Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd reuzeprei "Mammoth Pot"


HuubvG

Aanbevolen berichten

gefeliciteerd aan de winnares

Ja, daar zit ik ook in...

Jij in een floplijst zou ik eigenlijk onterecht vinden . Ja u prei is niet echt dik te noemen ,maar verdiend wel waardering dat het niet opgegeven heb . Waarschijnlijk nog moeilijker als deze met een dikke prei ondanks het niet echt goed gaat toch blijven volhouden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, hoe heb je dat voor mekaar gekregen? Woelmuizen of preivlieg?

Mijn eerste schade was door die hagel die ook mijn auto zo geblutst heeft en daarna de mollen en uiteindelijk ook nog wel de preivlieg.

Maar ze zijn wel erg snel snot vind ik.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huub bedankt voor het organiseren van de succesvolle wedstrijd. Dat is (heel) veel werk geweest.

Vandaag alle wedstrijdpreien geoogst en daarna direct allemaal naar de compostbak. Niet meer te eten. Dit is heel duidelijk een zomerprei. Dat is eigenlijk ook aan de kleur te zien. Zomerprei is groen, terwijl de echte winterprei meer blauw is.

Iedereen had de kans om veel eerder de eindinzending te doen. Had ik achteraf gezien wel een maand of nog langer geleden kunnen doen. Daarna was de groei toch 0,0.

Maar iedereen hoopt op nog een beetje groei.

Vorig jaar met de kievietsbonen was het andersom. Pas vandaag de kievietsbonen opgeruimd. Er zaten zelfs nog aardige groene bonen aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Hoekman, was leuk om te doen, maar wel veel moeten leren. Toch weer wat geleerd. Bijvoorbeeld mijn eigen inzending met foto van meting was ik vergeten op de lijst bij te werken. Dat zag ik vandaag pas. En heb dat vandaag ook pas bijgewerkt. Moest toevallig ook uitgerekend dit weekend elders vertoeven... Ik heb meer dan eens verzuimd op bevestiging te klikken na een wijziging. Hoe zorgvuldig ik ook wil zijn, het is niet mijn sterkste kant... Vandaar dat ik ook aanbied dat ik eindinzendingen die ik niet meegenomen heb, alsnog wil bijwerken.

 

Wat je zegt dat het toch een zomerprei is. Dan hebben degenen die al eerder de meting hebben gedaan, ook meer geluk gehad. Pijn prei laat ik nu staan en hoop dat die in het zaad gaat schieten. Wil ik er toch mee doorgaan komend seizoen. Ik zal de prei dan als een zomerprei telen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allen.

 

Wel grappig dat tussen mijn 14 zaden de winnaar zat ..het zaaien was een uitdaging..maar gezien de ervaring van Piroska die volgens mij 100% opkomst had hebben we allemaal last gehad van on-ervaring in het zaaien van deze prei..tenminste zo zie ik dat.

 

Goed dan het geheim van de tuin van buurvrouw Martine:

Haar moestuin is iets van 20 jaar oud en iedere twee jaar gaat er een flinke lading gecomposteerde paardenmest over haar tuin. Dat wordt in het voorjaar ingefreesd.

Bij haar is alles groot..de kolen, pompoenen, tomaten enz..haar moestuin is zeer rijk aan pieren en ondanks dat het dezelfde grond is als ik heb is haar aarde heel bewerkzaam geworden.

Het viel me al eerder op dat haar preien eigenlijk nooit ziek zijn en weinig last hebben van preivlieg. En groot!

 

Ik moet zeggen dat de mooiste prei van haar tuin die van 28.2 centimeter was..de prei die Lie vastheeft op een van de ingezonden foto`s. Die was ook niet echt aangetast door het weer en had amper last van beestjes. Deze prei stond tussen de schorseneren en de witte kolen voor de zuurkool..de dikste winnaar prei aan de andere kant van deze prei met als buurman rode biet..je weet maar nooit wat daarvan geholpen/tegengewerkt heeft.

Verder stonden de preien vlak bij het maisveld..eigenlijk in de luwte van de mais. Die werd tegen eind september weggehaald..en volgens mij begon toen ook langzamerhand de neergang..maar dat kan verbeelding zijn.

 

We hebben niets aan extra meststoffen toegevoegd aan de preien, en op t laatst twee x een blad weggehaald van de dikste prei..bladeren die gingen versnotten.

Het opmeten ergens in september had de prei geen goed gedaan..we hadden de aarde om de prei weggeschraapt omdat de prei op het witte gedeelte gemeten moest worden..daarna versnotte de buitenste twee bladeren..anders was de prei zeker nog een halve/hele centimeter dikker geworden. Gelukkig groeide de prei door het versnotten heen

 

Huub erg bedankt voor het regelen van deze wedstrijd..goed gedaan!

Ik laat het wete als ik de prijs ontvangen heb en wat de prijs is.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dank je wel Biof. Ik wilde nog even zeggen de dat mooiste twee van mijn 5 preien diegenen waren waar we niet aan hebben zitten klooien..niet opmeten, niet verplaatsen enz. Ik had wel de indruk dat dat de preien niet goed deed.

De prei in de jardinadetuin was niet de grootste, maar wel steady doorgegroeid in de houtsnippers..ik heb wel spijt dat ik die eruit heb gehaald..ik denk dat de prei wel kans had gehad door te groeien tot een megaprei.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jet van Harte gefeliciteerd met de overwinning! En de buurvrouw ook gefelicteert natuurlijk.

En Bit gefeliciteerd met de tweede plaats.

 

Paardepoep had ik ook onder mijn preien maar verder niet meer naar omgekeken, vervolgens verdwenen ze eerst bijna onder de peulen en bleken daarna verstopt achter de bloeiende knolvenkel...

Niet perfect dus en dat laat het enigst overlevende exemplaar ook wel zien.

Maar liefst 7,5 cm omtrek...

 

Huub bedankt voor de moeite!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huub, inderdaad enorm bedankt voor het organiseren van de wedstrijd!

 

Ik vond het fantastisch om te kunnen speculeren of er nou al iemand was die zou gaan winnen! En om elke keer als er een berichtje met meting verscheen op het forum meteen naar het balkon te rennen voor een eigen meting.

 

Daarnaast ben ik enorm verrast met mijn 6de-7de plek!! Niet slecht voor een tweedejaars balkonmoestuinier

 

Nu weer door met speculeren over wat we volgend seizoen weer in wedstrijdverband gaan kweken?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...