Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit seizoen ca. 40 perkels aan de boom gehad. Volgens een werkwijze die Persica adviseerde een 12-tal pitten apart gehouden voor vermeerdering.

De pitten voorzichtig gekraakt. Kernen gepoot in niet meer dan vochtig zuiver zand. Begin oktober in een plastic doosje met deksel in het groentenvak van de koelkast gezet. (temperatuur = ca. 5 a 6 graden). Vandaag het bakje er uit gehaald. Resultaat: zie foto. Minstens 6 pitten zijn aan het kiemen en hebben wortels. Vanwege donker is de groeipunt met kiemblad nog bijna wit. Er is wat schimmelvorming bovenop het zand.

Ik ga nu een laagje potgrond bovenop leggen (ook om de wortels die boven de grond uitsteken te beschermen en bedekken) zodat er een beetje voedsel ter beschikking komt. Het bakje gaat in de platte bak buiten, met dekseltje er los op, zodat het wel kan ventileren en de schimmel verdwijnt. Over enkele maanden gaan de kiemplanten dan in aparte potjes, die ik dan ingraaf en probeer om verder op te kweken.

In het verleden had ik soms spontane zaailingen in de tuin. Enkele verder opgekweekt en weggegeven. Meest kritisch is de fase van het uitplanten op kleigrond. Vaak leggen dan de jonge boompjes het loodje op kleigrond. Veel zand en geen mest in het plantgat is nodig om ze er goed door te krijgen.

IMG169046531391347471.JPG

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Het vervolg:

6 van de in het najaar van 2013 gezaaide kiemen van ons perkelboompje heb ik kunnen opkweken en uitdelen aan diverse belangstellenden, die ze hebben uitgeplant. In ieder geval 2 in Zeeuws-Vlaanderen. Ook enkele forumleden hebben er een. Ik ben benieuwd hoe ze groeien en het ze verder vergaat!

Opnieuw heb ik een 20-tal kernen gezaaid en ik wil graag proberen om ze verder te verdelen. Ons eigen exemplaar staat er mooi bij, heeft redelijk gedragen dit jaar (ik schat een 80-tal vruchten) maar zelf beschik ik nu helaas niet over geschikte plaatsen om meerdere boompjes uit te planten. Als het goed gaat heb ik in het voorjaar weer wat jonge boompjes om weg te geven aan wie serieuze belangstelling heeft.

In ieder geval kan ik nog steeds bitter weinig informatie vinden. Taalkundig is een perkel blijkbaar een regionaal woord voor perzikboom, alle perzikbomen, dat wordt gebruikt in grote delen van Vlaanderen en omstreken. De suggestie van iemand eerder in dit topic, dat elke streek zijn eigen perkel-variëteit zou hebben kan ik niet controleren. Misschien toch eens een bezoekje brengen aan Persica om zijn boom te bekijken en zo mogelijk zijn vruchten te proeven (en hij die van mij) want hij is tot hier toe de enige die ik ken met een wellicht soortgelijke boom. Het vreemde is dat ook meerdere deskundigen van oude fruitrassen die ik sprak er eigenlijk niets van afweten....

Gaat het om een (plaatselijke/regionale) perzikvarieteit die in de (Zeeuws-)Vlaamse contreien thuishoort? Gaat het om meerdere lijnen van plaatselijk opgekweekte/gezaaide perzik-kruisingen die het in bepaalde streken goed deden? (Een vruchtbare en makkelijke fruitboom was vroeger voor veel mensen een belangrijk bezit = voedsel)

Wie meer weet of tips heeft: graag!

Geplaatst:

Weknow, ik houd me ook aanbevolen voor een perkeltje, zelfs pitten zijn welkom en ik wil ze wat graag komen ophalen.

De rijpe perkels van ons vader kon je goed herkennen omdat ze gelig werden.

Zo smakelijk direct van de boom-struik, het waren struikachtige boompjes.

die zijn achtergebleven omdat door het betere vervoer de perziken uit de warmere landen ingevoerd werden.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Mogelijk aanvullende info over perkels vond ik:

Mijn schoonouders waren dit weekend met heimwee aan het praten over de perkelboom die ze vroeger in hun tuin hadden. Ik heb nog nooit gehoord over perkels, laat staan dat ik ze al geproefd heb. Het zouden kleine perziken zijn. Enig idee of die nog ergens gekweekt worden en waar ze kunnen gekocht worden?

In mijn jeugd at ik enkel 'perkels', de naam voor perziken in West-Vlaanderen. Meestal waren dit kleine perziken verwant aan het ras 'Reine de Verger'.

