Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik denk eigenlijk dat mijn prei ( buiten de woelmuis die ook zijn gangetje gaat ) langzaam schuin wegzakt vanwege al die mest

Ja. 1 - 1,2 cm dikker. Voor zo lang het duurt dan he ?

Maar die van AalterseWilly is nog steeds dikker hoor. Of is die inmiddels verzopen in de gier ? ( zijn prei dan he ? )

Geplaatst:

@ Appelvrouw, je hebt de dikste geloof ik?!

Ik word hier ook wel een beetje stiller van, wat er nu gebeurt. Had ik al 24,5 cm gemeten, de buitenste bladen beginnen af te sterven, gaten en scheuren erin. Ik ga niet iets halen tegen de preivlieg/preimot, al laten deze zich niet verjagen door soft anti vliegjes spray (jaja, Action) en een aftreksel van sigarettenpeuken: nicotine, waarmee ik - per uitzondering - wel steeds aan het spuiten ben. Er zitten ook dikke slakken bij, waar ik zout tegen strooi. Soms denk ik ook wel dat de plant zichzelf stuk groeit van alle mest die ik er steeds maar weer bij doe.

Wél een foto.

DSC0701190001412239638.JPG

Geplaatst:
@ Appelvrouw, je hebt de dikste geloof ik?!

Nee hoor, Bit zijn prei is een stuk dikker..zegt ie..hij blijft maar zeggen dat t toch niks wordt maar daar geloof ik niet meer in. Komt ie 31 oktober met de allerdikste maar ik gun het hem

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

ik ook!

Nog wat anders, ik zie op de plaatjes wel dat met een rolmaat gemeten wordt. Komen daar geen knikken in? Met andere woorden, sluit die wel helemaal af rond de prei? Dat scheelt al gauw een paar tienden en meer van een cm.

Het lijkt me beter een meetlint, meetband, centimeterband te nemen.

En het moet gemeten onder aan de prei hè Jet? Op het dikste witte gedeelte aan de kant van de wortels.

Het gaat er al om spannen. Nog 29 dagen, vier weken nog...

Geplaatst:

Het is een centimeterband die ik gebruik, tenminste die ik gisteren heb gebruikt. Daarvoor heb ik inderdaad een rolmaat gebruikt. En meten om het dikste/onderste gedeelte gaat toch pas als ik hem eruit haal? Dat duurt nog een week of 4...

Geplaatst:

Wat ik de laatste keer gedaan heb, ik geloof zelfs na een foto van Huubg, is een touwtje onderaan de prei spannen. en dat daarna plat meten. Dat bleek in ieder geval wat makkelijker.

Bij mij is de prei onderaan wél wit. Maar hij zakt scheef weg ( de hele plant ). Ach. Ik meet hem voor het laatst als ik hem er uit haal.

Ik heb trouwens ook al bladeren weg moeten halen. en dan wordt ie weer dunner

Maar idd. Ik zit op 30 cm nu.

Geplaatst:

@ Bobjan, kan je ze niet schoonmaken en herplanten? Gedeelte van het blad afhalen en van de wortels, kans dat ze nog opnieuw aan de groei gaan...

Ik maak steeds het onderste gedeelte vrij om dan te meten door de grond eromheen weg te halen, maar ik weet niet of dat handig is. Beter misschien maar zolang bedekt houden, straks wordt het nog groen en dan heb ik niks te meten want het moet wit zijn. O ja, 25,3 cm.

Geplaatst:

Voor als ie het snot zou krijgen?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Waarom zit er een tissuedoosje omheen Noompi?

Hahahah, eigenlijk is het een ijsdoosje, smaak aardbei die ik heb ingeknipt. Ik dacht dat er op deze manier een heerlijke mammoth strawberry leek infusion zou ontstaan.

Even alle lolligheid terzijde. Het doosje was om de onderste bladeren van de grond te houden. Wanneer ik water gaf of het geregend had, lagen de bladeren op de grond in het water of in de modder en werden bruin. Het leek mij dus een goede oplossing om eventueel het rotten van de bladeren tegen te gaan. Geen idee of het geholpen heeft want hij zit er pas 3 weken omheen ofzo. Maar is het proberen waard.

Geplaatst:

Heb mijn best gedaan, eerst kwamen ze niet op..

Toen ik er uiteindelijk drie had kwam er een opeet beestje in

Veel succes voor de mensen die nog volop in de race zitten, spannend!

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

18 cm omtrek? Nou dat is meer dan bij mij hoor Waarom zou je afhaken voor het einde van de wedstrijd dan? Hou nog een paar weekjes vol

Voor de mensen die het toch niet kunnen laten de prei nu al te eten omdat ze toch niet meer kunnen winnen, hier enkele receptjes uit de Groente bijbel van Mari Maris , dat leek mij wel zo toepasselijk wegens de leuke nieuwe prijsvraag waar je het boek kan winnen. Hier dus een klein voorproefje:

boek-Mari943361413479039.jpg

boek-Mari1096441413479060.jpgboek-Mari1188421413479079.jpg

boek-Mari1245041413479098.jpg

Echt een heerlijk boek met behalve recepten ook beschrijving van het gewas en teeltadviezen etc.

Geplaatst:

Brrr in al die recepten gaat wijn, of azijn, en dat vind ik beide smerig!

Het lijkt er trouwens op dat mijn reuzeprei een bloemstengel aan het maken is. Hebben meer mensen daar last van? Wellicht is het slim om die eruit te halen, maar dat vind ik zo zielig voor de bloem.

Geplaatst:

Pioska

Gelukkig houd ik van wijn en van azijn. Je kunt ook citroensap nemen, of buillon of...Het eerste recept: zo krijg ik hier in Fr de prei wel geserveerd, een heerlijke combi met dragon.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...