Geplaatst: 1 oktober 201312 j Dank alvast voor de literatuursuggestie, Powerlite. Ik ga eens speuren! (Peter Bauwens hier niet als schrijver, zie ik, maar als fotograaf. Zijn groentefoto's bij zijn eigen boeken zijn zeer technisch, bijna als klassieke portretten....erg mooi....maar de rommeligheid en imperfecties van hoe ze echt groeien vind ik, persoonlijk, nog boeiender.) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 1 oktober 201312 j @ Beertjerinke. Ziet er mooi uit op de foto, dat kleine haagje in wording!Op de foto lijkt het alsof ze niet allemaal echt vertikaal staan, maar een beetje scheef hier en daar. Dat kan aan de groothoek van de foto liggen! Dus misschien vergis ik me. Maar als het zo is, een tip: Nu ze nog jong zijn en moeten gaan groeien is het niet zo moeilijk om ze met een paaltje en bandje te richten, zodat ze alle 5 kaarsrecht staan. Later is die correctie veel moeilijker. Ik denk dat het aan het "oog" van je haagje ten goede komt om die kleine moeite nu te doen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 1 oktober 201312 j Auteur Ik zal morgen eens kijken weknow Heb daar niet zo naar gekeken eerlijk gezegd Bedankt voor de tip een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Geplaatst: 1 oktober 201312 j @ powerlite. Jawel. 2.50 als de haag 2.50 hoog mag zijn. Ik ging van mijn eigen situatie uit, wat natuurlijk onterecht is. Mijn bescheiden fruitrijtje mag bij mij niet veel hoger worden dan 1.80 maximaal 2.00. Gaat mij ook zeker niet om de opbrengst dan. Lastig trouwens hoor, de pruimen op een bescheiden maat te houden. Nú al lastig na 2 jaar haha )
Geplaatst: 2 oktober 201312 j @ bit, wat ik zelf doe is zoveel mogelijk bij horizontale takken afsnoeien, dat die takken dus de hoofdtaken worden. Zijn er meer mensen die dat doen? En is dat een slimme manier om pruimen klein te houden? [*]
Geplaatst: 2 oktober 201312 j Bij een permacultuur-film die ik heb gezien, snoeit de eigenaar de bomen 3 keer per jaar op de helft van de nieuwe groei. Misschien helpt dat wat? http://www.geofflawton.com/sq/26801-absolute-in-abundance Je moet helaas eerst registreren en kan dan kiezen voor Urban Permaculture - the micro space. Ik volg dit met interesse omdat ik ook binnenkort wat fruit ga planten. Ik ga voor 3 appels van mini-tree omdat ik die niet hoef te snoeien en dan een kers, morel-kers, kwets (pruim) en misschien een peer als dit er nog bij past. Hier een foto van mijn frambozenhaag (exact een jaar geleden) - tussen beukenhaag en olijfkomkommer en diverse andere planten. Herfstframbozen hoef je bijna niet te steunen. Vorig jaar was hij nieuw aangelegd in de winter - dit jaar is hij 2x zo dik en van de winter zal ik heel wat eruit halen en doorgeven aan een vriendin en de buurttuin. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 2 oktober 201312 j Mijn bescheiden fruitrijtje mag bij mij niet veel hoger worden dan 1.80 maximaal 2.00. Gaat mij ook zeker niet om de opbrengst dan. Lastig trouwens hoor, de pruimen op een bescheiden maat te houden. Nú al lastig na 2 jaar haha ) Misschien zit je wel op goede grond voor pruimen? VVA-1 onderstam is dan de meest aangewezen zwakgroeiende onderstam voor een haagje.
Geplaatst: 2 oktober 201312 j @ powerlite. Jawel. 2.50 als de haag 2.50 hoog mag zijn. Ik ging van mijn eigen situatie uit, wat natuurlijk onterecht is. Mijn bescheiden fruitrijtje mag bij mij niet veel hoger worden dan 1.80 maximaal 2.00. Gaat mij ook zeker niet om de opbrengst dan. Lastig trouwens hoor, de pruimen op een bescheiden maat te houden. Nú al lastig na 2 jaar haha ) Juist , even ver als hoog is een goeie richtlijn.Wat pruimen betreft , ik vind het bijna onbegonnen werk. Appel en peer geen probleem. Pruim zo klein houden is heel lastig.Moet je slechte grond hebben en een heel zwakke onderstam. Ik ben begonnen met experimenten op vva-1 onderstam , maar het duurt nog jaren eer ik er iets zinnigs zal kunnen over zeggen.
Geplaatst: 2 oktober 201312 j @ bit, wat ik zelf doe is zoveel mogelijk bij horizontale takken afsnoeien, dat die takken dus de hoofdtaken worden. Zijn er meer mensen die dat doen? En is dat een slimme manier om pruimen klein te houden? ik neem aan dat je de verticale takken bedoelt ? een horizontale tak moet je zoveel mogelijk behouden , die dragen de vruchten en die groeien het minst.
Geplaatst: 2 oktober 201312 j @ powerlite. Jawel. 2.50 als de haag 2.50 hoog mag zijn. Ik ging van mijn eigen situatie uit, wat natuurlijk onterecht is. Mijn bescheiden fruitrijtje mag bij mij niet veel hoger worden dan 1.80 maximaal 2.00. Gaat mij ook zeker niet om de opbrengst dan. Lastig trouwens hoor, de pruimen op een bescheiden maat te houden. Nú al lastig na 2 jaar haha ) Juist , even ver als hoog is een goeie richtlijn.Wat pruimen betreft , ik vind het bijna onbegonnen werk. Appel en peer geen probleem. Pruim zo klein houden is heel lastig.Moet je slechte grond hebben en een heel zwakke onderstam. Ik ben begonnen met experimenten op vva-1 onderstam , maar het duurt nog jaren eer ik er iets zinnigs zal kunnen over zeggen. Mijn ervaringen met VVA-1 op een arme grond doen ze het niet, snel gebreksziekten, wortels zijn droogte gevoelig , o.a magnesiumgebrek en ijzergebrek, plant is erg gevoelig voor valse meeldauw, verlangd een vochtige voedzame bodem. Tevens onverenigbaar met verschillende abrikoos rassen, Wavit onderstam is duidelijk beter ! 2 oktober 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 2 oktober 201312 j @ bit, wat ik zelf doe is zoveel mogelijk bij horizontale takken afsnoeien, dat die takken dus de hoofdtaken worden. Zijn er meer mensen die dat doen? En is dat een slimme manier om pruimen klein te houden? ik neem aan dat je de verticale takken bedoelt ? een horizontale tak moet je zoveel mogelijk behouden , die dragen de vruchten en die groeien het minst. Euhm ja ik bedoel inderdaad dat ik de horizontale takken laat zitten. Dat krijg je in een zin met ontkenningen. Dank je voor de scherpe blik [*]
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.