Ga naar inhoud

Knoflook, 6 okt. 2013 gepoot; en hoe is het nu?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik was ook enorm aangenaam verrast! Deze teentjes hebben wij van onze buurman gekregen, ik weet niet welke soort het is, maar hij heeft het altijd over zijn Italiaanse knoflook. We hebben de bol buiten in de gewone tuin aan huis gelegd, hij stonk hier de tent uit! Goede knoflook

Geplaatst:
wat is knopen?

een knoop in de stengel leggen zodat de voeding naar de bol gaat en de knof niet in de bloei schiet.

Ik heb wat knoflookbollen geoogst om mee te nemen naar wat vrienden..behalve de Fok(kagyma oid?) allemaal mooie bollen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

hier is de geheel gele knoflook er uit:

de vallelado van de biomarkt (afkomstig van Texel) heeft maar kleine bollen met weinig tenen; ik denk dat ze onze veengrond niet leuk vinden/er te vroeg roest in is gekomen

de thermidor heeeft mooie grote bollen waarvan de tenen wel uit elkaar staan, geen idee waarom

Geplaatst:

Net Bai Pi Suan geoogst.

Dat zijn kleine plantjes en kleine bollen.

Ik heb nog Siberian, Oosterdel, Purple glazeer en Olifantenknoflook staan.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

de vallelado van de biomarkt (afkomstig van Texel) heeft maar kleine bollen met weinig tenen;

Die is bij mij vrijwel de grootste, ik geloof samen met de messidrome

Geplaatst:

Onze eerste probeer oogst. Twee bolletjes knoflook. Nog erg klein vergeleken met wat ik hier zie. Helaas is ook de roest in in tuintje gearriveerd. Een beetje of topic, ook de aardappels uit de kweekzak zijn iets te klein. De rest blijft nog maar een weekje of wat in de grond

image33951403428146.jpg

Geplaatst:

Die had ik nog niet geoogst als ik de plant zo zie. In de laatste fase richting verdorren blad, neemt juist de bol in omvang toe. Drogen of niet, moet je zelf weten, maar geen half jaar bewaarbaar ( niet uitgerijpt )

Geplaatst:
uitdrogen kan gewoon door ze op de kop te hangen in de garage?

Ik droog ze eerst buiten op een beschaduwde/verluchtte plaats.

Dan vlecht ik ze en hang ze in m'n garage.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:
Die had ik nog niet geoogst als ik de plant zo zie. In de laatste fase richting verdorren blad, neemt juist de bol in omvang toe. Drogen of niet, moet je zelf weten, maar geen half jaar bewaarbaar ( niet uitgerijpt )

Ok, bedankt voor de tip! Ik laat de rest lekker zitten dan

Die andere tik van mij: http://www.aqua-specials.nl

Geplaatst:

Naar aanleiding van de voorgaande berichten: is er eigenlijk een tijdsspanne verbonden aan de knoflookteelt? Zoals met aardappels?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

hier wisselt het wel met het weer en de roest in het blad: we planten in oktober en oogsten in juni of augustus, 7 maanden- 10 maanden

100 dagen hebben we nooit gehaald, maar misschien lukt dat wel met de voorjaarssoorten?

Geplaatst:
hier wisselt het wel met het weer en de roest in het blad: we planten in oktober en oogsten in juni of augustus, 7 maanden- 10 maanden

100 dagen hebben we nooit gehaald, maar misschien lukt dat wel met de voorjaarssoorten?

Ik bedoelde ook niet knoflook = 100 dagen, maar aardappels =100 dagen en knoflook is .... 10 maanden

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Afgelopen week heb ik mijn knoflook geoogst.

Ondertussen stonden er alleen nog maar vergeelde verdorde staken en was de groei er wel uit.

IMG105794741405465758.JPG

Helaas hebben ze door de roest hun laatste groeispurt gemist maar gelukkig zijn ze over het algemeen wel groot. Had ze alleen wat groter verwacht vanwege het feit dat ik alleen de grootste tenen heb gepoot.

Denk dat als ik niet met baking-soda-oplossing had gesproeid tegen ter afremming van de roest de bollen nog een stuk kleiner waren geweest.

IMG118071391405436706.JPG

IMG118514661405465657.JPG

IMG118383231405465654.JPG

IMG118462951405465656.JPG

Olifantenknoflook:

IMG108112241404824982.JPG

IMG108318801404847505.JPG

IMG108546101405465797.JPG

Geplaatst:

mijn olifantenknofloken, 3 stuks, zijn vergelijkbaar groot geworden Erny. De gewone knoflookjes zijn zo ieniminie dat ik ze de moeite eigenlijk niet waard vind om te pellen/gebruiken in de keuken

Voor komend seizoen dus maar nieuwe bestellen , jammer !!!

Geplaatst:

Je kan de knoflookbolletjes ook gewoon heel in een gerecht gooien en laten meesudderen. De velletjes worden dan wel zacht of kan je er later in één stuk uitvissen.

Of poffen in de oven als je die toch aan hebt staan oid... dan kan je de knoflook er later zo uitdrukken. Zonde als je er niets mee zou kunnen doen...

Mijn pootgoed komt grotendeels bij vd Wal vandaan, inclusief de Olifantenknoflooktenen.

Geplaatst:

ik had poters van Leven van het Land en daarvan de grootste tenen van de oogst bewaard en afgelopen oktober geplant. Misschien komend seizoen eens kijken bij van der Wal sowieso ga ik 8 of 10 tenen van mijn eigen olifantenoogst planten.

Wel een goede tip, geheel meesudderen De oven gaat niet aan met die hitte nu

• 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...