Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Zou je anders met het blad vd zonnehoed een bereiding met vaseline maken? Of had je iets anders in gedachte?

op bladz. 2 van dit topic staat mijn ervaring met ecxeem en echinicea. Puur het verse blad op het ecxeem leggen. Heb nog wel blad staan hier maar versturen zal de werking teniet doen, denk ik dan. Ik had het rechtstreeks van de plant gebruikt. Kan de plant gescheurd worden, dan wil ik wel wat opsturen, Jet?

Geplaatst:

Dank je wel Helena, ik heb wat zaad ontvangen, en ga het dus proberen te zaaien. Ik was inderdaad vergeten wat je erover geschreven had, en vind dat wel een heftige ervaring met dat branden..lastig om het iemand aan te raden. Enig idee waarom het zo brandde? En nooit meer teruggekomen, dat is geweldig! In ieder geval ga ik het zaaien!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Waarom het zo brandde? Geen idee, volgens mij trok het "gewoon" de ecxeem eruit. Mocht iemand het branden te heftig ervaren, haal je het blad eraf.

De aloë vera gister in een tuincentrum gehaald, had nog een kadobon, leuk. De kerstdorpen waren er ook weer opgesteld. Ook bij ons is nu weer plaats op de vensterbanken. Ga de boel nu volplanten met minidorp

Geplaatst:

Ik heb vanmiddag wat smeerwortel-wortel uit de tuin ge"riekt"..en dacht er vaseline mee te maken..weet iemand of dat met de verse wortel kan, of dat de wortel gedroogd moet zijn?

Geplaatst:

Er zullen zeker heel wat kruiden verlichtend of zelfs genezend werken.

Toch zou ik zoals eerder ook al iemand schreef toch wat voorzichtig zijn.

Bv. Sint-Janskruid wordt zelfs regelmatig vermeld op bijsluiters om niet samen te nemen met sommige medicamenten...

Ik denk dat je je inderdaad heel goed moet informeren en zelf zou ik nooit denken: Baat het niet, het schaadt ook niet...

Gewone huisartsen zijn helemaal niet thuis in de materie dus die kunnen je ook niet altijd zeggen wat en hoe...

Ik denk wel dat er heel wat lektuur over bestaat. Ik heb wel geen idee of je die lektuur als leek correct kan inschatten.

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Geplaatst:
Ik heb vanmiddag wat smeerwortel-wortel uit de tuin ge"riekt"..en dacht er vaseline mee te maken..weet iemand of dat met de verse wortel kan, of dat de wortel gedroogd moet zijn?

In stukjes snijden, en dan via de warme methode werken: au bain marie laten prutten... zodat het vocht kan verdampen. Als er water in de vaseline terecht komt krijg je van die rare belletjes er in. Ik ga binnenkort ook ermee aan de slag. Maar de zalf die je met de bladeren maakt kan ook. Ook met vaseline. Dat is maar 20 minuten warm trekken.

Geplaatst:

OK dank Jasmin! De bladeren staan al een uurtje op de kachel ( of twee) die haal ik er maar af...de wortel laat ik dan vannacht staan pruttelen.

Edit: je hebt het over vocht en belletjes, dat was nu juist te zien bij de bladeren.

De wortelrondjes in het potje met vaseline..dat ziet er prachtig uit, de vloeistof is ( nog?) heel helder. De bladeren-vaseline heb ik toch maar gezeefd, die ruikt naar brandnetelthee volgens vriendin, in ieder geval ruikt het erg "groen""

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat een geweldig topic, interesseert me heel erg, alle planten die in mijn tuin komen moeten meerdere doelen hebben, geneeskrachtig spreekt me altijd erg aan.

Vorig jaar ben ik begonnen met het aanleggen van mijn heksentuin, heb een enorme verlanglijst van spannende planten die ik nog graag hierin wil hebben.

Verder heb ik sinds begin dit jaar een kruidenspiraal, als je je erin verdiept heeft bijna elk kruid ook een geneeskrachtige werking, zelf basilicum!!

Geplaatst:

De smeerwortels (3 gestellen) hangen te drogen. Ook een heleboel bloemetjes van Tagetes (Afrikaantjes), vanwege het desinfecterende vermogen gaat die straks in een crème tegen voetschimmel.. (ik heb een zoon horen klagen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik zijn stinkende stappers niet onderzocht heb...)

De aloë vera is uiteindelijk niet weggegooid, maar kan ondertussen wel eens gezeefd worden.

Via iemand van het Zeepgilde een heleboel gedroogde rode klaver gehad.... die ga ik ook verwerken...

Verder drink ik zo nu en dan mijn kruidentheetjes... met guldenroede en kamille... mijn favorieten...

Geplaatst:

Wilde je de aloe vera weggooien dan?

En wat doe je met rode klaver, gebruik je die voor de zeepmakerij? Is dat trifolium incarnatum?

Mijn vaseline met smeerwortel gebruik ik iedere morgen op mijn zere handen en grote teen, in de avond ook vaseline met smeerwortel, maar dan het blad van de plant.

Jasmin eerder in het jaar hadden we het over kamille,heb je eigenlijk nog wat kamillezaaigoed? Zo ja kunnen we even pb-jen, dan kan ik je mijn ruillijstje sturen

Geplaatst:

Was ik niet vergeten, hoor. Ik dacht dat jij mij vergeten was...

Het hangt nog steeds. Ik vind het bij Kamille lastig te bepalen waar het zaad nou in de bloem zit.

Maar ik stuur straks wel een gripzakje vol met zooi, pluis, gruis. bloem ... Het is namelijk dat die bloemen na het uitbloeien en drogen helemaal in gruzelementen uiteenvallen als je ze wilt pakken na het drogen...

Met de Rode Klaver ben ik er nog niet uit. Ik had iemand zaad van Calendula gestuurd, en kreeg Rode Klaver terug.

Het zal tindctuur worden, misschien ook thee (alles tbv de huid)

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Was even aan denken in welk topic ik dit zou zetten; kon ook bij "je nieuwe aankopen"of "boeken".

Maar past hier het beste,vind ik.

Gekocht bij kringloopwinkel voor 1 euro( had dus ook nog bij "re-use, recucle" gekund ) een heel duidelijk boek over geneeskrachtige planten van uitgever ADC.

Ben er blij mee, vooral met de vele kleurenplaatjes

977_61f83dce3bd8f9651d1b4d127982e6ba.jpg

977_9bf7f9756be5d0333963223e6a01da56.jpg

977_1ac1e8a19c3317ed5e1844c08039116f.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Was even aan denken in welk topic ik dit zou zetten; kon ook bij "je nieuwe aankopen"of "boeken".

Maar past hier het beste,vind ik.

Gekocht bij kringloopwinkel voor 1 euro( had dus ook nog bij "re-use, recucle" gekund ) een heel duidelijk boek over geneeskrachtige planten van uitgever ADC.

Ben er blij mee, vooral met de vele kleurenplaatjes

977_61f83dce3bd8f9651d1b4d127982e6ba.jpg

977_9bf7f9756be5d0333963223e6a01da56.jpg

977_1ac1e8a19c3317ed5e1844c08039116f.jpg

in eijsden daar groeien van die blauwe bessen die zijn ook te eten bij mijn wandelingen pluk ik er altijd van .ze maken er ook sterke drank van ...

hoe ze .ze noemen ?? ik noem ze smurfen bessen ..

Geplaatst:
Sleedoorn, sleepruim

ze smaakt als ze niet rijp zijn erg zuur zijn kleine blauwe besjes

als de vorst er over gegaan is dus ver op het na jaar smaken ze best wel lekker

ook groeit er een rode achtige bes niet rond maar wat langwerpig deze zijn echt lekker als ze rijp zijn ...

laat nog vogelmuur gegeten smaakt ook wel lekker

Geplaatst:
Kijk eens op het blog bij mijn jamrecepten van 10-09-2010 of dat je langwerpige vruchtjes zijn...

ja deze zijn het ik vind ze heerlijk ...

moet er ook eens jam van gaan maken bedankt voor de tip

Geplaatst:

ik maak er altijd sloe gin (sleedoornpruimen gin) van...erg lekker voor af en toe...

wel laat in het seizoen plukken, bij voorkeur als de vorst er goed overheen is geweest, want daar worden de bessen zoeter en minder wrang van.

Geplaatst:

dat merk je ook gelijk als er wat vorst overheen ge gaan is .dat ze niet meer zo br zijn .....

nu eet ik er nog van bij mijn wandelingen .

Geplaatst:

Merkwaardig dat niemand de brandnetel vermeldt. Een van die "on"kruiden uit de lamiaceae familie waar ook vele zogeheten kruiden toe behoren dat in overvloed aanwezig is en dus ook niks kost. Uitstekende ontgifter.

En zo zijn er nog wel meer...

Minder gekend maar zeer effectief om de voor de lever negatieve effecten van o.a. alcoholgebruik te onderdrukken is ook de Maria distel. Iemand al van gehoord?

Weegbree, nog zo eentje waar iedereen de hak in zet maar best een goed te gebruiken medicinaal plantje is. En de paardenbloem? De lijst is eindeloos...

Mijn devies als sporter, maar het geldt zeker ook wel algemeen, is eerst die lever ontgiften, dan pas kwaaltje behandelen. Als het dan nog nodig is...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...