Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Niet bemeste aardbeien doen het met mest volgend jaar wel?


heidike_21

Aanbevolen berichten

Ik heb in april enkele maxim aardbeien geplant maar ik heb ze geen meststof gegeven .

Hierdoor hebben ze dit jaar geen vruchten gegeven .

Misschien enkele maar die stierven meteen af .

Kan ik het voor volgend jaar alsnog goed maken door ze wekelijks met meststof te behandelen of kan ik beter nu nieuwe uitlopers planten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wat ik heb gedaan dit jaar:

 

Ik heb mijn Ostara's gekocht bij het Vlaams Zaadhuis en begin maart in de grond gedaan. Toen vroor het nog regelmatig, no problem. Plantafstand bij mij is 30x30cm. De plantjes kwamen uit de koelcel en waren eigenlijk vooral wortel en weinig blad. Onder de grond zat een stevige hoeveelheid compost en de voorgeschreven hoeveelheid organische mestkorrels van DCM voor aardbeien 6-5-10 na aanplanting (http://www.dcm-info.be/nl/hobby/producten/groentetuin-meststoffen/dcm-organische-meststof-voor-aardbeien/). Daarna nooit meer bemest. Wellicht ga ik op het einde van het groeiseizoen opnieuw bemesten zoals voorgeschreven. Boven de grond heb ik een laag boomschors aangebracht zodat de bodem goed vochtig blijft en de vruchten minder snel rotten. Ik verwijderde bij jonge planten altijd de bloemen om de groei van de plant zelf te stimuleren. Verder verwijder ik alle uitlopers tijdens de fruitproductie, alsook bruine of roodgele bladeren.

 

Aardbeien doen het prachtig. De oogst van gisteren staat op de foto hieronder (en heb vorige weken ook al genoeg aardbeien kunnen eten):

 

(die rode bollen bovenaan zijn tomaten, geen aardbeien! )

 

735582_10151849386403245_843196630_o.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heidike, dat meteen afsterven kan ook door andere dingen als geen mest zijn. B.v. niet of niet goed bevrucht zijn van de aardbei kan ook leiden tot vrucht afsterven(bij niet bemesten krijg je meest maar enkele vruchten). En Maxim ken ik zelf niet maar, zou een redelijk goede soort moeten zijn van wat ik er over heb gelezen dan. Met mooie grote vruchten. En dat je nu geen vruchten hebt wil nog niet zeggen dat je volgend jaar ook niets hebt. Dus Don't worry be happy.

 

Edit : en de planten niet laten uitdrogen want,dan krijg je ook niets of bijna geen vruchten aan de planten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als nu mijn ostara's enkele dagen uitgedroogd gestaan hebben, zoals nu gebeurd is tijdens mijn verlof ,kan dat dan voor de rest van het seizoen gevolgen hebben ,(kleine of weinig aardbeien).Het blad ziet nu mooi groen ,maar ik heb geen opbrengst.

ze staan in bakken in de serre .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij stug dat mest de oorzaak kan zijn van geen aardbeien. Dan moet je grond wel heel erg slecht zijn. Geen mest benadeeld denk eerder de vorm, het formaat, de smaak, de hoeveelheid aardbeien, etc. Niet of je wel of geen aardbeien hebt..?

 

Kweduivenvoorden.nl:

"Bij oude planten beginnen in maart. Daarna elke maand een klein beetje( ongeveer 10 gr. per plant) koemestkorrels of 12-10-18 en later in het seizoen 7-14-28"

 

Aan het begin van het seizoen dus richten op de groei van de plant, daarna voeding die zich richt op lekkere vruchten. Daar zit dus meer kalium in. Vanaf de bloei de voeding met meer kalium toevoegen, is mij verteld.

 

 

En:

Mijntuin.org:

Aardbeien 'Gigantella Maxim' (Fragaria 'Gigantella Maxim')

De aardbei is zelfbestuivend, waardoor geen kruisbestuiving nodig is. Een goede bestuiving door wind en/of insecten is echter noodzakelijk voor het verkrijgen van goedgevormde, volledig uitgegroeide vruchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anders moet je komend seizoen gewoon proberen wat ik heb geprobeerd he.

 

Zoals je ziet niks speciaals, maar gewoon genoeg aandacht geven en water bijgeven op hele droge periodes, liefst niet op alle bladeren maar gewoon met een gerichte zachte straal in de kern van de plant.

 

Dat is echt alles wat ik deed (boven wat ik eerder schreef), en je ziet: het resultaat is er.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...