Erny Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 (Weknow)Niet zo zakelijk van toon als jullie nu zeggen. "Er zit te weinig bijzonders in naar mijn gading" (Erny) Ok Wino, dan ga ik er ook nog even op in want je verdraait nu mijn woorden behoorlijk en gebruikt ze waar het jou uitkomt. Ik heb hier geen zin in, het is mooi weer en ga liever gelijk naar de tuin, maar laat mijn woorden niet zomaar op deze manier te pas en te onpas verdraaien en gebruiken en er een totaal andere invulling aan te laten geven. Het feit dat, toen de Doos eindelijk in het Noorden belandde, na een lange en succesvolle tocht door het gehele land met allerlei enthousiaste deelnemers, de inhoud behoorlijk tegenviel is niet alleen mijn observatie maar die van allen die de Doos toen ingezien hebben. Het kan heel goed dat de inhoud de rest van de reis geweldig was... Op dát moment was dat dus niet zo. Dat is een constatering en die mag ik gewoon maken zonder daarop zo aangevallen te worden. En zonder dat mijn uitspraak zo misbruikt wordt zoals dat jij nu doet.De Doos is niet, zoals de beginnersenvelop, bedoeld voor standaard dingen maar vooral voor het delen van aparte groenten/kruiden/bloemen. En daar was gewoon te weinig van aanwezig.Dus ja... het viel mij wat tegen... dat mag toch? Wat is daar nou mis mee... ? Desalniettemin heb ik er nog aardig wat tussenuit gehaald. Ik ben geheel niet zakelijk (wás ik maar wat zakelijker... ) maar juist een gevoelsmens (dit gebeuren raakt mij dan ook én wordt ik wel verdrietig van) en vind het heel raar dat je mijn uitspraken verdraait tot iets negatiefs. Dit stel ik totaal niet op prijs. Ik heb alleen een feit geconstateerd. Verder had ik vorig jaar al geen interesse in deelname maar omdat de doos toch naar Thea (het Noorden) zou komen, en we daar allemaal gezellig heen zouden gaan, heb ik toch meegedaan. Ook dit jaar heb ik totaal geen interesse om mee te doen. Dit niet vanwege de inhoud van de doos maar om andere redenen (dezelfde als vorig jaar). Omdat jij dus mijn woorden verdraait en naar gelieven misbruikt om je eigen punt te maken moet ik nu wel reageren. Jij zegt:Dat wil ik doen. Omdat ik er lol in heb om "het forum", mensen die iets hebben met tuinieren, te steunen, te stimuleren en wat met elkaar te verbinden. En vervolgens haal je een zogenaamde uitspraak van mij aan en zeg je:De reacties nu zijn van een andere aard. Niet zo zakelijk van toon als jullie nu zeggen. "Er zit te weinig bijzonders in naar mijn gading" (Erny) Dat heb ik dus nooit gezegd. Mijn uitspraak was: En moet mij ook nog van het hart dan ik de inhoud van de doos behoorlijk teleurstellend vond. Totáál niet wat jij beweert wat ik gezegd heb en totáál niet zakelijk... En dat je dat dan opeens verbindt aan dat dat dan níet stimulerend en verbindend etc zou zijn??? Dat is niet ok in mijn ogen. De vraag is niet of de doos aan jullie verwachtingen moet voldoen, Ook al zo'n vergezochte uitspraak. Vind dat je veel te ver gaat in het zogenaamd interpreteren wat "wij" (vind ik ook al raar dat ik opeens bij een "jullie" hoor) dan wel niet gezegd zouden hebben. Als ik niet eens gewoon een mening kan geven over de inhoud van de Doos van vorig jaar zonder dat ik daar nu uitgebreid op aangevallen wordt??? Hele rare zaak... snap niet wat je aan het doen bent en nogmaals, dit is niet hoe ik je ken. Hopla nog eentje dan want je hebt behoorlijk gestrooid met heftige overdreven uitspraken: Dan wordt iets leuks een wespennest vol (uitgesproken of onuitgesproken) verwijten naar anderen die het niet op jouw manier doen en stuurlui aan de wal. Dat is de ondertoon van de laatste bijdragen. daarvoor pas