Geplaatst: 10 oktober 201312 j De landvrouwen en de zelfvoorziening van groenten / Nederlandsche Landstand....Uit Propagandadrukwerk en voorlichtingsmateriaal uit WO2 Titel: De landvrouwen en de zelfvoorziening van groenten / Nederlandsche Landstand. afd. voorlichtingMaker: organisatie: Nederlandsche Landstand ('s-Gravenhage). afd. voorlichtinguitgever: 's-Gravenhage : Nederlandsche LandstandTrefwoord: Tweede WereldoorlogVerv.jaar: [ca. 1942]Object: brochureAfmeting: 15 p / 20 cmBron: Br 3051 (brochure), Propagandadrukwerk WOII (collectie brochures), Nederlands Instituut voor OorlogsdocumentatieCopyright: voor informatie: Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie http://www.geheugenvannederland.nl/?/zoom/index/&language=nl&i=http://resolver.kb.nl/resolve%3Furn%3Durn:gvn:EVDO02:NIOD05_3051%26count%3D20 Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 10 oktober 201312 j 300m2 en 6 personen eten hiervan...... dat is heel wat anders dan 1km2 in de oorlog aten ze niet veel vlees....dat scheelt aanzienlijk in meters op blz 15 zie je de oogstkilo's....
Geplaatst: 10 oktober 201312 j wat een geweldige folder!!!! Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 10 oktober 201312 j Ja, leuk en interessant. Je ziet verschillen en overeenkomsten met wat nu zoal gangbaar is.Bijvoorbeeld snijbiet en postelein waren toen blijkbaar heel gangbare gewassen. Als kind van de vijftiger jaren heb ik die eigenlijk nooit gegeten of gekend en pas sinds enkele jaren "ontdekt" als lekkere groenten en interessant om te kweken.In de aanbevolen rassen zie je nog gangbare van nu terug, maar ook vele die ik nooit ben tegengekomen in zaaigidsen e.d. Misschien ook daar nog wat te herontdekken? Zo een 40% van de tuin wordt geadviseerd voor aardappelteelt. En kool! Heel veel kool. Het laatste blad maakte me even schuldbewust. "Je gereedschap is je kapitaal".....maar mijn spitvork staat nu nog in de tuin, want ik was gisteren ophield met wat struiken uit te steken en het regent er nu al de hele dag op. Te veel zelfs om even naar de tuin te gaan en dat ding binnen te pakken en droog op te bergen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 10 oktober 201312 j Ja heel leuk kijkje terug in de tijd. En wat Weknow al zegt... veel "oude" bekenden, alleen bij de bladgroenten al diverse soorten die ik ook zaai.Leuke is ook de Schorseneren: Nietschieters.... (oorlogstijd he... ) Goeie vondst!
Geplaatst: 11 oktober 201312 j Wat een ontzettend leuk boekje om lekker in te neuzen, geeft een leuk tijdsbeeld
Geplaatst: 11 oktober 201312 j 4 bij 6 meter aan rabarber is wel wat veel van het goede voor mij haha. Wát een kolen he ? ( makkelijk te bewaren en te verwerken voor winter-eten denk ik ? ) En wat een aardappelen he ? Hoezo doet dat me denken aan dat schilderij van Van Gogh Ach tja. De romantiek van de kouwe grond ook wel he ? Ik ken iemand die dit soort van materiaal verzameld. Oude tuinboeken; oude zaaigidsen enzo, teeltadviezen. Er is toch wel een hoop veranderd wel. En gelukkig maar. Wat gooiden ze toen een hoop zooi op de tuin he ?Maar wat mij het sterkste opvalt is wel: een hoop zaken veranderen helemaal niet. Doen we al tig jaar zo. En niet anders.
Geplaatst: 11 oktober 201312 j leuk boekje idd. ff kopie maken printen , gaatjes ponsen en in de map "Natura non nisi parendo vincitur "
Geplaatst: 11 oktober 201312 j leuk boekje ga hem goed doorlezen als het buiten te nat is voor de tuin erg leuk te zien wat ze toen kweekte een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Geplaatst: 11 oktober 201312 j Wow, wat geniaal! Leuk om te lezen wat ze dan precies aten. De meeste groentes zijn nu nog steeds wel in zwang ook. En het gereedschap dat een eigen pagina en tekening krijgt. Prachtig! Ik ben ook dol op dit taalgebruik trouwens. Vooral de eerste pagina leent zich er uitstekend voor om aan jezelf hardop met een polychroonjournaalstem voor te lezen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.