Nynkef Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 Wauw Suus, da's niet verkeerd !!! Heb net 1 bol geoogst, maar nog piepklein, misschien 3-4 cm doorsnee Quote
suus76 Geplaatst: 20 juni 2014 Geplaatst: 20 juni 2014 Ik was ook enorm aangenaam verrast! Deze teentjes hebben wij van onze buurman gekregen, ik weet niet welke soort het is, maar hij heeft het altijd over zijn Italiaanse knoflook. We hebben de bol buiten in de gewone tuin aan huis gelegd, hij stonk hier de tent uit! Goede knoflook Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 juni 2014 Geplaatst: 20 juni 2014 wat is knopen? een knoop in de stengel leggen zodat de voeding naar de bol gaat en de knof niet in de bloei schiet.Ik heb wat knoflookbollen geoogst om mee te nemen naar wat vrienden..behalve de Fok(kagyma oid?) allemaal mooie bollen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 20 juni 2014 Geplaatst: 20 juni 2014 hier is de geheel gele knoflook er uit:de vallelado van de biomarkt (afkomstig van Texel) heeft maar kleine bollen met weinig tenen; ik denk dat ze onze veengrond niet leuk vinden/er te vroeg roest in is gekomen de thermidor heeeft mooie grote bollen waarvan de tenen wel uit elkaar staan, geen idee waarom Quote
Itoero Geplaatst: 20 juni 2014 Geplaatst: 20 juni 2014 Net Bai Pi Suan geoogst.Dat zijn kleine plantjes en kleine bollen.Ik heb nog Siberian, Oosterdel, Purple glazeer en Olifantenknoflook staan. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
appelvrouw Geplaatst: 20 juni 2014 Geplaatst: 20 juni 2014 de vallelado van de biomarkt (afkomstig van Texel) heeft maar kleine bollen met weinig tenen;Die is bij mij vrijwel de grootste, ik geloof samen met de messidrome Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 20 juni 2014 Geplaatst: 20 juni 2014 mooi, dus toch mogelijkheden die ik niet benut heb denk ik Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 juni 2014 Geplaatst: 20 juni 2014 sorry ik vergis me, het was de Valverde... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bazarie Geplaatst: 22 juni 2014 Geplaatst: 22 juni 2014 Onze eerste probeer oogst. Twee bolletjes knoflook. Nog erg klein vergeleken met wat ik hier zie. Helaas is ook de roest in in tuintje gearriveerd. Een beetje of topic, ook de aardappels uit de kweekzak zijn iets te klein. De rest blijft nog maar een weekje of wat in de grond Quote
erik82 Geplaatst: 25 juni 2014 Geplaatst: 25 juni 2014 Vandaag heb ik één van de dunste stelen uit de tuin geplukt. Of het een grote of kleine knol is weet ik, het is de eerste keerdat ik ze heb uitdrogen kan gewoon door ze op de kop te hangen in de garage? Quote Die andere tik van mij: http://www.aqua-specials.nl
Bit Geplaatst: 25 juni 2014 Geplaatst: 25 juni 2014 Die had ik nog niet geoogst als ik de plant zo zie. In de laatste fase richting verdorren blad, neemt juist de bol in omvang toe. Drogen of niet, moet je zelf weten, maar geen half jaar bewaarbaar ( niet uitgerijpt ) Quote
Itoero Geplaatst: 25 juni 2014 Geplaatst: 25 juni 2014 uitdrogen kan gewoon door ze op de kop te hangen in de garage?Ik droog ze eerst buiten op een beschaduwde/verluchtte plaats.Dan vlecht ik ze en hang ze in m'n garage. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
erik82 Geplaatst: 25 juni 2014 Geplaatst: 25 juni 2014 Die had ik nog niet geoogst als ik de plant zo zie. In de laatste fase richting verdorren blad, neemt juist de bol in omvang toe. Drogen of niet, moet je zelf weten, maar geen half jaar bewaarbaar ( niet uitgerijpt ) Ok, bedankt voor de tip! Ik laat de rest lekker zitten dan Quote Die andere tik van mij: http://www.aqua-specials.nl
appelvrouw Geplaatst: 25 juni 2014 Geplaatst: 25 juni 2014 Naar aanleiding van de voorgaande berichten: is er eigenlijk een tijdsspanne verbonden aan de knoflookteelt? Zoals met aardappels? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nynkef Geplaatst: 6 juli 2014 Geplaatst: 6 juli 2014 tijdsspanne Jet ?? Als in aardappels = 100 dagen?? Ik heb vandaag een knoflookje geoogst en hij was nog heel klein Quote
RobO Geplaatst: 7 juli 2014 Geplaatst: 7 juli 2014 hier wisselt het wel met het weer en de roest in het blad: we planten in oktober en oogsten in juni of augustus, 7 maanden- 10 maanden100 dagen hebben we nooit gehaald, maar misschien lukt dat wel met de voorjaarssoorten? Quote
geedee Geplaatst: 7 juli 2014 Geplaatst: 7 juli 2014 Als je in oktober plant 8 a 10 maanden....als je in febr./mrt. plant 6 a 7 maanden Quote
Nynkef Geplaatst: 7 juli 2014 Geplaatst: 7 juli 2014 hier wisselt het wel met het weer en de roest in het blad: we planten in oktober en oogsten in juni of augustus, 7 maanden- 10 maanden100 dagen hebben we nooit gehaald, maar misschien lukt dat wel met de voorjaarssoorten? Ik bedoelde ook niet knoflook = 100 dagen, maar aardappels =100 dagen en knoflook is .... 10 maanden Quote
Erny Geplaatst: 15 juli 2014 Geplaatst: 15 juli 2014 Afgelopen week heb ik mijn knoflook geoogst.Ondertussen stonden er alleen nog maar vergeelde verdorde staken en was de groei er wel uit. Helaas hebben ze door de roest hun laatste groeispurt gemist maar gelukkig zijn ze over het algemeen wel groot. Had ze alleen wat groter verwacht vanwege het feit dat ik alleen de grootste tenen heb gepoot. Denk dat als ik niet met baking-soda-oplossing had gesproeid tegen ter afremming van de roest de bollen nog een stuk kleiner waren geweest. Olifantenknoflook: Quote
Nynkef Geplaatst: 17 juli 2014 Geplaatst: 17 juli 2014 mijn olifantenknofloken, 3 stuks, zijn vergelijkbaar groot geworden Erny. De gewone knoflookjes zijn zo ieniminie dat ik ze de moeite eigenlijk niet waard vind om te pellen/gebruiken in de keuken Voor komend seizoen dus maar nieuwe bestellen , jammer !!! Quote
Erny Geplaatst: 17 juli 2014 Geplaatst: 17 juli 2014 Je kan de knoflookbolletjes ook gewoon heel in een gerecht gooien en laten meesudderen. De velletjes worden dan wel zacht of kan je er later in één stuk uitvissen.Of poffen in de oven als je die toch aan hebt staan oid... dan kan je de knoflook er later zo uitdrukken. Zonde als je er niets mee zou kunnen doen... Mijn pootgoed komt grotendeels bij vd Wal vandaan, inclusief de Olifantenknoflooktenen. Quote
Nynkef Geplaatst: 17 juli 2014 Geplaatst: 17 juli 2014 ik had poters van Leven van het Land en daarvan de grootste tenen van de oogst bewaard en afgelopen oktober geplant. Misschien komend seizoen eens kijken bij van der Wal sowieso ga ik 8 of 10 tenen van mijn eigen olifantenoogst planten. Wel een goede tip, geheel meesudderen De oven gaat niet aan met die hitte nu Quote
erik82 Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Kon minder voor de eerste keer 10 knollen knoflook Gewone knoflookpootbollen begeld bij van der wal. Ik ben er best blij mee:) Quote Die andere tik van mij: http://www.aqua-specials.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.