ik om het te coördineren. Ok... ondertoon van de laatste bijdragen? Dat is joúw invulling Wino... die ondertoon zie ik echt helemaal niet en volgens mij ís die er ook niet. Daarom zijn "wij" zo verbaasd over jouw hevige reacties die behoorlijk persoonlijk gericht zijn. Evenals de "uitgesproken of onuitgesproken verwijten naar etc..." Waar haal je het allemaal vandaan? Verzin je dat ter plekke? Snap er echt helemaal niets meer van. Je voelt je blijkbaar behoorlijk aangevallen en volgens mij is dat nergens de bedoeling geweest.Het ging over de Doos van vorig jaar en daar had jij toch nix mee te maken qua organisatie?Dus snap absoluut niet waarom je zo fel en aanvallend uit de hoek moet komen. Nergens voor nodig en totaal ongepast. Niemand heeft jou ergens op aangevallen. En ik vind dat je je excuses daarvoor wel mag aanbieden. Mij heb je in ieder geval persoonlijk gekwetst met je eigen invulling en interpretaties en uitspraken. Helemaal gezien het feit dat ik dacht dat wij op goede voet met elkaar stonden. Als jij die Doos wilt doen dan moet je dat gewoon doen. Als je geen feedback wil van anderen dan prima, organiseer je het op jouw manier en maak je dat in je nieuwe topic voor de nieuwe Doos ronde gewoon duidelijk. No problem.Maar ga niet ff mensen aanvallen die gewoon hun mening geven over wat hun ervaringen vorig jaar waren. Dat is niet netjes.Als je de organisatie achteraf gezien niet meer wilt doen kan je dat ook op een andere manier bereiken en wel door gewoon te zeggen dat je het niet meer wilt doen.Je laat dit allemaal namelijk wel heel hoog oplopen zonder dat daar een duidelijke reden voor is. . Zon schijnt... ik ga naar de tuin... wordt hier behoorlijk naar van namelijk. Quote
loes Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Latijnse naam: voor bloemen en sierplanten misschien wel, maar lijkt me dat mensen die desbetreffende zaden erin doen dat toch ook wel weten? Voor koolsoorten etc. is dat niet echt van toepassing. bij veel dingen zal de nederlandse naam idd net zo duidelijk zijn als de latijnse. ging me erom dat er een duidelijke naamgeving staat.met alleen 'wortels' kom je niet ver. zomerwortels? winterwortels? parijse wortels?of 'groene bonen'. snijbonen? struikbonen? stokbonen? Volgens mij heb ik een heel andere perceptie van de doos dan jullie, ook qua kiemkracht? Misschien omdat hij al aardig opgeschoond en aangevuld was toen hij langs mij kwam (ik was de laatste op de route). Dan heb ik gewoon geluk gehad. Pastinaak is overigens echt iets dat ik ook alleen maar wil kopen of wil delen met iemand die het vers gekocht heeft. Die THT data op die verpakkingen kloppen ook niet (houdbaar tot 2018?!) dat denk ik niet want we zaten allemaal op het einde van de rit. Erny en ik zaten direct voor jou, appelvrouw als het goed is na jou ? als er op pastinaak staat dat het 2013 is geoogst mag ik er toch vanuit gaan dat het in 2014 gezaaid kan worden... Quote
weknow Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Ik wil later graag inhoudelijk reageren over wat men van een doos kan verwachten. @ Erny. Als je nu nog eens rustig leest wat ik wel schreef, dan kun je geen enkel verwijt vinden. Wat je verder er zelf bij invult, is aan jou. Mijn punt is, nogmaals, dat er van Appelvrouw - die ik er op aansprak - (en jou) hevige verzuchtingen komen over dat de doos zo slecht is. Niet de vraag hoe dat te verbeteren of echte voorstellen daarvoor. Als degene die het zou moeten coördineren voel ik me nu aangesproken, want het is mijn verantwoordelijkheid ook dat het wel goed loopt. Geen leuk begin als je, nadat ik open en duidelijk vertel hoe ik aanpak, te horen krijg dat die doos eigenlijk maar niets is zo, precies van degene van wie ik het overneem. Daarmee komt voor mij alles op losse schroeven te staan: Op die manier wil ik niet coördineren. Ik wil wel iets zinnigs doen waar mensen plezier van hebben. Lees mijn reacties nog maar eens: dat staat er en verder "invulling" laat ik voor jouw rekening. Alle kritiek op deze reactie van mij, daarna, door jou en Appelvrouw, die jou er zelfs voor bedankt dat je mij daarop aanspreekt, (zo maak je zelf een "ze") ten spijt zeg ik nog steeds en nogmaals:Als het niet goed is zoals ik het doe en met de middelen die er zijn, dan doe ik het niet. Dat is mijn grens. Ik wil een duidelijke en positieve insteek en het vertrouwen dat het goed is wat ik doe. Ik zeg steeds duidelijk dat ik niet kwaad ben, maar wel dat ik er voor kies om het op deze manier of in deze "sfeer" niet te doen. Of dit nog zo is, die duidelijkheid, moet hier maar blijken. Ik zou het erg fijn vinden als dit nu ophoudt! Waarom moet ik me verdedigen als ik aangeef waar mijn grens ligt? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 18 september 2014 Auteur Geplaatst: 18 september 2014 Hier gaat wat mis volgens mij. Het lijkt wel of we allemaal een andere taal spreken. Alle kritiek op deze reactie van mij, daarna, door jou en Appelvrouw, die jou er zelfs voor bedankt dat je mij daarop aanspreekt, (zo maak je zelf een "ze") ten spijt zeg ik nog steeds en nogmaals: Laatste zin Erny: En dat we Appelvrouw dankbaar mogen zijn dat zij het vorige keer heeft georganiseerd en dat we Weknow mogen danken voor het feit dat hij die taak dit jaar op zich wil nemen. Want zonder de logistieke coördinator is er geen Blijde Doos. Mijn eerste zin daaronder, als dank voor de dankbaarheid van Erny: dank Erny. Niet mis te verstaan dacht ik zo. Dit voorbeeld geeft aan dat we allemaal wat anders lezen/denken te begrijpen/conclusie trekken...en dat gaat maar verder en verder.Ik zeg nu nog maar een ding: ophouden hiermee..we begrijpen elkaar helemaal niet en verdedigen allemaal wat anders blijkbaar.Ik heb hier helemaal geen zin in, en ik ben voorstander van het laten schrappen van deze voorgaande teksten door de mods, want dit voegt niet veel tot niets toe aan dit topic. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
loes Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 ik was hetzelfde an het typen. dat je teksten op verschillende manieren kan lezen(positief en negatief). het lijkt hier nu net babylon, de grote spraakverwarring. Waarom moet ik me verdedigen als ik aangeef waar mijn grens ligt?ik weet ook niet waarom jij je verdedigd terwijl er geen aanval is ?? Quote
jarno Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Oke, moderator in aantocht! Iedereen heeft alles goed bedoeld, maar dat komt niet altijd zo over.Laten we weer rustig verder gaan met bijvoorbeeld suggesties voor richtlijnen voor de volgende enveloppe. Ik zal deze berichten nog even laten staan zodat iedereen ze nog rustig kan nalezen. Morgen of zaterdag zullen we ze verwijderen (niet dus, er zit ook wel nuttigheid tussen de reacties en om dat nou helemaal uit te gaan pluizen, heb je een bericht dat je echt verwijderd wilt zien omdat het bijvoorbeeld beledigend is, dan kun je mij of een andere moderator een pb sturen)Wil je nog wat uitpraten, dan graag via pb. En over naar de orde van de dag Quote
weknow Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Ik heb geprobeerd om het niet te lang en toch duidelijk te maken. Dit is een voorstel/ontwerptekst. Als rond half oktober de doos rondgaat, komt er een nieuwe topic speciaal daarvoor + inschrijving. Ben ik wat vergeten?Is het niet duidelijk?Wil je dingen in discussie brengen? Hoe werkt de Blijde-Zaden-Doos? Mensen van het moestuinforum geven goede zaden aan elkaar door. Iedereen die intekent en meedoet engageert zich om het goed en vlot te laten verlopen.Het succes van de doos is hiervan – en dus ook van jou – afhankelijk. De coördinator zorgt dat de doos in orde is aan de start, maakt een volgordelijst en zal proberen je te helpen/adviseren als er vragen of problemen zijn. Als je de doos ontvangt, mag je de zaden er uit zoeken die je kunt gebruiken. Neem uit de zakjes wat je nodig hebt en noteer zelf de gegevens. (In de doos zitten wat gripzakjes die je mag gebruiken, als die bijna op zijn, doe er wat nieuwe in alsjeblieft). Vul de doos weer aan met een zeker gelijkwaardig assortiment zaden die er nog niet inzitten.Richtlijn hierbij is: Maak de mensen die de doos na jou krijgen blij!Zorg daarbij voor goede kwaliteit en duidelijke informatie op het zakje waarin de zaden zitten. (Geen losse briefjes dus). Vermeld ook je naam op elk zakje, zodat iemand meer informatie bij je kan vragen als hij dat wenst.Van gekochte zaden minstens: soort, ras of variëteit en de houdbaarheidsdatum op het oorspronkelijke pakje.Van eigen teelt zaden minstens: soort, ras (of de gemaakte selectie) en de oogstdatum/jaar.Alleen zaad toevoegen waarvan je zeker bent dat het van goede kwaliteit is! Dat wil o.a. zeggen: Minstens nog zeker 1 jaar echt kiemkrachtig, in goede omstandigheden (droog, koel, liefst afgesloten in een zakje) bewaard en zeker dat het is wat er op staat. Zelf goed zaad telen is een hele kunst. Op het forum lopen er diverse topics over waar je op moet letten. Ook zijn er mensen die je daar kunnen adviseren. Je mag ook overleggen met de coördinator. Zaden van gekochte fruit en groenten zijn niet gewenst in de doos. Ook zaden van eigen teelt pompoenen, meloenen e.d. , van te vroeg doorgeschoten groenten en van F1hybride-rassen zijn niet geschikt voor de doos. Reken op een uurtje of 3 om de doos door te nemen en je zaden uit te zoeken Als je weet dat je die tijd even niet hebt, meld dat dan aan de coördinator zodat hij (in overleg) de volgorde kan aanpassen. Probeer uiterlijk na 3 a 4 dagen de doos naar de volgende te sturen. Maak even contact met die persoon, zodat hij/zij weet dat de doos er aan komt. Verpak het goed en stevig en adresseer duidelijk. Verzenden gebeurt via de DHLforyou online service. Dat is het goedkoopste (4 Euro voor een pakket) en je hebt bewijs van verzending en ontvangst. Je koopt online je verzendbewijs en levert de doos af bij een DHL-servicepunt. De ontvanger haalt het pakket op bij een DHL-servicepunt en tekent voor ontvangst. Je krijgt bericht dat het is opgehaald. Wij kunnen zo volgen waar de doos is en misverstanden over bezorging/ontvangst worden vermeden.Alle informatie vind je op deze website: https://www.dhlforyou.nl/Een onderlinge afspraak voor persoonlijke bezorging aan huis mag ook. Op het forum is er een speciale topic voor de doos. (Link naar te maken topic: Blijde-Zaden-Doos 2014-2015) Raadpleeg dit topic geregeld om alles te volgen, op de hoogte te zijn en mee te denken. Laat in dit topic ook een kort berichtje achter als je de doos ontvangen hebt en als ze verstuurd is en naar wie. Ik hoop dat iedereen veel leuke en interessante zaden aantreft in de doos en daarmee een goede oogst heeft, lekkere gerechten kan maken of mooie bloemen en planten kan telen. Weknow (Coordinator voor dit jaar) + vermelding echte naam. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
jarno Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 één kleine aanvulling: naam zou ik veranderen in forumnaam. Anders kun je de mensen alsnog niet vinden op dit forum. Quote
weknow Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Op de lijst in de doos moet de echte naam + adres + forumnaam. Eventueel ook lijst via PB aan alleen deelnemers (als ze dat goed vinden! Dat vraag ik eerst). Op forum alleen nick-namen. Zo was mijn bedoeling. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
loes Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 ik vind het geen prettig idee als mijn naam + adres in de doos zit.dan liever via een pm naar degene die de doos verstuurt/langs brengt. of dat degene mij een pm stuurt met de vraag naar mijn adres. ben ook geen fan van de DHL pakketservice maar ik snap dat dat de goedkoopste optie is... Quote
weknow Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 @ Loes. Mijn vraag daarover aan iedereen komt later. Geef het dan nog aan s.v.p. Zo maar tussendoor zou ik het kunnen vergeten.In ieder geval moet degene die de doos naar jou doorstuurt en ik als coördinator je gegevens hebben. Maar je krijgt t.z.t. nog een vraag van mij of je naam e.d. naar andere deelnemers mag. Reageer dan nog eens! DHL is niet alleen vanwege de prijs. Ook het bewijs van verzending en tekenen voor ontvangst is zinvol om te kunnen traceren. (Vervelende ervaringen met dit soort initiatieven in het verleden, pakketten die zoekraken e.d. Dit geeft meer zekerheid).Wat mij betreft mag je met PTT versturen. Maar is veel duurder (minstens 6,75) en dan is er die ontvangstbevestiging niet. Kans dat het misgaat is niet zo groot. Maar als de ontvanger niet thuis geeft of het pakket niet goed aankomt, wordt het vervelend. Met DHL kan ontvanger niet "spelen" dat hij het niet kreeg, want hij moet er zelf om en voor tekenen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
loes Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 mijn eigen ervaring met DHL is helaas dat bezorgers ermee 'spelen'.hier een bezorger met altijd extreme haast. die de doos gewoon voor de deur zet en zelf een krabbel zet, of zonder aan te bellen een niet-thuis briefje door de bus schuiven. zo'n krabbel zegt helaas helemaal niets, iedereen kan een krabbel zetten en het pakket is nog steeds niet verzekerd ofzo. niets meer garantie dan bij PostNL. PostNL heeft geen ontvangstbevestiging maar wel een traceer service. enige grote voordeel is dan nog dat het goedkoper is. Quote
weknow Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Voor de doos, gebruiken we afhalen bij servicepunt. Daar krijg je het pakket alleen met een handtekening. Van jouw spelende bezorger hebben we dan geen last. Als de service bij jou niet goed of veilig is, kun je ook een klacht indienen, lijkt me. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
loes Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Ah dan heb ik niets gezegd. geen idee trouwens hoe de service daarvan is. Ik kom er nu pas achter dat er een dhl servicepunt in het dorp zit. Die servicepunten zitten bij iedereen in de buurt? Quote
thea Geplaatst: 19 september 2014 Geplaatst: 19 september 2014 Meestal wel, ik moet/ga 5 km fietsen. Daar zit mijn service punt. Krijgen we geen teleurstellingen. Zo zijn er bij mijn envelop-rondes 3 weg gekomen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
weknow Geplaatst: 19 september 2014 Geplaatst: 19 september 2014 Ik wilde nog reageren op een aantal verzuchtingen/opmerkingen over de kwaliteit van zaden enkele dagen terug in de draad. Teleurstellingen daarover zijn - in mijn toch ruime ervaring - "all in the game". Dat is niet specifiek voor de zadendoos en ook niet voor zelfgewonnen zaad. Ook gekochte zaden, zelfs duur gekochte, kunnen behoorlijk tegenvallen. - Niet (heel) kiemkrachtig. Los van dat je ook als zaaier fouten kunt maken (te droog of nat, niet de ideale omstandigheden) is de standaard houdbaarheidstijd van een aantal jaren die vaak op pakjes gedrukt wordt behoorlijk tricky. Het hoeft niets te zeggen over hoe lang er tussen oogst en verpakking zit, voor sommige soorten is die aangegeven tijd veel te lang en hoe en hoe lang liggen ze in een winkel of een kraam...om maar wat factoren te noemen. De officiële norm voor de meeste zaden is dat een kiemingspercentage van 80% gegarandeerd moet zijn. Maar hoe zorgvuldig gaat een leverancier daarmee om? Ik ken meerdere ervaren mensen die, zeker bij kritische soorten, zelf zaad winnen omdat de kiemkracht daarvan beter is dan van gekocht zaad. Pastinaken wordt hier genoemd en dat is een van de grootste probleemgevallen. Charles Dowding, toch een zeer ervaren vakman, vertelt in een van zijn boeken, hoe hij jaren geklungeld heeft met zaad van allerlei leveranciers dat in heel veel gevallen gewoon niet opkwam en dat hij het zelf teelt om zeker te zijn dat hij pastinaken heeft om te verkopen. Ook mijn eigen ervaring is dat mijn eigen zaad vaak sneller en beter kiemt dan gekocht. Een indruk of een gegeven? En hoe te verklaren? (versheid? meer zorg? aangepast aan mijn omstandigheden?) Voor de BZD kan ik niets anders doen dan de inhoud kritisch te bekijken. Wat zeer onduidelijk is, duidelijk te oud of smoezelig en slecht verpakt gaat er uit. In de "regels" als richtlijn hanteren dat nieuw bijgevoegd zaad nog minstens een jaar voor datum moet zijn. (Maar dat zegt niet alles) Dat geeft geen enkele garantie, maar verkleint wel de kansen op zaad dat slecht opkomt. Mijn tip/praktijk = Zorg voor een back-up (andere variëteit, reservezakje o.i.d.) als het om iets gaat dat je echt zeker wilt kunnen oogsten. Niet soort-echt. Tja...in de doos moeten we er maar op vertrouwen, dat het is "wat er op staat". Zekerheid heb je pas als je gezaaid hebt. Niet zo lang geleden op dit forum las ik ergens dat verschillende mensen klaagden over dat het nogal eens voorkomt, ook bij gekocht zaad, dat er iets anders uitkomt dan zou moeten. Dus ook dan klopt het niet altijd. Maar er zijn ook talrijke - zaadvaste - rassen waarin er een spreiding is in nakomelingen en dus een deel van het opgekomen zaad niet (precies) beantwoordt aan de rasbeschrijving. Hoort het erbij of heeft een zaadteler slordig of verkeerd geselecteerd? Hier had ik dit jaar zoete paprika's die wel erg heet waren, rode bieten die snijbiet bleken en andere bieten die opgroeiden als spinazie. Gekochte zaden! Bij zelfgeteeld zaad ligt het (ook) aan de deskundigheid en werkwijze van wie het zaad wint. Die moet je maar zelf inschatten als het er toe doet. Dat het duidelijk moet zijn van wie het komt, het oogstjaar en liefst ook hoe die persoon heeft geselecteerd, zoals gevraagd in de regels kan daarbij nuttige informatie zijn. Geen zelfgeoogst zaad? Ik denk dat allerlei zelfgeoogst zaad nuttig kan zijn in de doos. Voor allerlei wilde/natuur planten speelt het niet of het ras-echt geoogst wordt. In de topic over zelf zaden oogsten was er na een aanvankelijk (nogal lichtzinnig?) optimisme over hoe eenvoudig dat zou zijn een soort depressie omdat de hoge eisen van het in stand houden van hoogwaardige rassen, ineens toch wel behoorlijk moeilijk bleek. Gelukkig was er dan weer een reactie (als ik me niet vergis van SuusP?) dat de eisen niet zo hoog hoeven te zijn om bruikbaar zaad te hebben...en toen was er weer goede moed. Voor groentezaad en in wat mindere mate ook bloemenzaad