thea Geplaatst: 13 februari 2014 Geplaatst: 13 februari 2014 Ik denk dat Nynke en Bit en Appelvrouw dat graag willen doenIk kom niet. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Nynkef Geplaatst: 13 februari 2014 Geplaatst: 13 februari 2014 Wat ik vragen wou, wil iemand eens aan mijn bazin uitleggen hoe ze azijn zelf kan maken op de MTFD? Ik gok dat Bit en Henk daar veel beter in zijn dan ik Quote
thea Geplaatst: 13 februari 2014 Geplaatst: 13 februari 2014 Niet zo bescheiden,je ben toch lekker bezig met appelazijn. Ervaringen genoeg,toch! Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
henkg Geplaatst: 13 februari 2014 Geplaatst: 13 februari 2014 Voor de MTFD azijnmoer workshop denk ik aan Jet, de moeder van de moer. En aan Erny, o.a. om de codering uit te leggen, want dat gaat nog echt boven mijn pet. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 13 februari 2014 Auteur Geplaatst: 13 februari 2014 Wat ik vragen wou, wil iemand eens aan mijn bazin uitleggen hoe ze azijn zelf kan maken op de MTFD? Natuurlijk Aalterse-Willy, we ( wie dan ook ) leggen dat jouw dame gerust uitgebreid uit. Aan een "workshop" moet ik niet denken. Onnodig ook mijns insziens. We hebben dit topic.Leest uw vrouw dit topic ook ? Quote
Nynkef Geplaatst: 13 februari 2014 Geplaatst: 13 februari 2014 Niet zo bescheiden,je ben toch lekker bezig met appelazijn. Ervaringen genoeg,toch! Maar ik ben niet zo goed in vertellen/uitleggen Quote
greetje11 Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Heb dit artikel helemaal gelezen inmiddels en het klinkt interessant. Ik heb gisteren een flesje eigengemaakte appelsap open gemaakt, en deze siste. Dus naar mijn mening is hij gaan gisten,.Heb hem nu zonder dop in de keuken op t aanrecht staan.Moet er een gaasje of panty omheen Mijn vraag moet ik er nu suiker en/of gist aan toevoegen .Ik zie door de bomen het bos niet meer, maar experimenteren is altijd leuk. Quote
Indy Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 suiker,en gist,en dan een waterslot,(of een ballonnetje als je geen waterslot hebt) Leuk,ook aan het experimenteren Hier komt in de appelsap nu een bovenop een dun vliesje ,hopen dat het nu goed gaat,en dat er niet een groen drabje bijkomt. Heb er een scheut azijn met moervlokjes bij gemikt. Quote
thea Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Geen gist of suiker erbij,alleen een scheutje appelazijn met moeder.Zo doe ik het en elke pot heeft zelf zijn moer gemaakt. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Voor de MTFD azijnmoer workshop denk ik aan Jet, de moeder van de moer. En aan Erny, o.a. om de codering uit te leggen, want dat gaat nog echt boven mijn pet. Wat denk je Erny..zullen we er samen een ronde tafelgesprek over houden?Ik heb misschien nog wel wat stukjes moer te vergeven voor wie wil op de MTFD Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 15 februari 2014 Geplaatst: 15 februari 2014 Oh... heb ik wat gemist? Duidelijk wel... zal het topic ff teruglezen.... Edit: gedaan. Maar ik weet dus nog niet zeker of ik wel naar de mtfd kan komen gezien de vervoerskwestie. Maar wil Henk best wel per pb een introductie geven in de wondere wereld van Erny'z Moercoderingssysteem. En gelijk mijn moer maar weer even gevoerd. De gelijk in rode wijn gemikte helft doet nog steeds niets, die in bijbehorend moersap met rose en daarna langzaamaan rode wijn doet het heel goed.Ook in laagjes trouwens, de moer. Quote
Nynkef Geplaatst: 15 februari 2014 Geplaatst: 15 februari 2014 Gisteren heb ik een fles rode wijn (Cabernet Sauvignon uit Chili, 13,5%) gekocht en na een klein glaasje geproefd te hebben de rest in een pot gedaan waar ik de moer uit Frankrijk bij gedaan heb. Deze moer bestaat nu uit 4 laagjes Quote
henkg Geplaatst: 18 februari 2014 Geplaatst: 18 februari 2014 Mijn testje (azijnmoer-mere-de-vinaigre-t11646-140.html#p198680) met appelsap en Dr Oetker korrelgist is niet geslaagd.Wel uitgegist. Beetje zoetig. Water met wat alcohol, niets wat enigszins aan wijn doet denken. Geen succes dus. Weggegooid. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Nynkef Geplaatst: 18 februari 2014 Geplaatst: 18 februari 2014 ik heb speciale wijngist gekocht Henk, dus daar zal ik het eens mee proberen, kijken of dat beter gaat. Had je de appelsap wel warm genoeg staan? Ik vond mijn sap ook niet sterk naar alcohol ruiken toen ik er een moer in deed, zal eens kijken hoe dat er nu uitziet en proeven. 1 moment..... Het sap ruikt en smaakt zwak alcoholisch en ook zwak zuur, zoet en een heel klein beetje bitter, maar ik zie geen schimmel. Wel ziet de moer er niet lekker uit, maar dat lijkt mij logisch, die was mooi rood van de rode wijn en ligt nu in bleek appelsap. Quote
thea Geplaatst: 18 februari 2014 Geplaatst: 18 februari 2014 Ik ga de appels perzen en dan een klein scheutje van eigen azijnmoer in een pot.Op het zuiden boven de verwarming en dat wordt van zelf azijn. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
greetje11 Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 Fles appelsap weggegooid, zat schimmel op Oeps te voorbarig geweest, kijk en lees ik even terug, zie ik hier foto''s waar op het er hetzelfde uitziet, mooi wit en niet groen Nog maar x proberen ' Quote
HuubvG Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 Toch wel bij de compost gedaan? Edit: sorry, je editte net voordat ik plaatste. Heb je de azijn weer teruggehaald? Quote
greetje11 Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 Huub was bovenstaand berichtje voor mij? Uh nee gootsteen , maar heb nog flessen appelsap staan. Opnieuw dus Quote
HuubvG Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 @ Greetje, ja, maar het maakt niet uit. Quote
Bit Geplaatst: 21 februari 2014 Auteur Geplaatst: 21 februari 2014 Ook maar weer eens een update dan. Mijn moeren gaan goed. De oorspronkelijke appel-moer van Jet zit in een grote pot, die inmiddels wel alleen een rode wijn-moer is. 3x bijgevuld nu. Gaat heel langzaam, maar steady. De Appelmoer op appelsap heb ik dus laten verdrogen, of bijna. Maar daar heb ik een paar weken rode wijn bij gedaan en die gaat nu prima. Net opnieuw opgezet op wat meer rode wijn ( ik wil geen appel-moeren )Deze gaat dus veel sneller. Appelmoeren gaan echt vlot, maar zijn niet mijn doel. Deze had ik in een schaal ( groter oppervlak ) onder een linnen doek ( meer open structuur van het weefsel = dus meer lucht, maar ook meer verdamping ). Prachtige glanzende moer, heel rijk van geur, bijna zoet. Heerlijk van geur ook. Bijna stroop. Zie foto.Deze heb ik dus net aangevuld met wat wijn. Dan heb ik nog andere staan waarvan 1 in oorspronkelijke fles van Jet. Rode wijn-moer, waarvan ik van het begin af aan niet een moer heb kunnen zien ( in de donkere wijn ) Die gaat nu goed. We zijn nu toch al 3 maanden verder.Ben helemaal tevreden.Geduld is een schone zaak. Slow-food rules ! Quote
Indy Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 Er komt een dun wittig vliesje op mn appelsapazijnmetmoer sapje. Dat betekent dus dat de moertjes stukjes elkaar vinden en een mooi rond moertje gaan vormen. Quote
Erny Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 Mooi Bit die stroperige foto van je FR-0-AS/J1-AS/B2-RW ... dat is toch een beetje waar we uiteindelijk heen willen... heel slow... Quote
Bit Geplaatst: 21 februari 2014 Auteur Geplaatst: 21 februari 2014 Ow ik was wat vergeten lees ik nu. Wat ik doe ( kan best zijn , dat al mijn verhaaltjes wat ál te overtrokken overkomen bij jullie hoor. Geef ik jullie geen ongelijk. Maar ik wil zo graag dát wat ik denk dat het moet kunnen worden he ? ) bij die moer in die schaal.Dat is dus de moer uit appelazijn, die lekker makkelijk gevormd wordt zoals we nu allemaal wel ervaren hebben. Die moer is nu mooi. In omvorming naar wijn. Vergelijkbaar wat ook Nynke al eerder voor elkaar kreeg ( heb ik van haar afgekeken ).Ik wil de wijn er bij doen. Maar de moer zit echt stroperig vast aan de wand van de schaal. Met een schoon mes haal ik de rand open. en als een pannenkoek die je lossnijdt van de koekenpan , haal ik het vel half los omhoog, en giet er wijn onder. Dat lijkt mij van belang, omdat de moer voeding neemt aan de onderkant. Zet je de moer onder ( wijn er óp ) , dan moet het proces weer opnieuw beginnen en sterft de onderste moer. Althans, dat zeggen de verhalen op internet, en lijkt mij ook wel logisch. De moer leeft op de grens van lucht en voeding ( de wijn/azijn ) Zo ga ik nog even door met deze. De andere die ik heb staan zal ik later tonen. Die gaan veel langzamer; té weinig aan te zien ook, maar hebben ook veel meer wijn ter beschikking. Quote
Nynkef Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Dat lijkt mij ook Indy ! Bit, wat een mooie foto's !! Ik ben wat lomper , ik giet de wijn wel voorzichtig aan de rand van de pot en het resultaat is dus wel dat de moer zinkt. Toch heb ik niet het idee dat de moer sterft als hij, sorrry zij, naar de bodem zakt Zo heb ik wel een pot gehad met 4 plakken moer erin. Ik heb nu 6 potjes staan: 1 met ongeveer 700 ml hele lekkere wijn en een ouwe moer 1 met 150 ml wijn en net zo'n moer, beide afkomstig uit Frankrijk. Daarnaast 4 potten met zelfgekweekte moer erin, 3 in wijn en 1 met appelsap/appelcider. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.