Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Soda dient meestal meteen verwijderd te worden door te spoelen met heet water, doe je dit niet of niet genoeg dan krijg je het moeilijk weg, maar denk je dat het soda is of dat het misschien kalkaanslag is van het water want dat kun je namelijk wel verwijderen door ze in water met een flinke scheut azijn te zetten en daarna af te wassen.

MVG

Danuta

Hm dat zou ook kunnen, dan ga ik eens kijken of het er met azijn af wil idd!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik heb een luxeprobleem: te veel fruit en te weinig potjes

Dus gebruik ik halve liter weckpotjes (tulpmodel, maar zonder te wecken), maar ik worstel nog met een paar vragen:

1 - hoeveel klemmen doe je op een pot van 1/2 liter?

2 - zet je de potten even op hun kop, net als gewone (Hak)potjes?

3 - haal je naderhand de klemmen eraf of laat je die zitten tot gebruik?

4 - hoe vaak vervang je de elastieken?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

3 klemmen zodat ze makkelijk op hun kop te zetten zijn(dat moet als je niet weckt

Elastieken vervangen als ze poreus worden(dat zie je als je ze beetje uiteen trekt) bij de een is dat na 20x en bij de ander pas bij 50

Ik vries momenteel alles in en ga van de winter wecken; misschien heb je plek in je vriezer

• Like 1
Geplaatst:

O fijn, een deskundige

Nee, helaas geen plek in mijn vrieskastje.

Met drie klemmen liep bij mij de jam eruit, maar dat lag dan waarschijnlijk aan de ring.

Haal je die klemmen er naderhand af? (het vacuum is niet zo sterk als wanneer je weckt).

Wat vind je van deze ring? Of zegt die ingedeukte rand niets?

DSCF547223131470047363.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik ben dit seizoen voor het eerst begonnen met fermenteren. Heeft iemand daar ervaring mee? Is er al een topic waar ik mijn honderd kleine vragen aan kwijt kan? Ik werk met het boek "Verrot lekker", maar mis kleine aanwijzingen.

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Geplaatst:

Oh wow ik dacht serieus dat je iedere keer opnieuw de elastiek moest vervangen (ik dacht al zo dat word duur...)

Dit jaar ga ik ook voor het eerst wecken. Heb een weckpan kado gekregen. Vorig jaar alleen chutneys jam en zuur ingelegde dingen gemaakt.

Fijn dat ik deze topic gezien heb, ik twijfel ook altijd over een hele hoop dingen bij het inmaken ookal heb ik me ingelezen mis je toch altijd een paar kleine details.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb gister voor het eerst wat tomatensaus geweckt in een ketel met bijbehorende producten van mijn oma.

De thermometer heb ik gister getest in kokend water, en het lijkt helemaal goed te zijn.

Wel zijn de weckflessen 'anders' dan degene die je tegenwoordig koopt. Ik heb meerdere verschillende flessen van diverse merken. Allen 50 jaar en ouder, dus alles eerst met sodawater uitgekookt en uitgewassen. Sommige rubbers vervangen etc etc

Ik heb alleen nog geen glastang, maar werken de tangen van nu ook goed op de oude weckflessen en die van andere merken dan 'weck'?

Dus ik heb gister de flessen aan de klemmen omhoog getrokken met 2 stukken ijzer, maar ik hoorde 1 fles een klein beetje sissen toen ik deze uit het water haalde. Kan dat kwaad? Na het afkoelen heb ik de klemmen eraf gehaald, en de deksels lijken er echt vast op te zitten. De lipjes wijzen van beide flessen overigens niet echt naar boven of beneden.

Het zijn glazen zoals dit:

2016081420123225011471252169.jpg

2016081420122448741471252178.jpg

Nog wat leuke plaatjes van mijn 'nostalgische set' (gewoon omdat het kan, en omdat ik er TE blij mee ben!):

2016081416512798281471252184.jpg

2016081414502739161471252380.jpg

2016081415315334271471252384.jpg

2016081413305740681471252377.jpg

• Like 1
Geplaatst:

leuk&nuttig!

dat sissen is wsnlk spul dat naar buiten komt bij het tillen, daarna sluit de buitenluchtdruk het deksel wel weer

je weet over een week of wat of ze echt dicht zijn dus bij het opbergen even een opvangdingetje er onder lijkt me handig

• Thanks 1
Geplaatst:

Nog een vraag..

Ik heb veel weckflessen van 0,5 liter en groter en juist geen kleinere.

Is het een probleem als je ze maar voor de helft vult ipv helemaal vol?

Geplaatst:

vlgns mij maakt het niet uit hoe ver je ze vult, maar 0,5 liter is toch niet zo groot?

wij vullen de 0,75 l vrijwel helemaal, beetje over de rand tijdens het wecken is niet erg

Geplaatst:

Normaliter niet, maar we zijn maar met z'n tweetjes, en de vrouw eet niet zoveel

Dus vaak zijn kleinere porties beter voor ons, want anders staat het weer een paar weken in de koelkast.

Maar goed om te weten dat het met minder ook zou kunnen.

Geplaatst:

Hi,

Ik kook de potten uit in alleen kokend water zonder soda. Nooit problemen mee gehad al mijn potjes staan nog mooi vacuüm in mijn pronkkastje te shinen. Als je dat doet is je logistiek probleem ook opgelost. Ik ben geen expert,ik weckpotjes 3 jaar en doe z Oals je wellicht al weet alles op gevoel.

Resten van soda zijn minimaal als je je potten spoelt in heet sodawater en ehbben geen invloed op het product, zit je hier toch nog mee in je maag kun je ze naspoelen met wat heet water.

Hoeveel soda moet er dan bij het kookwater? Het gebeurt me nogal eens dat ik flinke sodasporen op het glas overhoud. De laatste tijd doe ik beduidend minder soda in het water.

Sodawater niet gebruiken voor het wecken.

Wat is er mis met wecken in sodawater? Het is een praktisch probleem: in dezelfde pan waarin ik de potten steriliseer, moet ik ook wecken. Op gas. Duurt takkelang voordat die ketel goed op stoom is. Als de uitgekookte potten niet te lang mogen afkoelen, voordat ze gevuld gaan worden, dan lukt het me logistiek niet om ze eenmaal warm afgevuld, direct door te wecken. Behalve als ze direct in het zelfde water terug mogen staan.

Behalve als ik afgekoelde potten een tijd later dan het afvullen pas ga wecken.

Je ziet: al die voorgaande vragen van het begin draaiden om dit probleem...

• Like 1
Geplaatst:

Bij pastasaus zonder vlees of jam komt het hier heel erg vaak voor dat de potten al weer zijn afgekoeld voor ik ze ga vullen. Ik heb daar nooit problemen mee ondervonden. En kook uit met bakkingsoda.

• Like 1

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

wij poetsen de potten met soda en zetten ze dan in de oven op 90 graden tot ze nodig zijn

daarna wecken we de potten weer in dezelfde oven als dat kan voor de inhoud

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb een vraag over mijn geweckte potjes! Gisteren appelmoes en tomaten geweckt, maar nu zie ik dat er nog best veel luchtbellen in de potten zitten! De lipjes van de rubber ringen hangen keurig naar beneden, de deksels zitten goed vast, maar als ik de potjes op z'n kop houd gaat de inhoud schuiven ... Wie weet of dit kwaad kan?! Ik hoor het graag!

Geplaatst:
Hi,

Ik kook de potten uit in alleen kokend water zonder soda. Nooit problemen mee gehad al mijn potjes staan nog mooi vacuüm in mijn pronkkastje te shinen. Als je dat doet is je logistiek probleem ook opgelost. Ik ben geen expert,ik weckpotjes 3 jaar en doe z Oals je wellicht al weet alles op gevoel.

Resten van soda zijn minimaal als je je potten spoelt in heet sodawater en ehbben geen invloed op het product, zit je hier toch nog mee in je maag kun je ze naspoelen met wat heet water.

Hoeveel soda moet er dan bij het kookwater? Het gebeurt me nogal eens dat ik flinke sodasporen op het glas overhoud. De laatste tijd doe ik beduidend minder soda in het water.

Sodawater niet gebruiken voor het wecken.

Wat is er mis met wecken in sodawater? Het is een praktisch probleem: in dezelfde pan waarin ik de potten steriliseer, moet ik ook wecken. Op gas. Duurt takkelang voordat die ketel goed op stoom is. Als de uitgekookte potten niet te lang mogen afkoelen, voordat ze gevuld gaan worden, dan lukt het me logistiek niet om ze eenmaal warm afgevuld, direct door te wecken. Behalve als ze direct in het zelfde water terug mogen staan.

Behalve als ik afgekoelde potten een tijd later dan het afvullen pas ga wecken.

Je ziet: al die voorgaande vragen van het begin draaiden om dit probleem...

Ik ben nog een newbie. Wat jams ingemaakt en appelmoes geweckt. De appelmoes is een jaar geleden dus weet ik niet meer, maar de jampotten gaan in de vaatwasser na gebruik, schoon de kast in en tijdens het jampruttelen in een pan met kokend water. Gaat helemaal goed.

Ik werk ook helemaal op gevoel. Ook qua suiker bij de jam enzo. Maar goed, dat de consistentie net te vloeibaar of vast is, maakt mij niet uit. Zo heb ik plezier en lekkere hapjes dus ik ben blij

• Like 1
  • 4 years later...
Geplaatst:

Ik heb een maand geleden kersen op alcohol en suiker gezet in een pot met schroefdeksel. Nu kom ik erachter dat de deksel beweegt. Kan ik de kersen nog gebruiken? Of kan ik de kersen overgieten in een nieuwe weckpot? Wat kan ik doen? Wie heeft tips?

Geplaatst:

Nou daar kan niks mee aan de hand zijn. Of het moet de sterkte van de alcohol zijn..95%? Voor mij zouden de kersen daardoor oneetbaar zijn...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb een luxe probleempje dat mijn grote vriezer kist zowaar vol komt te zitten. Heel veel soep en vlees en pastasaus en ook nog veel fruit dat ik nog niet verwerkt heb. 
Aangezien ik nog wat lege halve liter Balls potten heb denk ik erover wat witte kool in te gaan wecken. Wie heeft ervaring met het wecken van kool?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik, maar vooral met rode kool die hier vaak toch wat steviger is. Ik heb ook wel eens witte kool geweckt en dat werd heel zacht/snottig. :thumbdown:

Die rode kool bestrooi ik dan eerst met zout en wat azijn, dat staat een nacht, en dan stop ik het in potten en weck ik het. Daardoor (dat zouten) zullen de sliertjes ook nog wat steviger worden? 

Dat doe ik elk jaar, we eten het daarna met een gehaktbal en appelmoes :D Zo uit de pot even goed opwarmen en klaar is kees. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...