kustlijn Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Nu wij de eerste oogst van de spruitkool ( spruitjes) hebben gehaald, kwam bij ons de vraag op, of ook de bladeren van de spruitkool gegeten kunnen worden. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Eetbaar zijn ze zeker maar of oude bladeren lekker zijn is maar de vraag. Wat wel goed bruikbaar is van een 'afgeoogste' plant is de top met zijn jonge bladeren. Ik gebruik ze zelf dan wel niet maar mijn moeder deed dat vroeger wel en ik herinner me dat die spruitenkoppen zoals zij het noemde best goed smaakten. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ries. Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Vorig jaar had ik voor het eerste jaar een moestuin. Had ook wat spruiten gezet, en omdat ook mijn moeder vroeger vertelde dat ze in en net na de oorlog spruiten koppen aten, heb ik dat vorig jaar ook eens geprobeerd. Mijn vrouw heeft er een keer spruitenstamppot van gemaakt en ik moet zeggen het smaakt goed, maar veel minder sterk dan de spruiten zelf.Maar in deze tijd van overvloedig alles, doe je dat niet zo gemakkelijk. Maar met de mooie verse spruitkopjes is niets mis mee.Groet Ries. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 Frans en Ries de Bruijn bedankt voor de antwoorden. Wij moesten dat dan ook maar eens proberen. Ries schreef:"het smaakt goed, maar veel minder sterk dan de spruiten zelf."Dat hoeft niet altijd verkeerd te zijn, daar niet ieder de spruitjes(smaak) graag mag. "Maar in deze tijd van overvloedig alles, doe je dat niet zo gemakkelijk."Mijn vrouwen ik hebben één ding in overvloed, namelijk tijd .Daarbij willen wij juist wat minder (overvloedig) kopen (compleet zelf verzorger/zelf voorziener worden willen/kunnen wij niet).Maar graag willen wij zoveel mogelijk, van de planten die wij dan toch verbouwen, benutten. Ik denk dat ik gewoon ook maar eens de oude(re) bladeren van de spruitkool moet proberen.Eens kijken of dat "eetbaar" te maken is. Wat wel minder is, dat deze bladeren behoorlijk door rupsen zijn aangetast, en de bladeren toch nog behoorlijk onder deze rupsjes zitten, ondanks de -3.5 °C nachtvorst die we de afgelopen week hadden.Blijkbaar hebben ze antivries in hun lichamen. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 De blaadjes uit de "kop" gebruik ik ook wel in de groentesoep of in roerbakgerechten.Ze hebben wel even tijd nodig om te garen; zoiets als witte kool. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Ik denk dat ik gewoon ook maar eens de oude(re) bladeren van de spruitkool moet proberen.Eens kijken of dat "eetbaar" te maken is. Wat wel minder is, dat deze bladeren behoorlijk door rupsen zijn aangetast, Ik wens je veel sterkte . Ik denk dat er betere gebruiksmogelijkheden zijn voor spruitenbladeren. Waarom schaf je niet een paar konijnen aan ? Alle afval van kool , tot en met de stronken toe , niet alleen van spruitkool , kun je aan die beestjes kwijt. Verder het loof van bijvoorbeeld wortelen , de peulen van doperwten die je anders na het doppen weggooit . Ook het erwtenloof kun je drogen want daar zijn ze dol op . Veel onkruiden in je tuin zijn ook te gebruiken zoals paardebloem . Zo zijn er meer voorbeelden te bedenken . Mijn vader voerde zelfs zijn 'afgewerkte' witlofwortels op aan zijn konijnen . Enkele vierkante meters met koolraap in je tuin brengt een hoop kilo's voer op en is zeer geschikt als voedervoorraad voor in de winter. Het is dat ik af en toe met de camper op stap ga en dan niet voor de beestjes kan zorgen maar anders had ik al lang konijnen gehad. Heerlijk zo'n mals konijntje van enkele maanden oud .Stuur die spruitenbladeren dus door het darmkanaal van een konijn zou ik zeggen i.p.v. door je eigen darmkanaal. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Ik gebruik altijd de koppen in de roerbak,het hoeft niet lang.Het blijft lekker knappig met roer bak. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Dat is puur goud spruitekoppen. Vroeger kwam hier een oud menneke de spruitekoppen vragen aan iedereen, we dachten weer zone ouwe vrek die alles opvreet. Tot we zelf eens spuitekoppenstoemp gingen eten. Veel lekkerder dan de spruiten zelf. Dat oud menneke heeft vanaf dan geen spruitekoppen meer gekregen, ze gingen door ons eigen darmkanaal....................... Zette toen ook meer spruiteplanten, net om meer spruitekoppen te hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted October 9, 2013 Author Share Posted October 9, 2013 RvO, Thea en Borsalino, jullie statement is duidelijk, spruitekoppen zijn lekker Tja Frans, ik schreef niet voor niets al eerder in dit draadje: (compleet zelf verzorger/zelf voorziener worden willen/kunnen wij niet).En dat loopt spaak als het om vlees gaat.Wij, mijn vrouw en ik, kunnen en willen "onze" dieren niet (laten) slachten.Daarvoor hechten wij ons te veel aan de dieren.Daarbij komt dat ik konijnen vlees niet echt lekker vind. Mijn vrouw heeft er dan weer geen moeite mee om een jager te bellen om de in onze tuin rondstruinende en fouragerende reeën te bejagen. (waar ik dan weer een stokje voor stak). Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Kool is helemaal niet zo'n goed konijnenvoer, ze kunnen erg gasaanvallen van krijgen waar ze aan kunnen sterven!Alleen de koolsoorten die geen of weinig gasvorming geven kun je veilig aan konijnen geven: boerenkool, bloemkool, broccoli, koolrabi. Je mag geen vaste kolen geven, zoals rode kool, spitskool, witte kool, savooiekool en spruitjes. En de kolen die je geeft ook niet als enige voer geven maar altijd mengen met andere soorten groenten, en daarnaast onbeperkt hooi geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts