Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Radijs zaad winnen


Jooze

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Heeft iemand ervaring met het winnen van zaadjes van radijs?! Ik heb regenboogmix radijs en wil hier graag zelf zaad van inwinnen. Mij lijkt het dat je het door laat schieten en wat zakjes om de bloemen heen doet zodat het zaad in dat zakjes valt (en niet gekruist wordt o.i.d).

 

Nog iets anders waar ik aan moet denken?!

 

Jooze

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang die mix niet uit F1 rassen bestaat zal het wel lukken.

 

Op diana haar website staat dit:

Zaadteelt radijs

Oogst de radijsjes wanneer ze groot genoeg zijn, knip de helft van het blad af en plant ze weer uit (in halfschaduw en geef zeer reglmatig water). Zet een stok bij de bloeiende planten en oogst de zaden als ze rijp zijn, laat ze nadrogen. Volgens Suzanne Ashworth (in haar boek Seed tot Seed) kan ze alleen kruisen met andere rassen. Het bijzondere is dat een radijs zich zelf niet kan bevruchten - je hebt er meerdere planten voor nodig (zodat het stuifmeel van plant 1 naar de stamper van plant 2 gebracht kan worden - ze wordt bestoven door insekten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij ook, ik laat ze zelf ook gewoon doorschieten, zie het topic van de slangenradijs.

Maar heb daar nog geen ervaring mee dus geen idee wat de kwaliteit zal zijn.

 

Op een andere website las ik hetzelfde:

Selecteer op vroegheid omdat radijs een echte voorjaarsgroente is. Ook selecteren op groeiduur, kort loof, niet voos, geen zijwortels en geen barsten.

Haal van de uitgekozen radijzen de grootste bladeren af en leg ze in een waterbad. Neem die welke omlaag zakken (geschikt voor zaadwinning) en herplant ze op 30 cm. Begieten om de groei weer op gang te brengen en steun de bloemstengel. Snij de bovenste schermen af en als de zaden rijp zijn (bruin kleuring) afsnijden en drogen. In december enkele dagen in een verwarmde ruimte hangen en de zaden er uit wrijven door de omhulsels op een harde ondergrond te leggen en er met een fles overheen te rollen. Doe alles in een emmer water. De kiemkrachtige zaden zakken naar de bodem. Zeef de drijvend materiaal er uit en droog de zaden op absorberend papier op een warme plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ah, 1 kiem-sessie voor kiemgroenten is qua hoeveelheid al genoeg voor aardig wat radijsjes als ik ze door wil laten groeien. Het is voor mij dus ook de moeite waard om zaad te winnen ^_^ Dat ga ik proberen!

Al klinken die peultjes ook wel heel leuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Ik haal dit topic weer ecen naar boven, omdat ik ook een vraag heb over het oogsten van radijszaad.

mijn doorgeschoten radijsjes hebben nu al heel veel peulen waar zaad inzit.

Moet ik ze in de grond laten staan tot alles verdort is of kan ik ze ook nu al uit de grond halen en ophangen o te drogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn op dit moment nog fris groen.

Dus eerst de plant in de grond laten verdorren en als het bruin is eruit halen?

Of kan ik de planten nu al eruit trekken en dan laten drogen?

Ze zijn nl best groot, hangen op mijn terras en eigenlijk is het een doorn in het oog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hey folks,

 

Ik heb 2 radijzen laten doorschieten en daar zitten nu duizendmiljoen seed pods aan, maar hoe weet ik of ze rijp zijn? Lijkt me jammer om te vroeg zaad te oogsten dat dan niet kiemkrachtig is ofzo... :/

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de hulsjes droog zijn en je de zaadjes hoort rammelen.

Voor het laatste nadrogen kun je ze (de takken met zaadpods) bijvoorbeeld in van die geperforeerde broodzakjes steken en laten nadrogen. Zo raak je de zaadjes niet kwijt als de pods openspringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...