Jump to content

Thessa's moestuin 2012

Thessa

Recommended Posts

voor wie nieuw is ;

ik ben Thessa 30 jaar ben getrouwd met Emiel en heb 2 kleine drukte makers van 4 en 2 jaar oud.

ik vindt het heerlijk lekker in de tuin bezig te zijn, te zien dat dingen groeien, bloeien en op je bord ook nog eens lekker smaken

onze tuin ligt in noordholland aan ons toekomstige nieuwe huis, op steen worp afstand van ons huis waar we nu wonen,

en waar de tuin van mijn ouders aan grenst.

daar huizen al reeds mijn

* pony Freek en paard Patrick & kater Wammes,

voor de hobby & gezelligheid en beste muizen en konijnen vanger,

* fruitbomen; hoofdzakelijk pruimen reine victoria, reine claude dalton en hauswesser maar ook diverse hand, moes en stoof appels & peren, bessen, kersen, bramen, frambozen , vlierbessen e.d

* en de moestuin met daarin te veel om op te noemen,

jullie krijgen het te lezen op de komende reacties als ik wat zaai of zet

ik wil komt seizoen meer variatie en soortjes zetten,

meer bloemen en meer winter groenten zodat we het hele jaar door gevarieerd uit de tuin kunnen eten.

dit jaar ga ik het wortel doek uitproberen om het onkruid tegen te gaan,

zo hoop ik meer tijd over te hebben voor andere dingen

Bijna alle jaren krijgen we een extra stukje grond van de oude buurman die het eigenlijk niet meer kan bewerken maar graag zijn oude dagen thuis wil slijten, ik ben benieuwd wat er dit voorjaar weer bij komt....

ik neem de grond graag aan wetende dat in de toekomst van ons zelf zal zijn en het hem een beetje meer ontlast

ik plant er alles wat ik bij ons zelf thuis niet kwijt kan en krijg van mensen bv planten wat ik kan gebruiken om kerststukjes te maken, enz alvast daar.

mijn doel is om in de toekomst een combie te maken van moes, sier en fruit tuin om het huis heen waar we lekker kunnen relaxen en banjeren en hopelijk genoeg van te kunnen oogsten voor ons zelf en het verkoop puntje.

komend seizoen komt er een huze wigwam voor de kids, gemaakt van bamboe stengels uit de sier tuin.

nu staat ie al, voor het idee maar van het voorjaar zal ie bekleed worden met vodden en zijn vaste plekje krijgen bij de ton waar vast weer kikkers en salemanders in gehuisvest worden door de kids

verder ben ik een ongeduldige tuinder en erg makkelijk, iets moet niet te veel moeite kosten ....

maar de tuin moet er wel altijd knap bij staan, is niet makkelijk dus....vandaar de proef met het grond doek

236_9df6e40355f208be89cfb941bafab19d.jpg

236_7356c8d7fca49fb651afd234edd4cf95.jpg

zo lag ie der vorig jaar bij....

het is nu rommelig kan niet wachten op het nieuwe seizoen, alles lekker strak en groen

het moestuinieren doe ik over het algemeen zelf maar als er machine's aan te pas komen wil man lief nog wel eens helpen,

hij helpt ook goed samen met de kids met opeten van het vergaarde spul

Ik heb ook een verkoop puntje aan huis met huisgemaakte lekkernijen

deze komen zo veel mogelijk uit de eigen tuin en onbespoten.

denk bv aan jam, gelei, sauzen, courget/ui op zoet/zuur, stoofperen, moezen, sappen, limonades, chutneys enz

en leuke planten creaties denk bv aan een leuk voorjaars planten bakje met bolletjes er in of een oase opgemaakt kerst stukje.

