Ga naar inhoud

Wie zaait wat in ... december

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zo, daarnet ajuinen gezaaid, we zien wel wat het geeft... .

Plots zag ik in de plantenbakken op het terras Koriander zaailingen.

Had nog een oude houten bak staan, plastic erin, beetje scherven, aarde, en dit is het resultaat ... Koriander voor deze winter.

IMG2013120809180098691386490951.jpg

Geplaatst:

Het is nu rustig. Wat aan het experimenteren met kiemzaden:

-linzen

-tuinkers

Misschien binnenkort kikkererwten of taugé. Allemaal binnen boven de kachel.

Ik heb ook wat knoflookteentjes in een potje gedaan voor binnen. Daarvan wil ik het loof gebruiken. Ze lopen nu mooi uit.

Vorige maand heb ik meer gezaaid/gepoot: winterajuin, knoflook, winterbloemkool (kas), winterpostelein (kas), tuinboon (kas). 'T staat er allemaal goed bij. Het is nog vrij warm.

Ik bedek alles met veel bladeren en stro. Ook in de kas.

Geplaatst:

Ik zaai voorlopig niks. Er zijn nog zoveel andere dingen te doen op de tuin.

Pepers zaai ik pas in maart. Die blijven bij mij in de kas.

We hebben genoeg pepers in de vriezer om het tot aan de nieuwe oogst te redden.

Ik denk dat het eerste wat gezaaid gaat worden de kapucijners zijn ergens eind februari begin maart.

Geplaatst:

Er zijn er een paar die basilicum en koriander hebben gezaaid een paar weken terug.

Doe es wat foto's ?

Ik ben wel benieuwd ( nee, geen leedvermaak ! Zelf moet ik er niet aan denken, maar ik ben echt benieuwd wat dat wordt. Bio-fee ? tds ? )

Geplaatst:

Basilicum? Heel toevallig vond ik gisteren een zakje met een aantal zaden.

Zonet gezaaid, in een bak met wat verspeende rucola en 3 wedstrijdpreiprobeersels (niks gelabeld, deze drie soorten kan ik wel uit elkaar houden, op zowel uiterlijk als smaak en geur):

IMG0209k36281387097700.JPG

De op 21 november (iets eerder dus dan in december) gezaaide rucola heeft nog een weekje nodig. Gaat wel redelijk goed:

IMG0206k67881387097697.JPG

Voor meer geneuzel over mijn winterprobeersels: zie mijn blog (blog/henkg/)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

k heb geprobeerd al eens 2 paprikatjes te zaaien .

Het is een leuk ras .

De paprikatjes worden slechts 3 cm groot .

Ik wil er graag eentje aan mijn zus geven voor haar verjaardag in maart ( als het lukt teminste )

2 jaar geleden was het wel gelukt maar toen had ik een led groeilamp ( deze heeft het ondertussen begeven ) .

Geplaatst:
Basilicum? Heel toevallig vond ik gisteren een zakje met een aantal zaden.

Zonet gezaaid, in een bak met wat verspeende rucola en 3 wedstrijdpreiprobeersels (niks gelabeld, deze drie soorten kan ik wel uit elkaar houden, op zowel uiterlijk als smaak en geur):

IMG0209k36281387097700.JPG

wat heb je over de grondlaag heen gestrooid? grind/zand ?

ik zie dat vaker maar wat is het nut ervan?

Geplaatst:

En tegen algengroei en houdt het dichtslaan van de grond tegen bij wateren.

( ik doe het overigens nooit, maar is wél nuttig )

Geplaatst:

Of het nuttig is weet ik niet. Verklaring klinkt wel logisch.

Reden gebruik voor mij: ik had iets nodig ter afdekking. Dat fijne grind stond voor het grijpen, en vond ik makkelijker dan potgrond fijnmaken/zeven. Meestal gebruik ik wat fijner zand, was nu op.

Geplaatst:

Zo, de basilicum is als eerste uitgekomen en is nu 0.5cm groot.

De koriander duurde een week langer maar is nu al 5cm+ (te groot dus, ik vermoed door te weinig licht ... ik was gewaarschuwd )

De iets grotere korianderplantjes die ik van buiten naar binnen heb gedaan hebben het moeilijk... .

4 plantjes hebben reeds hun wortel 'verloren' ?? ik vermoed door de verplaatsing koud > warm??

De rest ziet er redelijk goed uit ... afwachten.

Gisteren heb ik tuinkers gezaaid, ben eens benieuwd... .

Geplaatst:

Zo, de tuinkers begint uit te komen, dat moet toch wel de meest makkelijke groente zijn om te kweken

De koriander is veel te 'lang' ... te weinig licht, dat was te verwachten ... .

De basilicum heeft het ook lastig

De Koriander die ik uit de tuin haalde en binnen in een grote bak plantte is helemaal slap aan het worden ... precies wel wat last van de temperatuurschommelingen.

Geplaatst:

ik dacht dat de kiemtemperatuur rond de 5 graden moest zijn en de kiemduur is lang, minimaal een paar weken

moeten ze dan niet een week of drie op minimaal 5 graden blijven?

(advies van onze zaadboer is zaaien begin feb in de koude bak)

Geplaatst:

Pepers, paprika's, ananaskers, lulo en aubergines(binnen). Sla in de kas. En verder een heleboel kruiden; verschillende soorten koriander en basilicum. Verder citroengras, Vietnamese melisse, mitsuba, shiso, dille en mexicaanse rozenoregano(ook binnen uiteraard).

Geplaatst:

Nou Maarten, laat maar es wat foto's zien ! ( je zaait binnen onder lampen ? , of zonder ? ) Wanneer heb je gezaaid ?

Geplaatst:

De basilicum, op 15 dec gezaaid. Nu, slechts 9 dagen later:

IMG0232k20901387886668.JPG

Ze gaan dus voorlopig gewoon goed. Is natuurlijk ook erg makkelijk spul, op de lichtbehoefte na.

Ze staan in de huiskamer, onder een LED balkje van 18 Watt dat toch al aan staat. Geen bodemverwarming gebruikt tijdens kiemen. Is bij basilicum ook niet nodig bij huiskamertemperaturen.

Eigenlijk had ik ook een paar zaadjes moeten zaaien in een tweede bakje dat alleen vensterbank licht krijgt. Ter vergelijk. Kan nu niet meer. Zaadjes zijn op. Staat nu op het groeiende lijstje van in januari te bestellen zaden (dat bestellen probeer ik te beperken tot één leverancier, eens per jaar). Ik zal er dan toch wat voor de vensterbank zaaien, denk wel dat ze daar in jan/feb te weinig licht zullen krijgen.

De pepers staan gepland medio januari. Die gaan wel bodemverwarming krijgen en komen na opkomst ook onder de LEDs.

Tomaten zaai ik pas begin april.

Geplaatst:
Nou Maarten, laat maar es wat foto's zien ! ( je zaait binnen onder lampen ? , of zonder ? ) Wanneer heb je gezaaid ?

Ik zal foto's posten zodra er wat boven de grond komt. Ben namelijk nu bezig met het zaaien. Doe dit normaal in januari maar kon niet wachten De zaden weten toch niet dat het nog december is Zaaien doe ik in lange bakken die op de verwarming staan en in verwarmde kasjes.

Geplaatst:

Deze week: Paprika, Ananaskers, Koriander en Anijs, en volgende week: pompoen, pastinaak, dille, en cayennepeper, en misschien nog wat zonnebloemen

Ik ga deze zaden allemaal buiten planten, maar dan wel zoals hier beschreven:

http://www.instructables.com/id/Wintersewn-Seeds-Now-is-the-time-to-start/?ALLSTEPS

dus de zaden in lege plastic flessen met gaten aan de bovenkant en onderkant (voor ventilatie, water en drainage).

De fles zelf zou dan als een soort mini-broeikas moeten fungeren, en in theorie zorgt moeder natuur voor voldoende water, dus daar hoef ik dan niet naar om te kijken.

Heeft iemand van jullie deze methode al eens geprobeerd?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...