Geplaatst: 2 augustus 201312 j Hebben jullie dat ook wel eens? Dat je met iemand van het forum hier ruilt, leuke zaadjes, boeken of ander spul. Je verpakt je zorgvuldig verzamelde zaadjes mooi, en schrijft nog een kaartje erbij..Op de post, en dan in verwachting van de tegen ruil. En dat je dan eindeloos wacht op spullen terug..die uiteindelijk niet komen? Ik heb het nu in totaal een keer of 4 gehad..ik zou bijna denken dat het aan mij ligt balen! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 augustus 201312 j @Appelvrouw van de 5 a 6 keer ruilen ? Zelf wil ik meestal niets retour maar ik heb ook wel een keer gehad dat er niets terug verzonden werd of bij de post verloren ging. Ik merk wel op door dat ik pb-tje vraag als e.e.a. is aangekomen dat als je stekken in de envelope doet de reis vele dagen langer duurt. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 2 augustus 201312 j Auteur @Appelvrouw van de 5 a 6 keer ruilen ? Eerder van de 50 à 60 keer...dus in verhouding valt het dan mee. Maar dit gaat echt over slechte ruil..geen postproblemen. Bijvoorbeeld iemand die wat aanbied bv, en uiteindelijk niets stuurt.(ook geen dank voor mijn verstuurde zaken)Een ander die ik boeken heb gestuurd, die wel 3 x iets zou komen brengen..of opsturen..niets meer van gehoord.Iemand die een hele lijst van zaden bij mij uitzocht...retour is niet gekomen. Nou ik had er in ieder geval even de sik over in en wou mijn boosheid even kwijt. Volgende keer wil ik beter niets terug zoals jij, kan ik me ook niet ergeren... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 augustus 201312 j Als je nergens op rekent en niets terugverwacht, Jet, dan valt het vaak erg mee. De meeste mensen zijn, gelukkig!, wel zo netjes/attent om terug te geven waar jij op rekent. Je doet anderen blijkbaar graag een plezier en doet er dan ook vaak veel moeite voor. Niet iedereen is zo contentieus....bovendien is een forum waar duizenden mensen kunnen meelezen en meekijken behoorlijk anoniem. Ik vind het knap en zelfs wonderlijk dat de sfeer, toonzetting en contacten over het algemeen zo respectvol en vriendelijk zijn. Dat is heel anders dan op vele andere forums. En doordat je zelf ook zo bent als je bent, je best doen voor een ander ook al ken je hem of haar niet of nauwelijks, draag je er een flink steentje aan bij dat het zo goed gaat. Als je hier iets vraagt of zoekt, zo is mijn ervaring, zijn er altijd mensen die je echt willen helpen! En daar ben jij er ook een van! Het is aan iemand die iets krijgt of vraagt om er geen misbruik van te maken. Niemand kan dat beletten als het gebeurt, maar gelukkig voelen de meeste mensen dat heel goed aan. (p.s. Zijn er nog zaadjes, plantjes, stekjes, spulletjes die je graag zou willen hebben...laat het even weten! Wedden dat het goed komt!!) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 2 augustus 201312 j @Appelvrouw van de 5 a 6 keer ruilen ? Eerder van de 50 à 60 keer...dus in verhouding valt het dan mee. Maar dit gaat echt over slechte ruil..geen postproblemen. Bijvoorbeeld iemand die wat aanbied bv, en uiteindelijk niets stuurt.(ook geen dank voor mijn verstuurde zaken)Een ander die ik boeken heb gestuurd, die wel 3 x iets zou komen brengen..of opsturen..niets meer van gehoord.Iemand die een hele lijst van zaden bij mij uitzocht...retour is niet gekomen. Nou ik had er in ieder geval even de sik over in en wou mijn boosheid even kwijt. Volgende keer wil ik beter niets terug zoals jij, kan ik me ook niet ergeren... Dit klinkt heel herkenbaar ! Weet je hoe ik dit heb opgelost?Door simpelweg gebruik te maken van een tijdelijk ruilmiddel, en dat is gewoon geld. Dus stel, ik wil met jouw iets ruilen, dan stuur ik jouw bijvoorbeeld 5 euro, jij stuurt het item.Hierna stuur ik het ruilartikel, en jij stort die 5 euro weer terug. Ik had dit probleem bij het verlenen van diverse diensten bij diverse "vrienden" Dus als men nu vraagt of ik wil helpen met bijvoorbeeld een verhuizing, dan doe ik dat met alle plezier, en vraag er geld voor.Wat ze 100% terug krijgen zodra ze de beloofde tegenprestatie uitvoeren. Dit werkt echt perfect, ik heb sinds deze stap aanzienlijk minder verzoeken gehad, maar ik hoef me ook nooit meer te ergeren dat de tegenprestatie uitblijft En het non argument dat dit niet fair zou zijn omdat je "elkaar moet kunnen vertrouwen" gaat niet op, want juist doordat je elkaar moet kunnen vertrouwen is er geen enkele reden om het NIET op deze manier toe te passen.(netto gezien is het nog steeds een ruil die voor beide partijen niks heeft gekost)
Geplaatst: 3 augustus 201312 j Zelf vind ik die vergelijking niet helemaal opgaan. Voor een dienst als mijn vrienden verhuizen zou ik écht niets durven , maar ook niet willen vragen. En een dienst aan vrienden, daar wil ik überhaubt niets voor terug. Hier is een virtuele omgeving. Geen vrienden ( Er zouden vriendschappen kunnen ontstaan, met een medium als dit, dat kan met alles en overal. Ook hier ) dan denk ik dat iets van reserve wel op zn plaats is.Maar de simpelste is, gewoon van éénrichtingsverkeer uit gaan. Dat als basis nemen ( ik geloof dat weknow zoiets zei ook ? ) Niets terug willen / verwachten. Worden er echter afspraken gemaakt van wél een 1 op 1 ruil, dan moet je je daar ook aan houden, anders ben je een hark of erg vergeetachtig ( ik ben wel eens dat laatste ).Maar harken heb je overal. Ze doen maar. Ga ik me niet aan storen. Sonde van de energie.
Geplaatst: 3 augustus 201312 j Mwoah, ik geef iets weg....ik ruil nooit, mijn moeder zei al toen ik nog een kleuter was, van ruilen komt huilen ) Zoals gezegd, ik geef iets weg, vraag er niets voor, postzegels en enveloppen zat en als ik er een ander plezier mee kan doen is altijd beter dan weg moeten gooien... Het idee dat er iemand dan nog plezier van heeft, zaden, items etc.... is voor mij genoeg voldoening en soms wordt ik dan zomaar getracteerd op een envelopje waar schattige zakjes zaden bvb uit rollen..... Als mensen er op staan iets terug te willen doen dan vraag ik ze om iets voor een ander te doen die misschien iets nodig heeft....... Appelvrouw, en dit is geen commentaar of zo, slechts een kleine vriendelijke raad......geef........en ontvang misschien iets terug maar bedenk altijd dat de ontvanger altijd een klein geluksgevoel heeft als zij/hij jouw envelopje ontvangt en dat is toch al een leuke gedachte nietwaar.......? MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 3 augustus 201312 j .. Voor een dienst als mijn vrienden verhuizen zou ik écht niets durven , maar ook niet willen vragen. En een dienst aan vrienden, daar wil ik überhaubt niets voor terug.... Uiteraard geef ik je in deze 100% gelijk, en zo werkt het voor mij gelukkig ook hoor Maar dan hebben we het niet meer over ruilen, maar over het verlenen van een vriendendienst. En uiteraard doe je dit zonder ook maar te denken aan een tegenprestatie. Ik refereer echt aan die zogenaamde "vrienden" die er nooit zijn als je ze nodig hebt, maar die je wel ziet als ze iets van je nodig hebben.Via deze methode hoef je geen nee te zeggen, en leg je ook keurig uit dat ze zich nooit schuldig moeten voelen als er geen tegenprestatie komt. Ik had vroeger echt heel veel "vrienden" en nu heb ik nog steeds vrienden, en een stuk minder "vrienden". @DanutaMaar dan moet de persoon ook niet vragen om te ruilen, maar gewoon eerlijk zijn en zeggen dat ze graag iets willen hebben, zonder ruilAls ik met je afspreek dat ik iet met je wil ruilen, dan is het toch een teleurstelling dat iemand vervolgens niets meer van zich laat horen.
Geplaatst: 3 augustus 201312 j Auteur Ik ben het met jullie eens dat geven leuker is dan nemen. Ik heb het hier wel over ruilen..niet over geven. En de postzegels groeien hier niet zoals de zaden aan de boom De laatste ruil, degene waarom ik het plots zat was was met iemand die van mij zaden gebietst heeft op deze manier:"Hey Appelvrouw, ik zag dat je laag sperzieboon zaad zoekt. Ik kan het je meteen sturen..kan je het nog zaaien...Trouwens heb je misschien nog zaadjes van de Rose de Bern tomaat? En misschien van die Ananas?"Het sperzieboonzaad zou meteen verstuurd worden. Ik verstuur mijn zaadjes meteen..Niet dus, na twee x sorry ( zat nog in de jaszak, broer was het vergeten te posten) verder geen antwoord meer... Inderdaad vraag gewoon om iets, en hoor dan vanzelf of je postzegelgeld over moet maken, of dat ik het zo stuur... Mijn moeder zei ook altijd dat van ruilen huilen komt..maar ze had nog veel meer van die vaste uitdrukkingen..de meeste uit het doosje van de moraliserende poëzie van Jacob Cats :kinderen zijn hinderen; als de wijn is in de man is de wijsheid in de kan; hij is niet arm die weinig heeft, maar die met veel begeren leeft...enz..( ik herinner me ook iets met een klimmende aap en naakte billen, maar die weet ik niet meer )In mijn ogen leidt ruilen tot vreugde en oneerlijkheid tot huilen. 3 augustus 201312 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 augustus 201312 j Elke keer is er één teveel, maar 1 op de 10 keer is niet veel.Ik begrijp je ergernis. Betalen voor de postzegel, of iets retourneren in natura vind ik persoonlijk niet zozeer een betaling (als ik een fatsoenlijk uurloon zou rekenen kan het nooit uit) als wel een soort "bedankt" reactie. Nu verstuur ik zaden en mini-stekjes gratis (voor de ontvanger). Zo hoop ik te zaaien dat een vriendendienst iets geheel anders is dan internethandel. Dat veroorzaakt soms wel enige verwarring. Ik moet dan weer gaan uitleggen dat het om een vriendendienst gaat, dat bijvoorbeeld 6 verzendingen bij elkaar evenveel kost als één biertje op een terras, en dat het bijhouden van een administratie tijd kost, tijd die ik veel leuker kan besteden. Dan pas valt de munt ... En tot nu toe heb ik altijd bedankjes ontvangen, en misschien ontkiemt het vriendendienst-zaadje bij de ontvangers. Bij ruilen ligt dat anders. Los van kosten: beloofd is beloofd, afspraak is afspraak. En als iemand om welke reden dan ook toch niet kan leveren: geen smoesjes, maar een sorry-mailtje is toch het allerminste. Mijn ergernis: een pagina lang PB-antwoord geven op een PB-vraag, en geen enkele reactie daarop krijgen. "maar 1 op de 10 keer is niet veel": Als 90% van de Nederlanders zich fatsoenlijk gedraagt, zou het al een heel stuk beter gaan ... Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 3 augustus 201312 j Als je echt een ruil hebt afgesproken is het niet netjes dat iemand zich daar niet aan houdt.Meestal schrijf ik zelf (als iets langer in termijn moet) in mn agenda naar wie ik wat moet sturen.Nu staat er een brugmansia notitie in oktober. Andere zaken doe ik zo snel mogelijk.
Geplaatst: 3 augustus 201312 j Elke keer is er één teveel, maar 1 op de 10 keer is niet veel. "maar 1 op de 10 keer is niet veel": fatso één keer is nog te veel,ruilen is ruilen. Daarom baalde ik ook van 4x de envelop met zaden naar de ...................... Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 5 augustus 201312 j Gewoon respectloos als je niks terug stuurt. Als er mensen zijn die niks terugsturen en nog wel actief zijn op dit forum.. Wat mij betreft mogen ze een ander forum zoeken. En als je gewoon gratis zaden wilt, zeg dat dan.. in plaats van iets te willen ruilen. Ok, moet toegeven... Zelf ruil ik soms, maar dan duurt het even voordat ik wat heb opgestuurd.. Maarja, verstuur het uiteindelijk wel (met vaak nog extra zaden van andere soorten om het dan iets goed te maken) > Planten kopen? Doe het bewust!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.