beertjerinke Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Hoi Ik wil een paar fruitbomen in de tuinMaar heb niet zoveel ruimte Ik dacht aan een fruithaag maar is dat wel goed Ik zo graag wat weten over hoe het met een fruithaag gaat heeft iemand er ervaring mee? Ik niet vandaar deze vraag Rianne (beertjerinke) Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 We willen je best wel raad geven , maar stel eens iets gerichtere vragen aub ?Je schrijft "is dat wel goed" , waarom zou dat niet goed zijn , waar twijfel je aan ? Ervaringen zal je hier zeker vinden , en op je punt ivm plaats , een haag neemt heel weinig plaats. Hierbij een fotoke van de haag bij een goeie vriend. deze haag is al een stuk ouder dan die van mij , hij is ongeveer 15 jaar oud.(die haag , de goeie vriend is er net 90 geworden ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Is vooral goed haalbaar met appel en peer op de juiste ondergrond. Bij de pruimenhaag is het niet makkelijk (die groeien namelijk hard) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Die haag van uw vriend, Powerlite, ziet er echt prachtig uit in volle bloei. Echt schitterend. Ik ga voorstellen om er een te integreren in het parkbos dat komende jaren aangelegd moet worden, want daar heb ik nog een visueel afscheidende onderbreking nodig, met beperkte hoogte. Dit zou daarvoor uitstekend kunnen. Had ik eigenlijk geheel niet aan gedacht. Ga dit topic ook zeker met veel belangstelling volgen, zodat ik t.z.t. weet hoe ik het best zal doen! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beertjerinke Posted September 24, 2013 Author Share Posted September 24, 2013 Sorry voor de ondijdelijker vragen Ik heb op internet gelezen over een fruithaag met appels en perenIk vond het een mooi ideeZoals op de foto van pouwelite Ik kan niets vinden over de opbrengst of het voor de moestuin wel geschikt is Ik heb een tuin van 200 m2 waar ook een kasje op staat Ik heb 4 meter aan de rand van de kavel er voor gereseveerd Ik heb weing info gevonden over snoeien van die bomen en twijvel of de aanschaf van al die bomen wel de moeite waard is en niet alleen voor sier Rianne Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Zelf heb ik iets dergelijks als een haag ja. 20 meter. Meest appels, maar stuurs als ik ben ook een enkele kers en pruim ( dat gaat nooit goed lukken , maar wat zou het ) Op 4 meter kun je met veel beleid, moeite en je goed inlezen over de juiste wijze van snoeien, wel 3 boompjes kwijt.Opbrengst ? 1e volle jaar niks 2e jaar een enkele appel, just voor de fun en het proeven omdat je toch wel wat wil en dan gaan de bomen daarna goed aan de gang.Over snoei valt al heel veel op ons forum te vinden, en ook op internet natuurlijk. Je koopt zo klein mogelijke boompjes die al leuke vorm hebben ( je gaat naar een kweker ) dit najaar en je snoeit al behoorlijk de langere takken in. Neem alle tijd goed uit te zoeken hoe dat met de snoei gaat. Je leidt de groei in het komende seizoen al naar je zin en dat is echt allemaal heel leuk om te doen. De boom doet wat jij wil. Binnen de door jou bedachte ruimte, en de aandacht resulteert in een goede gift later. en mooie open gezonde bomen.Soortjes die je wilt poten zoek je uit op smaak en oogsttijdstip en op onderlinge bestuiving. Ook daar zijn topics over, en kun je veel over lezen op internet. Voor het geld hoef je het niet te laten. Zeg dat 1 boompje max 20,- kost. 3 boompjes heb je de komende 20 jaar een hoop lol aan en geven zat. 3e jaar ongeveer 12 appels de boom. 4e jaar 20 per boom. Kan oplopen tot rond de 40-50 appels na 10 jaar. Ongeveer hoor. Van vanalles afhankelijk.succes ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Ik heb een appelhaag (15 bomen) een pruimenhaag (10 bomen) en een perenhaag (10 bomen). Per boom 7,5 EUR betaald. Verder heb ik ook nog een frambozenhaag en een bramenhaag ... Keuze te over. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
beertjerinke Posted September 25, 2013 Author Share Posted September 25, 2013 bedankt voor alle antwoorden Ik heb gekozen voor een fruithaag met appel pruim en peren veder een haag met herfst framboos gele en roze en een braam zodra ze er zijn laat ik een foto zien Bedankt Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akinom Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Vraagje over de perenhaag op de foto: staan de bomen los of zit er iets van draad tussen? Kan het niet zo goed zien namelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Ze worden aangeplant met een stevige bamboestok. meer is er meestal niet nodig. Enkel als je een probleem zou hebben met wind dan kan je beter een iets steverige paal plaatsen. Hier en daar is ook in deze haag met de tijd een paaltje bijgeslaan waar nodig bleek (op de foto idd het stuk peer , maar de haag is 200meter lang en bestaat uit een goeie 120 tal rassen appelen en een 80 a 90 rassen peer.) Voor draden ben ik persoonlijk niet. Je kan niet meer tussen de bomen , en bij storm kan je een domino effect hebben. Ganse rij bomen omver omdat de 1 de andere meesleurt. Pruim , kan lukken maar veel meer nodig dan de 80 a 90 cm dat een appel en peer haag nodig heeft per boom. Opbrengst zag ik hier ook vernoemen. 20kg van 1 Boom is hier geen uitzondering. Gisteren 40kg Williams duchesse geplukt van 1 boom in die haag. Uiteraard is niet elk ras even productief , en sommigen hebben al eens een beurtjaar. Maar 20kg op een boom is regelmaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 @ Powerlite.Nu je ons toch aan het informeren bent, heb ik enkele vragen (voor haag appels en/of peren).Ik neem aan dat je laagstammetjes gebruikt. Kun je iets vertellen over de vormsnoei, vanaf planten en de volgende jaren? Daarnaast ken jij of iemand anders misschien goede literatuur of links over fruithagen aanleggen en onderhouden? Dank alvast!! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Als je nu meerdere hagen appel op een rij wilt doen bij een afstand van ca 90 cm hoeveel ruimte dien ik dan aan te houden tussen de hagen? Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Wat dan in ieder geval van belang is, is dat je de haag op een Noord-Zuid lijn zet. Minimaal 1.50m zou ik zeggen. Dat is wel wat krap. 1.80 of 2.00m is misschien beter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beertjerinke Posted September 26, 2013 Author Share Posted September 26, 2013 morgen komen de boompjes binnen ben benieuwd 2 appel 2 peren en een pruim ben benieuwd Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Zet je een foto als je ze geplant hebt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beertjerinke Posted September 27, 2013 Author Share Posted September 27, 2013 tuurlijk doe ik dat met jullie hulp ben ik zover gekomen om ze toch aan te schaffen Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
beertjerinke Posted September 27, 2013 Author Share Posted September 27, 2013 mijn planten/bomen zijn er nu nog planten maar dat komt vanmiddag zo eerst met kids eten Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuinpraat Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Sugar, Heb je ook een foto van die bramenhaag en frambozenhaag? Ik overweeg om deze ook te plaatsen. Veel succes met het planten beertjerineke! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Ik zit ook te denken aan een fruithaag met name van appel, nu wil ik daar graag wat soorten in voor bakken, koken en appelsap 'productie' welke soorten adviseren jullie? En bij laagstam hoeveel van een soort? Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
beertjerinke Posted September 28, 2013 Author Share Posted September 28, 2013 ik heb een haag van 5 bomen om de 90 cm een boom 1 Malus d. 'James Grieve' 1 Malus d. 'Alkmene' 1 Pyrus c. 'Concorde' 1 Pyrus c. 'Kruidenierspeer' 1 Prunus d. 'Opal' Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
beertjerinke Posted September 29, 2013 Author Share Posted September 29, 2013 Hier mijn fruit bomen haagVan 5 boompjes Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
beertjerinke Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 oja het zijn 2 peren 2 appels en een pruim ook wel leuk om te weten toch? Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Wat dan in ieder geval van belang is, is dat je de haag op een Noord-Zuid lijn zet. Minimaal 1.50m zou ik zeggen. Dat is wel wat krap. 1.80 of 2.00m is misschien beter. noord zuid inderdaad best , maar west-oost gaat ook hoor.afstand tussen 2 rijen hangt beetje af van de hoogte die je wilt. Neem even veel plaats tussen 2 rijen als de rij hoog is.Dus haag 2,5 meter hoog , zet minimum 2,5m uit elkaar. In de rij moet je echt niet verder gaan dan 1 meter. 90cm is zeker voldoende , zelfs 80 cm kan , zeker bij peren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 @ Powerlite.Nu je ons toch aan het informeren bent, heb ik enkele vragen (voor haag appels en/of peren).Ik neem aan dat je laagstammetjes gebruikt. Kun je iets vertellen over de vormsnoei, vanaf planten en de volgende jaren? Daarnaast ken jij of iemand anders misschien goede literatuur of links over fruithagen aanleggen en onderhouden? Dank alvast!! Piramidaal , en eenvoudige snoei , enkelvoudige takken. Ik zal er later eens uitgebreider op terug komen . In de winter meer tijd daarvoor Goed boek is deze: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Die ligt hier ook op een mooi plekje in de kast Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts