Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Appelboom oogst eerder?

estherbes

Recommended Posts

Onze appels krijgen al flink wat kleur. Ik zou bijna zeggen erg veel kleur, ik meen me niet te herinneren dat ze vorig jaar ook al zo vroeg hun kleur hadden. Het zijn onder andere Jonagold en Boskoop appels.

De landelijke appelplukdag staat op 28 september, is dat niet wat laat?Ondanks dat het hele seizoen zo laat op gang kwam, vraag ik me af of eind september niet wat laat is voor te oogsten? Wie weet dit?

Photo-20-08-13-19-56-4855991377244512.jpgPhoto-20-08-13-19-56-1739941377244571.jpg

Photo-20-08-13-19-55-4920421377244601.jpg

Er zijn al appelboeren vol aan het plukken.

Er zijn natuurlijk meerdere rassen.

Afhankelijk van waar je woont zullen bepaalde rassen eerder rijp zijn.

Als je appelboeren in de buurt hebt kun je dat daar controleren /navragen.

De vers geplukte appels kopen dan weet je het ras en de smaak.

Ik heb 6 soortjes staan met appels nu. Niet veel appels nog, maar toch. Ook ik verwonder me er over hoe ver ze al zijn, hoe groot al en hoe mooi. Het is een goed appel-jaar kennelijk.

Per soort zoek ik op internet uit wanneer de normale pluk valt, en ik richt me daar een beetje op. Verder natuurlijk de appels in de gaten houden.

Ik heb nog niks geplukt, maar de James Grieve is het verst. Normaal wel geloof ik. Met een week wou ik er 1 proberen ( hangen er maar 11 aan hoor ( jonge boompjes )

DSCN516659881377284657.JPG

Edited by Guest

alkemene ,discovery en james grieve

zijn deze maand al te oogsten

hoe merk je dat een appel rijp is:

als de vrucht loslaat bij een licht draaiende beweging aan het steeltje

of als de pitten binnen in bruin beginnen te kleuren

Uiteraard. prima te gebruiken. heb 4 weken geleden al de eerste pot appelmoes gemaakt,

TIP , als je appeltjes schilt voor appelmoes , en het duurt wat lang , dan worden onrijpe appeltjes makkelijk bruin in de pot terwijl je nog aan het schillen bent. Doe er af en toe een lepeltje suiker over , dan worden ze minder bruin.

En als de pot vol is , direct de microgolf in , en zelfs al waren ze al wat bruin , dat verdwijnt volledig bij het gaar worden.

Draaien doe ik niet. Ik laat de appel op mijn hand rusten en draai mijn hand zo dat de appel een kwart slag naar boven draait..als het steeltje nog taai is blijft de appel er lekker aan hangen..en draai ik mijn hand weer rustig terug..anders laat hij eigenlijk meteen los bij deze handeling en zou de appel rijp moeten zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 year later...

Het is een raar jaar. Er liggen grote appels die er rijp uitzien op de grond maar hebben witte pitten terwijl sommige overduidelijk rijpe appels aan de boom niet los willen komen. Goede smaak en bruine pitten maar moet ze wel los knippen van de tak....

Groetjes,

Bram

Na wat zoeken en koeklen gevonden dat met zegt dat de oogst dit jaar op het normale tijdstip verwacht wordt, dus niet eerder of later dan normaal.

Dat betekend bv voor de conference begin september en voor mijn alkmene met een week of twee..of misschien hier nog iets eerder

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik heb net ook mijn alkmene getest, sommige pitten waren bruin maar de meeste nog wit. De smaak was wel al goed maar erg zuur en het heerlijke cox aroma was nog niet sterk aanwezig. Het proefde een beetje als een granny smith met smaak. Ik laat ze nog een week of 2 hangen denk ik.

Wat ik wel niet begrijp is dat mijn reinette de france nu al enkele vruchten laat vallen, dat is toch een winterappel???