Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben op zoek voor mijn schoonouders naar een kervelplantje.Ze willen graag kruudmoes maken. Wie heeft,of weet waar ik het kan kopen/krijgen?

Posted
Ik ben op zoek voor mijn schoonouders naar een kervelplantje.Ze willen graag kruudmoes maken. Wie heeft,of weet waar ik het kan kopen/krijgen?

Er bestaat "echte kervel" en "roomse kervel"

Echte kervel is 1jarig.

Roomse kervel is een vaste plant die afsterft in de winter, en weer opkomt in het voorjaar

Ik heb gewoon een zakje kervelzaad gekocht, en dit gaat prima.

Volgens mij kan je die zaden echt op heel veel plaatsen kopen, en dit is een stuk makkelijke dan een plant aan te schaffen.

Posted

En voor wat soep of een gerecht heb je ook wel een rijtje met plantjes nodig. Nu zaaien kan nog best. Dus koop best een zakje. Gisteren zag ik zaad, bijvoorbeeld, nog bij de Boerenbond/Welkoop. Een biologisch ras van de Bolster en een ander ras van een ander merk....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Dank allemaal,ik zal s op zoek gaan. Dan ga ik het nog even proberen,mn uienveld is net leeg,daar kan wel wat op.

@Appelvrouw,alvast bedankt voor het aanbod,zal eerst hier s kijken.

Posted

Toch nog een tip voor kervel, zeker nu het echt nog zomer is.

Kiemt langzaam en heeft behoefte aan fijne, vochtvasthoudende grond. Grond na uien is inderdaad vaak lekker fijn van structuur, maar waarschijnlijk ook in volle zon. Misschien beter een strookje in de halfschaduw kiezen...? Ook in verband met in bloei schieten: doet kervel heel gauw bij warmte/droogte! En in 2x of 3x zaaien, telkens bijv. 1 meter, met enkele dagen of een week tussenpoos. Als ze kiemen, heb je binnen enkele weken al oogst. Een grote bloempot of een lange bloembak is ook heel geschikt voor een teelt. Je hebt bij mijn weten voor gerechten als soep of een stamppot geen enorme oogst nodig. De fijne anijsachtige smaak is vrij uitdrukkelijk.

Succes met je teelt!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Mijn familie maakte de Kruudmoes ook met Roomse Kervel... én Brune Berend... (een soort munt... groot en wollig...)...

Posted

Ik had er nog nooit van gehoord ,schijnt lekker te zijn.

Trouwens, Brune Berend? heb ik ook nog nooit van gehoord

Posted

Typ maar eens in op googel... tot mijn verbazing kwamen er recepten van Kruudmoes met Brune Berend tevoorschijn...

Maar ben er nog steeds niet achter wat voor soort munt het nou eigenlijk is... soort Kruizemunt (Holtkruud...?)

Paar jaar geleden had ik 'm nog... is nu helaas verdwenen.

Roomse Kervel had ik bij Thea gescoord... (heeft helaas de verhuizing niet overleefd... moet overnieuw ).

Posted

Dat is inderdaad een leuk stukje! En.... laten mijn (voor)ouders nu uit Twello komen! (Stukje over Bommen Berend ook leuk... wordt nog steeds in Groningen gevierd met vuurwerk ).