tds Geplaatst: 8 december 2013 Auteur Geplaatst: 8 december 2013 Zo, daarnet ajuinen gezaaid, we zien wel wat het geeft... .Plots zag ik in de plantenbakken op het terras Koriander zaailingen.Had nog een oude houten bak staan, plastic erin, beetje scherven, aarde, en dit is het resultaat ... Koriander voor deze winter.
ferdinand Geplaatst: 9 december 2013 Geplaatst: 9 december 2013 Het is nu rustig. Wat aan het experimenteren met kiemzaden:-linzen-tuinkers Misschien binnenkort kikkererwten of taugé. Allemaal binnen boven de kachel. Ik heb ook wat knoflookteentjes in een potje gedaan voor binnen. Daarvan wil ik het loof gebruiken. Ze lopen nu mooi uit. Vorige maand heb ik meer gezaaid/gepoot: winterajuin, knoflook, winterbloemkool (kas), winterpostelein (kas), tuinboon (kas). 'T staat er allemaal goed bij. Het is nog vrij warm. Ik bedek alles met veel bladeren en stro. Ook in de kas.
Leeloo Geplaatst: 13 december 2013 Geplaatst: 13 december 2013 Zo juist de winterprei binnenhuis gezaait Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/
Yiasya Geplaatst: 14 december 2013 Geplaatst: 14 december 2013 Ik zaai voorlopig niks. Er zijn nog zoveel andere dingen te doen op de tuin.Pepers zaai ik pas in maart. Die blijven bij mij in de kas.We hebben genoeg pepers in de vriezer om het tot aan de nieuwe oogst te redden. Ik denk dat het eerste wat gezaaid gaat worden de kapucijners zijn ergens eind februari begin maart.
Dirk0229 Geplaatst: 14 december 2013 Geplaatst: 14 december 2013 Op dit moment pluk sla Tuinieren is goedkoper dan therapie, en je krijgt ook nog tomaten.
Bit Geplaatst: 15 december 2013 Geplaatst: 15 december 2013 Er zijn er een paar die basilicum en koriander hebben gezaaid een paar weken terug.Doe es wat foto's ? Ik ben wel benieuwd ( nee, geen leedvermaak ! Zelf moet ik er niet aan denken, maar ik ben echt benieuwd wat dat wordt. Bio-fee ? tds ? )
henkg Geplaatst: 15 december 2013 Geplaatst: 15 december 2013 Basilicum? Heel toevallig vond ik gisteren een zakje met een aantal zaden.Zonet gezaaid, in een bak met wat verspeende rucola en 3 wedstrijdpreiprobeersels (niks gelabeld, deze drie soorten kan ik wel uit elkaar houden, op zowel uiterlijk als smaak en geur): De op 21 november (iets eerder dus dan in december) gezaaide rucola heeft nog een weekje nodig. Gaat wel redelijk goed: Voor meer geneuzel over mijn winterprobeersels: zie mijn blog (blog/henkg/) 2025_teeltlijst (.xlsx)
heidike_21 Geplaatst: 15 december 2013 Geplaatst: 15 december 2013 k heb geprobeerd al eens 2 paprikatjes te zaaien .Het is een leuk ras .De paprikatjes worden slechts 3 cm groot .Ik wil er graag eentje aan mijn zus geven voor haar verjaardag in maart ( als het lukt teminste ) 2 jaar geleden was het wel gelukt maar toen had ik een led groeilamp ( deze heeft het ondertussen begeven ) . http://axelsmoestuin.weebly.com/
loes Geplaatst: 16 december 2013 Geplaatst: 16 december 2013 Basilicum? Heel toevallig vond ik gisteren een zakje met een aantal zaden.Zonet gezaaid, in een bak met wat verspeende rucola en 3 wedstrijdpreiprobeersels (niks gelabeld, deze drie soorten kan ik wel uit elkaar houden, op zowel uiterlijk als smaak en geur): wat heb je over de grondlaag heen gestrooid? grind/zand ?ik zie dat vaker maar wat is het nut ervan?
thea Geplaatst: 16 december 2013 Geplaatst: 16 december 2013 Lucht in de grond en niet zo nat. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 16 december 2013 Geplaatst: 16 december 2013 En tegen algengroei en houdt het dichtslaan van de grond tegen bij wateren.( ik doe het overigens nooit, maar is wél nuttig )
henkg Geplaatst: 17 december 2013 Geplaatst: 17 december 2013 Of het nuttig is weet ik niet. Verklaring klinkt wel logisch.Reden gebruik voor mij: ik had iets nodig ter afdekking. Dat fijne grind stond voor het grijpen, en vond ik makkelijker dan potgrond fijnmaken/zeven. Meestal gebruik ik wat fijner zand, was nu op. 2025_teeltlijst (.xlsx)
tds Geplaatst: 18 december 2013 Auteur Geplaatst: 18 december 2013 Zo, de basilicum is als eerste uitgekomen en is nu 0.5cm groot.De koriander duurde een week langer maar is nu al 5cm+ (te groot dus, ik vermoed door te weinig licht ... ik was gewaarschuwd )De iets grotere korianderplantjes die ik van buiten naar binnen heb gedaan hebben het moeilijk... .4 plantjes hebben reeds hun wortel 'verloren' ?? ik vermoed door de verplaatsing koud > warm??De rest ziet er redelijk goed uit ... afwachten.Gisteren heb ik tuinkers gezaaid, ben eens benieuwd... .
tds Geplaatst: 19 december 2013 Auteur Geplaatst: 19 december 2013 Zo, de tuinkers begint uit te komen, dat moet toch wel de meest makkelijke groente zijn om te kweken De koriander is veel te 'lang' ... te weinig licht, dat was te verwachten ... .De basilicum heeft het ook lastig De Koriander die ik uit de tuin haalde en binnen in een grote bak plantte is helemaal slap aan het worden ... precies wel wat last van de temperatuurschommelingen.
karins70 Geplaatst: 19 december 2013 Geplaatst: 19 december 2013 Ik heb gisteren als proef wat knoflook in de kas gepoot ben benieuwd wat daar van terrecht gaat komen.
tds Geplaatst: 19 december 2013 Auteur Geplaatst: 19 december 2013 Vandaag om de zaden voor 2014 geweest ... en uiteraard kon ik mij weer niet inhouden ... Wortelen F1 Mokum deels gezaaid in de tunnelserre.1 vd vroegste wortelrassen. De kiemplantjes zouden tot -8° moeten kunnen verdragen, dus dit is wel een goede test http://www.tuinkrant.com/plantengids/groenten/30449.htm
RobO Geplaatst: 24 december 2013 Geplaatst: 24 december 2013 ik dacht dat de kiemtemperatuur rond de 5 graden moest zijn en de kiemduur is lang, minimaal een paar wekenmoeten ze dan niet een week of drie op minimaal 5 graden blijven? (advies van onze zaadboer is zaaien begin feb in de koude bak)
estherbes Geplaatst: 24 december 2013 Geplaatst: 24 december 2013 Deze feestdagen worden de pepers en paprika's al gezaaid
Maarten Geplaatst: 24 december 2013 Geplaatst: 24 december 2013 Pepers, paprika's, ananaskers, lulo en aubergines(binnen). Sla in de kas. En verder een heleboel kruiden; verschillende soorten koriander en basilicum. Verder citroengras, Vietnamese melisse, mitsuba, shiso, dille en mexicaanse rozenoregano(ook binnen uiteraard).
Bit Geplaatst: 24 december 2013 Geplaatst: 24 december 2013 Nou Maarten, laat maar es wat foto's zien ! ( je zaait binnen onder lampen ? , of zonder ? ) Wanneer heb je gezaaid ?
henkg Geplaatst: 24 december 2013 Geplaatst: 24 december 2013 De basilicum, op 15 dec gezaaid. Nu, slechts 9 dagen later: Ze gaan dus voorlopig gewoon goed. Is natuurlijk ook erg makkelijk spul, op de lichtbehoefte na. Ze staan in de huiskamer, onder een LED balkje van 18 Watt dat toch al aan staat. Geen bodemverwarming gebruikt tijdens kiemen. Is bij basilicum ook niet nodig bij huiskamertemperaturen. Eigenlijk had ik ook een paar zaadjes moeten zaaien in een tweede bakje dat alleen vensterbank licht krijgt. Ter vergelijk. Kan nu niet meer. Zaadjes zijn op. Staat nu op het groeiende lijstje van in januari te bestellen zaden (dat bestellen probeer ik te beperken tot één leverancier, eens per jaar). Ik zal er dan toch wat voor de vensterbank zaaien, denk wel dat ze daar in jan/feb te weinig licht zullen krijgen. De pepers staan gepland medio januari. Die gaan wel bodemverwarming krijgen en komen na opkomst ook onder de LEDs.Tomaten zaai ik pas begin april. 2025_teeltlijst (.xlsx)
Maarten Geplaatst: 24 december 2013 Geplaatst: 24 december 2013 Nou Maarten, laat maar es wat foto's zien ! ( je zaait binnen onder lampen ? , of zonder ? ) Wanneer heb je gezaaid ? Ik zal foto's posten zodra er wat boven de grond komt. Ben namelijk nu bezig met het zaaien. Doe dit normaal in januari maar kon niet wachten De zaden weten toch niet dat het nog december is Zaaien doe ik in lange bakken die op de verwarming staan en in verwarmde kasjes.
tds Geplaatst: 26 december 2013 Auteur Geplaatst: 26 december 2013 ok, back on topic dan maar Vandaag heb ik 2 paprikazaadjes in de grond gestopt. Ik ben ondertussen een heel goed boek aan het lezen:http://www.amazon.com/Backyard-Winter-Gardening-Vegetables-Electricity/dp/1462110940 Hier een filmpje:
Indy Geplaatst: 26 december 2013 Geplaatst: 26 december 2013 Als de kerstmeuk weer opgeruimd is(zaterdag waarschijnlijk) dan ga ik de pepers en paprika's zaaien.
Goliath Geplaatst: 26 december 2013 Geplaatst: 26 december 2013 Deze week: Paprika, Ananaskers, Koriander en Anijs, en volgende week: pompoen, pastinaak, dille, en cayennepeper, en misschien nog wat zonnebloemen Ik ga deze zaden allemaal buiten planten, maar dan wel zoals hier beschreven:http://www.instructables.com/id/Wintersewn-Seeds-Now-is-the-time-to-start/?ALLSTEPS dus de zaden in lege plastic flessen met gaten aan de bovenkant en onderkant (voor ventilatie, water en drainage).De fles zelf zou dan als een soort mini-broeikas moeten fungeren, en in theorie zorgt moeder natuur voor voldoende water, dus daar hoef ik dan niet naar om te kijken. Heeft iemand van jullie deze methode al eens geprobeerd?
Aanbevolen berichten