Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Spuiten van perzik en appels

wilma2

Recommended Posts

mensen, ik vraag mij af wanneer ik moet beginnen met het preventief bespuiten tegen krulziekten en andere narigheid bij appels.

Bladeren zijn nu afgevallen, dus de fruitboompjes zijn in ruste. maar heb twijfels of dit nu al moet.

bij voorbaat mijn dank

perzik. als de bloembotten hun eerste kleur net beginnen tonen , meestal in februari dus.

appel en peer , ideaal is voor de bloei (eind februari/begin maart) een winterbehandeling te doen met een minerale olie , zoals bvb sunspray 7E. Doe daar eventueel wat cuperit/cuprex bij ,dat is goed tegen de schurft.

Als VBC boomcleaner nog is toegelaten in nederland. 1 keer om de 3 jaar in januari toepassen doet wonderen. in belgie is het terug verkrijgbaar sinds de formule is aangepast. vroeger zat er carboline in , maar dat is strikt verboden nu.

Noot aan de groene jongens , discussie over WEL/NIET spuiten is hier niet de vraag , daar is al genoeg ver geschreven. Elk maakt dat uit voor zichzelf.Begin asjeblieft niet weer opnieuw.

En als we het dan toch over spuiten hebben....

De Kordia kers had afgelopen zomer (blijkbaar) last van Monilla. Ik heb Foram80 voor de perzik staan. Kan ik de kersenboom daarmee behandelen? Zo ja...wat is de beste tijd daarvoor?

Foram 80WG tegen krulziekte is ook werkzaam tegen alle schimmels op fruitbomen omdat het bestanddeel "Thiram" een schimmeldodende werking heeft. Dus mag het voor kersenbomen gebruikt worden? Ja maar respecteer de toedieningsvoorwaarden. Die staan normaal in de gebruiksaanwijzing.

Spuiten tegen monilia (3X) doe je tijdens de bloeiperiode of je knipt de ziekte takken weg maar dat doe je in de lente op een zonnige droge dag en NIET nu.

Ik spuit nooit omdat het te gevaarlijk is en de perzikbomen al redelijk groot zijn. Wat ik doe is gewoon en dak boven de perzikbomen zetten (zoals een afdak). Er komt dan geen regen op de knoppen , wat dus de oorzaak is van de krulziekte.

Veilig en ecologisch!

het bespuiten van de perzik is een heikel onderwerp, maar den elias schrijft om een afdak over de perzik te doen om de krulziekte te voorkomen. Daar zie ik wel wat in maar vraag mij af. moet dat afdak er het hele jaar over staan of alleen in t voorjaar, kan mij voorstellen dat een soort paraplu er over wel zijn nut heeft, maar is geen gezicht dus hoe doet elias dit? wanner er een dak over zetten?

Als dit goed werkt is dat mij liever dan met gif werken, om salamanders, kikkers, padden en zo te sparen, nog afgezien van de prijs die je aan gifsoorten kwijt ben.

dan nog de vraag , wat doe je met de appel,peer, pruin? ook een afdak? of is daar weer een andere remedie om plagen tegen te houden nodig..

steeds maar nieuwe vragen, je bent nooit uit geleerd

De remeditie tegen ziekten hangt natuurlijk af van de ziekten/plagen die veel voorkomen bij die specifieke fruitboom.

Perzik / Nectarine:

Krulziekte. Neem een resistent ras, dit scheelt je al veel, maar om er helemaal vanaf te komen moet je zorgen dat het niet in de boom komt. Plant hem dus in de kas of onder een afdak. Een andere mogelijkheid is het plukken van de blaadjes waar het in komt, maar deze techniek kost je wel een deel van je oogst en is daardoor eigenlijk alleen haalbaar bij de resistente rassen.

Appel:

Insecten is een kwestie van met de hand wegplukken of gif gebruiken, maar tegen schimmelziekten kun je wel zeker zelf wat doen! De boom goed snoeien voorkomt donkere en vochtige plekken waar ze op af komen, en er zijn rassen op de markt (Ecolette, Topaz, Santana, Rajka etc.) die resistent zijn tegen schurft, meeldauw of allebei; de grootste ergenissen in de appelteelt. Ik heb zelf ook veel last van vruchtboomkanker, aangezien ik hier heel erg zure en natte gronden hebt. Een goeie afwatering en bekalking kan dit voorkomen.

