Katja1604 Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Ik schrok idd ook van de hoeveelheid roest.Maar het kan geen kwaad, toch? Quote
RobO Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 nouja, roest stopt de bladgroenomzetting, dus haalt de groei er wel uit Quote
mw vogel Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Bij mij ook heel veel roest en ook openbarstende bollen. Maar wat ik eruit heb gehaald (Vallellado en Valverde) is groot en beter dan ik vreesde. Ik heb inmiddels de aarde rondom de planten weggekrabd zodat de bollen meer in de zon liggen. En het gekke is: van binnenuit komen er weer groene bladeren omhoog tussen de vergeelde en roestige... Geen idee hoe dat werkt, ik heb nergens mee gespoten. We gaan het zien: Rose de l'Autrec en Russian 4 moeten nog wel wat doorgroeien beneden Quote
geedee Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Geoogst: Ik had ze willen laten staan....knoflook nodig.... bolletje uitgestoken.....wormpjes ontdekt....en een beetje vraat aan de teentjes(buitenste schilletjes....besloten om de in oktober gepote tenen te oogsten. Oogst is inmiddels geheel schoon en klaar voor gebruik, ingevroren. In mn blog meer foto's Quote
Katja1604 Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Dat heb ik idd ook, in het midden komen allemaal nieuwe sprietjes of bladeren.Die nieuwe bladeren zien er mooi groen uit. Quote
HuubvG Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Zijn die groene sprieten geen nieuwe uitlopers uit de tenen die eigenlijk rijp zijn?Ik heb er ook een paar geoogst waarvan de tenen al nieuw groene uitlopers kregen.Amper winterstilstand gehad, dus grote kans dat de knoflook al oogstrijp is. Ik heb al een gedeelte geoogst, eet er al dagelijks van. Quote
Katja1604 Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Ik ga er morgen eentje uitgraven, kijken of het idd nieuwe uitlopers zijn. Quote
Bit Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Amper winterstilstand gehad, dus grote kans dat de knoflook al oogstrijp is. Ik heb al een gedeelte geoogst, eet er al dagelijks van. Volgens mij was het Persica die ons iets geleerd heeft op het forum in een topic over knoflook.Knoflook is 1 van die gewassen die geheel afhankelijk is in zijn ontwikkeling en groei; van de daglengte.Na 21 juni maakt de knoflook dus die beroemde spurt richting afrijpen, afsterven en oogstklaar zijn. Wil niet zeggen dat je knoflook niet eerder kan oogsten. Dat kan altijd, op élk moment van de ontwikkeling. Heb je lekkere salade, lekkere hapklare/ wokbare / bakbare, whatever, knoflook.Maar wil je knoflook dus laten afrijpen, wil je hem bewaarbaar hebben, kneiterhard dus, oogst je hem dus geheel verdort en plat. Ergens in juli ofzo. ( ook afhankelijk van het soortje ) Natuurlijk zijn er ook tig redenen te bedenken waarom je hem tóch wel eerder wil oogsten, of oogsten moet. Aantastingen , vroeg afsterven etc.Helaas pindakaas, dan heb je wél oogst, maar niet die oogst die de meesten willen: die bewaarbare bollen.Dan kun je doen als Geedee, ze invriezen of iets en dan haal je alle registers open om tóch nog het best haalbare te halen uit wat je gepoot hebt. Maar nu oogsten, omdat ze wel klaar zouden kunnen zijn vanwege wegblijven winter of weet ik veel , lijkt me dus niet juist, gezien de kennis die al eens eerder hier gedeeld is.Zelf heb ik het idee, dat de slechte staat van de knoflook bij mij op de tuin ( bijna 70% geel ivm roest ) eerder te maken heeft van het juist uitblijven van die winterprikkel ( koudeprikkel )Knoflook wil vorst over zich heen hebben. Quote
HuubvG Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Bedankt voor het uitzoeken en rechtzetten. Weer wat geleerd, ik zal er overheen gelezen hebben. De rest zal ik laten staan dan, al blijven er wel vragen over: waarom zijn ze dan tijdens de winter doorgegroeid? Waarom sterft het loof al af en beginnen zelfs de nieuwe tenen alweer uit te lopen? Quote
Itoero Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 Het hangt af van de soort.Sommige groeien net veel beter als de winter uitblijft, andere hebben een koude periode nodig. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
prettig gestoord Geplaatst: 4 juni 2014 Geplaatst: 4 juni 2014 Wij hebben een groot deel van de knoflook geoogst ondertussen. Alles was aangetast door mineer. Allemaal beestjes en vraat en sneu kleine bollen. We gaan ze nu maar pellen en drogen voor knoflook poeder, bolletjes zijn te klein om er verder veel mee te doen, zelfs de olifanten knoflook. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Nynkef Geplaatst: 4 juni 2014 Geplaatst: 4 juni 2014 Wat jammer !!!! OT: Ik ga dit weekend de bietjes, die behoorlijkwat zonlicht voor de knofloken wegnemen, oogsten en dan misschien ook heel voorzichtig wat grond afgraven rond de knoflookbollen. Ik hoop dat het enigszins bollen zijn in elk geval Quote
Drentenier Geplaatst: 4 juni 2014 Geplaatst: 4 juni 2014 Mijn eerste jaar knoflook, ik geloof ergens in december gepoot, een cm of 8-10 diep. De boel ging slap/plat hangen, ik las veel over schimmels en vraat bij anderen, dus heb voor de zekerheid de slapste/platste helft geoogst:Met deze bollen lijkt me niet veel mis, behalve dat ze niet heel groot zijn. De kleinere bollen zijn ook afkomstig van kleinere teentjes, ik heb namelijk alle tenen van 7 bollen in de grond gestopt, inclusief de kleintjes. Ik had ook een paar planten in een pot in de kas (later buiten), die hadden wel duidelijk wat grotere bollen die iets verder ontwikkeld waren (harder, tenen). Die planten hingen ook al een week of twee langer slap. Mogelijk laat de houdbaarheid dus te wensen over ivm de vroegere oogst. Om die reden laat ik de andere helft zitten totdat ze geheel dor zijn. Dan kan ik later vergelijken of dat nog veel verschil maakt. De kleinste bollen heb ik ingevroren, de rest hangt te drogen.Ik vraag me af wat het verschil zou kunnen zijn tussen een slaphangende plant oogsten en drogen, tegenover hem langer in de grond laten zitten. Dat moet haast betekenen dat de bol op het laatst nog wat krijgt van het al slappe blad of baat heeft van de wortelwerking. Anders zou het niet veel uit moeten maken? Quote
Erny Geplaatst: 4 juni 2014 Geplaatst: 4 juni 2014 Zo geel vind ik ze er anders nog niet uitzien... Dus begrijp je zorgen niet zo... In vergelijk een foto van de knoflook van buurman Fred (teentjes v/d Lidl) met duidelijke roestbesmetting: Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 4 juni 2014 Geplaatst: 4 juni 2014 Kun je knoflook invriezen ? Bij mijn weten wordt dit bij het ontdooien een prutje... niet? Quote
geedee Geplaatst: 4 juni 2014 Geplaatst: 4 juni 2014 Nee hoor; gaat prima met hele teentjes; wél helemaal schoon pellen voordat je ze invriest. Ik neem ze 5 minuten voordat ik ze nodig heb uit de vriezer, snijd ze en hopla ....in de pan Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 juni 2014 Geplaatst: 4 juni 2014 gebruik je ze dan ook nog wel eens rauw? In een salade of zo? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Ik niet, die teentjes gaan alleen door warme gerechten. Maar ik gebruik verse knoflook ook nooit rauw... wel het loof. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nynkef Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 ik heb net een dikke stengel geoogst uit pure nieuwsgierigheid, maar er is nog niks van bolletjes te bespeuren deze lookstengel gebruik ik vanavond wel in een roerbakgerecht Quote
geedee Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 gebruik je ze dan ook nog wel eens rauw? In een salade of zo? Als er wel eens 2 teentjes ongebruikt uit de vriezer blijven liggen zijn die de dag erna nog steeds mooie teentjes en geen prutje....kun je vast ook door de salade doen (ben niet zo voor knoflook door salade) Quote
Itoero Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Is dat niet veel te pikant om door je sla te doen? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Gemma Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Hier nu ook aanzienlijk roest.Bolletjes nu ca. 6 cm diameter. ( heb 2 geoogst voor eten vanavond )Niet erg groot dus.Ik laat ze gewoon zitten tot loof echt afsterft, alles wat ze nog groeien is meegenomen. Loof neem ik na oogst mee voor de kliko, maar niet op de compostbult. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Bozo Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Ik heb hier ook heel veel roest, mijn planten zijn bijna helemaal geel/bruin maar ze zijn nog niet slap.Hopelijk lukt het om ze tot juli te laten staan....... Quote
Erny Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Is dat niet veel te pikant om door je sla te doen? Bedoel je dat rauwe knoflook voor jou te sterk is om zo op te eten? Of heb je het specifiek over rauwe knoflook uit de vriezer... Want bij mij gaan er altijd diverse tenen rauw door, o.a. sla, heen... Nergens last van... Quote
Itoero Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Ja ik vind het iets te sterk om rauw te eten.Zijn ze minder pikant als ze uit de vriezer komen? Tijdens m'n doop bij een studentenvereniging moest ik een handje vol teentjes in m'n mond nemen en dan een lied zingen.De knoflook had de huid in m'n mond lichtjes beschadigd en dat is later een enorme zweer geworden. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.