Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Koffie(prut) is een goede meststof en een zeer goede slakken bestrijder. Mijn grootvader heeft me er in 1975 al op gewezen, het hoort bij mij dan ook zeker in de tuin thuis.

Als je gedroogde koffie over de grond strooit bestrijd je op een natuurlijk verantwoorde manier het verslinden van je planten door slakken.

Als je koffie op spade diepte (20 cm) in de grond verwerkt dan is het een zeer geschikte meststof die werkt op de lange en korte termijn.

Koffie bevat een zeer gunstige NPK waarde N = 2,3%, P = 0,06% en K = 0,6% niet alleen maar met name de N (Stikstof) zorgt voor een goede bladgroei, bladeren krijgen ook een donkerdere kleur groen.

Koffie bevat veel Kalium, Fosfor, Magnesium, Koper en Stikstof, hierdoor zullen de planten zeker beter groeien en bloeien.

Koffie bevat weinig of geen IJzer, Zink, Mangaan, Chloride en Calcium (kalk), deze mineralen moet u met iets anders toevoegen (lavameel, gemalen eierschaal e.d.

Kortom koffie is goed te gebruiken als meststof voor groente, kruiden en bloemen.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Vandaag de compost op de verhoogde bakken gegooid. Niet normaal zeg, in die drie kwart kuub compost zaten duizenden wormen te krioelen. Ik hou een kwart kuub aan om volgend jaar de compost hoop vroeg te kunnen starten, inmiddels al weer 100 kg koffie klaar liggen, Een baal stro (bruin) en het groenafval hou ik ook alvast apart. Benieuwd wat het verschil zal zijn ten opzichte van de bakken waar alleen oude verteerde paardemest opgelegd is.

Geplaatst:

duizenden wormen? en allemaal nog aan het eten? was de compost wel klaar dan?

(ik denk dat de compost pas klaar is als de wormen weer vertrokken zijn)

Geplaatst:

Ik zou paardenmest en koffiedrab altijd mengen in de compostbak/hoop.

Die wormen zitten ook erg graag en doen hun werk in verterende paardenmest...misschien wat overbrengen...?

Een van de dingen waaraan ik zie dat mijn compost "klaar" is, is dat het aantal compostwormen veel minder wordt. (Maar ik heb natuurlijk geen ervaring met bergen (alleen) koffiegruis zoals jij.....) Net als Robo verwonder ik me dus en vraag ik me af of de compost wel "rijp" is. Maar of onrijpe koffie-drab-compost minder goed of ongewenst is dan verder verteerde, durf ik niet te zeggen.

Ik heb toch nog een bedenking. Als koffiedrab op zichzelf een goed ingrediënt is voor composteren en een nuttige voedingsstof in je tuin, wil dit nog niet zeggen dat je het massaal en eenzijdig moet toevoegen. De specifieke voedingsstoffen daarin die je in grote doses toevoegt....zijn die wel gewenst en verstoren die niet een (gezond) evenwicht? Waardoor het uiteindelijk misschien meer schade dan voordeel geeft? Ik weet het niet hoor....ken ook niet de biochemische samenstelling van alleen koffiedrab die wordt gecomposteerd....maar iets zegt me...is dit niet te veel van het goede?

Edit:

Koffie bevat een zeer gunstige NPK waarde N = 2,3%, P = 0,06% en K = 0,6% niet alleen maar met name de N (Stikstof) zorgt voor een goede bladgroei, bladeren krijgen ook een donkerdere kleur groen.

Is dit een heel gunstige NPK-waarde?? Ik denk even hardop..... heel veel stikstof (meestal ongewenst!), bijna geen fosfor, vrij weinig kalium. Als aanvulling bij bladgroenten, kool en prei goed te gebruiken. Als basisbemesting in mijn ogen ongeschikt! Om het met een vergelijking te zeggen: dit lijkt op een energiedrankje...kan zeker even een boost geven....maar als basis voor je voeding totaal ongeschikt, want leidt tot ernstige tekorten... Bij het composteren wordt groot deel van de stikstof gebruikt, maar andere ingrediënten zijn hard nodig om een deel te kunnen binden en op te slaan. Dus mengen met veel andere ingrediënten is zeker gewenst.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb vijf bakken met de compost opgehoogd. Ingedrienten: groen van de moestuin; bruin (stro), paardemest met stro van ca. een jaar oud en een paar honderd kilo koffieprut. Ik ben begonnen in april met vullen en heb de compostbak twee keer omgekeerd. In het midden was de bak echt goed heet! Afgelopen week nogmaals gedaan en in de onderste meter waren de wormen vertrokken naar hogere regionen. Het voordeel van deze compostbak is dat het uit losse ringen bestaat. Je kunt er dus van twee dan een maken van ca. 1.80 meter hoog Vandaag de compostbak grotendeels geleegd en in het versere deel dat nu onderin zat daar zat een mega grote kluwen wormen. De compost was pikzwart van kleur en alleen de grotere takken waren niet vercomposteerd. Ik kan volgend jaar bekijken of het verschil uit maakt. Bij een aantal bakken heb ik alleen paardemest gedaan en dit op de grond gelegd en een beetje ingeharkt. Zoals altijd, een beetje uit de boeken (internte) en een twist door mij. Verder hebben de meeste bakken het hele jaar door koffieprut gekregen en ik mag niet klagen er is bijna niets mislukt qua groei, bloei en oogst. Volgend jaar wil ik een paar bakken mulchen met houtsnippers om te kijken of dat dan minder arbeidsintensief is qua watergeven. Bij einde seizoen heb ik bij bijna alle bakken de grond losgemaakt met een greep. Volgende week nog een paar bakken mulchen met stro. Ik probeer gewoon van alles uit aan de hand van informatie die ik onder andere lees op dit forum. 2014-06-20-0915261403419046.502014-04-22-1326961398200265.24I