is de sleutelvraag: wat wil je? En de kern van de zaak is je heel goed bewust te zijn van dat je selecteert - vaak zonder het te merken - en te weten hoe je selecteert. Te werk gaan met kennis van zaken...een leerproces!...is enorm belangrijk. Wat wil je?A. Bruikbaar zaad van goede ouders, waarmee je in jouw tuin goede resultaten boekt, is best wel mogelijk door je aan een aantal grondregels te houden. (Dan maak je dus een eigen selectie!) Hoe kritischer en deskundiger je te werk gaat, hoe betere resultaten je kunt halen.B. Min of meer rasechte nakomelingen waarmee je enkele jaren vooruit kan, is van veel groenten ook mogelijk...zonder de illusie dat je zo een bijdrage levert aan de instandhouding van dat ras.C. Hoogwaardige rasechte zaden is werk voor specialisten, die zich met veel kennis van een gewas, daar op echt toeleggen. Allerlei eigen teelt zaad kan, in mijn ogen, best goed bruikbaar zijn. Maar ik wil wel kunnen inschatten wat het precies is en hoe iemand geselecteerd heeft. Enkele voorbeelden: - Als iemand zaad van mooie gele rijkbloeiende dubbele stokrozen neemt en in de doos doet, weet ik dat de kans heel groot is dat er ook andere kleuren, enkele bloemen en net iets minder uitbundig bloeiende nakomelingen uit komen. - Als er een kans is dat een ras peultjes gekruist is met een ander ras die in de buurt stonden, kan die kruising nog volop lekkere peultjes geven. Niet soortecht, maar niks mis mee op mijn bordje. Wel fijn om te weten dat het van iemand komt die de kennis voor een zekere rasechte bevruchting niet heeft. Maar niet perse waardeloos zaad. - Voor verwildering op een groot perceel heb ik - bewust - een massa en allegaartje van akeleizaden geoogst. Dat ik de speciale grote bloemen van bepaalde soorten niet terugkrijg weet ik dan, die hoef ik ook niet. De mooie pastelkleurige kleine bloemen die ik nog meenam uit de tuin van mijn vader, 25 jaar geleden, zullen ook wel weer in sommige van de verwilderde akeleiplanten te zien zijn. - Zaad van bijvoorbeeld daslook of engelwortel of zwartmoeskervel, geoogst uit je eigen tuin, lijkt me een prima bijdrage aan de doos. Veel kans dat iemand dat kan gebruiken. Voor de doos heb ik wat bottom-line regels opgesteld: geen zaad van gekochte groenten/fruit; geen doorgeschoten 2-jarigen, geen zaad van eigen pompoenen, courgettes e.d. (resultaten zijn bijna altijd minder) en geen zaad van F1 hybriden. (Ook die geven bijna per definitie slechte nakomelingen). Daarmee houden we al veel onbruikbaars tegen. Regels zijn richtlijnen en geen harnas! Heb je toch iets goeds, ookal zou het volgens de regels niet kunnen, vermeld dan duidelijk waarom je het toevoegt en wat de kwaliteiten zijn. (Stel iemand kruist heel gericht courgettes en wil een goed resultaat delen....als het duidelijk is en geloofwaardig...dan is het wel waardevol!) Meet je verwachtingen af aan wat kan. De doos bestaat uit zaden afkomstig van heel verschillende mensen. Mensen met heel verschillende belangstelling en ervaringen in tuinieren en met verschillend deskundigheid/niveau (als je dat al zo kunt zeggen). Die doen allemaal hun best, naar wat ze kunnen en weten, om weer het hunne bij te dragen. Wat je aantreft heeft altijd wat toevalligs. Als je niet te veel verwacht dan vind je in de doos vast leuke, nieuwe, interessante zaden. Garantie kan niemand geven. Valt het tegen voor jou, dan kan niemand dat veranderen. Alles staat of valt met wat ieder bijdraagt. Door je eigen bijdrage goed te verzorgen, doe je wat jij zelf kunt doen. Dit klinkt misschien als "magertjes", maar met reële verwachtingen is de kans groot dat je er met een "sinterklaasgevoel" wel van alles in aantreft waar je blij mee kunt zijn. Als ik binnenkort de doos krijg en goed heb uitgezocht en opgeschoond, kan ik pas zeggen of het opsplitsen in meerdere gespecialiseerde dozen, zoals Appelvrouw voorstelt, een optie is. Eerlijk gezegd verwacht ik niet. Mijn middelen om dat te realiseren zijn beperkt: Wat er nog goed in de doos zit + misschien wat van de zadentafel op de Moestuinforumdag volgende week + wat ik er zelf instop. Of dat 2 of 3 goed gevulde dozen met apart groente, kruiden en bloemen kunnen worden die echt interessant zijn voor mensen die dat vooral willen? Ik betwijfel het zeer! Ik denk dat het magere dozen worden. En ik heb geen andere middelen op dit moment om daarvoor zorg te kunnen dragen. Dan moet ik dus passen. Als het al echt gewenst zou zijn...want voor mezelf sprekend....ik vind het allemaal wel interessant en laat me graag verrassen. En misschien zijn er ook wel andere - nu nog onbekende - deelnemers die in het een en het ander geïnteresseerd zijn. Kortom: Ik kan maar duidelijk zijn over wat je kunt verwachten. Als dat niet aan wat je wilt beantwoordt, zoek dan een andere manier om aan wat je graag hebt te komen. Vind je het leuk te snuffelen tussen veel zaden en daaruit een keuze te mogen maken en er aan bij te dragen dat ook andere liefhebbers van allerlei pluimage, die je niet persoonlijk kent, dit ook kunnen doen...dan ben je welkom en is de Blijde-Zaden-Doos iets voor jou. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
geedee Geplaatst: 19 september 2014 Geplaatst: 19 september 2014 Een duidelijk verhaal Weknow. Als rond half oktober de doos rondgaat, komt er een nieuwe topic speciaal daarvoor + inschrijving. Een nieuw topic lijkt me inderdaad handig en misschien is het een idee om dat alvast aan te maken zodat de inschrijvingen "los kunnen barsten" ; dan kan de doos half oktober al aan de reis beginnen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 september 2014 Auteur Geplaatst: 19 september 2014 geen doorgeschoten 2-jarigenEven voor de verduidelijking, de meeste 2 jarige groenten groeien in het 1e jaar uit tot een volwassen plant om na overwintering in het 2e jaar te gaan bloeien en zaden te zetten. Groente die normaal in het tweede jaar bloeit (dan kan je zaad nemen om verder mee te telen) maar die om de een of andere reden doorschiet in het eerste jaar (dat 1e jaarszaad kan je niet nemen). Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gwen Geplaatst: 27 september 2014 Geplaatst: 27 september 2014 Ik wil mij opgeven!! Utrecht, Amsterdam, Doorn, Zutphen, Zwolle, Leiden, Hilversum zijn plaatsen waar ik de komende tijd kom. Sowieso heb ik lelieknolletjes, gladiolenbolletjes, dahliazaad en nog veel meer!! Quote
Bouwvrouwe Geplaatst: 27 september 2014 Geplaatst: 27 september 2014 Toen ik zwanger was vond ik zo'n blijde doos ook wel geinig, ook al was het vooral veel reclame.Ik doe graag mee met de doos, hoop dat aanmelden via dit draadje kan, zoek me altijd suf naar wat waar staat op zo'n forum. Regio is een beetje ten zuiden van Utrecht- Gorinchem- den Bosch. Quote
geedee Geplaatst: 27 september 2014 Geplaatst: 27 september 2014 Als rond half oktober de doos rondgaat, komt er een nieuwe topic speciaal daarvoor + inschrijving. Moet je de nieuwe berichten ff in de gaten houden, Bouwvrouwe. Quote
weknow Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Voor het seizoen 2014 - 2015 is er weer een Blijde-Zaden-Doos. Die start half oktober. Je kunt nu inschrijven. Dit is de link er naar toe: https://www.moestuinforum.nl/blijde-zaden-doos-2014-2015-t15583.html Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.