Pruimenbomen:

Ook hier heb je verschillen in de rassen, maar de verschillen zijn naar mijn weten minder groot dan bij appels (er wordt tenminste minder gezocht naar resistente rassen). Iets waar je wel op moet letten is loodsglans. Ik heb zelf nog nooit loodglans gehad, dus het is geen veelvoorkomende ziekte; maar voorkomen is beter dan genezen, dus snoei je pruimenboom a.u.b. in augustus en niet in de winter.

Ook met bessenstruiken en andere fruitbomen zijn er veel dingen te doen om ziekten te voorkomen.

In het kort is het volgende met élke fruitsoort aan te bevelen:

• Snoei de fruitboom/struik goed zodat er geen donkere, natte plekken in de plant onstaan. Verjong de plant.
  • Zorg voor een goeie afwatering; een plant die te nat staat wordt sneller ziek.
  • Past misschien wel bij het vorige punt; zorg dat een plant die kieskeurig is (een druif wil kalkrijk, een blauwe bes juist zuur) op de juiste grond staat. Ik vind altijd dat er teveel waarde wordt gegeven aan algemene bemesting, en te weinig aan het verbeteren van de structuur van de grond. Nederlandse gronden zijn over het algemeen al vrij voedingsrijk, en je hoeft meestal dus niet meteen te gaan bemesten.
  • Als je een ziekte in de plant vind; grijp meteen in. Pluk de beschimmelde blaadjes / insecten met de hand weg voordat ze verder verspreiden. Als je ziet dat het na een paar dagen toch ontwikkeld, ga dan meteen plaatsgewijs bestrijden. Je kunt beter in het begin een klein beetje gif op een kleine plek gebruiken, dan dat je later de hele boom onder moet spuiten (en daarbij een groot deel van de natuur er omheen beschadigd).
  • Plant een goed ras! Dit kan je ook veel proberen schelen. Neem bijvoorbeeld kruisbessen en druiven. Voor beiden heb je gigantische verschillen in resistentie tegen veelvoorkomende ziekten. Er zijn nog steeds mensen die een Vroege van der Laan planten terwijl je ook voor een Bianca/Palatina etc. had kunnen kiezen.

Ik denk dat er nog veel toevoegingen te maken zijn aan deze lijst, dus voel je vooral geroepen om ze hieronder te plaatsen!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter

Nog 1 ding op z' n minst toevoegen denk ik : standplaats. Fruit wil zon. Hoeft niet altijd 100% te zijn, maar liefst wel. Zon en luchtigheid maakt de kans op allerlei narigheid kleiner.

Perzik en peer willen overigens wel maximaal zon ( en dan juist weer niet in het vroege voorjaar ivm te grote temperatuursschommelingen van een te warme wand bv, waardoor de perzik te vroeg wil bloeien en dan weer vorstgevoeliger wordt ( dan ook afdekken )

Afdekken appels, peren en pruimen tegen ziektes lijkt me onzinnig

Om bij perzik en nectarine te blijven: Er zijn een aantal (deel) resistente perzik variëteiten, hiermee wordt bedoelt (een weinig aantasting van de krulziekte) bij mijn weten zijn er nog (geen) nectarine variëteiten resistent of deel resistent tegen krulziekte.

De best smakende (deel) resistente perzik welk het in ons klimaat goed doet is: Benedicte , wat de andere ongevoelige krulzieke variëteiten betreft is de smaak helaas niet zo bijzonder, (maar ik ben nogal kieskeurig

Het lijkt erop, hoe lekkerder je perzik of nectarine,...hoe gevoeliger hij is voor de krulziekte, hagelschotziekte , etc.. Overkappen vanaf herfst tot en met de bloesem is de beste remedie. Je hoeft dan niet meer te spuiten.

• 3 years later...