Geplaatst:

Strakke tuin, handige composteerinstallatie.

Hoi

Ik gooi de open geknipte koffie pads over mijn aardbeiengrond. Omdat ze zeggen dat je daar grotere en lekkerdere aardbeien van krijgt. Ik ben benieuwd. Heb ondertussen wel redelijk wat bloempjes in me aardbeien. We zullen zien of dit klopt. Groetjes jessica.

Ah! Openknippen!

Sinds kort aan de Senseo, vroeg me al af of die pads wel goed verteren. Ik doe ze dan wel in het compostvat, met alle tuin en keukenafval, paardenmest en wat rijpe compost van de grote hoop, en dat komt als het rijp is over de hele tuin, dus ook bij de aardbeien.

Zijn ze trouwens nog groter en lekkerder geworden, de aardbeien met de koffiepads erbij?

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

ik heb van daag de eerste zak , met koffie prut geopend, in deze zak heb ik een blok cocos mulg van de action gemengd en een twee maanden lang in een afgesloten plasitc zak( v van pot grond ) laten rusten , je wil niet weten wat mooi spul dit is geworden, ik ga morgen de proef op de som nemen dan ga ik in de kas geraniums stekken ik meng hier ook een deel heel oude compost door jullie horen wel van mijn expirement.

Geplaatst:

Hoe kan het toch dat koffieprut hier in vredesnaam kan vergaan in zo'n korte tijd aangezien de koffieplant hier niet eens groeit? Gewoon een vraag.

Mvg Sven

Regenwormen graven gangen, en veel!

• 4 maanden later ...
Geplaatst:
Hoe kan het toch dat koffieprut hier in vredesnaam kan vergaan in zo'n korte tijd aangezien de koffieplant hier niet eens groeit?

Of een plant hier wel of niet groeit, maakt eigenlijk niets uit. Het zijn dezelfde organismen die voor de afbraak zorgen. Met voldoende vocht en temperatuur (en zuurstof) gaat dat met kruidige materialen (bladgroen, bloemen, stelen) vrij snel en doen vooral bacteriën het werk. Vandaar ook snel hogere temperaturen. Bij houtachtig en droger spul (hout, takken, herfstbladeren van bomen, stro e.d.) gaat het verteren aanzienlijk moeilijker/langzamer omdat ze veel stabielere en complexere chemische verbindingen bevatten en daar zijn het vooral de schimmels die dit heel goed kunnen.

Bovendien: hoe kleiner de stukjes, hoe groter het oppervlakte waar de afbrekers zich op kunnen uitleven > hoe sneller de vertering.

Koffieprut is heel fijn en al flink beschadigd door heet water, waardoor het makkelijk verteert. Voor een goede compostering is een mengeling van allerlei spul gewenst omdat stofjes uit snel verterend groen bijvoorbeeld weer helpen bij het kunnen verteren van houtachtig spul enz. Alleen gemaaid gras bijvoorbeeld, zal enorm snel verteren (zolang je zorgt dat het niet samenplakt )....maar dat levert ook geen goede compost op. Dat allerlei ingrediënten goed verteren is prettig, maar op zich is die snelheid van de vertering echt geen garantie voor kwaliteit. Evenwichtigheid en variatie/verhoudingen zijn veel belangrijker dan snelheid bij zo een verteringsproces, dat zijn tijd moet hebben om voor een voldoende vertering van alles te zorgen en een evenwichtig, voedzaam en gezond resultaat te zorgen. (In vaktermen: compost moet "rijp" + "stabiel" zijn, voordat het echt goed is....) Als ze dat (nog) niet is, kan het ongewenste effecten en bijwerkingen hebben op de bodem en de groei van de planten.

Geplaatst:

Bij mij gaat heel wat prut op de composthoop, maar eigenlijk is het gek. Andere gekookte/verwerkte plantaardige producten mogen namelijk niet. Koffieprut is gebrand en gekookt, maar mag dus wel....

Geplaatst:

Heb ik me ook al eens gerealiseerd en afgevraagd, Sokrates. Ik gaf mezelf toen dit antwoord: Branden is niet zo een probleem, is geen verbranden. Verbrand organisch materiaal mag ook op de tuin. Koken is meer een probleem: Echt gekookt is het niet, er is een aantal keren heet water (net niet kokend) overheen gegaan. Blijkbaar is de boon daarmee niet echt gaar, zoals bij koken gebeurt.

