Indy Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Ik ben op zoek voor mijn schoonouders naar een kervelplantje.Ze willen graag kruudmoes maken. Wie heeft,of weet waar ik het kan kopen/krijgen? Quote
martin.b Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Ik ben op zoek voor mijn schoonouders naar een kervelplantje.Ze willen graag kruudmoes maken. Wie heeft,of weet waar ik het kan kopen/krijgen? Er bestaat "echte kervel" en "roomse kervel" Echte kervel is 1jarig.Roomse kervel is een vaste plant die afsterft in de winter, en weer opkomt in het voorjaar Ik heb gewoon een zakje kervelzaad gekocht, en dit gaat prima.Volgens mij kan je die zaden echt op heel veel plaatsen kopen, en dit is een stuk makkelijke dan een plant aan te schaffen. Quote
weknow Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 En voor wat soep of een gerecht heb je ook wel een rijtje met plantjes nodig. Nu zaaien kan nog best. Dus koop best een zakje. Gisteren zag ik zaad, bijvoorbeeld, nog bij de Boerenbond/Welkoop. Een biologisch ras van de Bolster en een ander ras van een ander merk.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 En als je geen kervelzaad kan vinden stuur ik je wat, ik heb net een bakje zaad geoogst... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Posted August 4, 2013 Author Posted August 4, 2013 Dank allemaal,ik zal s op zoek gaan. Dan ga ik het nog even proberen,mn uienveld is net leeg,daar kan wel wat op.@Appelvrouw,alvast bedankt voor het aanbod,zal eerst hier s kijken. Quote
weknow Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Toch nog een tip voor kervel, zeker nu het echt nog zomer is. Kiemt langzaam en heeft behoefte aan fijne, vochtvasthoudende grond. Grond na uien is inderdaad vaak lekker fijn van structuur, maar waarschijnlijk ook in volle zon. Misschien beter een strookje in de halfschaduw kiezen...? Ook in verband met in bloei schieten: doet kervel heel gauw bij warmte/droogte! En in 2x of 3x zaaien, telkens bijv. 1 meter, met enkele dagen of een week tussenpoos. Als ze kiemen, heb je binnen enkele weken al oogst. Een grote bloempot of een lange bloembak is ook heel geschikt voor een teelt. Je hebt bij mijn weten voor gerechten als soep of een stamppot geen enorme oogst nodig. De fijne anijsachtige smaak is vrij uitdrukkelijk. Succes met je teelt! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Roomse kervel heb ik wel voor je? Kleine plantjes... Die komt gewoon elk jaar op, mijn Oma noemt het altijd 'Kruudmoesplant' Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Posted August 4, 2013 Author Posted August 4, 2013 Dan zal dat toch ook goed zijn? Als je oma er ook kruudmoes mee maakte. In dat geval,heel erg graag. Quote
Jorieke123 Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Je zou dan dit jaar nog wel wat gewone kervel moeten zaaien, om dit jaar nog te gebruiken. Die vaste kervel groeit wat minder hard, en je mag niet alles oogsten omdat de plant ook nog blad nodig heeft om te groeien.Stuur je adres maar even in een PB. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Mijn familie maakte de Kruudmoes ook met Roomse Kervel... én Brune Berend... (een soort munt... groot en wollig...)... Quote
Indy Posted August 4, 2013 Author Posted August 4, 2013 Ik had er nog nooit van gehoord ,schijnt lekker te zijn.Trouwens, Brune Berend? heb ik ook nog nooit van gehoord Quote
Erny Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Typ maar eens in op googel... tot mijn verbazing kwamen er recepten van Kruudmoes met Brune Berend tevoorschijn... Maar ben er nog steeds niet achter wat voor soort munt het nou eigenlijk is... soort Kruizemunt (Holtkruud...?)Paar jaar geleden had ik 'm nog... is nu helaas verdwenen.Roomse Kervel had ik bij Thea gescoord... (heeft helaas de verhuizing niet overleefd... moet overnieuw ). Quote
Indy Posted August 4, 2013 Author Posted August 4, 2013 http://www.meertens.knaw.nl/cms/en/nieuwsbriefteksten/nieuwsbriefvraagvandemaand/143898-vraag-van-april-2012Hier staat een heel stukje er over.Grappig om te weten. Ik zal mn schoonvader s vragen of hij dat ook kent.Hij komt uit die regio. Quote
Erny Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Dat is inderdaad een leuk stukje! En.... laten mijn (voor)ouders nu uit Twello komen! (Stukje over Bommen Berend ook leuk... wordt nog steeds in Groningen gevierd met vuurwerk ). Quote
Recommended Posts