236_af462d7ea89d6fbcb5654000038ac4c1.jpg

aankomend seizoen kan ik daar hopelijk aan toevoegen, ( door het ruilen uit de carousel en onder de forumers )

kruidenthee en calendula zalf uit de eigen tuin , en misschien wat leuke zeepjes. dit zijn tevens de wensen voor het komende seizoen en moet dit nog even uitzoeken hoe dat precies werkt.

recepten kunnen jullie vinden onder Thessa's recepten onder recepten.

door de opbrengsten van de huisverkoop kunnen we deels de overige boodschappen doen,

als we de overstap gemaakt hebben en de tijd wil ik zeker wat verder gaan in zelf onderhoud door bv kippen te houden.

ook een kalf zouden we wel willen opfokken voor de slacht. ( mijn man is boeren zoon )

maar helaas we hebben nog meer geduld nodig voor we kunnen verhuizen,

de tegenwoordige bewoners hebben nog geen plannen om te verhuizen... bijna 90 jaar...hoe lang kan het nog duren )

tevens brengen de paarden ook geld in het laatje door een aantal lessen in de week te lopen.

zo bekostigen ze zich zelf en is het allemaal te betalen

ik ben gediplomeerd instructeur en in bezit van een vee / kleindier en paarden houderij diploma

236_922dcee70eb93c99daed854ec3c5aaa2.jpg

de moestuin is dus niet iets waar ik alleen mee bezig ben, het is een onderdeel van het grotere geheel zelf willen doen en laten....

ik hou jullie op de hoogte !

Edited by Guest

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Echt super!

Hoe groot is je tuin nu?

Gebruik je de mest van je eigen paard voor de tuin?

groetjes Nicolette

ja de tuin ligt nu geheel onder met de mest, ik had goede voornemens om het vorige maand door te spitten, maar helaas zijn we ( lees mama en de 2 kids ) nu al voor de 3de keer ziek ( waterpokken en griep ) komt dus weinig van.....laat in de zomer was de boel al eens flink onder gespit dus eigenlijk heeft het geen haast, ik wil de mest alleen voor de vorst onder de grond hebben....de reden is beetje dom....is voor het oog vindt het veel mooier dan

de moes tuin ligt in een L vorm en is nu ongeveer 25 bij 15 met een staartje van 10 bij 10 ? ik zal eens meten.....de fruit tuin is

ongeveer 60 bij 100 ? echt ik gok ,

zal het even navragen er staan ongeveer 150/200 pruimen bomen en mijn soortjes....

en dan de bramenhaag nog van ongeveer 50 mtr lang

er ligt een rijbak van 20/40 en het paaarden landje is ongeveer 40 bij 50.

jullie horen nog of ik er ver van af zit .....

Klinkt goed allemaal, en ziet er goed uit! Petje af hoe je het allemaal doet. Je zou haast denken dat jij meer dan 24 uur in een etmaal hebt! Maar je geniet er duidelijk van! Succes komend seizoen!

ha ha dat dacht ik bij Jorieke....al doende leert men

het worteldoek zal mij hopelijk veel tijd schelen van de zomer zeker in de oogsttijd heb ik tijd te kort,

en zeker nu de klandisie aantrekt en ik volgend jaar nog meer zal moeten maken

ik had van de week een grote kerstpakketten bestelling en moest nog even 240 potten extra maken en de zondag erna had ik kerstmarkt en geen jam meer dus nog meer moeten maken.....gelukkig vries ik ook het deel wat ik in de zomer niet kan bewerken door overvloed in

en de pruimen/vijgen/aardbeien laten zich nu prima verwerken tot heerlijke jam e.d

had ook bv pure sap van de pruimen en aardbeien waar ik weer gelei van maak.

van de bewaarde uien ga ik volgende week weer chutney maken en zo zorg ik weer voor verse producten op het stalletje

Dat verkoopkarretje!!!! Heel gezellig en leuk!! Zou willen dat mijn kasten er zo uitzagen

Dank Dank, leuk om te lezen

maar jullie kunnen dat ook hoor;

even naar de Ation tafel zeil halen, opmaat knippen en vast nieten zo gedaan

bij de intratuin verkopen de de witte randjes, ook gewoon vast nieten

succes.

Geweldig mooi Thessa!

Jij moet wel echte "Hollandse genen" hebben, zoals je alles omzet in een verkoopbaar produkt..wij maken kruidenthee en zalf voor onszelf en misschien om weg te geven aan familie, maar jij ziet onmiddellijk handel!

proficiat, en een fijn nieuw seizoen toegewenst.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geweldig mooi Thessa!

Jij moet wel echte "Hollandse genen" hebben, zoals je alles omzet in een verkoopbaar produkt..wij maken kruidenthee en zalf voor onszelf en misschien om weg te geven aan familie, maar jij ziet onmiddellijk handel!

proficiat, en een fijn nieuw seizoen toegewenst.

ha ha ik moet ook blijven vernieuwen he om mensen te blijven trekken

ik ben ook een beetje aan het uit proberen om iets met mini koekjes/taartjes en zoals nu bv mini tulbandjes te doen.

bv muffins met bessen of bramen enz, stoofpeer taartje enz...

bv op bestelling bij een lekkernij pakket te voegen net zoals ik dat met de thee en zalf wil doen.

dan is het echt iets unieks & dan alleen op bestelling

ik heb al wat uitgedeeld onder de fam en vrienden en die vonden het heel lekker en leuk verpakt,

ik zal er een fototje van plaatsen als ik die heb ingeladen.

weet nog niet of het echt zal gaan werken, ook omdat het natuurlijk vers gebakken moet worden, mensen moeten pakket ophalen en meteen weggeven....er kan geen week over heen gaan....

( misschien is dit meer iets voor op het recepten topic ?? ) ha ha zullen we verkassen ??

Wij kregen vroeger "nieuwjaarsharten". Zie ze tegenwoordig niet meer. Was een hartvorm van koek...zo groot als een ontbijtbordje , zeg maar.

Zat net te denken dat het misschien iets voor jouw handeltje kon zijn....Zo'n hart met "gelukkig nieuwjaar" erop geschreven van gekleurde suiker

Wij kregen vroeger "nieuwjaarsharten". Zie ze tegenwoordig niet meer. Was een hartvorm van koek...zo groot als een ontbijtbordje , zeg maar.

Zat net te denken dat het misschien iets voor jouw handeltje kon zijn....Zo'n hart met "gelukkig nieuwjaar" erop geschreven van gekleurde suiker

ha ha, ik zat ook al te bedenken wat ik na de kerst als trekkertje zou aanbieden....

leuk idee, zal eens wat gaan proberen

ik dacht ook om de pakketten met wat onschuldig sier vuurwerk als "oud en nieuw" pakket op te leuken/ aan te bieden !

enne.....op het recepten topic verder ?? ivm is niet "echt" moestuin gerelateerd ?

• 2 weeks later...

vandaag eindelijk de eerste meters gespit....ongeveer 15 bij 2 mtr ...zweet op me rug

goed tegen de kerst kilo's

tegenvaller,

de oude kas van de buurman is deels ingestort,

en het glas in de moestuin geraakt, gelukkig heb ik een pap's die zich af en toe verveeld en het opgeruimd heeft.

de kas zal gesloopt worden, de oude man kan het nu niet meer herstellen, wie weet.....de oppervlakte van de kas is 20/60....

komt die grond vrij..... dan is het plots geen tegenvaller meer....

&

de sier mais is mislukt,

het zijn halve kolven die ook nog eens niet mooi afrijpten en gingen schimmellen, ze komen er niet meer in

wat mij verbaasde ; de bieslook, peterselie & snijbiet staan er nog prachig bij ! ( mischien wel over als het gaat vriezen ? )

en de eerste helve emmer stook hout as is gespaard door schoonmam's om op de tuin te gaan van het voorjaar.

de compost bak zit al weer prop vol en gaat hopelijk van het voor jaar weer de tuin op.

ik ben nu nog op zoek naar zaad of stekkies van ;

-stevia ( als suiker vervanger )

&

-zegekruid ( tegen aardvlooien )

wie o wie kan mij daar aan helpen ?

ik kan aanbieden

** 2 stekken van een tamme braam, vandaag uit de grond gehaald ( waren door het gras gegroeid en zaten als struikelblok/rank achtige dingen gevaarlijk in in weg ) en zitten netjes in plastiek op pot bakken.

er volgen er meer heb de uiteinden van de ranken in de grond gestoken.

** div. zaden noem maar wat op kijk ik of ik het heb.

of iets lekkers uit het stalletje.

voor wie nog graag een ontsappan wil; er staat er een bij de 2de hands winkel in onze straat voor 40 euro!

zonder slangetje maar daar is aan te komen, mocht je intresse hebben kan ik hem wel halen.

en.......voor wie wil kan ik tien tallen glazen liter potten met deksel aanbieden , alle gebruikt maar redelijk schoon en droog.

