Jump to content

Bieslook voor de vorst afknippen?

robijnske

Recommended Posts

wat doen jullie voor de eerste vorst bij je bieslook afknippen of groeit het gewoon verder

het is al redelijk oud (er zijn ook al gelen spirtjen bij) zou ik het kunnen afknippen voor trug jongen plantjes te krijgen en het onktuid er tussen uit te trekken

ervaring komt met de jaren

voor de indeling

https://youtu.be/RktVFToVjqg

Het kan beide zowel afknippen als laten staan.(zelf knip ik niet o.a. om dat de stengels hol zijn en dat dus als er vocht in komt sneller kan bevriezen)

De gele sprieten kan je idd voor verjonging weg halen maar is niet lekker meer om te eten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Vanaf de eerste sprietjes in het voorjaar tot de eerste vorst blijf ik de bieslook steeds kort afknippen om de groei van nieuwe te bevorderen. Daardoor zorg ik ervoor dat er altijd een paar pollen te oogsten zijn en een paar aan het groeien zijn.

Véél knippen zei mijn vader altijd en dat doe ik dan dus ook en werkt heel goed.

Dus nu gewoon kort bij de grond afknippen dan heb je vast nog wel wat te oogsten voordat de vorst toeslaat.

Staat het trouwens in pot of volle grond?

Die kan je gemakkelijk buiten de serre zetten. Dat trekt die bieslook wel (is bij mij het eerste elke lente wat opkomt en te oogsten is).

Je zou de polletjes uit de grond kunnen halen, onkruid er tussenuit kunnen pulken, grote pollen in twee delen scheuren, en dan weer in de grond zetten. De helft in de serre en de helft buiten de serre bijvoorbeeld. Met weer genoeg ruimte ertussen zodat de pollen volgend jaar weer mooi kunnen uitgroeien.

(Dit kan je trouwens ook in het voorjaar doen...)

Heb drie pollen staan in Aalter en één in Wibrin, daar snijden we af wat we nodig hebben en voor de rest zien we er niet naar om, ze krijgen gewoon wat messtoffen mee met de rest van de tuin en in de Ardennen in het geheel niets.

Groeien steeds terug.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 2 weeks later...