Voor zover ik begrijp wat er bij composteren gebeurt, heeft het te maken met het soort schimmels en bacteriën die voor vertering zorgen. Bij gekookt voedsel kunnen dat soorten zijn die giftige en moeilijk afbreekbare stoffen vormen, die zich in de bodem ook als gif kunnen gaan gedragen. Daarom is ook lucht zo belangrijk (behalve bij een gecontroleerd fermentatieproces, door melkzuurbacteriën) en zijn bepaalde dierlijke resten (vlees, schaaldieren maar ook gewonnen vetten van dierlijke en zelfs plantaardige oorsprong) of uitwerpselen van carnivoren niet gewenst in compost.

Ik vind mijn eigen antwoord niet echt bevredigend. Misschien zijn er mensen op dit forum met wat meer verstand van chemie en/of biologie die er meer over kunnen vertellen. Goede vraag dus van jou! Zou het ook graag precies willen begrijpen.

Geplaatst:

Gekookt eten bevat vaak vet/zout/andere toevoegingen, misschien dat dat er nog iets mee te maken heeft?

ander nadeel van gekookt eten / vlees is ook dat het ongedierte aantrekt die je liever niet in de compostbak wilt hebben.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik gebruik het nu bij een aantal pepers. Daar de kalium voor bloei zou moeten zorgen en ik kan niet anders zeggen dat het lijkt te werken. geeft iig veel bloemen nu in de Torro di rosso.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Heeft de cafeïne eigenlijk nog effect? Ik heb ooit gelezen (in mijn "oma weet het beter" boek) dat cafeïne & theïne bladluizen zouden doden, het zijn eigenlijk afweerstoffen van de planten (net zoals nicotine dat is). Dan zouden de planten die met koffiedrab bemest worden dus luisvrij moeten zijn?

Bonton, heb jij ergens luis in je tuin?

Nog een ander vraagje, maar Bonton, hoe kom jij in hemelsnaam aan zulke hoeveelheden koffiedrab?

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb in mijn hele tuin geen luizen en dit jaar zelfs niet op de tuinbonen!

Bij mij op het werk staan een aantal koffieautomaten die onze schoonmaakster onderhoud. Zij bewaart het voor mij en eens in de week neem ik het mee.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hmm de planten die ik op mijn werk heb staan die staan op de koffiedrap als voeding en zijn idd luis vrij. Ik heb een aantal planten met luis staan en zal daar eens een laag koffie drap op gaan strooien. Proberen kan geen kwaad.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

De hele tuin vorig jaar met een paar honderd kilo koffiepoeder bemest. Dit jaar tot nu toe nog geen roest op de knoflook, bijna geen slakken op de tuin en bijna geen aardvlooien waargenomen!

Toeval?

Geplaatst:
De hele tuin vorig jaar met een paar honderd kilo koffiepoeder bemest. Dit jaar tot nu toe nog geen roest op de knoflook, bijna geen slakken op de tuin en bijna geen aardvlooien waargenomen!

Toeval?

Zou heel goed toeval kunnen zijn ja. Hier geen roest op de knofloken ( eerder jaar wel ) , bijna geen slakken ( droogte ) en aardvlooien weet ik dan helaas niet, dit keer geen teelt waar ik aardvlooien op bemerk.

Nog nooit koffiepoeder op mn tuin gegooid ( bedoel je met koffie poeder, dus gewoon gemalen koffie ? )

paar 100kg ?

Geplaatst:

idd

in de compost gaan de wormen er als bezetenen voor en dat zijn goede mestmakers, heb nooit gekeken hoe de prut eruit ziet na de worm....

ook hier weinig roestplekken, denk toch de droogte

hier totnutoe ook weinig slakken maar na vannacht weet ik t niet, straks even kijken naar de glibbers

iha zal de prut goed langzaam bemesten dus gezonde planten die zelf weerstand hebben denk ik

als je geduld hebt kin je een a-b test doen

Geplaatst:
bijna geen slakken

Dat zal inderdaad door de droogte komen

Ik strooi wel eens koffiedik rond plantjes waar slakken van houden.

Maar ze weten die plantjes zelfs met deze droogte nog te vinden.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 3 years later...
Geplaatst:

Op een site over composteerbare koffiecups kwam ik tegen dat koffiepads niet bij het GFT-afval mogen omdat ze plastic(s) zouden bevatten.

Het zou ook langer duren voor ze omgezet zijn.

Zou het wel goed zijn die plastics in  je compost of tuin? 

Ik begreep wel dat er ook goede plastics waren. 

Goed of niet goed , ik zou zelf toch niet zo snel pads bij de compost doen.

Alhoewel die minibeetjes plastic misschien verwaarloosbaar zijn.

Deze reaktie omdat ik las dat sommige mensen ze wel gewoon in de tuin gooien. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...