Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Extra zakcentje

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

Ik wil graag wat bijverdienen.

Bijvoorbeeld met dingen te stekken of te kweken.

Maar nou weet ik niet hoe ik goed kan beginnen.

Ik heb nu een aantal buxus stekjes staan, hoe zou ik deze kunnen gaan verkopen?

Graag wil ik wat meer planten,struiken of hagen willen gaan kweken/stekken.

Welke planten,hagen of struiken zijn gemakkelijk te stekken of te kweken?

Zouden jullie dan ook aangeven hoe dat zou moeten?

En via welke manier je ze eventueel kunt verkopen?

In ieder geval hartstikke bedankt!

Groetjes

Geplaatst:

Kun je niet geld verdienen met iets dat je al kan? Dan laat je het tuinieren voor later, als je er aardigheid en zin in hebt. Nu lijkt het erop dat je het moet doen voor het geld. Dat is knap frustrerend, wan t je moet heel lang wachten, er is grote kans op mislukking, en wie garandeert je dat je kopers hebt?

Je bent vast zo'n scholier van een jaar of 14 die hard zakcentjes nodig heeft... Krantenwijkje, helpen in de buurt met tuinieren, tuintjes bijhouden 1× per week bijvoorbeeld, heg knippen etc.

Succes!

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben 17 jaar en leerling hovenier

Dus wil s'avonds graag wat doen en daarmee wat bijverdienen.

Niet oordelen wanneer je niks weet.

Geplaatst:

nou ricardo........

als je al 17 bent is je opmerking tegen huub wel erg kinderlijk onbeschoft!

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Ik veroordeel je niet hoor, probeer je op weg te helpen. Waarom leer je niet lekker op school hoe je plantjes moet kweken en ga je 's avonds je huiswerk maken? Succes met je zakcentjes.

Geplaatst:

Ik kreeg ook het idee dat je een jaar of 14 was. Dus vond ik de "eerste" reactie van Huub helemáál niet zo raar hoor. Hij bedoelde het goed (de tweede dan wel weer wat, die zie ik net nu ik mijn bericht wilde plaatsen... )

Misschien kan je vertellen wat je tot je beschikking hebt qua teeltruimte en mogelijkheden en kennis zodat mensen je wat gepaster kunnen informeren?

Geplaatst:

Als je leerling hovenier bent vraag ik me af of dit niet behandelt wordt in de lesstof door je leraren of tijdens stages of in je lesboeken. Als hovenier ga je veel te maken krijgen met hagen e.d. en dit lijkt me dus een belangrijk onderdeel van je opleiding. Het komt op mij dus een beetje raar over dat je daar dan hier je vragen over moet stellen. Helaas voor jou weet ik daar ook niets over en kan je daar dus ook niet bij helpen.

Om te beginnen met verkopen zou ik eens beginnen met Marktplaats of hang bijvoorbeeld kaartjes op bij supermarkten in je omgeving.

Als het een beetje loopt zou je kunnen overwegen een website met webshop te beginnen. Of maak een stalletje bij je huis.

Succes met je opleiding, kweken en verkoop.

Geplaatst:

Nou jongens.....zo kan ie wel weer

...we kunnen mekaar ook met een heleboel vragen terugverwijzen naar de bibliotheek of google....daar is immers alles te vinden over ieders vragen. Als je geen zin hebt in een vraag hoef je niet te antwoorden, en ook niet negatief te reageren.

@Ricardo je kunt een voorraad aanleggen van je buxusplantjes en ook andere struik/haagsoorten proberen nog te stekken nu. Ook zou je sierpepers kunnen zaaien en die door de winter heen helpen binnen in huis. In t voorjaar diverse kleine plantjes zaaien die in 2 maanden verkooprijp zijn.

Dit alles kun je dan met Koninginnedag ( oja...dat is nu Koningsdag ) proberen te verkopen want tegen die tijd zijn je plantjes redelijk aan de maat. Verder kun je nu al via marktplaats iets proberen maar is nu niet echt het seizoen.

Geplaatst:
  • Auteur

Gedee.

Bedankt voor je antwoord.

En welke plantjes zou je dan kunnen zaaien en dan verkopen?

En waar kun je die zaadjes halen of??

Geplaatst:

Ga eens naar een tuincentrum,kijk even wat voor zaad er is.zoek en achter op het zakje staat hoe het moet.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
Geplaatst:

En 17 jaar en opleiding hovenier..............................

Geplaatst:
Gedee.

kijk ricardo........

als je hovenier in opleiding bent zou je toch wel enigzins op school kennis [kunnen] vergaren op het gebied van wat plantkunde lijkt ons!

verder lijkt het me ook dat je je eerst wat kunt inlezen hier op het forum met betrekking tot wat plantsoorten

je bent geen jochie van 14 maar 17 zeg je zelf......

nou daar mag denk iets meer zelf initiatief bijzitten....

ik was nogal bot/cru? in mijn 1ste reactie en vind nog steeds dat als je nieuw bent op een forum[en sowieso altijd!!!] je niet zo hoort te reageren op iemand die een goed advies geeft!

maaaaaar laat ik toch maar eens een paar hints geven zodat jezelf verder kunt zoeken op dit forum!heb je 's avonds wat te doen komende wintertijd

aardbeienstekken

tomaten

sla

komkommer

hele leuke dingetjes!

het is wel omdat 17een special getal is in mijn leven!!!

dus..........doe er mee wat je ermee kunt en wilt doen!

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:
Gedee.

Je kunt afrikaantjes zaaien en sla-plantjes. Bij het tuincentrum kom je vanzelf op meer ideeën en daar koop je ook de zaadjes.

Ben je net begonnen met je opleiding? En hoe lang duurt die? Moet je ook stage lopen?

Geplaatst:

Och, ik vind de vraag van Ricardo zo gek nog niet hoor. Mn neefje doet dezelfde opleiding en hij heeft wel de interesse, maar niet de kennis om het gewoon ook in de praktijk te brengen.

Guus op ons forum heeft hetzelfde gedaan. Is eerst kerstbomen gaan zaaien en toen Sedum-soortjes gaan kweken. Ik weet niet wat ie nu kweekt ( en ook verkoopt )

GuusD heet ie geloof ik op dit forum.

Je kan een wat makkelijker kweek-ding uitzoeken om mee te beginnen. Maar wel handig is het om vóór je begint met zaaien of stekken, dat je je zelf verzekerd van een afzet-plek. Dat kan een hovenier zijn, dat kan een verkooppunt zijn ( voorjaar bv : bloemetjes markten , met zomer / voorjaarsgoed )

Een hovenier kan je vertellen welke dingen hij zoekt, die veel afzet hebben. Ik doe dat zelf ook. Overigens is dat markt-vervalsing ( oneerlijke concurrentie ) maar ach: in kleinere hoeveelheden, vindt niemand dat écht erg denk ik.

Neem iets wat vlot groeit en snel ( binnen een half seizoen ) ook weg kan. Anders blijf je er mee zitten.

Maar inderdaad. Vraag ook eens op je school bij je Mentor, of bij de lessen plantkunde of kweken. In voorjaar grote hoeveelheden Cosmea aanbieden bv, die je zelf hebt opgekweekt, is best een leuke, en lekker makkelijk. Maar Tjeemp. Daar is zóveel mogelijk. Buddleia's stekken lekker makkelijk bv. Elke nieuw aangelegde tuin in een normale wijk heeft vlinderstruiken.

Geplaatst:

Zeker geen rare vraag! Wel jammer dat je nog zo weinig kennis hebt. Weet niet of dat komt omdat je nog maar net begonnen bent met je opleiding?

Maar ik denk zelf dat het kweken van een paar plantjes voor een zakcentje, weinig oplevert. Je kan makkelijk bloemen zoals Afrikaantjes of Goudsbloemen zaaien, ook sla etc. is mogelijk.. Maar wat levert het op. Heb er zelf ook wel eens aangedacht, heb groene vingers en doe een opleiding gericht op ondernemerschap. Maar als je bijv. maar 50 plantjes kan neerzetten en je vangt per plantje maar 50 cent, dan ben je toch best veel tijd kwijt voor die 25 euro. Dan is vakkenvullen aantrekkelijker, als het echt om het zakcentje gaat.

Als je hobby & geld verdienen wilt combineren, dan is het al veel aantrekkelijker: dan is het geld gewoon een mooi extraatje. Ik zou zelf vooral kijken naar specialere soorten. Bijvoorbeeld wat kruiden betreft: stekjes van sinasappelmunt, citroenmunt, appelmunt, chocolademunt, stevia, azteekszoetkruid, enz. leveren denk ik meer op dan bieslook plantjes

Voor een apart/uniek plantje willen mensen denk ik toch wat meer neerleggen dan een standaard soortje. En struiken, wie weet kan je daar nog een extra toegevoegde waarde creëren door ze in bepaalde vormen te snoeien ofzo. Ookal kost het je dan natuurlijk wel een paar jaar..

Geplaatst:

Je kan beter voor mensen hun tuin bij houden.

Geplaatst:

Je moet even vanuit de klant denken. Ik denk dat vrijwel niemand planten koopt van een particulier. En als het wel gebeurt, dan op heel kleine schaal. Daar ga je dus niets aan verdienen dat de moeite is.

Dus klussen in de tuin van mensen is echt de enige optie, en daar kun je nog prima mee verdienen ook.

Geplaatst:

Wij hebben jarenlang een kraampje aan de dijk gehad (wij wonen aan een toeristische fietsroute) met produkten uit de tuin...in het voorjaar aardbeienplantjes, allerlei stekgoed (sla, andijvie, bloemen), 's zomers diverse jams, in het najaar walnoten, pompoenen, siermaïs...

De opbrengst gaven wij aan Open Doors. Een leuk bedrag, maar niet als je het voor een zakcentje wilt doen en je kijkt naar de verhouding werk/opbrengst. Voor ons was het ook gewoon hobby...het gaf ook leuke contacten met voorbijgangers.

Voor een zakcentje in combinatie met ervaring opdoen voor je opleiding is het ws. slimmer om tuinen te onderhouden of te gaan werken in een tuincentrum of bij een kweker.

Succes.

Laat je nog eens horen wat je uiteindelijk gaat doen?

Geplaatst:
Je moet even vanuit de klant denken. Ik denk dat vrijwel niemand planten koopt van een particulier. En als het wel gebeurt, dan op heel kleine schaal. Daar ga je dus niets aan verdienen dat de moeite is.

Dus klussen in de tuin van mensen is echt de enige optie, en daar kun je nog prima mee verdienen ook.

Daar mag ik het vast wel hardgrondig mee oneens zijn he ?

Er is ergens op ons forum een topic, wat nou de opbrengst van de tuin zou zijn, in geld uitgedrukt. Bij mij overstijgt de opbrengst aan planten-verkoop in ieder geval ruim de opbrengst aan eetbare zaken.

Geplaatst:
Je moet even vanuit de klant denken. Ik denk dat vrijwel niemand planten koopt van een particulier.

ik zie dat hier op het forum anders vaak genoeg gebeuren. alleen gaat het dan meestal om vriendendiensten dus of je er dan echt aan verdient weet ik niet.

ik koop liever particulier, maar dan moet de prijs/kwaliteit wel in verhouding zijn. dat is dan misschien niet op grote schaal, het gaat hier om een zakcentje dus dat hoeft niet om heel grote bedragen te gaan waarvan geleefd moet worden.

Geplaatst:
Hallo,

Ik wil graag wat bijverdienen.

Bijvoorbeeld met dingen te stekken of te kweken.

Maar nou weet ik niet hoe ik goed kan beginnen.

Ik heb nu een aantal buxus stekjes staan, hoe zou ik deze kunnen gaan verkopen?

Graag wil ik wat meer planten,struiken of hagen willen gaan kweken/stekken.

Welke planten,hagen of struiken zijn gemakkelijk te stekken of te kweken?

Zouden jullie dan ook aangeven hoe dat zou moeten?

En via welke manier je ze eventueel kunt verkopen?

In ieder geval hartstikke bedankt!

Groetjes

Hoi,

Die buxus kun je laten groeien en later na een paar jaar kun je er in model knippen dit levert op termijn een leuk zakcentje op. Thua kun je op bol knippen ook leuk voor je opleiding hovenier. Verder zou ik zeggen kijk in de tuinen welk soort beplanting veel voorkomt en speel hierop in. Alleen je mag ze niet verkopen je hebt geen zaak geen btw nummer je staat niet in het handelsregister.

Dus ja jongen ik zou zeggen maak je opleiding af (leer veel)en ga aan het werk dat levert geld op.

Ja er is één soort plant dat levert een aardig zakcentje op is volstrekt illegaal en licht ik je verder niet over in.FD15782WH.JPG

topiaires-pt-2.jpg

Mvg Berend

Geplaatst:

Dat je ze niet mag verkopen is niet waar, van de belastingdienst mag je tot een bepaald bedrag hobbymatig bijverdienen zonder dat je dit hoeft op te geven.

Geplaatst:

U heeft gelijk een 17 jarige mag zelfs een aardig zakcentje bijverdienen ik heb het even uitgezocht.

Uw kind mag tot € 1.266 netto per kwartaal bijverdienen. Als uw kind € 1.266 of meer verdient komt de kinderbijslag voor dat kwartaal in zijn geheel te vervallen. Tijdens de zomervakantie van 2013 mag uw kind met vakantiewerk € 1.300 netto extra bijverdienen. U bent verplicht om elk inkomen hoger dan € 1.266 netto per kwartaal aan de SVB door te geven.

Geplaatst:

Zeg maar je hoor

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.