henkg Geplaatst: 16 oktober 2014 Geplaatst: 16 oktober 2014 Ik haak niet af. Ook al zal dit lang niet het beste resultaat zijn, het is mijn resultaat, mijn officiële inzending: Een omtrek van 16,1 cm dus.Waarom heb ik niet nog twee weken gewacht? Ik heb mijn kleine volkstuintje opgeruimd. Aardbeien en frambozen gaan naar mijn nieuwe tuin, prei is nu geoogst. (Met een rolmaat meten gaat prima, zeker als je het eerste stuk achterhoudt. Wel daarna corrigeren voor dat achtergehouden stuk) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
HuubvG Geplaatst: 16 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2014 (aangepast) Henkg ik zie dat het met een rolmaat ook goed gaat. Voor het gemak bij 10 cm beginnen te meten?Eet smakelijk! Had je hem/haar niet over willen planten? Zo meteen even weer de lijst bijwerken.Ik zal ook bij gaan houden wat de definitieve dikte per inzender is.Officiële inzendingen moeten met duidelijke foto uiterlijk vóór 31 oktober 24.00 binnen zijn.Daarna kun je de prei(en) laten doorgroeien, maar niet meer voor de wedstrijd.Zie #2 van dit topic. 17 oktober 2014 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 17 oktober 2014 Geplaatst: 17 oktober 2014 Hier mijn definitieve inzending/ maat-opname De prei nu op de tuin er uit gehaald. Een hele klodder aan pieren onder aan de prei. Tig pissebedden die tussen het blad zat. Kortom; ding is in verval.Nét er uitgehaald: Mijn inzendings-maat : 31 cm. Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 oktober 2014 Geplaatst: 17 oktober 2014 Is hij nu 31 of 21cm Bit? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 17 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2014 Ja Bit, zet je de maat er nog even bij? Als je een foto hebt met je dikste meting, mag je die ook inzenden.Maakt niet uit wanneer opgemeten/genomen. Dat geldt ook voor Willy te Aalteren bijvoorbeeld. Quote
Piroska Geplaatst: 17 oktober 2014 Geplaatst: 17 oktober 2014 Tis een beste joekel Bit! Is hij nog te eten of moet hij zo de vuilnisbak in? ( zou jammer zijn) Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 17 oktober 2014 Geplaatst: 17 oktober 2014 Is hij nu 31 of 21cm Bit? 31 cm. zo strak mogelijk. Hij moet dikker zijn geweest, want heb er eerst best een aantal snotbladeren af gehaald.Te eten ? Ik ga het maar niet doen. Zo vies-zwaar-bemest als deze is geweest ? ( nauwelijks kunstmest overigens , 1x minimaal: een soort van complete kunstmest met zooi toevoegingen ) Quote
HuubvG Geplaatst: 17 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2014 Ah nu zie ik het. Het is een meetlint waar de - rode - 0 niet bij het begin zit.Het ergste is dat ik over de koeletters onder de foto's heen gelezen heb:Mijn inzendings-maat : 31 cmIk ga 31 cm noteren.Jammer van de vreterij... Quote
Jorg Geplaatst: 18 oktober 2014 Geplaatst: 18 oktober 2014 Hierbij mijn inzending - 16,6 cm: Opvallend is wel dat ze de afgelopen maand nog flinke eindspurt hebben gemaakt. Quote
Bit Geplaatst: 19 oktober 2014 Geplaatst: 19 oktober 2014 Nou ? Weet ik niet hoe dik ze zijn .... Daar gaat het in dit geval dan eigenlijk om. Maar aan de ándere kant : het is ook een teeltwedstrijd ! Wat dat betreft ben jij dan winnaar telen. Zoveel uit 15 zaadjes volgens mij ben je de 1e die dat gelukt is. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 19 oktober 2014 Geplaatst: 19 oktober 2014 haha ze staan tussen de gewone prei. Hoe dik ze zijn weet ik nog niet heb ze nog steeds niet opgemeten. Om precies te zijn is deze foto's maken het eerste wat ik in weken met de prei heb gedaan. Quote
HuubvG Geplaatst: 20 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 20 oktober 2014 @ Angela, dat houdt de spanning er wel in hè? Je zou zo nu en dan een meting kunnen doen en vastleggen. Mocht er wat misgaan dan heb je toch wat om in te zenden. Bij mij zijn het vooral de slakken die mijn reus aanvallen. Dood aan de slakken! Ten strijde! Eerst maar eens de vesting verstevigd, een paar dagen geleden al: De theorie is dan dan de slakken moeilijk over de scherpe rand van glasvezels zouden glijden.Op de rand van de houten bak ligt koperdraad, ik heb hiertoe een paar meter kabel gestript.Ergens gelezen dat slakken niet van koper houden. 28 cm Het lijkt wel of het verval sneller gaat dan de groei, lijkt onze economie wel... Quote
Jizkaha Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 Ik ben uit de wedstrijd... M'n bosuien zijn notabene dikker dan de wedstrijdpreien! Dus ik heb ze afgelopen weekend naar de eeuwige preivelden geholpen Quote Zelluf doen
appelvrouw Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 Je prei ziet er prachtig uit Huub! Het uiterlijk tenminste zoals beloofd van te voren( niet zoals mijn frummelpreien)..goed gedaan Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bit Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 Nou inderdaad. Die prei ziet er prachtig uit ja.Het totaal van die foto vraagt anders wél om het plaatsen van een ophaalbrug en geschutstorens he ? Of misschien iets van stadion-verlichting ? Bij mij heeft er niet 1 slak aan de prei gezeten trouwens. Quote
Jenneke Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 Mooie prei-burcht Huub Daar kan ik niet tegenop, al ben ik stiekum toch wel een beetje trots op m'n prei hoor, want die heeft deze week de 20 cm overschreden Nog nooit eerder prei geteeld dus ben er best blij mee ook al ga ik bij lange na niet winnen Misschien dat hij onderaan bij de wortels nog iets dikker is, maar ik wil hem zo lang mogelijk met rust laten tot de laatste meting. Ik ben van plan om hem weer terug te poten na de laatste meting om te zien hoe dik hij uiteindelijk nog gaat worden. Ik heb er nog 3 staan, 1 die ongeveer 2/3 van de dikte van deze heeft maar die is helemaal krom en scheef gegroeid en 2 die nu de dikte van gewone prei hebben. Quote
Gast joladio Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Mijn laatste prei inzending blijft 5 cm. en de ander 3 cm. Ze zijn inmiddels al op... mmm. Quote
bio-fee Geplaatst: 26 oktober 2014 Geplaatst: 26 oktober 2014 Nou, hier is dan mijn definitieve inzending: 19 cm!En als ik het babypreitje dat eraan vast groeide ook meetel, dan kom ik maar liefst op 21 cm uit. Ik moest de prei er wel uithalen want de buitenste bladeren begonnen steeds meer te vergelen.Vanavond gaat-ie in de pan! Quote
HuubvG Geplaatst: 26 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2014 @ Bio-fee, Ik zou bijna de 21 cm toekennen, maar het is echt een apart reusje nietwaar?Zou er een klein zaadje bij het grote gezeten hebben bij het zaaien?Ik noteer toch maar 19 cm. Streng zijn, 't is een heuse wedstrijd. Je eindresultaat is met aanklikbare omtrek te zien op blz 1 van dit onderwerp, # 2 @ Jenneke, de jouwe staan er fierder bij dan de mijne. Bij mij beginnen de buitenste bladeren ook te vergaan, dus nu maar elke dag meten, laatste meting met foto kwam op 28 cm, nu, 6 dagen later 28,5 cm. Daar zal niet veel meer bijkomen, ondanks de extra mest die ik nog gegeven heb. Of zou ik teveel mest gegeven hebben? Zouden ze zich door overbemesting kapot groeien? Afgelopen nacht had ik een nachtmerrie, ik werd badend in het zweet wakker. Ik was bij de groente afdeling van de super, er hing een reclamebiljet: "Reuzeprei 'Mammoth Pot' deze week in de aanbieding: twee preien met omtrek van 33 tot 55 cm voor de prijs van één." Quote
Jenneke Geplaatst: 26 oktober 2014 Geplaatst: 26 oktober 2014 @ Jenneke, de jouwe staan er fierder bij dan de mijne. Maar die van jou is een stuk dikker Huub En dit is ook wel de enige die er nog een beetje mooi bij staat. Afgelopen nacht had ik een nachtmerrie, ik werd badend in het zweet wakker. Ik was bij de groente afdeling van de super, er hing een reclamebiljet: "Reuzeprei 'Mammoth Pot' deze week in de aanbieding: twee preien met omtrek van 33 tot 55 cm voor de prijs van één. Oei, hopelijk worden de nachtmerries niet erger nu de spanning op loopt, anders ben je tegen het eind van de week een wrak Is er eigenlijk al iemand die boven de 30cm zit Quote
dennislp Geplaatst: 26 oktober 2014 Geplaatst: 26 oktober 2014 Boven de 30mm moet ik redden, hoop ik.. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
bio-fee Geplaatst: 26 oktober 2014 Geplaatst: 26 oktober 2014 @HuubvG: de kleine prei zat wel echt vast aan de grote prei (helemaal onderaan), ze deelden één wortelstelsel. Op de foto is hij eraf gebroken; dit gebeurde tijdens het eruit trekken. Alle wortels zaten aan de grote prei, de kleine had er geen. Een soort siamese preitweeling???Maar ik vind het prima als je de 19cm aanhoudt hoor!Ik vind het alleen vrij apart dat er een tweede prei bij groeide, alhoewel ik het inmiddels bij meer preien gezien heb en meer mensen op het forum er al eerder over schreven. Dus kennelijk is het wel normaal? Geinig! Twee voor de prijs van één. Oh en weet je nog bij welke supermarkt die aanbieding was? Dan ga ik er ook even langs, ghehehehehehehehe! Quote
HuubvG Geplaatst: 27 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2014 @ Bio-fee, het is bij meer telers voorgekomen dat er een preitje bij groeide, ook bij mij. Echter in alle gevallen is dat preitje er los van geraakt, eigenlijk ook bij jouw prei is dat het geval. Dus ligt het voor de hand om te zeggen: de bij-prei telt niet mee. En zo te zien op je foto is die inderdaad uit de dikke prei gegroeid, ook wat je zegt van de wortels. Maar goed, het ziet er toch uit als een tweede prei, dus het gaat om de ene, de dikke. Nog 4 dagen lief zijn voor jullie/onze dikste prei, toi toi toi! Quote
sansareli Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Ik durf bijna mijn eindresultaat niet te posten, amper 14 cm.Maar ik had er nog wel 8 stuks staan. Bij het opensnijden van de preien ook gemerkt dat de preivlieg zijn werk al goed had gedaan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.