aalterse-willy Geplaatst: 8 juni 2013 Geplaatst: 8 juni 2013 Ben hier een tijdje niet meer komen kijken maar zojuist nog een paar foto's gemaakt.Tablet met 15 cm potgrond, om paprika en peper te laten groeien, als ze al willen... Daar staat ook wat peterselie, postelein en kervel, die laatste is al drie keer afgesneden voor lekkere soep te maken. Aan de andere kant een tablet waar een laag zand in ligt van 2 cm dik, daar giet ik water op zodat het goed vochtig is en alle jonge uitplant mag daar een poosje vertoeven, daar hebben ze nooit dorst en toch staan ze niet met de voetjes in het water. Dit laatste heeft een oudere tuinder, vroeger beroeps, me eens verteld, eerst had ik er potgrond in gedaan maar die heb ik toen vervangen door rijnzand. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Iemand had gevraagd hoe ik het opgelost had voor de schuifdeuren van onderen, ook met dat wieltje.Wel ik heb een sleuf gemaakt in de klinkers van het pad en daar schuift een aluminium profiel in (ook recup)Dat wieltje dient om de deur mooi in het midden van de sleuf te houden, is gewoon tegen een klinker gelijmd met silicone. Dit werkt prima en kost twee keer niks. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
HuubvG Geplaatst: 13 juni 2013 Geplaatst: 13 juni 2013 Netjes gedaan meneer Wlly!Dat rolt vast heel soepel zo! Iemand Quote
aalterse-willy Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Mijnheer?????? Heb ik soms een plastron (das) aan???? Neen toch, dus gewoon Willy, is al meer dan genoeg. Maar het werkt inderdaad goed, alleen moogt ge er niet tegen schoppen, de klinker moet nog vastgelijmd, maar de tube was leeg, dus efkes wachten tot ik een nieuwe gekocht heb. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Ab28 Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 Hoi,Ik ben nieuw op dit forum, ...Ik ben geïnteresseerd in alle bouwtekeningen van kassen. Vooral om te dienen als inspiratiebronnen en om een aantal details te bekijken.Ik ben gevraagd om een kas voor vriend te ontwerpen en tekenen en te helpen met bouwen.Voor mij is dit iets nieuws, dus ben ik me ook verder aan het oriënteren.In elk geval alvast hartelijk bedanktAb(Ab28) Quote
aalterse-willy Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 Ab28, als ge in dit topic naar de foto's van mijn kas kijkt dan kunt ge er gemakkelijk eentje namaken.Omdat ik wel heel wat hout liggen had heeft die kas me maar heel weinig gekost en de folie ben ik dicht tegen de grens gaan halen, dus vanuit N Brabant waarschijnlijk ook niet zo ver. denk zelfs dat die mensen het ook opsturen.De maten had ik aangepast aan het voorhanden zijnde hout. Dus, eerst uw materialen bekijken kan héél wat centen opbrengen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 15 december 2013 Geplaatst: 15 december 2013 Terwijl ik zo aan het rondneuzen was kwam ik deze tekeningen tegen.Weliswaar zijn de maten in voet en duim, ' en ", maar efkes omrekenen is er goed voor.Deze vind wel goed zelf te bouwen met weinig gereedschap of kost.Er zal wel veel tijd kruipen in de voorbereiding van de aparte stukken en de assemblage van de spanten maar eens dat binnen werk gedaan is het zeker een plezier daar een volwaardige kas van te bouwen. http://sshomestead.com/wp-content/uploads/Greenhouse-ssHomestead.com.pdf Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Gwen Geplaatst: 18 december 2013 Geplaatst: 18 december 2013 Wat voor plasticfolie gebruik je over je kas, Willy? Ik ga deze winter ook aan de klus en ga een kas van ongeveer 2 x 3.5 x 2.5 m maken. Over de dakvorm ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk een punt, maar dan de achterwand hoger waardoor de punt niet gelijkpotig driekhoekig, maar ongelijkpotig driehoekig wordt. Heeft iemand nog een tip voor de deur? Ik dacht aan gewoon 'scharnierdeuren' of anders een 'roldeur' van plastic folie. Een schuifdeur is denk ik iets te ambitieus en te prijzig om te maken. Of heeft iemand nog een gouden tip? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 16 januari 2014 Geplaatst: 16 januari 2014 Oei, deze vraag had ik niet gezien, sorry?De folie welke ik gebruikt heb kwam van bij Heuvel Folie.http://www.heuvel-folie-serres.com/v2/index.php?pagina=home Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Tom De Pauw Geplaatst: 31 januari 2014 Geplaatst: 31 januari 2014 beste lucv, is het mogelijk om een gedetailleerd plan van 1 en 2 te krijgen? ik hoop dat dit topic nog actief is en tips kan krijgen met de bouw van een serre mvg, tom Quote
Estemy Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 Ik heb ook plastic kasjes gekocht, plastic tunnels gebouwd enz. Meestal zijn ze voor 1-2 seizonen. Er is maar 1 goede alternatief. En dat is een echte kas gemaakt van glas. Nu gaan sommige van jullie zeggen: "Maar dat kost paar hunderd euro!" en jullie hebben gelijk. Een echte kas kost inderdaad veel, maar uiteindelijk is het goedkoper om dat te kopen dan elke jaar 50 euro investeren in iets, dat in 1 jaar ook kapot is. Maar je hoeft de kas niet te kopen, je kan het ook zelf bouwen. Spaart wel een beetje - in ieder geval beneden is de eerste muur van mijn toekomstige nieuwe muurkas: (selfgebowd, hout is uit Hornbach, glas is 2e hands via Marktplaats en was vroeger ook gebruikt voor een kas). Hopelijk gaat het voor ons lukken! Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Indy Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 Dat wordt vast mooi,soms kan je idd op Marktplaats mooie ramen/glas scoren.Ik wil er ook (ooit) nog eens één maken. Voorlasnog heb ik mn plastic tunneltjes nog. Quote
