Chrones Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 (edited) Dag allemaal, Ik ben op zoek naar een Appelboom. Via fruitbomen.net heel goed geinformeerd, denk de Appelboom Benoni te willen kopen, die schijnt heel goed zelfbestuivend te zijn. Klopt? Krijg ik veel lekkere appels van. Mijn vraag is of iemand een goede kweker kent in de buurt van Amersfoort, fruitbomen.net is momenteel te ver weg, daar wil ik later boompje kopen maar nu een boompje in de buurt hier kopen. Intratuin heeft geen Benoni. Ik wil hem in deze grote pot: 40x40x40, laagstam ??? Graag hoor ik van jullie. Groetjes! Update: ik bedoelde laagstam en natuurlijk niet halfstam. Edited August 9, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
den elias Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Dat is veel te klein! Zorg tenminste voor een grotere pot of plant hem in volle grond. Zo krijg je tenminste geen bevriezing van wortels tijdens de winter en krijg je betere appels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Nou ik heb bij verschillende kennisen appelbomen gezien in potten.... Hoezo zou dit veel te klein zijn? Ik heb zelf geen plek in de tuin meer in volle grond, althans niet voor een fruitboom. Ik wil hem in pot...maar dat gaat dus niet lukken begrijp ik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Malus domestica ‘Benoni’: een appelboom met kleine zoetzure handappels. Wel goed bijmesten en verwacht in pot geen topoogst. (afbeelding 2). Staat toch echt bij de mogelijke potbomen, dus de appelboom die in pot past. Even voor de duidelijkheid hierboven schreef ik halfstam maar ik bedoel natuurlijk laagstam (struik) dom dom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Je heb zo'n mooi opstaand randje tussen terrasvloer en houten schuttingen. Je neemt een aantal stenen op uit de terrasvloer en laat dat opstaande randje netjes een 'bak' vormen in je terras. Hoeft maar 40x40 te zijn. En je appelboompje staat lekker met zijn wortels vrij! Lijkt het net een bak / pot , maar dan heel laag of in je terras. Heb je toch je "bak", en de appel geef je een kans. Natuurlijk gaat het wel een tijdje goed hoor. Een appel in een pot/bak. Maar als je maar énigszins kan hoort een appel toch echt vast te staan. = gewoon beter ( al was het maar vanwege het water geven ) Tuurlijk verkoopt Intratuin ( en ook anderen hoor ) ook fruit voor in bakken. Er is ook vraag naar he ? De kweker zorgt daar wel voor hoor, en Intratuin verkoopt het wel. Zat mensen kiezen ook helemaal niet meer voor een tuin he ? Tegels en lounche-set. Dát is de Intratuin-klant. Dat de inhoud van de bak meestal om de paar jaar dood gaat zal de Intratuin niet écht erg vinden denk ik ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Dat de inhoud van de bak meestal om de paar jaar dood gaat zal de Intratuin niet écht erg vinden denk ik ?De hele rede achter de olijven-hype is natuurlijk dat het lekker vaak dood gaat, een appelboom is stiekem heelmaal niet interessant want ze gaan veels te lang mee. Dan liever kruidenplantjes die mensen om het jaar vernieuwen. Een appelboom in een bak houden kán wel, ik doe het zelf ook wel eens, maar deze bak is gewoon te klein. Langer dan een jaar zou ik hem hier niet in laten. Als je de mogelijkheid hebt, zet hem dan in de volle grond, maar dan is hij over een paar jaar niet meer goed te verplanten. Wil je die mogelijkheid toch openhouden (je bent bijv. van plan om te verhuizen), stel je boom dan nog even uit of plant hem in een flinke pot. Ik gebruik zelf speciekuipen (niet mooi, wel groot; vergeet geen gaten te boren!) Benoni ben ik het natuurlijk helemaal mee eens, maar dat heeft mijn collega niet voor niets geadviseerd Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Vanmiddag bij fruitbomen.net geweest! Benomi opgehaald.. in volle grond Er stonden eerst frambozen, die waren uitgebloeid, dus snoeien en nu stiekem verplaatst (ik weet het mag nu niet, maar niemand heeft het gezien ) en ze overleven het wel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Jammer dat ze hem voor u niet eventjes gesnoeid hebben. Zo'n lange lege stukken , dat komt vanzelf niet goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 gaan nu toch nog niet snoeien? en die lege plekken lijken mij volgend jaar goedkomen, of heb ik dat mis? Adviseer maar wat ik het beste kan doen Ik wil juist voorkomen dat ik afhangend hout krijgt, van die appels aan het einde dat het gaat hangen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Lege stukken op de takken zullen nooit vanzelf dichtgroeien die blijven kaal. Je zal flink moeten terugsnoeien om een compact boompje te krijgen, in neem aan dat je een 'spil' vorm wilt?Belangrijk is dat je nu een basisvorm kiest en hierop je snoei toepast, de rest (productie) is een paar jaar later aan de orde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Contact gehad met Frank maar hij geeft aan dat het komt doordat hij bij hun een tijd op pallets heeft gestaan. Trekt wel weer bij zegt die..daar vertrouw ik wel op, maar jullie niet zo te zien voor de rest leuk plekkie toch en mooi boompje? idd die vorm wil ik aanhouden neem aan dat dat rond de 2,5m hoog gaat worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Als je de boom gewoon netjes snoeit van de winter wordt hij vanzelf weer groen hoor. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Als je de boom gewoon netjes snoeit van de winter wordt hij vanzelf weer groen hoor. zeker doe ik ook, maar toch niet extreem terugnoeien? gewoon zoals gewoonlijk snoeien zoals jij beschrijft op de site Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Hangt er vanaf wat je extreem vind denk ik. Het is een jonge boom, dus dan heb je altijd wat meer vertical takken dan horizontale takken. Ik ben zelf meer van het uitbuigen dan wegsnoeien; maar 'smaken' verschillen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Bij het plantlabel zal je al moeten knippen, en dat is flink, zoniet... komt er nooit meer vorm in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 @persica, ik snoei hem er zo'n 30cm. boven en buig hem uit. Maar daar zie je weer; smaken verschillen. Zal anders een keer een fototje maken hoe wij ze op de kwekerij snoeien. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Leuk, mag je mij voorzien daarvan ben benieuwd!drastisch bedoel ik mee, tot helemaal terug Je mag ook met strepen op mijn foto aangeven waar en hoe? Hier is misschien een foto waarop je dat kunt doen. Ik dacht zelf dus dit: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 als ik trouwens ga snoeien zoals jij zegt (@Persica) dan heb ik volgend jaar sowieso geen appels Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 als ik trouwens ga snoeien zoals jij zegt (@Persica) dan heb ik volgend jaar sowieso geen appels Dat is altijd het geval. Het eerste jaar na aanplant haal je zowiezo alle vruchten weg. Je moet eerst een gestel kweken. Ik heb hier druivelaars staan die al 2 jaar in de grond zitten en die pas volgend jaar een eerste trosje mogen dragen. Lange termijn denken heet zoiets. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 maar de snoei zoals ik hem aangeef hierboven is zoals ik het wilde doen, daardoor heeft hij als het goed is volgend jaar wel fruit..dat vooruit denken .. tja ik denk dat als ik hem zo snoei ook een hele mooie boom krijg.. niet dat de gehele terugsnoei nodig is, maar jullie zijn daar wat experts in, beter dan ik het weet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Eventjes mijn mening over hoe je best snoeit in uw situatie: wat dat uitbuigen betreft , dat zal idd voor fruit zorgen , maar de kans zit er toch goed in dat het vooral veel lange slungelige kale takken blijven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 de schuin staande takjes zien er heel dun uit die zou ik stevig terugsnoeien in de winter zodat ze in het voorjaar stevig uitlopen ook zou ik 1 van de 2 steile takken verwijderenen de tak die overblijft inkorten zodat er nieuwe zijtakken ontstaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Dankjewel! hoe snel groeit de appelboom weer aan dan, tot hij dezelfde hoogte bereikt?als je die snoei toepast verlies je vruchten volgend jaar neem ik aan? dat is wel jammer vind ik zelf Frank zegt overigens gewoon dat er volgend jaar blad in komt, op de plekken die nu kaal zijn, dan zou alleen een 30cm snoei van elke tak nodig zijn met horizonale lijnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Je kan denk ik, in een topic waar je om advies vraagt, niet meerdere meningen of adviezen van topic-deelnemers tegen elkaar uitspelen toch ?Klinkt wat onaardig van mij, maar ik bedoel eigenlijk, dat er meerdere deskundigen zijn op dit forum, allemaal met hun iets afwijkende inzicht / ervaring / manier van reageren. Ze bedoelen allemaal in de basis hetzelfde. Of je buigt uit, ter bevordering van het aanmaken van vruchthout, óf je snoeit aankomende winter om groei de goede richting op te bevorderen, óf je doet beide en je combineert beide dit seizoen en komende seizoenen.Als jij ( je laat dat steeds doorschemeren ) volgend jaar tóch wel een appeltje wil plukken al, moet je daar nu of komende winter rekening mee houden en daar je actie op aanpassen en minder hevig ingrijpen. Gevolg is dan dus ook wél zo, dat je daar in het latere leven van je boompje de gevolgen van blijft houden.Nú ( en de komende winter ) hevig ingrijpen houdt in, dat je misschien niks aan oogst hebt komend seizoen, maar daarna des te meer, en aan een mooier compact boompje. Je kan niet beiden hebben. Het is écht het een of het ander. Tuinieren ( of in jouw geval niet tuinieren, maar het hebben van een boom ) is geduld uitoefenen. Die lange takken worden door iedereen geadviseerd die er uit te halen, te decimeren. Dat is echt wel noodzaak. Of je er komende winter 30 of 60 cm afhaalt, whatever. Iets zou ik zeker doen. En uitbuigen. Ook nu al. Edit: je vraag hoe lang de appel nieuw schot maakt volgend seizoen is ook afhankelijk van standplaats, zon, vruchtbaarheid, het weer enz. Maar een 50cm schuin-horizontaal schot is wel normaal. een meter verticaal schot is ook gangbaar bij heftige snoei in de winter ( 'schot' is groei in dit geval )Tip : in de voorzomer al beginnen met uitbuigen van het dan aanwezige schot, en dat tm de zomer dan volhouden / begeleiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts