Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

vandaag bij aalterse willy langs geweest om plantjes waarvoor dank

nu heeft willy de reuzeprei "Mammoth Pot" samen met mij (als getuige) de prei gemeten

een van 51 mm diameter en een van 60 mm diameter !!!!

echt reuzeprei - nog nooit gezien - prachtige exemplaren stuk voor stuk

daar moet je toch tuinier in hart en ziel voor zijn om zo'n resultaat te halen en het is nog niet eens het eindresultaat

veel succes

Geplaatst:

Wat fijn dat Willy je heeft kunnen helpen met plantjes!

Nou, dat zijn echt wel reuzenpreien ja. Leuk dat er nu ook een getuige van is.

Volgens mij is Willy hier wel degene die zijn preien het allermeeste vertroetelt... en met resultaat!!! Is er niemand die grotere heeft op dit moment...??? (Ik niet in elk geval.. mijn dikste is 1 cm ofzo...)

Geplaatst:

Hoe dikwijls moet ik nog zeggen dat die prei grote honger heeft en dat ge ze véél eten moet geven?

Nu word het voor mij ook moeilijker omdat ze in de volle grond staan, maar toch, de folie afscherming zal er wel bij helpen.

Voor wie het niet geloofd, kom maar kijken hé.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Jaja, ik heb wel begrepen dat jij ze veel voert Willy.

Ik ben alleen weer vergeten waarmee dan precies, ik meen dat je ook dingen noemde waarvan ik niet eens weet wat het is...

De mijne hebben alleen wat compost gehad, en gisteren een handje houtas erbij...

Geplaatst:

Vandaag perongeluk Heinzprei "geoogst". Hij leek verdacht veel op zo'n onkruid grasspriet. Heb hem opnieuw gepoot en water gegeven. Nu maar hopen op herstel. Gelukkig in de avond gebeurd en niet in de volle middag zon.

En betreft oma's prei... Ik heb geloof ik te vlot gekeken, want hij lijkt er alsnog te zijn. "Het kan ook nog bieslook zijn", aldus oma.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Zonet de twee uit huis geplaatste preien gemeten..eentje net 1 cm, de andere staat er fier en trots bij..3 centimeter ..helaas mijn fototoestel vergeten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oei, omtrek, dat is niet mis, zal de mijne ook eens moeten meten, tot nu toe steeds de diameter genomen zoals op de foto te zien is, even een lintmeter lenen van de bazin.

Geplaatst:
  • Auteur

Om de omtrek te meten kun je ook een stuk touw/koord of zo om de prei heen doen en een streepje erop maken. Dus twee streepjes heb je dan als je touw weer strekt. Eén streepje op de 0, het andere op... x cm.

Dat draadje kun je ook bewaren en data zetten bij de streepjes die er nog bij komen. Het 0-streepje blijft dan gewoon de 0. Bijvoorbeeld eens per week de omtrek ermee meten, voor iedere prei een draad.

Geplaatst:

De prei ziet hier een beetje uit als grote bieslook....dat gaat 'm niet worden

Geplaatst:

Oesje, straks word ik beschaamd om hier nog iets te posten.

20 en 22 cm omtrek heb ik gemeten, wat wil zeggen dat ik met de schuifmaat niet het dikste gedeelte gemeten had.

Ietske dikker dan mijn pols dus, die is 21cm omtrek

Geplaatst:

Misschien ka je je ook nog eens voor een engelse wedstrijd inschrijven Willy..je hebt duidelijk preikwekersgenen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dat zou ik beter niet doen hoor appelvrouw, die gasten kunnen het nog een stuk beter dan ik en daarbij, de mijne hebben zeker niet de vereiste stamlengte om in Engeland mee te kunnen doen.

Er zulle binnenkort wel en paar bladeren afsterven denk ik, die welke het zwaarst door de hagel getroffen waren gaan kapot, verdrogen.

Geplaatst:

Nog steeds zeer indrukwekkend hoor! Ook al vallen de bladeren dan af. Ik heb trouwens gewoon een flexibel meetlint, hoeven er geen touwjes aan te pas te komen. Ik maak binnenkort ook nog wel even een foto.

Geplaatst:

Willy de winnaar, er zijn verschillende categorieën als : langste maar ook dikste en die willen geen hoogte groei dus u zit voor Engeland ook nog goed

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Stan, ik ga het nu niet opzoeken maar ik geloof dat de stam voor de dikste prei daar 6 inch moet zijn om in aanmerking te komen, was in Schotland of de Midlands weet het niet zeker meer.

Geplaatst:

Nou, dat ga je vast nog wel halen Willy!

Geplaatst:

Bio-fee, het ging hem wel over de lengte van het witte gedeelte van die prei, als dat geen 6 inch lang was kon men gewoon niet mee doen aan de wedstrijd.

En dat zal ik niet halen denk ik of ik zou nu moeten beginnen met bleken.

Geplaatst:

Aanaarden @Willy

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Oh ik dacht 6 inch in doorsnee!

Hoe moet je dat aanaarden precies doen eigenlijk?

Ik heb mijn preitjes zo diep mogelijk geplant, maar wel zo dat er geen aarde in het onderste blad kan komen te zitten. Kan ik ze dan aanaarden zodra die onderste bladeren zeg maar omhoog en dus verder dicht zijn gegroeid?

(Hè lastig te omschrijven zo, maar ik hoop dat jullie me snappen...?)

Geplaatst:

De mijne heb ik juist heel oppervlakkig geplant en verpot. Bij iedere verpot beurt wel veel meststoffen en kali gegeven.

Aanaarden kan ik nog binnen de pvc ringen die ik er rond gemaakt heb.

Och ja, we zien wel, ik denk nog steeds dat er een paar zwijgers zijn met nog dikkere prei.

Geplaatst:
Oh ik dacht 6 inch in doorsnee!

Hoe moet je dat aanaarden precies doen eigenlijk?

Ik heb mijn preitjes zo diep mogelijk geplant, maar wel zo dat er geen aarde in het onderste blad kan komen te zitten. Kan ik ze dan aanaarden zodra die onderste bladeren zeg maar omhoog en dus verder dicht zijn gegroeid?

(Hè lastig te omschrijven zo, maar ik hoop dat jullie me snappen...?)

Geleidelijk aarde rondom leggen aan de stengel/voet.

Geplaatst:

Na eigenlijk te lang gewacht te hebben met verpotten en bemesten heb ik mijn grootste prei vandaag even flink verwend.

Inmiddels een ruime centimeter dik, en nu groeien!

2014-06-17-2068881403031624.57

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Ja Thea, dat snapte ik op zich wel maar hoeveel aarde mag je dan precies erbij doen?

Zoals op bovenstaande foto van kroonjg: zou je daar dan ongeveer 1 cm aarde bij kunnen doen, om te zorgen dat er geen aarde in dat uitstaande blad aan de linkerkant komt? Of is het niet erg als daar aarde in komt?

Geplaatst:

Is niet erg dat daar aarde tegen/in komt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic