aalterse-willy Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Mijn kleine, dit jaar geplante pruimen boompjes hebben takken welke loodrecht naar boven schieten, moeten die niet gesnoeid worden?Ik begrijp dat het nu wel al te laat zou kunnen zijn. De pruimen; Dit zijn de vier duoboompjes op een rij. Bij de buur staan de pruimen ook met die steile takken en er is bijna nooit een redelijke oogst, hier kan het zijn dat er te weinig licht aan de boompjes komt en ze daardoor zo steil gaan groeien. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Kies voor een open Vaas vorm of voor een spil, dat 'wild' laten opschieten zoals bij de buur is niet productief bovendien verdient het echt geen schoonheidsprijs , er moet zon in de boom kunnen ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Men zegt wel eens dat je een hoed door de boom moet kunnen gooien wanneer je de boom goed snoeit... Dat is moeilijk bij de buren Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 @willy: de groei zit er in ieder geval goed in bij je pruimenbomen!De bomen van je buurman zijn een perfect voorbeeld van hoe het niet moet. Snoeiadviezen geven op een forum is erg lastig. Bij pruimenbomen zijn in ieder geval een aantal zaken belangrijk: *boomspiegel liefst zwart houden.*het aanhouden van een harttak is vaak niet zinvol omdat deze zich dikwijls gaat gedragen als gesteltak.*de vaas- of schaalvorm is het meest effectief, deze zorgt voor goede belichting en doorluchting.*snoeien bij voorkeur na de bloei (late voorjaar of zomer) ter voorkoming van infecties.*in zijn algemeenheid geldt; liefst zo weinig als mogelijk snoeien Wat mij altijd opvalt bij pruimenbomen zijn de enorme verschillen in groeikracht. Reine Claude d' Althann en Reine Claude d'Oullins groeien vele malen sterker dan bijvoorbeeld de zwak groeiende Czar of Reine Victoria. Het is wijs om hier rekening mee te houden zodat je de juiste plantafstand kunt bepalen. De verschillen in groeikracht zijn echt gigantisch! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 En wat zouden we er kunnen aan doen om die boompjes wat goed te krijgen? Wat echt opvalt zijn de steile takken, dat deugd toch niet voor zover ik weet?Uitbuigen? Een heel stuk inkorten?Ben al op zoek geweest maar het lijkt wel moeilijk om een goede uitleg te vinden. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Wat ook nog wel te overwegen is, is dat je het uitbuigen van wat zijtakken een optie is. Dat maakt de boompjes bij jou natuurlijk wel breder en is vaak de oorzaak dat mensen dat liever nalaten. Maar wél een optie. Wel weten dan, dat bij té veel vruchtzetting de takken nog verder doorbuigen ( vruchtdunning ) Liever niet snoeien bij pruim en kers, stoor ik me niet aan. ( wel het tijdstip overigens ) Of misschien heb ik nou net altijd de sterkstgroeiende soortjes of onderstammen, whatever. Ik snoei wel. Dun ook uit ( takken naar binnen weghalen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 (edited) Ik heb nog een oud boekje uit 1948 (!) gevonden met een overzichtelijk plaatje van de snoei in de jeugdfase bij fruitbomen. Dit is de snoei in het eerste en tweede jaar, zoals die vroeger veel voor hoogstambomen werd gebruikt. Deze snoei is ook toepasbaar voor struikvormen. De bovenste foto is de snoei in het eerste jaar. De onderste foto is de snoei in het tweede jaar. De eerste jaren telkens snoeien op een buitenoog om een open kroonvorm te krijgen. Fors snoeien in de jeugdfase betekent dat je later minder hoeft te corrigeren. Links de bolvormoge kroon (vaasvorm), deze is met name geschikt voor pruimenbomen. Rechts de kroon met harttak (pyramidale kroon). Uitbuigen van de takken kan natuurlijk ook. Ik ben zelf niet zo'n houtje-touwtje liefhebber omdat ik meer van de hoogstamvormen ben, maar het kan zeker een nuttig hulpmiddel zijn. Uitbuigen doe je in de zomermaanden. Edited October 4, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Duidelijk! Kan je dan nu nog wel snoeien? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Pruimenbomen snoeien bij voorkeur na de bloei (late voorjaar of zomer) ter voorkoming van infecties. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Thanx voor het plaatje, precies wat ik nodig had om een goed beeld te krijgen van wat mij te doen staat (als er nog redding mogelijk is tenminste...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Het is al wat aan de late kant , maar met het mooie weer dat voorspeld is , zou ik het zeker nog doen. snoei op een zonnige droge dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Voor uitbuigen ( of combi van beiden: uitbuigen en halveren van de uitgebogen tak bv ) is het ook wat laat wel hoor, maar zou het ook nog doen nu. Beter wel dan niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Normaal gesproken kan je dacht ik een pruim het best in augustus snoeien, omdat dan bepaalde schimmelziektes het minst actief zijn.(Betekent niet dat wij al gesnoeid hebben.. moet ook nog steeds ) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 gezien mijn boompjes ( pruim ) nieuw zijn van vorig jaar heb ik er toch voor gekozen om ze maar te gaan uitbuigen, de gesteltakken stonden vrij steil...Het is inderdaad geen zicht maar goed, eventjes een jaar zo houden en hopelijk kan het volgend jaar dan verwijderd worden.Ik heb wel een harttak aangehouden maar had ook al gelezen dat dit niet veel nut had, echter het voelt wat vreemd aan om géén centrale tak te hebben ( schrik dat de boom zou doodgaan, lijkt te veel op onthoofden van de boom ) PS de reden voor de draad rond de stam zijn de schapen want mijn boompjes staan daar waar de kippen, eenden en schapen lopen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts