid gras vullen, geen dik pakket. In de herfst weghalen, of halverwege de zomer bij 2e snede ( maaibeurt van dat stuk land ) de spiegel vernieuwen, oude weg. Winter kaal laten , voorjaar spiegel maken met mest enz. later afdekken met 1e snede gras.

 

Je grond waar je op zit is perfect geschikt voor steenvruchten, pruim en kers. Niets aan doen, naast langzame mest / compost-laag. Misschien eens wat kieseriet maar hoeft niet bij dat fruit ( wel je appel en peer ) Eventeel eens een mestbehandeling zoals Stan zegt. In voorjaar.

Die olie tegen eitjes is ook een goeie, moet ik ook es doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...