Gwen Geplaatst: 28 februari 2014 Geplaatst: 28 februari 2014 Ik ga deze palen gebruiken als verticaal frame. En ik neem behandeld hout als horizontaal en diagonaal frame. De palen zijn 3 meter lang, dus bij goed in de grond zetten houd ik nog genoeg hoogte over voor een beste kas. Ze hebben meer dan genoeg palen voor heel weinig, dus sla je slag. http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/overige-tuin-en-terras/m755898194-heiningpalen.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr Quote
Bit Geplaatst: 28 februari 2014 Geplaatst: 28 februari 2014 Dat is rondhout he ? Lastig tot kas te verwerken hoor lijkt mij. Zijn heiningpalen, lastig als constructiehout te gebruiken. Quote
Gwen Geplaatst: 28 februari 2014 Geplaatst: 28 februari 2014 Het is rondhout, maar ik sla er hardhouten balken tegen. Diagonaal en horizontaal waar de platen aan vast worden gemaakt. Ik gebruik een soort bout-moerconstructie en doorboor de paal door en door, want aan de andere kant van de paal komt ook een plank op dezelfde hoogte. Ik kies de dikste en hoop dat het niet splijt oid. Ik denk dat het wel goed zit als ik mooie ruime gaten boor zonder geweld. Dan klemt de bout en moer mooi de 2 planken tegen de paal aan. Maar het is een gok en kan maar zo helemaal mislopen. Quote
Arnoud Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Zal best goed komen Gwen.Hout hoeft niet altijd een vierkant/rechthoekige kopmaat te hebben,om wat stevigs te bouwen. Zo nodig kun je altijd nog een halfhout-verbinding erin zagen,voor meer stevigheid. Quote
tuiniertje Geplaatst: 22 april 2014 Geplaatst: 22 april 2014 Zou u mij de bouwtekening door kunnen sturen. Bij voorbaat heel hartelijk dank Quote
veldsand86 Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Zou u mij ook de tekeningen door kunnen sturen Quote
xoder Geplaatst: 10 augustus 2014 Geplaatst: 10 augustus 2014 Hoi Allemaal, Hebben jullie wat tips over de bewerking van het hout voor de kas? Ik heb diverse adviezen gehad van de ene dat je het beste de kas kan beitsen, ivm het ademen van de kas en het werken van het hout. Anderen zeggen dat ik het beter kan bewerken met glasvezel zodat het 100% waterdicht is. Onze kas staat namelijk op ons dak, we wonen namelijk in de stad en de kas moet daarom waterdicht zijn. Wat is jullie ervaring? Wat is het beste voor de planten? Groeten en alvast bedankt voor de adviezen! Quote
meriams moestuintje Geplaatst: 14 september 2014 Geplaatst: 14 september 2014 ook ik zou graag een bouwtekening van een kas ontvangen....alvast hartelijk bedankt!!groetjes,Meriam Quote
Freya Geplaatst: 30 november 2014 Geplaatst: 30 november 2014 Dit jaar ook een kas gebouwd met tekeningen van het internet http://sshomestead.com/wp-content/uploads/Greenhouse-ssHomestead.com.pdf Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 november 2014 Geplaatst: 30 november 2014 Wauw! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Freya Geplaatst: 30 november 2014 Geplaatst: 30 november 2014 Het valt allemaal best mee- Stap 1 is een handige vent aan de haak zien te slaan, al dan niet omgekocht met voedsel of een lieve handige vader, broer...- Daarna de twee mallen uitprinten van het bouwplan, ik had deze in word vergroot en toen op twee a4-tjes uitgeprint en toen aan elkaar geplakt en uitgeknipt.- tweedehands beton multiplex platen van marktplaats gehaald en daar de mallen uit gefreesd. Het hout was kwalitatief niet super goed dus ik had nog een blik met een restant buitenverf staan en heb alle mallen geverfd. - Hout bestaat uit 5x7 geïmpregneerd tuinhout. Haal dit alsjeblieft nooit bij de bouwmarkt want je betaalt je scheel, omdat wij een bedrijfje hebben konden we dit goedkoop aankopen bij de lokale houthandel. - de kas zit verankerd door 6 metalen puntstukken waar de palen inpassen, ook te koop bij houthandels.- kasfolie was een tip van willy (afgekeken van zijn tips in ditzelfde topic) in belgie online gekocht, totaal incl verzenden nog geen 100 euro.al met al denk ik dat hij 500 eurie heeft gekost Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 november 2014 Geplaatst: 30 november 2014 Nou die handige vent heb ik, dus dat is stap 1 Die hoeken zijn dus zelf gemaakt?! Tof, het leek net of ze van plastic/metaal waren, en al kant en klaar. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Freya Geplaatst: 1 december 2014 Geplaatst: 1 december 2014 Nee hoor, je kan ze gemakkelijk zelf zagen/uitfrezen mbv de tekening uit de pdf die ik erbij heb gezet.Met een likje verf zien ze er inderdaad strak uit maar ook dat is gewoon een pot van het gamma merk volgens mij. Als iemand overigens deze kas wil namaken maar moeite heeft met de mallen heb ik eventueel nog een paar mallen over (teveel gezaagd) die ik kan toesturen als voorbeeld. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.