& wie weet kunnen we de gewenste spullen ruilen op de moestuin dag

236_617f8b8ad5c9b98ef106521dfadf79cf.jpg
wat voor sappan? zoiets wat je kunt gebruiken bij een echte weckpan?

interesse ?

ja nou en of!

hoe spreken we af wanneer en hoe ik hem krijg?

oh, en ik heb zaden van twee verschillende soorten zegekruid

hier de foto's vanmorgen

de tuin is nu voor 2/3 omgespit hoop vandaag of morgen de rest te kunnen spitten en winter klaar te maken.

helaas is het laatst gezaaide in sept; de spinazie, veld sla nouwelijks tot groeien toegekomen, de konijnen & vogels hebben het met de grond gelijk gemaakt en de winter postelijn blijft met 4 blaadjes niet groter als 1 cm boven de grond....

maar de winter voorraad doet het verder goed;

wordt vervold de foto's willen weer eens niet

ha gelukt ;

deel al omgespit met de snijbiet er nog tussen;

236_74d95f434dfd664d7bd230d30aeef691.jpg

overzicht vanaf de fruit tuin, goed te zien dat de kas van de buurman zijn beste tijd al gehad heeft.....

vande week gaat er alvast anti worteldoek over het deel voor de kas, voor als er nog meer glas uitspat

dan valt het op het doek en niet in de omgespitte grond....

het voorste gedeelte moet nog winter klaar worden gemaakt en omgespit;

236_8d2cc10d06ae12fea64cff7fdf74e1b3.jpg

de boeren kool en spruiten;

236_096da143a5a9b526b17505819a940ed3.jpg

***********************************************************************************************************************************************************

ik las net het volgende over komkommerkruid; om te ondhouden; ( voor in de thee )

Informatie, teelt:

Bernagie is een winterharde, éénjarige plant die vaak ook als groenbemester wordt toegepast, maar vooral gekend is als kruid.

Plimius noemde de plant Euphrosinum, omdat men algemeen dacht dat zij geluk en vreugde bracht. Zowel de Grieken als de Romeinen meenden dat bernagie niet alleen troost maar ook moed gaf.

Het Latijnse gezegde:

´Ego Borago gaudia semper ago´: Ik, bernagie breng altijd vreugde,

is nu nog bekend in Engeland.

Men zei zelfs dat bernagie het vergetelheid brengende (nèpenthe) middel was waarvan Homerus schreef dat het met wijn werd ingenomen.

Van april tot oktober bloeit het komkommerkruid met 5 felblauwe, stervormige bloemen met opvallende paarse meeldraden. De bloemen zijn tot 2,5 cm groot.

In vroeger tijden stond de bernagie bekend om haar aanzienlijke geneeskrachtige kwaliteiten, en zelfs tegenwoordig wordt de plant nog wel als medicijn toegepast. Het kruid heeft stervormige bloemen met een zeldzaam intense blauwe kleur, die bij weinig andere planten voorkomt. De kleur en de lange bloeitijd maken samen met de eenvoudige kweek de bernagie tot een van de beste planten voor de tuin. De plant is inheems in Europa en komt bij ons gekweekt en verwilderd voor. Bijen bezoeken de bloemen veelvuldig.

Geuren en smaken:

De blaadjes smaken naar komkommer.

Culinair:

De komkommerachtig smakende blaadjes zijn bruikbaar in fruitsalade, vruchtendrank, punch en als garnering. Gekonfijte bloemen als versiering op suikerwerken en gebak. Gebruikt als spinazie is bernagie rijk aan calcium en kalium.

Geneeskunde:

Blaadjes in smeersels, vochtafdrijvend, aftreksel van blaadjes tegen hoest, de gehele plant bevat slijmstoffen die verzachtend werken.

Cosmetica :

Preparaat van de blaadjes om de huid zacht en schoon te maken.

RECEPTEN :

Bernagiesiroop helpt tegen nier- en blaasontsteking:

Pureer 200 gr. verse bloeiende bernagie in een mixer. Zeef de massa door kaasdoek en los 200 gr suiker in het sap op. Van deze versterkende siroop is 1 eetlepel per dag nodig bij de behandeling van de ontsteking.

Bernagiethee helpt om de koorts te verlagen :

Bernagieblad heeft een hoog gehalte aan kalium- en calciumzouten, wat helpt bij het verlagen van koorts.

Maak hiertoe een thee door een handje verse blaadjes zacht te koken in 600 ml water gedurende 5 minuten en drink de thee heet. Verse blaadjes in een salade bevorderen de vorming van melk bij kraamvrouwen.

Vermeerdering:

De vermeerdering van bernagie is eenvoudig. Buiten ter plekke dun uitzaaien in het voorjaar, liefst op zanderige grond in de zon. Schaduw en andere grondsoorten worden echter ook verdragen. Uitdunnen op 25-30 cm. Bernagie zaait zichzelf verder uit, en de nieuwe plantjes bloeien in een zachte herfst en op een beschutte plaats nog in november.

over zegekruid;

Zegekruid wordt gebuikt om witte vlieg in kassen te bestrijden. De bloemen worden bezocht door hommels, zweefvliegen en andere insecten. In het land van herkomst, Peru, gebruikte men de bessen bij blaas-en nierkwalen. Takken met zaaddozen zijn geschikt om in droogboeketten te verwerken.

over stevia;

Stevia rebaudiana is een meerjarige plant uit de composietenfamilie, die via de wind bestoven wordt. De plant wordt veelal als eenjarig gewas gekweekt. De plant kan tot één meter hoog worden en heeft smalle bladeren die tot drie centimeter lang zijn. Kweken uit zaad gaat moeilijk omdat de plant zelfsteriliserend is en er vaak slechts 13-15% van het zaad goed kiemt, zelfs wanneer het zaad vers is (niet ouder dan 6 maanden).

Stevia staat graag warm en vochtig, maar niet met natte voeten. De grondsoort kan lichtzure zanderige leemgrond zijn. Bij lengende dagen ontwikkelt zich het blad; bij korter wordende dagen gaat de plant bloeien. De plant wordt in mei en juni aangeboden in tuincentra onder de naam "honingkruid", of de gepatenteerde naam "Stepa".

Stevia wordt ook gebruikt in gezichtscrèmes, handcrèmes, voetenzalven, lippenbalsems en tandpasta's.

Hobbykwekers malen soms het gedroogde blad om het poeder als zoetmiddel te gebruiken. Een andere veel gebruikte methode om het extract te produceren is verhitting in water.

*****************************************************************************************************************

het regend hier weer eens dus de tuin wacht maar even,

en er ligt weer eens een ziek kind in bed dus kan eigenlijk ook helemaal niet weg

lekker de tijd om dingen uit te zoeken en te plannen

bestrijding tegen plaagjes

tegen

-Aardvlooien ; tussen de zaailingen of jonge groenten verjaagers planten te denken aan ;knoflook, ciroenmelisse

of aftreksel maken van de genoemde verjaagers en daar de grond mee bespuiten.

de grond bedekken en nat houden helpt ook.

- Uienvlieg; zet naast de wortels uien en of knoflook.

door de geur verjaagen deze de vlieg.

- vogels en konijnen ; stokken met plastiek zakken er aan, vlaggetjes ophangen en zaai en plant goed bedekken met netten. goed hek om tuin evt haagjes van buxus en of lavendel.

- Bladluis; bespuiten met aftrekel van brandnetel en vlierbesbladeren. 1kg bladeren op 10 liter koud water dag laten trekken

om de 3 dagen spuiten tot plaag geweken is.

- Rupsen; op het vangen na, geen andere bio bestijder kunnen vinden.

- Witte kool vlieg; planten met harde straal water bespuiten zodat de vlieg op de grond beland en dan verzuipen !

of tussen de ( boerenkool ) kool en spruiten afrikaantjes zetten. ( alleen doen die het niet meer in dec )

ook hier zou denk ik een verjaager helpen bv wat knoflook ertussen planten.

verdere planning;

- het bloemen bed komt naast de courettes en auberginnes te staan ivm betere bestuiving, dit was vorig jaar naast de slakken plaag denk ik de oorzaak van het weg rotten van de jonge vruchten.

- tuinaarde halen en door de grond verwerken waar de wortelgewassen komen te staan.

- turf halen en door de grond bij de crenberry verwerken (deze groeid al 2 jaar niet)

- nieuwe koude kas maken ( lees laten maken door pap's )

Edited by Guest

• Create New...