Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Och ja, de buitenste bladeren zijn zo een 80 cm lang en bijna een halve meter breed, daar mogen ze gerust wat van oppeuzelen, en de merels vangen er ook veel voor mij hoor, die hebben nu weer jongen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Het koolwitje vliegt vlak boven het insektengaas boven de boerenkool. Ze laat eitjes vallen !!!.m.

Dat verklaart waarom ik vorig jaar toch rupsen had onder het gaas. Ik vond het veel gedoe met weinig resultaat. Dit jaar dus gewoon weer controleren en verwijderen (lees: doodknijpen).

En ik strooi af en toe een beetje bloem over de bladeren. Ik heb gelezen dat de rupsen daarvan doodgaan als ze er van eten. Lijkt te werken, want na 3 weken vakantie nog steeds prachtige planten.

Geplaatst:

Ik heb gisterenavond gezien dat er rupsen en kleine bolletjes op mijn rode kolen (2) zitten

Ik heb dan dadelijk de kolen geoogst en vraag me nu af of er ook rupsen in de rode kool zouden zitten, zouden we deze nog kunnen opeten of zijn deze rechtstreeks voor de composthoop....

Geplaatst:

Rupsen en slakken zitten altijd op die bladeren die wij normaal gezien verwijderen, binnen in de kool (sluitkool) zitten er nooit.

Wel oppassen bvb bij bloemkool en broccoli, daar kunnen ze tussen de stammetjes zitten. Savooien, groene kool, is ook wat losser en daar kan er ook soms een rupsken in zitten, maar weinig.

Maar.... een goede lekkere gekookte rups is niet slecht toch?

En dan slakken? wie eet er geen kokkels? Dat zijn toch ook slakken.

Ik begrijp niet goed waar het idee vandaan komt dat een rups of slak giftig zou zijn?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Bij mij had en heb ik ook een rupsen plaag. Het bizare vond ik dat niet op de rode en witte kool zaten maar wel op bloemkool en broccoli.

Wat heb ik er mee gedaan ? ik wist niet waar ik ze kon laten ik heb ze eraf gehaald en aan mijn kippen gegeven .Die vonden ze heerlijk en is in mijn beleving een natuurlijke oplossing.

Volgend jaar wil ik het toch anders doen en ga me van de winter is bezig houden hoe ik een iets van hok kan maken voor de rupsen om ze toch te kunnen laten ontpoppen tot vlinder want.. deze vind ik als 1e mooi maar zijn ook weer zo ontzettend nuttig voor mijn kruidentuin en dergelijke

Ik had ze ook daar kunnen zetten maar ik weet nog niet wat ze wel en niet aanvreten en de kruidentuin is net dit jaar gezet dus allemaal kleine en jonge plantjes die nog weinig kunnen hebben.

Daar in tegen staan daar ook vlinderstruiken dus ik lok zelf al die vlinders dus logisch dat ik veel rupsen heb.

Ook al staat me kruidentuin in de voortuin en me moestuin in de achtertuin.

Dus van de winter is meer in gaan verdiepen hoe ik alles beter in balans kan krijgen dus dat ik mijn moestuin hou en toch ook de rupsen hun kans geef

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Ik heb bedacht om volgend jaar een extra broccoli plant te planten die ze mogen hebben. Vind t namelijk helemaal niet erg bij mijn visie passen dat ik rupsen en eitjes heb lopen verwijderen dit jaar Als ik nu gewoon 1 plant heb die ze wel kaal mogen vreten, heb ik in elk geval een plek om gevonden rupsen en eitjes te laten. Ondertussen zijn mijn beide broccoli's (ja, ik tuinier op bescheiden schaal) doorgeschoten, dus ik maak me niet meer druk om rupsen, ze mogen ze hebben. Het stikt ook wel echt van de vlinders in de tuin nu.

elizabet.nl

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De reden van mijn moestijntje is onder andere geen insecticiden te gebruiken en zeker geen rupsen te doden.

Als je ze op iets anders zet, komen ze steeds terug omdat kolen hun voorkeur hebben.

Dit jaar was het de eerste keer dat ik spruiten gezet heb en had ook enorm veel last van rupsen.

Preventie die ik volgende jaar ga toepassen....

Tussen de spruiten knoflook zetten en voor alle veiligheid een net, hopelijk helpt dit.

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Geplaatst:

Las gisteren iets heel erg interresants, planten die gestresst worden door plagen, ziekten ect, maken bepaalde stoffen aan om zich te beschermen, juist deze stoffen schijnen ook weer heel goed voor onze gezondheid te zijn, dus hoe meer rupsen hoe gezonder wij worden!!!

Geplaatst:

Ik heb ieder jaar last van rupsen in mijn appelboom en dan ook alleen maar in een en dezelfde appelboom ?

Ik laat ze maar zitten kan toch niet en wil niet spuiten ivm de kippen die vrije uitloop hebben.

De appelboom geeft wel ieder jaar appels de ene keer meer dan de andere keer, maar dat is bekend bij fruit bomen.

Maar welke rupsen het zijn....? Zal het volgend jaar eens goed bekijken en op zoeken.

