Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

@Erny, de camera doet er nog een schepje bovenop. Ik schrik ervan, alsof die bommen zo vanuit de monitor op het toetsenbord vallen! Met mijn vingers ertussen...

@Jet, that's the spirit!

(hoe zeg je dat in 't Frans?)

Geplaatst:

Was ook wel ff schrikken om die joekels onder de plant te vinden...

Geplaatst:

Attenoje wat een ding ik ben jaloers

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

En ikke trots

Ik sneed hem net doormidden en hij is nog niet eens geheel rijp, witte pitjes enkele, verder prachtig wit vlees, dat wordt een week aubergine eten.

Geplaatst:

Eet smakelijk

Geplaatst:

Zo dan, het lijkt wel een soort siamese auberginetienling

Eet smakelijk

Geplaatst:

Staande ovatie!

Geplaatst:
  • Auteur

Wát n JOEKEL!!!!

Geplaatst:

Sjonge! Daar kan je een HELEBOEL overheerlijke opsekopse gecarameliseerde auberginetaart met feta en pijnboompitjes van maken!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

wow klinkt lekker!

Hij zit nu al in de pan het wordt een aubergine-pörkölt. (Hongaars suddergerecht met vlees en paprikapoeder) de aubergine hoort niet bij het recept maar het ruikt heul lekker!

Geplaatst:

dat klinkt anders ook heel lekker!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Echt, zo gaaf is ie! Ben geen fan van aubergine, maar jeetje, wat is hij mooi! Ik zou het moeilijk vinden om hem stuk te maken!

Geplaatst:

Afgelopen week een courgette afgedaan die we twee weken hadden laten hangen voor in de soep. 7.1 kg volgens de weegschaal. DSCN031633771378973059.JPG

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Geplaatst:

Zo, dat wordt een best pannetje soep

Ik kan helaas niet anders bijdragen dan meest on-puntpaprika-achtige puntpaprika (Capsicum Pinokkio F1)

2ceswo7.jpg

En minst ronde koolrabi (Delikatess White) hij was wel lekker

fxohl.jpg

Geplaatst:

Ik heb naast deze van de twee andere struiken die we hebben staan telkens een courgette van 5 kg afgehaald. Dat gaan dus best wel wat litertjes soep zijn.

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Geplaatst:

Wat doen jullie met die enorme courgette's eigenlijk?

Geplaatst:

hoofdzakelijk massa's soep maken maar ook bijvoorbeeld "gevulde courgette met gehakt in de oven"...

Van twee planten kan je een winter lang soep drinken/eten.

Aanvullen met pompoensoep, slasoep, peterseliesoep alles wat je te veel hebt maak je soep van

Geplaatst:

Mijn vriezer is daar niet groot genoeg voor!

Geplaatst:

Nee precies, en na 10 liter soep is de smaak er ook wel een beetje af. Kano uit de oven ook, dat doe je niet even als je 8 van die grote joekels hebt liggen. Je kunt ze ook niet bewaren... Ik heb nog een 10 stuks liggen maar weet niet meer wat ik ermee moet. Zou je ze zo kunnen krijgen als een sierpompoen?

Geplaatst:

Nou, ik weet wel raad met dat courgette-overschot! Soep kun je wecken. Verder kun je courgette ook heerlijk grillen, je kunt er salade van maken, en pastasaus (wat je ook kunt wecken), je kunt er hartige taart mee maken, of een gecarameliseerde tarte tatin. Het is ook lekker door de cake, bijvoorbeeld zoals worteltjescake, maar je kunt het ook raspen en dan met gedroogd fruit en/of noten door het cakebeslag doen. In principe kun je cake zelfs wecken. Ook kun je er jam van maken, wat je ook al kunt wecken. En natuurlijk kun je het gewoon inmaken als tafelzuur. Geen vriezer nodig dus! Alleen veel glazen potjes en een grote donkere voorraadkast.

Geplaatst:

Ik kweek die grote dingen voor de kippen. Gezien bij mijn buurvrouw..je snijd zo`n monster doormidden en de kippen eten hem helemaal leeg. En vorstvrij bewaren ze best een tijdje, zodat ik met mijn joekel van 5 kilo van de winter mijn kippen wat xtra groenvoer kan geven!

Ik ben mijn courgette record kwijt, maar doe een nieuwe gooi naar de langste komkommer...58 centimeter!IMG327455111379016856.JPG

Geplaatst:
Nou, ik weet wel raad met dat courgette-overschot! Soep kun je wecken. Verder kun je courgette ook heerlijk grillen, je kunt er salade van maken, en pastasaus (wat je ook kunt wecken), je kunt er hartige taart mee maken, of een gecarameliseerde tarte tatin. Het is ook lekker door de cake, bijvoorbeeld zoals worteltjescake, maar je kunt het ook raspen en dan met gedroogd fruit en/of noten door het cakebeslag doen. In principe kun je cake zelfs wecken. Ook kun je er jam van maken, wat je ook al kunt wecken. En natuurlijk kun je het gewoon inmaken als tafelzuur. Geen vriezer nodig dus! Alleen veel glazen potjes en een grote donkere voorraadkast.

Dat is inderdaad ook wat wij doen met die grote courgettes, soep maken. Dan maken we in één keer een of meerdere ketels voor 10 à 20 liter soep, afhankelijk van de hoeveelheid courgettes en vervolgens wecken we die. Die grote kan je ook voor niets anders meer gebruiken dan voor soep. De kleine courgettes gebruiken we inderdaad voor alles en nog wat (spaghetti, gevuld, in gehaktballen, enz.) maar de grote zijn daar niet bruikbaar voor. Het is bij ons ook altijd zo dat die grote eigenlijk een soort "ongelukje" zijn. Als we de tuin inwandelen voor een courgette te halen om te verwerken als spaghetti of andere doeleinden dan krijgen de kleine courgettes voorrang, als er dan al een iets grote aan de struik hangt dan blijft deze hangen tot we nog eens soep maken, in dit geval twee weken later en 7.1 kg aan plezier.

Sorry appelvrouw voor de courgette, het is niet altijd de grootte wat telt hé, het gaat om het plezier van het moestuinieren . Flinke komkommer trouwens.

Geplaatst:

Geeft niks, integedeel, ik vind het geweldig dat je een courgette van 7 kilo kunt kweken

Geplaatst:

@ Conny, dit heb ik even uit het borlotto topic gevist (al ben ik geen moderator...), het zou teveel off topic worden als ik er in dat draadje op inging.

Het grote Omgevallen Bloemen Record dan.

kijk maar.

SAM578531391379078945.JPG

Sneu Hè ???

Wat een bloemen! Een record, tel ze! Bij mij zit er nog geen bloem in. Maar ze zijn wel meer dan 3 m lang. Jij kunt de lengte van de jouwe makkelijk meten nu, je hoeft geen trapje op... Hoe lang zijn ze? Er zitten trouwens al eetbare knolletjes aan. Bij mij althans, weer een record.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic