Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik ben Mibo en heb helaas zelf geen moestuin. Wel ben ik deelnemer in een zelfoogsttuin. Je betaald een bepaald bedrag per jaar en daarvoor mag je iedere week komen oogsten. Er wordt natuurlijk wel gezegd wat en hoeveel. Omdat het aanbod sommige weken zo groot is ben ik ook gaan inmaken en heb daar veel lol in. Ik heb al een hoop handige tips van het forum gehaald!

Groeten, Mibo

Geplaatst:

Hallo MiBo, welkom!

Gaaf, zo'n oogsttuin! Dan krijg je toch mee hoe het allemaal groeit en bloeit, en rijpt!

Heb je nou ook inspraak in wat ze zetten aangewassen, of moet je maar afwachten wat er aangeboden wordt? Hoe dan ook een heel leuk idee!

Veel plezier op het forum!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Ja, je hebt ook (een beetje) inspraak in wat er allemaal geteeld wordt. De tuin wordt grotendeels gedraaid door vrijwilligers en mensen met een zorgvraag. Er is ook een professioneel tuinder die er zijn inkomen van heeft. Ook wordt er voor de voedselbank geteeld. Als je wilt kan je meehelpen, ook als dat incidenteel is. Soms komt er een oproep om mee te helpen, bv als de uien die te drogen lagen van het land moeten voor de regen komt.

Ik heb het geluk dat ik ertegenover woon, het is een heerlijk gezicht!

Geplaatst:

Ja, het begint wel steeds meer te kriebelen om ook een moestuin te beginnen. Ik ben gister op een volkstuincomplex hier in de buurt gaan kijken. Het zag er allemaal hartstikke mooi uit, maar ze hebben een wachtlijst van 2 tot 4 jaar!

Hebben jullie een moestuin bij je huis of bij een vereniging? Ik ben zo bang dat ik het op den duur bezwaarlijk ga vinden dat je er steeds naar toe moet. Ik vind het ook nogal een gedoe dat je je tuinafval mee naar huis moet nemen. Kortom ik ben vreselijk aan het twijfelen. Ik denk dat ik me maar op de wachtlijst laat zetten, dan kan ik er nog zeker 2 jaar over prakizeren

Geplaatst:
Het is de stadstuin WTG, in het westelijk tuinbouwgebied:

http://www.denieuweakker.nl/wtg_info.html

Ik zag dat jij ook uit Haarlem komt, heb jij een eigen moestuin of zit je bij een tuinvereniging?

nee, geen eigen tuin, nouja, alleen wat kleinfruit en kruiden naast de keuken;

ik zit op Buytentwist, kom eens langs bij ons (ff afspreken) of ga eens langs bij onze buurtjes landjevandeboer op zondagmiddag

Geplaatst:

Ha ha, Buytentwist is waar ik gister gekeken heb! Ik werd erg gastvrij ontvangen, kreeg gelijk koffie en volop uitleg. Ik wil deze week nog even bij ZWN kijken en dan beslis ik. Buytentwist is vlak bij mijn huis en kan ik even snel op de fiets langs, ik vond het ook een mooi complex. Wel vond ik dat er aan de westkant vrij veel tuinen met achterstallig onderhoud waren, veel onkruid! Bij ZWN mag je een iets groter huisje hebben en zijn de tuinen iets groter. Maar lastiger om even snel een kropje sla te halen voor het eten en moet ik nog even kijken hoe de sfeer is. Ik vind het erg belangrijk dat het rustig is.

Vind jij het geen probleem dat je zelf je tuinafval mee naar huis moet nemen? En mag je eigenlijk een gasfles in je huisje hebben zodat je zelf een kop koffie of thee kan zetten?

Geplaatst:

Uiteindelijk is de sfeer op de tuin voor mij doorslaggevend geweest. Ik kon bij mij redelijk in de buurt bij drie volkstuinverenigingen inschrijven, maar ben bij de vereniging waar ik me direct thuis voelde en meteen ook een landje kon nemen, lid geworden. Bij een andere kon ik me inschrijven via de web site, dat heb ik niet gedaan (was ook wel een heel net tuinencomplex, maar goed, daar ga ik niet voor) en bij de derde, die het dichtste bij is heb ik me wel ingeschreven, maar daar is een wachtlijst en ik weet nog niet of ik dat dichterbij wel zo enorm belangrijk vind. Mocht ik aan de beurt komen voor eentuin, dan ga ik wel kijken of ik het nog steeds aantrekkelijk vind daar, maar of ik dan ook overstap? Waar ik nu tuinier is het gezellig onderling, al zijn er uiteraard ook wel wrijvingen, en ik kon er direct aan de slag. Niet dat het nu al veel oplevert, maar ik hoef nu niet in januari pas te beginnen. Ik kan nu al beginnen met spitten, mesten, plannen.... het is zwaar verslavend overigens, en ik krijg iedere keer op de tuin een vakantiegevoel, waardoor ik de tijd vergeet en vaak laat thuis kom.

Je bent gewaarschuwd

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Ja, de sfeer is erg belangrijk, daarom wil ik ook op nog een complex kijken, dan heb ik een beetje vergelijkingsmateriaal. Beide complexen hebben alleen een flinke wachttijd. Toch wacht ik liever een tijdje als dat ik me ergens inschrijf waar ik me niet helemaal thuisvoel. Dan kan ik bovendien volgend jaar mee gaan helpen op de zelfoogsttuin en zo vast wat kennis en praktijkervaring opdoen.

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...