Chrones Geplaatst: 11 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2013 Hoi Bit, Bedankt, het is voor een beginner lastig om de juiste weg te vinden in de verschillende meningen, ik probeer niemand tegen elkaar uit te spelen, dat is zoals jij zegt ieders mening. Ik denk zelf dat ik de takken inderdaad toepas zoals ik hierboven beschreef, dat is eigenlijk van beide 'kampen' het juiste. Een compact boompje hoeft niet zo zeer 100% van mij,het mag best wel wat ruimte onderling hebben, dat vind ik persoonlijk wel mooi. Ik ga sowieso het advies van de twee lange takken 1 halveren opvolgen, dat lees je eigenlijk overal dat dit ten goede komt van het boompje. Voor de rest de hele dunne takken weghalen, (tot op bepaald stuk natuurlijk) lastig hoor Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 11 augustus 2013 Geplaatst: 11 augustus 2013 Enige studie (oriëntatie) voorafgaand aan het kiezen en kopen van een fruitboom zou voor menig amateur tuinder niet verkeerd zijn Er zijn gewoon enkele basisregels die je moet opvolgen, doe je dat niet dan zal het nooit wat worden.Kan helemaal meegaan in hetgeen Bit schrijft, van een pas geplante boom, mag je in het jaar erop nooit vruchten verwachten. Quote
Chrones Geplaatst: 11 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2013 Ik heb me ontzettend verdiept in de appelboom qua keuzes, vraag enkele hier maar via prive etc benaderd.. daarop ben ik aan de Benoni gekomen. Quote
Chrones Geplaatst: 11 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2013 Ik wil jullie bedanken voor het meedenken en de hulp!In december zal ik laten weten welke combi ik gedaan heb, dan zou ik jullie ook op de hoogte houden hoe het boompje over enkele jaren geworden is Top! Ik ga actief blijven op dit forum, vind het erg leuk, hoop dat ik jullie dan ook binnenkort van hulp kan voorzien, maar nu ben ik nog een broekie in het moestuinieren Quote
Chrones Geplaatst: 10 november 2013 Auteur Geplaatst: 10 november 2013 Hij is gesnoeid! Op advies ziet hij er nu als volgt uit: Geen appels komende jaar maar liever een mooi gevormd boompje. Quote
roosmarij Geplaatst: 22 november 2013 Geplaatst: 22 november 2013 Komt goed Chrones, alle grote bomen zijn klein begonnen....Over uitbuigen: je kunt eventueel ook het touw verlengen en met een haring in de grond verankeren, of er een zware steen aan hangen (die natuurlijk niet tegen je stam of takken aan moet kunnen waaien...) Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Chrones Geplaatst: 22 juli 2014 Auteur Geplaatst: 22 juli 2014 Hij staat er nu zo bij: Helemaal goedgekomen dus. Nu een opvolgende vraag. Ik hoor sommige spreken over zomersnoei....zien jullie nodige zomersnoei in mijn boom? Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 22 juli 2014 Geplaatst: 22 juli 2014 Eerst maar eens (herfst) beginnen met de vorm snoei, pas volgend jaar een lichte zomer snoei toepassen. Quote
Bit Geplaatst: 23 juli 2014 Geplaatst: 23 juli 2014 Chrones. Ik dacht eigenlijk, gezien alle eerder posts in dit topic, dat je zou uitbuigen toch ? Of zie ik dat niet op deze foto ? Zou dat zeker doen met aan aantal takken. Quote
Chrones Geplaatst: 23 juli 2014 Auteur Geplaatst: 23 juli 2014 Hoi Bit, Zeker, was ook allemaal uitgebogen... alleen de nieuw aangegroeide takken zijn allemaal recht omhoog geschoten... er zit echt zo'n knik in takken nu: |/ Misschien wat goede tips hoe je kunt uitbuigen zonder dat de nieuwe takken weer omhoog schieten Update: Quote
powerlite Geplaatst: 23 juli 2014 Geplaatst: 23 juli 2014 ik ben geen voorstander van uitbuigen.Snoeien zou ik doen. snoei telkens op een oog naar buiten , en de takken groeien zo steeds beetje vlakker.en doorbuigen doen ze dan ook wel snel vanzelf als er wat fruit aanhangt. Vreemd trouwens dat je geen vruchten hebt. Wel veel groei , in mijn ogen veel te veel. Ik zou zeker al zomersnoei doen , dat hij wat remt . Quote
Chrones Geplaatst: 23 juli 2014 Auteur Geplaatst: 23 juli 2014 Over het snoeien zoals jij zegt, wil je daar wat meer over vertellen? Quote
Chrones Geplaatst: 23 juli 2014 Auteur Geplaatst: 23 juli 2014 Ok, ik heb even wat gesnoeid en takken uitgebogen / ingebogen... kroon open gemaakt in het midden. De lange takken ga ik neem ik aan nu niet 'afknippen'? heb wel wat waterloten weggeknipt, van die dunne takken die niks voorstellen. Als ik hier naar kijk zie ik geen 'middentak', die zit bij mij wel: Is dat gewoon een keuze of bepaald de boom meer de vorm? Wat doe ik met de lange takken? Straks in de winter weer op 1/3 terugsnoeien?Gaat hij volgend jaar Appels dragen denken jullie? Quote
sugar Geplaatst: 25 juli 2014 Geplaatst: 25 juli 2014 "Het probleem is dat bomen niet kunnen lezen", zo zei mijn snoeileraar. En dus nooit groeien zoals de tekening in een boek. Leer de principes en vergeet die tekening. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Chrones Geplaatst: 25 juli 2014 Auteur Geplaatst: 25 juli 2014 Thanks, kortom: goed gedaan het uitbuigen nu? en de lange takken straks weer op 1/3 terugsnoeien. Quote
Chrones Geplaatst: 31 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 31 oktober 2014 Hoi allemaal, Ik lees overal in boekjes dat je nu nog niet mag snoeien, maar wil het liefst voor de winter doen, omdat mijn opa dit ook altijd deed en ik hielp hem altijd en iets zegt mij dat ik nu moet gaan snoeien. Wie is voor en wie is tegenstanders voor zo'n jong boompje om het nu te doen? Quote
Chrones Geplaatst: 2 november 2014 Auteur Geplaatst: 2 november 2014 Een kweker hier zegt dat het kan, andere kweker zegt liever niet Quote
Holland Geplaatst: 2 november 2014 Geplaatst: 2 november 2014 Ik weet niet hoe goed uw Engels is, maar misschien heeft u hier iets aan ik vond het zelf een duidelijk filmpje. Quote Vriendelijke groeten, Holland
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.