Bit Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Wie kan mij helpen aan een ( liefst rode ) Azijnmoer. Een stukje van een moer, ter starten van een nieuwe kweek. Ik kom er natuurlijk voor langs; helemaal onder jouw condities. België mag óók hoor ! Heb je een mooie fruittuin ook nog , kom ik die ook gelijk bezichtigen Hoe ouder de moer, hoe verder weg het mag zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Ik ken 1 iemand die dat heeft..een vriend van mijn buren. Ik heb hem net gebeld en hij neemt het zondag voor me mee als ik mee ga vissen bij het Fete du poisson in Lachaussee...(ik begrijp dat dat al 800 jaar plaatsvind )Eerst zien dat hij het niet vergeet, dan zien hoe we het bij jou krijgen We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 jeetje jet......wat 'n mooie traditie en voor bit doe je dat meteen natuurlijk!waar wordt er dan op gevist? feestelijk maal erna neem ik aan? kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 12, 2013 Author Share Posted November 12, 2013 Als je een stukje moer krijgt ( jij zelf natuurlijk ook een stukje ) dan kom ik m halen ! Probeer er achter te komen hoe oud de moer is van oorsprong, dat is wel een leuk 'extra' ; de geschiedenis, zeg maar.Wil je hem ook vragen hoe het best te vervoeren ? ( zou zonde zijn, als de reis hem dood ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Doe ik ( wat ik erover lees is dat je hem het beste in wijn kunt doen...) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Ben zeer benieuw hoe dat er uit ziet.Je schrijft er over als het een olifant is?? http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 jeee, leuk dit, had er nog nooit van gehoord (heb wel eens per ongeluk azijn gemaakt...yuck google: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 13, 2013 Author Share Posted November 13, 2013 Ja, was al een paar bodempjes wijn aan het verzamelen. Op / in de wijn, dat gaat wel lukken. Maar hij mag niet onderdompelen, dus die reis gaan we gewoon proberen. Nee, geen olifant. Maar het leeft wél ! ( misschien hoort het 'azijnmoer-topic' ook wel onder de topics paddestoelen, dat weet ik zo niet. Het leeft ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Is het net kefir,dat leeft ook? http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Het leeft Thea, het leeft zoals gist. De mère is binnen Bit! Ik heb het meegekregen in een fles met appelsap..die al behoorlijk donker is (volgens de man moet ik het zeven en de mère in een fles wijn of verse appelsap stoppen..morgen maar een flesje goedkope wijn halen.) en er zit ook veel mère in. We kunnen best delen met nog meer mensen.Belangrijk: alleen verse appelsap of wijn, dus niets gepasteuriseerd, en altijd lucht erbij.Zo kan je het ook vervoeren. De man kon zich niet herinneren sedert wanneer hij de mère heeft, maar al erg lang, en hij heeft haar zelf opgekweekt uit een fles wijnazijn.Verder weet ik niet zoveel want deze man is voor Fransen een aparte..hij praat niet onder het eten.. ( I heb vandaag een hele dag met hem en een groep anderen doorgebracht op het Fête du Poisson in Lachaussee..ook wel een ervaring..en zuurkool met karper gegeten, een onwaarschijnlijke maar toch lekkere combinatie...) http://www.etang-de-lachaussee.com/fete-du-poisson-2013/ We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Dat lijk me wel wat,maar het vervoer??Appels zelf perzen voor de moer? http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 ja dat moet je wel doen..vers sap..helaas heb ik alle appels al weggebracht, anders kon ik nog wel een azijnfabriekje beginnen.o, misschien pers ik wel wat van mijn handappelwintervoorraadje...of kijk ik even bij de buren in de boom... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 17, 2013 Author Share Posted November 17, 2013 Waanzinnig. Helemaal goed. En van een man die niet praat onder het eten , moet het wel van het goede zijn, om het maar zo te formuleren Dat verhaal hou ik er in natuurlijk tijdens mijn aanstaande kerstdiner Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Azijnmoer...ik had er nog nooit van gehoord. Gegoogled enzo. Nope....niks voor mij, brrr! Maar wat ik dan wel gaaf vind is dat als iemand er om vraagt, dat een ander het dan gaat regelen, en dus ook weet wat het is! Leuk hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 17, 2013 Author Share Posted November 17, 2013 brrr ?? Jootje jootje. Dát valt me nou van je tegen. Niks te brrrr-en hoor. Zelf échte azijn maken ( bijna stroperige, échte azijn van de restjes lekkerste rode wijn ), daar is écht niks 'brrrr' aan hoor. Het mooie inderdaad, is dat de moer generaties en generaties kan blijven leven, zolang onder goede condities en goed gevoed. De voeding maakt de smaak. Slow-food bij uitstek hoor !Nooit geweten dat je zo'n moer ook op appelsap kan vervoeren ( vind ik eigenlijk wat dubieus ) maar allá. Ik zal hem hier de beste ondergrond geven en er een echte 'britt' -se adel-moer van maken. Britt en koken. Het gaat wat worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Ik ga hem lekker op wijn zetten hoor Bit..maar appelsap gaat ook prima volgens meneer GuyauBois, en de appelazijn met moer gemaakt wordt erg geroemd. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 appelvrouw, als je nog wat moer overhoudt tzt, dan ben ik erg geïnteresseerd, als je toch mijn kant op komt... http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Sorry Bit als ik je teleurstel. Vind het echt brrrr. Maar wel heel interessant! En ik wil straks je azijn heus wel proeven als het " ding" verdwenen is.... maar zelf met zo'n azijnmoer gaan spelen, nee...dat doe ik maar niet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Wat een gaaf experiment !!! Ik hou me aanbevolen om een stukje moer te verkrijgen En op de open Keulse pot kun je misschien een stukje vliegengaas leggen, eventueel met een stukje loodkoord erdoor om het te laten hangen? Of een paar van die knijpertjes waarmee je in de zomer tafelkleden goed laat hangen op de buitentafel ?? Daar zit ook een gewichtje in. Of een paar kiezelstenen omwikkelen met een metaaldraad en daar het vliegengaas mee laten hangen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Jammer dat we nooit wijn over hebben... en sowieso weinig wijn drinken. En mijn appelsap is altijd verhit Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Maar Jorieke je zou toch wel een deel appels zelf vers kunnen sappen..heb ik vanmorgen ook gedaan, met zo`n oud geval... En je kunt natuurlijk aan mensen die wel wijn drinken restjes vragen. Het kan ook met ander fruit las is..frambozen bv. Of met sherry..of met druiven.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Maar je moet het 'ding' toch om de zoveel tijd voeren? In het seizoen heb ik wel vers sap ja. Maar de hele winter en lente niet... Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Dat klopt maar het is niet zo dat er de hele tijd maar vers bij moet. Af en toe, maar de man van wie ik het heb doet het met de appelsap 1 x per jaar een paar maanden. Je kunt ervoor kiezen de rest van de tijd wijnazijn te maken... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Maar je moet het 'ding' toch om de zoveel tijd voeren? In het seizoen heb ik wel vers sap ja. Maar de hele winter en lente niet... Maar als je 1 of 2 appels hebt, desnoods van de groenteboer, kun je die toch zelf persen met een sap-pers ?? Dat doen wij ook regelmatig, heerlijk !!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 18, 2013 Author Share Posted November 18, 2013 Tja. De azijn ( je doel , het te gebruiken product ) wordt zo goed als zijn ingrediënten he ? Je kan overal azijn van maken wel , maar het wordt dan gewoon een goede appelazijn. Prima als je dat wil. Maar een echte mère is potentieel in staat echt een super-lekkere azijn te maken. En dan niet van appels maar van witte of rode wijn. En hoe beter de wijn ( complexer ) hoe beter de azijn.Voor mij gaat het alleen maar om de vlees-sausjes ( met name bij wild ) en in stoofpotten, maar dan wel hele mooie stoofpotten. Het moet echt een superazijn worden uiteindelijk.Anders hoef je al die moeite niet te doen ook natuurlijk ( vind ik hoor ) Maar goed. Dat ben ik he ? Ik ben een pietlut met dit soort dingen. Ik herrinner me goed de enthousiaste fanaten van vroeger, en ik ga niet voor minder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts