Contract volkstuin stopzetten of niet

In deze rubriek is ruimte voor de vele volkstuinverenigingen die Nederland en België rijk zijn

Contract volkstuin stopzetten of niet

1) contract stopzetten
5
19%
2) contract niet stopzetten
22
81%

Totaal aantal stemmen: 27

Frans D
Woonplaats / locatie: Rijnmond

Re: Contract volkstuin stopzetten of niet

Berichtdoor Frans D » Ma 11 Jul 2016, 21:04

Ik had op contract stopzetten gestemd, omdat ik dacht dat het op de huurder zelf sloeg.
Had na het stemmen pas door dat het om de verhuurder ging. :oops:

In ieder geval zou ik zelf ergens iets niet graag huren, waar gelijk brieven worden verstuurd i.p.v. dat er eerst op een normale manier over wordt gepraat.
Voor mij zou het tevens een spelbederver zijn, met grote kans op nog meer gezeur in de toekomst en het zou voor mij een reden zijn om voor wat anders te gaan kijken.

RobO
Woonplaats / locatie: Haarlem

Berichtdoor RobO » Di 12 Jul 2016, 07:07

heel vervelend, misschien helpt t om een clubje medestanders te organiseren en eens vooral rustig en tactisch met het bestuur of de tuincommissie te praten

bestuur/tuincommissie zijn ook mensen, misschien hebben ze net een aantal lastige klanten gehad en zijn ze het eeen beetje zat maar wel voor rede vatbaar

(ben ervaringskundige: soms ben je het gewoon zat als er weer een aantal tuinen totaal verwilderen (niet die van jou hoor!) door desinteresse belletje, belletje, mail 1 t/m 4 brief 1 brief 2 brief 3, verwijdering van de tuin, opknappen door hovenier, ruzie over de rekening, nieuw lid met zooi in de grond) en dan reageer je te fel naar een ander lid, stom, maar gebeurt; )

simonvb
Woonplaats / locatie: Lokeren (Oost-Vlaanderen)

Berichtdoor simonvb » Di 12 Jul 2016, 13:18

Vanaf juni is het volleybal en voetbalseizoen voorbij en heb ik dus veel meer tijd om in de volkstuin bezig te zijn. Tuin ligt nu zeer proper in vergelijking met de andere percelen en tegenover de foto's eind mei. Ik mag blijven op twee voorwaarden:
1) die constructie voor de frambozen moet weg. Begrijp nog steeds het probleem er niet van maar denk niet dat ik er een logische uitleg voor ga krijgen.
2) Minder bloemen want dat is ook een soort onkruid en zaait zich te veel uit. Hij wil enkel bloemen zien op de eerste drie meter van het perceel en de rest moet er zijn voor groenten. Begrijp ik ook eigenlijk niet want ik trek zelf liever phacelia, goudsbloemen, oost-indische kers uit dan ander onkruid. Het zijn ook allemaal bloemen die goed zijn voor de bijen en deze zorgen voor een betere bestuiving. De kruiden mogen wel tussen de groenten blijven.

Geen van de voorwaarden is terug te vinden in het reglement maar soit.
De constructie ga ik nog afbreken en een deel van de bloemen ga ik wegdoen, al hou ik toch wat bloemen verspreid over mijn perceel.

pippi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (20)
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor pippi » Di 12 Jul 2016, 13:29

Maar als het niet in de regels staat, waarom ga je er dan mee akkoord?

Ik zou hier echt woest van worden en het hele perceel vol pletteren met eetbare bloemen. Nee meneer, dat is groente. :evil:

AnnekeW
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor AnnekeW » Di 12 Jul 2016, 13:33

Je hebt ook een heleboel groente wat leuk wil bloeien en insecten aantrekt :shh:

speets
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Achterhoek

Berichtdoor speets » Wo 13 Jul 2016, 15:43

simonvb schreef: die constructie voor de frambozen moet weg. Begrijp nog steeds het probleem er niet van maar denk niet dat ik er een logische uitleg voor ga krijgen.

Ik heb wel een logische verklaring, want ik denk dat ook die frambozenstruik daar weg moet.
Eerder schreef je "Constructie voor frambozen storend voor het zicht en te dicht bij perceelgrens"

Er zijn wel meer complexen waar je de frambozen(constructies) niet aan de rand van je perceel mag zetten, omdat die planten nogal ondergronds uitbreiden en dan overlast geven voor de buurman/de passanten. Bovendien worden ze nogal breed als je ze niet voortdurend opbindt, bijvoorbeeld omdat je in het voorjaar (te) druk bent met voet- en volleyballen ;)
Dat vind ik een logische uitleg. Heb er zelf in het verleden ook last van gehad.
Bij ons stond het -terecht - in de statuten.

wijo
Woonplaats / locatie: Beilen

Berichtdoor wijo » Do 14 Jul 2016, 10:52

Ik neem aan dat er af en toe bestuursverkiezingen zijn. En ik neem aan dat je gelijkgestemden hebt binnen de vereniging? Ik neem aan van wel anders zou ik daar niet bij willen horen. Als je wat wilt veranderen, probeer dat soort bestuursleden uit het bestuur te krijgen door nieuwe kandidaten naar voren te schuiven en probeer zoveel mogelijk medestanders naar de verkiezingen te krijgen.
Je kunt zelf ook een extra vergadering aanvragen als een bepaalde meerderheid van de vereniging dat wil. Dat zou je in de reglementen op moeten zoeken.

Maar misschien speelt er meer dan alleen het onderhoud van de tuin? Is er al een strijd binnen de vereniging en dat het bestuur of enkele bestuursleden nu zijn macht laat zien door op de regels te gaan zitten?
Met vriendelijke groet,
Wim.

Dinah
Woonplaats / locatie: Meppel

Berichtdoor Dinah » Do 28 Jul 2016, 06:21

Op ons complex is dit een gemiddelde tuin. Mijn buurman links heeft alles supernetjes en vrijwel volledig onkruidsvrij, maar hij is er dan ook elke dag. Prachtig om te zien, alles strak in het gelid. Mijn buurvrouw en ik zijn er niet twee uur per dag en we hebben een meer natuurlijke visie. Ik tuinier biologisch en heb ook voor sommigen een gekke ratjetoe staan. Bloemen, gemengde stukken, kleine vakken en sommige groenten komen drie keer terug (raapsteeltjes ivm mmmmmm). Maar het is wel grotendeels onkruidvrij.
Buurman aan de andere kant zit qua tuin tussen ons in.

Ik loop graag rond om de tuinen van anderen te bekijken. Ieder heeft zijn eigen stijl, toch?

Bij ons mogen alleen aardbeien niet. En uiteraard mag je niet de zo'n blokkeren. Dit voorbeeld vind ik heel erg pietluttig.
Ik zou niet op zo'n complex kunnen tuinieren. Ik werk meer dan fulltime en soms lukt het een week niet om veel meer te doen dan oogsten en water geven. Ik werk het altijd bij zodra het kan.

Verschil moet er mogen zijn, toch?

Dinah
Woonplaats / locatie: Meppel

Berichtdoor Dinah » Do 28 Jul 2016, 06:25

Huh? Ik heb ook O.I. Kers staan, die trekken luizen weg bij andere planten. En Afrikaantjes, die geur verwart koolvliegen.. Ik heb de meest prachtige broccoli hierdoor.

En voor mezelf, als sier, lupinen.

Wat is dat voor gekte dat dat niet zou mogen? Is er geen gewoon gesprek mogelijk?

speets
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Achterhoek

Berichtdoor speets » Do 28 Jul 2016, 09:48

Dinah schreef:Bij ons mogen alleen aardbeien niet.

:shock: Waarom niet? :shock:

Terug naar “Volkstuinvereniging”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.