Woonplaats of Regio: noordholland
Moestuin Seizoen: Bekijk update (4)
Thessa's moestuin 2012
ik ben Thessa 30 jaar ben getrouwd met Emiel en heb 2 kleine drukte makers van 4 en 2 jaar oud.
ik vindt het heerlijk lekker in de tuin bezig te zijn, te zien dat dingen groeien, bloeien en op je bord ook nog eens lekker smaken
onze tuin ligt in noordholland aan ons toekomstige nieuwe huis, op steen worp afstand van ons huis waar we nu wonen,
en waar de tuin van mijn ouders aan grenst.
daar huizen al reeds mijn
* pony Freek en paard Patrick & kater Wammes,
voor de hobby & gezelligheid en beste muizen en konijnen vanger,
* fruitbomen; hoofdzakelijk pruimen reine victoria, reine claude dalton en hauswesser maar ook diverse hand, moes en stoof appels & peren, bessen, kersen, bramen, frambozen , vlierbessen e.d
* en de moestuin met daarin te veel om op te noemen,
jullie krijgen het te lezen op de komende reacties als ik wat zaai of zet
ik wil komt seizoen meer variatie en soortjes zetten,
meer bloemen en meer winter groenten zodat we het hele jaar door gevarieerd uit de tuin kunnen eten.
dit jaar ga ik het wortel doek uitproberen om het onkruid tegen te gaan,
zo hoop ik meer tijd over te hebben voor andere dingen
Bijna alle jaren krijgen we een extra stukje grond van de oude buurman die het eigenlijk niet meer kan bewerken maar graag zijn oude dagen thuis wil slijten, ik ben benieuwd wat er dit voorjaar weer bij komt....
ik neem de grond graag aan wetende dat in de toekomst van ons zelf zal zijn en het hem een beetje meer ontlast
ik plant er alles wat ik bij ons zelf thuis niet kwijt kan en krijg van mensen bv planten wat ik kan gebruiken om kerststukjes te maken, enz alvast daar.
mijn doel is om in de toekomst een combie te maken van moes, sier en fruit tuin om het huis heen waar we lekker kunnen relaxen en banjeren
komend seizoen komt er een huze wigwam voor de kids, gemaakt van bamboe stengels uit de sier tuin.
nu staat ie al, voor het idee maar van het voorjaar zal ie bekleed worden met vodden en zijn vaste plekje krijgen bij de ton waar vast weer kikkers en salemanders in gehuisvest worden door de kids
verder ben ik een ongeduldige tuinder en erg makkelijk, iets moet niet te veel moeite kosten ....
maar de tuin moet er wel altijd knap bij staan, is niet makkelijk dus....vandaar de proef met het grond doek

zo lag ie der vorig jaar bij....
het is nu rommelig kan niet wachten op het nieuwe seizoen, alles lekker strak en groen
het moestuinieren doe ik over het algemeen zelf maar als er machine's aan te pas komen wil man lief nog wel eens helpen,
hij helpt ook goed samen met de kids met opeten van het vergaarde spul
Ik heb ook een verkoop puntje aan huis met huisgemaakte lekkernijen
deze komen zo veel mogelijk uit de eigen tuin en onbespoten.
denk bv aan jam, gelei, sauzen, courget/ui op zoet/zuur, stoofperen, moezen, sappen, limonades, chutneys enz
en leuke planten creaties denk bv aan een leuk voorjaars planten bakje met bolletjes er in of een oase opgemaakt kerst stukje.

aankomend seizoen kan ik daar hopelijk aan toevoegen, ( door het ruilen uit de carousel en onder de forumers )
kruidenthee en calendula zalf uit de eigen tuin , en misschien wat leuke zeepjes. dit zijn tevens de wensen voor het komende seizoen en moet dit nog even uitzoeken hoe dat precies werkt.
recepten kunnen jullie vinden onder Thessa's recepten onder recepten.
door de opbrengsten van de huisverkoop kunnen we deels de overige boodschappen doen,
als we de overstap gemaakt hebben en de tijd wil ik zeker wat verder gaan in zelf onderhoud door bv kippen te houden.
ook een kalf zouden we wel willen opfokken voor de slacht. ( mijn man is boeren zoon )
maar helaas we hebben nog meer geduld nodig voor we kunnen verhuizen,
de tegenwoordige bewoners hebben nog geen plannen om te verhuizen...
tevens brengen de paarden ook geld in het laatje door een aantal lessen in de week te lopen.
zo bekostigen ze zich zelf en is het allemaal te betalen
ik ben gediplomeerd instructeur en in bezit van een vee / kleindier en paarden houderij diploma

de moestuin is dus niet iets waar ik alleen mee bezig ben, het is een onderdeel van het grotere geheel zelf willen doen en laten....
ik hou jullie op de hoogte !