Moest je overwegen zelf aan te planten dan zou ik aanraden: Fertile de Septembre, Wassenberger, Charles Ingouf, Reine de Verger van een goede kloon. Deze rassen hebben weinig of niet te lijden van de krulziekte.

http://blog.seniorennet.be/fruit/archief.php?ID=364962

en

Te Heks fungeerden verschillende laathoven: Forkets van Kere, van Herten, Sint Lambert, toebehorend aan het kapittel van St-Lambert te Luik, het Perkels- of Perketshof, het Viltershof, en het laathof Walschaerts.

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/geheel/21143

Zouden er in omgeving Heks(B) dus nog perkels terug te vinden zijn?

Geplaatst:

Mijn Perkel vanmiddag.

2014-10-12-1125531413129084.17

Van het voorjaar als zaailing gekregen op de MTFD van Weknow.

Ik dacht: perzik. Dus toch beter binnen in het kasje ( krulziekte ). Blijkt helemaal niet te hoeven.

Prima. Geeft niet. Staat hier goed. Al wel getopt.

Aan de zijtakken hebben van de zomer wasknijpers gehangen als kleine doseerbare gewichtjes. Zijtakken staan mooi opzij zo. Maximale expositie was mijn gedachte.

De zaailing dit voorjaar, fotootje van 11 mei. beetje in het midden van de foto.

2014-05-11-1558291399822982.08

ps. : rechts van de Perzik, staan een paar potjes met Tulbaghia op de grond ( in bloei ). Die stonden klaar voor de MTFD. Sorry mensen Ze bloeien al vanaf midden april.

Geplaatst:

Mensen.... even geduld. Ze zijn nog maar net in de koelkast en komen daar niet uit voor februari/maart. Dan zijn er hopelijk een aantal aan het kiemen en die moeten dan nog opgekweekt worden..... Dus nu is er nog niks! In april of zo, zien we wel verder.

Was het niet Confucius of zo die zei: "Een pit heeft pas pit als er ook groei in zit".?

Ik zal wel proberen om ook een aantal stekken te maken. Zou moeten kunnen...maar zoals een bekend chinees spreekwoord zegt:

"Je moet de stek niet weggeven, voordat ze goede wortels heeft".

Welterusten

Geplaatst:

@Angela, ik weet niet hoe groot je perkel is maar als ie onder een 'hoge emmer' past kun je het volgende doen:

snij de bodem uit de emmer, plaats de emmer stevig om de plant en trek een doorzichtige plastic zak er stevig overheen zodat er geen water in valt,

wanneer er strenge vorst komt kun je alsnog extra bescherming aanbrengen, maar ik zou hem niet helemaal in het donker zetten.

Normaal gezien kan een perzikboompje behoorlijk wat vries koude hebben, maar aangezien je plant niet zo gezond de winter ingaat zou ik hem zeker beschermen.

Geplaatst:
Die van mij doet het wel maar hij heeft het zwaar gehad deze zomer.

Heb je een idee waardoor, Angela? De perkel zou toch wat sterker moeten zijn dan een echte perzik.....

Essentieel is een goed doorlatende grond, liefst zanderig en veel zon..... Niet veel (stikstof-)voeding geven. (Op de zware zee-klei hier bij mij is het dus bepaald niet ideaal)

Geplaatst:

Dat van die emmer had ik ook bedacht en ik heb gisteren even gemeten en dat gaat passen dus ik ga dat inderdaad zo doen, ik heb doorzichtige emmers staan dus hij krijgt wel licht.

Weknow ik denk dat het probleem is geweest te veel zon en te weinig water in het begin? Ik heb hem in de buurt van de kas gezet op de warmste plek met de meeste zon naast de abrikoos van Persica. Ik heb toen echter niet iedere dag tijd gehad om langs te gaan i.v.m. met werk en ik denk dat hij iets meer water had kunnen gebruiken. Maar hij doet het nog hoor hij is alleen niet zo geweldig gegroeid als die van Bit.

Geplaatst:

@ Angela

Als hij er gezond en fris uitziet, is er niet zo veel aan de hand lijkt me. Grootte zegt niet alles Bovendien staat ie bij Bit in de kas.

Heb je hem nog in een pot staan? In de volle grond zou hij het nu zelf moeten kunnen redden, ook in een drogere periode. Daar lijkt hij bij mij goed tegen te kunnen en de wortels zoeken zelf wel verder hun vocht dan.

p.s. Ik volg uit belangstelling! Niet omdat ik ze gaf, dat ik mensen wil controleren of ze er goed mee omgaan. Dat is niet zo mijn stijl!

Geplaatst:

Dit was op 22 maart van dit jaar.

IMG179553401413487869.jpg

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Nog een foto van hetzelfde perkelboompje van eind oktober 2014

IMG227294701422700884.JPG

Geplaatst:

@ Weknow je adviseert om niet veel stikstof aan de perzik (perkel) te geven, zou je misschien kunnen uitleggen

waarom dit niet zo goed zou zijn ?

in mijn zoektocht naar het bemesten van perzik kom ik buitenlandse adviezen tegen die het wel aanbevelen

dit aangezien je perzikbomen regelmatig moet verjongen, al het gedragen vruchthout moet plaats maken voor nieuw vruchthout

dit vereist erg veel groei dus stikstof...vrijwel meer dan andere fruitsoorten vragen. Ik zie op je foto's dat je (nog) niet aan snoeien toe bent?

gr.

Geplaatst:

@ Persica. Mijn gedachten hierover ruil ik graag voor betere. Mijn uitspraak is gebaseerd op adviezen en ervaringen.

- Deze boom is spontaan op deze plek gegroeid (staat eerder ergens in dit topic beschreven) in een aangelegd zandstuk, waarin we vijvertjes op verschillende hoogte gelegd hadden. Voor de rest is het hier zware klei. De moederboom, een scheut van een boom die in een tuin in Aardenburg stond, stond een meter hiervandaan in de klei en was een jaar eerder doodgegaan. Had het eigenlijk nooit heel goed gedaan. Deze pit moet nog in de grond gezeten hebben en heeft in het zeer magere zand zijn spontane goede plek gevonden. Ik denk dat deze boom nu rond de 15 jaar oud is.

- Ooit heb ik een aantal spontaan opgekomen zaailingen, van 2 a 3 jaar oud, weggegeven. Onder andere ook enkele aan een zoon van een appelteler die in zijn eigen tuin een grote boomgaard aanlegde. Mijn zaailingen hebben het daar niet gered, hebben na 1 of 2 jaar allemaal het loodje gelegd, terwijl de appels, peren en kersen in die boomgaard er prachtig op stonden.

- Een derde bevestiging heb ik uit een lang gesprek over o.a. perziken met een oude Brabantse boer op het bankje van het bejaardenhuis, waar hij verbleef. Hij beklemtoonde diverse keren dat perziken, die hij zelf blijkbaar ook volop gehad had, arme grond moeten hebben om te floreren. Mesten was volgens hem echt uit den bozen.

- Kijk ik waar en hoe de perkels die ik nog elders heb weten te staan, groeiden (onder andere in de tuin van mijn schoonmoeder en ook bij haar buren) dan was dat in een verloren hoekje...die kregen geen mest, werden aan hun lot overgelaten en droegen toch heel goed.

Ik denk dat dit de belangrijkste aanwijzingen voor mij geweest zijn. De perkel op de foto's hebben we in diezelfde stijl laten gaan. Je ziet dat ook aan de vorm: Het is meer een struik dan een echte boom. Weinig snoei....hooguit wat takken die in de weg groeiden of waar er erg veel zaten wegknippen. Bemesting nauwelijks of niet: gevallen blad uit de tuin, planten uit de vijvers die we op de grond rondom lieten verteren, af en toe eens wat kalk en misschien 1 of 2 keer in die jaren een paar handjes koemestkorrels. Sinds enkele jaren - nu ik wat meer tijd heb en me er ook veel meer in verdiep - gooi ik af en toe wat compost rondom de boom en verleden jaar een paar handen basaltmeel. Meer heeft ie nooit gehad. Je ziet aan de voorjaarsfoto hiervoor dat de boom in het najaar 2013 wel wat meer gesnoeid is geweest. Binnenkort ga ik ze nog wat uitdunnen, en in het najaar 2015 zal het wel weer nodig zijn sterker te snoeien, omdat anders de paden moeilijk toegankelijk worden.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Die staat er mooi op, Angela. Is flink bijgekomen na een moeilijke start (herinner ik me dat toch goed?)

Tijd voor de volle grond (?) en misschien wat snoeien (nu zo een beetje de snoeitijd voor kers, pruim en perzik!) als je een boomvorm wilt krijgen. (Struik kan ook, maar levert niet meer opbrengst en vraagt meer ruimte en is wat lastiger om te onderhouden) Perziken dragen op het hout dat zich in het jaar voordien gevormd heeft. Volgend jaar lijkt me onwaarschijnlijk, maar in 2017 zou je misschien toch al enkele vruchten kunnen krijgen.

De poging om perkels te stekken (onder wat gebrekkige omstandigheden) is me dit jaar nog niet gelukt.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

kleine update:

vorige week had ik de eerste keer een 'oogst' van die twee perkelboompjes, gegroeid uit een pit

het waren perkels, geen kruising (maar er staat hier ook nergens een nectarine of iets dergelijks), toch genoeg voor 5 potjes confituur

• 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...