Geplaatst:

Zelf voer ik zo nu en dan een (saaigekleurde) rups aan mijn gifkikkers - andere hobby van me. Ik vermijd de felgekleurde rupsen omdat die meestal giftig of onsmakelijk zijn, ik kan me voorstellen dat kippen ook zo hun voorkeuren hebben daarin? De felgekleurde koolwitjesrupsen verhuisde ik naar plantjes van de Oost-Indische Kers, waar ze naar hartelust konden knagen.

Op een appelboom kunnen wel 18 soorten nachtvlinderrupsen zitten... dat wordt nog wat als je die op soort wil brengen, succes!

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

@Suusp. Het zijn in ieder geval kleine harige beestjes met donkere kopjes, ik weet niet wat ze worden na uit komen, heb geen volwassen dier gezien of ooit gevonden.

En het lijken wel spinnenwebben waar ze in zitten. Zal eens op het net surfen miss kom het wel tegen.

Geplaatst:

Dit jaar heb (en ben ik nog) de rupsen van mijn spruiten aan het plukken en milieu vriendelijk over de muur aan het kipperen bij de buurman die enkel een grasveld heeft (met zijn goedkeuring uiteraard)

Volgend jaar over de spruiten en kolen een gaas hangen zodat geen mot of vlinder er nog bij kan.

Insecticiden gebruiken is bij mij absoluut geen optie.

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Geplaatst:

Wat ook belangrijk is voor het wel of niet krijgen van rupsen is het gebruik van kunstmest of b.v. bloedmeel. Dit zijn meststoffen waar veel stikstof in zit gemakkelijk opneembaar voor de planten, die daar door snel groeien en lange smakelijke cellen voor de rupsen maken. Zit ook in bemeste tuingrond.

Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel?

http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/

• 2 weeks later...
Geplaatst:

pfffff rupsen ik kan ze niet meer zien dit jaar.

waar vind ik ze allemaal.

op mijn kool soorten, aardappels, kapucijners( oogst compleet verloren), uien zelfs mijn komkommers en courgettes hadden er last van.

hoe je het ook bekijkt het zijn lastige rakkers.

totaal aan soorten 27 verschillende.

was mijn eerste jaar in eigen tuin alles onder doek staan en toch komen ze daar ook tevoorschijn.

harde lessen voor volgend jaar wil graag bio maar wil ook wel oogsten

Geplaatst:

Wauw... 27 soorten???!!! Dat is eigenlijk wel geweldig... niet voor jou en je opgevroten groenten... maar wel voor de vlinders...

Succes volgend jaar! Veel insectengaas gebruiken dan maar...

Hier eigenlijk geen overlast gehad. Veel vliegende Koolwitjes maar de eitjes hebben ze blijkbaar bij iemand anders gelegd...

Zag gisteren bij het poten en bijknippen van wat grote aardbeiplanten (maand geleden uit de aarde bij iemand anders, tijdelijk opgepot en in greppel met water geparkeerd) ook rupsjes (steeds dezelfde soort) onderaan tussen het half verrotte bladspul zitten... Heb ze maar laten zitten. Kan nu toch geen kwaad meer. Ze waren trouwens donker van kleur en hadden groene streepjes.

Geplaatst:

Bij mij zijn de kolen pas aangetast nadat het zo lang droog was en ik vergeten was om water te geven . Stress bij de planten heeft ze dus vatbaarder gemaakt. Op het moment een invasie van gestreepte rupsen. Na platdrukken (en de meeste verwijderen) vond ik ineens allemaal uitgedroogde rupsjes. Leeggezogen door een spin is mijn veronderstelling. Vond op een andere plant weer een stel kleintjes en ook maar gauw wat plat gedrukt. Net gekeken en helaas moest ik de rest ook maar zelf plat drukken. Denk dat het te koud was.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 2 years later...
Geplaatst:

Hallo,

Bij mij hetzelfde verhaal, ik kijk vandaag weer eens hoe mijn broccoli aan het groeien is en ik zie iets bewegen:

Tientallen rupsen! Ik zag heel vaak een koolwitje bij de broccoli de laatste paar weken, ik dacht nog wat schattig, maar nu ik deze post heb gelezen begrijp ik dat die dus continu eitjes aan het leggen was. Volgens mij heb ik hier ik de komende tijd een dagtaak aan om die beesten te verwijderen.

Ik vind het doodeng om ze eraf te plukken maar ik heb dus geen keus.

Ik wil ze niet doodmaken, dus ik dacht eraan om ze maar naar de voorkant van het huis te deporteren? Of gaan ze dan ook dood?

Nou ja in elk geval hier wat foto's. Vreemd genoeg zitten ze maar op een plant.......

IMG_0284_zps6u8cuqwb.jpg

IMG_0286_zpsjqdodmys.jpg

IMG_0285_zps5meslpzj.jpg

Ik ga beginnen met plukken......

Geplaatst:

Als ze maar op 1 plant zitten, zou je er ook voor kunnen kiezen om ze daar te laten zitten en die plant op te offeren.

Dan krijg je in elk geval veel koolwitjes, en dat is ook wat waard

(al zal niet iedereen dat met me eens zijn )

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...