Inez Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Heb een tijdje geleden knoflookbieslook besteld. Wilde het vandaag gaan zaaien, maar toen ik op de verpakking keek, zag ik dat de plantjes uiteindelijk 45cm uit elkaar moeten staan. Ik dacht dat knoflookbieslook gewoon bieslook was, wat je kon strooien zeg maar, maar dan met een knoflook smaakje. Heb ik het mis? Komt er een knoflookbolletje aan de onderkant? Wie kan mij vertellen wat het precies voor kruid is? Groeten uit regenachtig Bonaire! Quote Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Het groeit idd net zoals bieslook. De stengels zijn ietsje dunner dan bij gewone bieslook. Het is idd bieslook met een fijne knoflooksmaak. Lekker! Ik weet eigenlijk niet, of het nog wat wordt als je het nú nog zaait? Het groeit nl. vrij langzaam, zeker in het begin. In elk geval zul je er dit jaar niet of niet veel van kunnen oogsten, maar wellicht heb je voor het volgende jaar wel een voorsprong, als je nu al zaait. Geen ervaring met zo laat zaaien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Bedankt Bio-fee! Over de zon maak ik me geen zorgen Die schijnt hier vaak wel Vraag me alleen nog wel af, waarom ik dan 45cm ruimte tussen de zaadjes moet houden. Quote Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Net als gewone bieslook, is ook deze bieslook een polvormer. Op termijn kunnen het best volle, zware pollen worden. Vandaar die afstand misschien ? Maar op die afstand hoef je het zéker niet te zaaien hoor ! Ik zou een rijtje doen; dun zaaien op een klein rijtje, later wat uitdunnen in de rij en zo verder laten groeien. 2e jaar verder uit elkaar poten. Je hebt al gauw te veel hoor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Dank Bit! En kun je dan ook het polletje eten? Of alleen de stengels? Quote Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Op zich is van de ui, en dus ook deze bieslook, álles eetbaar. Maar gewoon de stengels snijden ja. Net als gewone bieslook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Okidoki! Ben benieuwd Quote Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Ik ken het als Chinese bieslook. ( = Allium Tuberosum) Mooie plant met sierlijke witte bloemschermen, die nu ongeveer bloeit. Misstaat niet in je siertuin. Zaad is kort kiemkrachtig, hooguit een jaar. Waarschijnlijk beste nu zaaien en jonge plantjes in herfst uitplanten (want dat is de natuurlijke cyclus) of overhouden. Of zaaien zoals uien (vanaf febr. binnen of in april buiten). De plant kan ook goed gescheurd of gedeeld worden, mocht zaaien niet lukken vraag dan iemand een stukje! Je hebt aan 1 a 2 planten genoeg als het om de oogst van pijpblaadjes gaat. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Hmm ik zaai bieslook nooit op rijtjes, maar gewoon op een vierkant stukje en dan helemaal vol. Ik heb niet snel teveel bieslook want ik eet het heel erg veel! Als een pol te groot wordt, dan scheur ik 'm en zet de helft ergens anders neer. Lekker, nóg meer bieslook! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Ik heb het nu ook gewoon een beetje gestrooid. Als ik te veel heb gestrooid, dan scheur ik het wel een beetje idd Ik kan nooit teveel kruiden hebben! Quote Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Precies, dat vind ik nou ook! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 op rijtje zaaien of niet maakt ook helemaal niks uit voor de plantjes hoor. Ik doe het bij zaaien graag op een rijtje vanwege de herkenning van het zaad ten opzichte van bv gras-zaailingen.Verder ook helemaal geen reden iets te moeten. Er moet nooit wat he ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Het enige dat wij moeten is ademhalen! Hihi! Op rijtjes zaaien lijkt mij dan idd ook handig voor herkenning. Misschien is een plukje gras af en toe ook lekker door de sla Ik zaai nu vooral in potten. Over een weekje ongeveer, komt mijn viekante meter bak! Joepie! Quote Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Dit zijn mijn knoflookbieslook-zaailingen. Ik heb ze 12-02-2014 gezaaid maar helaas zijn er maar 6 sprietjes opgekomen! 4 grote en 2 hele kleintjes, die nog wat moeten groeien.Ze zijn gezaaid in potgrond en binnen gehouden met plastic over de pot. wat is er mis gegaan? Hebben jullie nog tips. Ik heb nog zaadjes en kan het nog een keer proberen, maar wil graag weten wat ik anders moet doen. Alvast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Niet zo héél veel mis gegaan toch ?Ik zou ze koeler zaaien wellicht ? 18gr is perfect. Niet té nat. Na opkomen gelijk koeler ( naar eerst 12-15 gr en daarna naar buiten ( april )) Je kan ook in het topic over de prei kijken , werkt hetzelfde ( en daar is mijn opkomst nog geen 30% ) dus luister voorál naar mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Voorbeeld bieslook (links) en knoflookbieslook (rechts), knofbieslook is groffer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Ja. Zie je mooi dat de rechter grover is, dikker van stengel , holle stengels. De plant ( buiten ) wordt ook hoger , grover van maat dan de gewone bieslook. Bloeit wit, later dan bieslook, minder stengels.Mooie sierplant ook hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Oke, ik dacht dat het platte blaadjes waren. Wordt ieder sprietje nou een flinke pol?Of om het anders te vragen....kan ik met mijn 6 sprietjes een pot vullen van 10 cm doorsnee?want dan ben ik voorlopig tevreden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Elk sprietje wordt een pol ja. Maar dan praat je over een paar seizoenen he ? Tuinieren is iets van de lange trmijn. Wil je iets voor de oogst dit jaar al , zul je veel meer zaad moeten laten ontkiemen, met 6 sprietjes nu, heb je in mei misschien 24 sprietjes. Nog niks om van te oogsten, en in Augustus eigenlijk ook nog niet echt.Potje van 10 cm volstaat tot mei wel voor de 6 sprietjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Haha, oke. Waarom groeit alleen onkruid zo snel Nou, dan ga ik nog een zaaipoging wagen. Wil het ook wel gebruiken.Ik had wel op diana's mooie moestuin site gelezen dat ze soms een koude periode nodig hebben. 3 weken in de koelkast. Heeft iemand daar ervaring mee.....of zaaien jullie allemaal gewoon zo. 3 weken duurt zo lang Geen geduld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Hier in januari spontane opkomst rondom de "moederplant" van zaailingen, die niet onder doen voor wat ik later ook binnen gezaaid heb. Zal door de zachte winter zijn. Er zit wat rood in de jonge sprieten. Ook de zelf binnen gezaaide gaat beter (in kiemkracht) dan ik had verwacht. Had wat eigen zaad uit 2012 en dat komt nog goed boven. Maar de spontane zaailingen in de tuin zijn groter, steviger, krachtiger. Ik hou er wat over en probeer ook wat plantjes mee te nemen voor de MTFD in april. Afstand tot gewone fijne bieslook is enkele meters. Weet iemand of kruising van Chinese bieslook met gewone bieslook of evt. andere alliums mogelijk is? (Hoewel de bloei van de knoflookbieslook wat later is, dan de (hoofd)bloei van bieslook, maar wel samenviel met die van Welsh Union) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Ik heb gelezen dat knoflookbieslook niet met gewone bieslook kruist (ik geloof op de site van diana's moestuin) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riekie2 Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Beste Inez, Bij knoflookbieslook en ook gewone bieslook kun je de bloemetjes ook heerlijk eten (door de sla), ze smaken best sterk en zijn heel mooi. Dus een gedeelte van de bieslook en knoflookbieslook steeds knippen zodat deze niet in de bloei schiet en een gedeelte in de bloei laten schieten voor de bloemetjes. Prei geeft ook ontzettende mooi grote aliums, en zaad heb je daarvan altijd te veel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts