nick86 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 wij willen graag 2 kipjes. Niet te groot. Echter overal lees ik dat je per kip al 2 vierkante meter nodig hebt. Dit hok is 2 meter bij0,77 meter (ren en hok) als ik 2 kippen neem en ze af en toe eens de tuin in laat? Of is het hok met ren echt te klein? De site zegt 4 tot 6 kippen. Maar dat lijkt me sowieso teveel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Luxe villa voor drie krielkippen bijvoorbeeld? Je kunt de ren toch makkelijk groter maken, aan de ruimte rondom te zien?Los in de tuin gaan ze misschien de verkeerde gewassen plunderen, ik zou de ren groter maken en ze er niet buiten laten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Dat is een luxe onderkomen voor maar twee kippetjes ! Even opgezocht wat de minimale eisen zijn voor de huisvesting van scharrelkippen bijvoorbeeld. Scharrelkippen zijn kippen die zich vrij in een stal kunnen bewegen echter zonder dat ze een vrije uitloop naar buiten hebben. De minimale eisen zijn o.a. maximaal 9 hennen/m² dit exclusief legnesten en zitstokken . Ze zijn al een heel stuk bevoorrecht t.o.v. kippen in een legbatterij waar maximaal 18,2 hennen/m² mogen zitten. Lekker die twee kippetjes in dat luxe hok zetten vind ik en als ze dan ook nog eens af en toe buiten dat hok met ren kunnen rondscharrelen (zonder de mogelijkheid te hebben om je tuin te plunderen zoals Huub zegt) zal er geen kip zijn die zich kiplekkerder zal voelen dan jouw exemplaren. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 prachtig huisje voor 2 a 3 kipjes, gewoon doen! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Geef ze lekker vaak het onkruid dat je uit je tuin trekt, en ze zijn zo blij als een kip. Kunnen ze scharrelen in hun eigen ren (die hebben ze heel erg snel kaal en dood en dor namelijk) Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 Bedankt voor jullie reacties! Dat stelt me gerust! Dan maar even 2 goede kippen zoeken! Hebben jullie nog tips of aanbevelingen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caro10 Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Ik zou zijderhoendjes nemen, erg lief en niet zo bewegelijk. En heerlijke eitjes (klein maar fijn) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Ik heb die sinds vorig jaar,en daarin wonen 3 zijdehoentjes. Het is hier alleen een slaaphokje, we hebben het rennetje overdekt gemaakt,waar ze kunnen staan voor de regen. Ze hebben verder wel een afgebakend stuk waar ze vrij kunnen lopen rond de ren, en een stuk er naast.Ik kan wel ff foto's maken van hoe ik het hier heb staan? Als je het leuk vind om ideeën op te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 Je maakt mij wel nieuwschierig. Dus een fototje is altijd welkom! Die zijderhoentjes zien er erg leuk uit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Ik zal morgen even foto's bij daglicht maken,het was nu eigenlijk al een beetje te donker.In mn moestuinseizoen staan ook enkele foto's van het hokje.Inmiddels is alles mooi begroeid,dus morgen maak ik even 'verse' foto's Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted August 7, 2013 Author Share Posted August 7, 2013 Oke super! Ik heb idd even gekeken bij je update. Ziet er leuk uit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Bij deze de foto's van mijn hokje in de tuin. Ze staan op een verhoging,gemaakt met pallissadepaaltjes.We hebben het net er over gespannen,want we hadden enorme last van kauwtjes,die dapper meevraten. Nu is de overlast over gelukkigDe dames waren wat vochtig van de regen.Linn is altijd erg nieuwschierig,en staat meestal voor de camera.Jutta (wit) loopt achter,en Ronja(zwart) lag nog lekker binnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Mooi hok zo verhoogd Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Ziet er mooi uit indy! Lekker veel ruimte voor de kipjes! Ik ga het ook ook bestellen. Maar pas volgend jaar! Eerst verhuizen en dan het voorjaar de tuin met kippenhok aanpakken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Mooi Indy! Jij hebt het mooi opgelost, zo met die extra ruimte Eerlijk gezegd vind ik het - overigens erg mooie - hokje plus rennetje te klein. Ze hebben natuurlijk wel meer ruimte dan industriekippen, maar dat is voor mij niet de norm. Ik wil met plezier kijken hoe ze lekker de ruimte hebben om rond te scharrelen. Maar dat is heel persoonlijk. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Dank jullie allemaal. Ze mochten van ons ook wel helemaal los door de tuin,maar dat durfden ze niet.De buurkatten loerden te veel.En aan paniekkipjes heb je ook niets.Nu lopen ze dus op het afgebakende stuk lekker rond te scharrelen,en kunnen wanneer ze willen hun hokje in en uit.Ze slapen er in,en als ze broeds zijn liggen ze er lekker in.Het grappige van zijdehoentje's is ook dat ze niet op een stok slapen,maar in de nestjes.En gewoon met zn drietjes bij elkaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 @ Indy: Hoe doe je dat met de mest? Stonk het erg toen het zo heet was of haal je geregeld de mest eruit? Hoe vaak?En waarom op een verhoging? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Dat het hokje verhoogd staat,is eigenlijk meer toeval.Heel in het begin stond er een schuurtje,waar mijn zijspan in stond,Het schuurtje werd afgebroken toen het zijspan weg ging.later kwam de opzetunit daar te staan,en de pickup er voor.Maar toen kochten we een amerikaanse set,Chevrolet met grote amerikaanse opzetunit,en dat paste daar niet meer.Toen kwamen er containers en fietsen te staan,maar dat irriteerde ons. We hebben het achterste stuk toen opgehoogd(met grond die we af moesten graven om de pickup naast huis te zetten).Het is een soort dooie hoek .Er bleef ook altijd erg veel water staan.Het was net een mooi kippenhoekje. We hebben er vorig jaar eerst gras gezaaid,toen het hokje gezet,en toen de dames er waren hebben ze binnen een week ,het gras weg gemaakt. Het was als moestuinstukje ook niet echt geschikt. Het leuke is ,dat we nu van af onze ligbedden zicht op de meiden hebben,en hun ook de hele tijd zitten te kletsen tegen ons. De mest scheppen we gewoon er uit,of we spitten een stukje om,vinden de dames erg leuk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Het leuke is ,dat we nu van af onze ligbedden zicht op de meiden hebben,en hun ook de hele tijd zitten te kletsen tegen onsIk wil ook weer kippen Heb helaas een lastige buuf. Die gaat klagen over stank en ongedierte Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 *Hoeveel ruimte is nodig per kip in de ren?Vaak worden er afmetingen gegeven die minimaal nodig zijn om kippen te houden. We noemen het hier op het forum de zgn 'bolknaknorm'. Volgens de bolknaknorm kan je per m² 1 groothoender of 2 krielen houden. Dit zijn echter de afmetingen waarop een fokker zijn dieren houdt tijdens het fokseizoen. Dit kan voor een heel korte periode, maar is zeker niet geschikt voor een permanente behuizing van uw dieren.Bedenk daarbij ook dat tegenwoordig heel veel kippen die bedrijfsmatig gehouden worden al 4 m² uitloop per kip hebben! zie hier: http://www.eicode.nl/ Zie hieronder meer:http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=24238 Nick, jij zou dan 1,5 m2 krijgen voor 2 kleine kipjes. Vind ik persoonlijk erg weinig. Misschien kun je de ren wat uitbreiden? Nu ben ik wel verwend met veel ruimte (100m voor 5 kippen), maar wat meer ruimte is sowieso wel leuk. Kunnen ze lekker scharrelen in het gras, je kunt er wat struiken in zetten waar ze onder kunnen schuilen als het warm is bijv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Ik heb nog wel leuke Cochin krieltjes blauw. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Hoi Gemma, Ik neem pas volgend voorjaar kippen omdat ik in september ga verhuizen en dan pak ik de tuin het jaar er op aan. Wel bedankt voor je aanbod!! @ Harmony, Echt heel veel meer ruimte heb ik niet voor de kippen Ik krijg een redelijke tuin, echter vrouwlief wil niet dat het 1 kippenhok word haha:D . Maar ik ben wel van plan een buiten rekje te kopen, zodat ze regelmatig verder naar buiten kunnen. Circa 3 keer in de week. Dan hebben ze regelmatig circa 6 vierkante meter om uit te lopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Ik vind het hok ruim genoeg, maar de ren te klein. Daarnaast zou ik de ren op aarde of zand zetten, zodat de kippetjes lekker kunnen scharrelen en wroeten. Mijn 4 kleine krieltjes hebben een ren van 3*2 meter en dat vind ik al behoorlijk klein. Soms mogen ze los in de tuin en omdat het kippetjes zijn met voetbevedering graven ze niet zo fanatiek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 De ren komt ook op het gras te staan. Deze foto is niet van mij. Maar dat is de foto van de site waar ik hem zou bestellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 De ren komt ook op het gras te staan. Deze foto is niet van mij. Maar dat is de foto van de site waar ik hem zou bestellen.Okido Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts