dennis/tanja Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 goede middag we hebben thuis de discussie druiven plaatsen of niet ik zeg nee omdat het niks opbrengt en ik het zonde van de ruimte vind, mijn vrouw vind het geweldig maar wat is jullie ervaring met kiwi is dat in nederland te doen? en hgeeft het ook een beetje opbrengst?? ik hoor het graag dennis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Mijn kiwi-oogst van dit jaar... tromroffel... 1 kiwi-tje. Niet te eten. Maar eerlijk is eerlijk, die struik was ook in abomidabele staat. Hoewel ik van vrienden met goed onderhouden kiwi in Zutphen hetzelfde verhaal hoor: er komen wel vruchten aan maar die zijn niet te pruimen Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 waarom brengt een druif volgens jou niets op? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 gebruik ook eens de zoekfunctie rechtsboven. Eventueel de functie "uitgebreid zoeken" ? Daar vind je vele topics over de kiwi.succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Voor goede informatie over zowel kiwi als druif zou ik je aanraden om eens te kijken opwww.fruitlent.nl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Ik zou voor de druif gaan.Heb dit jaar heel veel gehad.lekker zonder gif.Er is ook heelveel blijven zitten voor de vogels en de fazanten.Heb 3 kiwi's verschillende soorten ,een jenny,sibirise en ? 0 komma0 ze staan er al 4 jaren. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thinkpad Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Ook ik vraag mij af waarom druif te weinig opbrengst zou hebben,hier staan er een aantal in 5 liter pot, met minimale verzorging hebben deze een royale hoeveelheid druiven opgebracht.Druiven planten op een zonnige plaats, zorgen voor voldoende water en laat maar ze maar groeien. Zou wel druivenplanten nemen die op een onderstam ge-ent zijn en resistent zijn tegen veel voorkomende ziektes en plagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Opbrengst van één (jonge) stok. Ik vind dat 'niets' toch niet de juiste omschrijving is. Ik snoei mijn druiven volgens Guyot (http://fruitberg.wordpress.com/2013/01/05/druiven-snoeien-wintersnoei/), zo nemen ze weinig plaats in én toch veel opbrengst.Het is hier een bewuste keuze van 8-10 trossen per stok te laten opgroeien (grote bessen en trossen). Je kan van zo'n stok ook een emmer vol (kleinere) druiven oogsten, mijn trossen doorstaan met glans de vergelijking met de betere druiven in de winkel . Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
ferdinand Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 2 zomers kiwi: 0 opbrengst. Maar ze schijnen pas na drie jaar te gaan bloeien. Maar toen ik hem kocht was hij al wel een jaar oud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Voor Kiwi , reken maar eerder op 8 jaar , kan vroeger , maar kan ook nog langer duren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Ik heb 2 kiwi's hayward (ik dacht 1 atlas, fout label in winkel) in een 50x50x50cm bak op mijn dakterras en die hebbenin hun 3e jaar beiden bloemmetjes gegeven. Ik had dus helaas geen mannelijke bestuiver, zag ik aan de bloemen. Dus 8 jaar is een beetje overdreven, tenzij je ze zaait. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Hayward is 2 slachtig. De TS heeft maar plaats voor 1 plant , dus vermoedelijk een Jenny ofzo . Nog niet vaak mensen gehoord die na enkele jaren al vruchten hadden. Voor uw 2 Haywards, overweeg eventueel om een atlas ent te plaatsen op 1 of 2 zijtakken van 1 of beide planten. ik zou er 2 doen , meer kans tot slagen (van de ent dan) Tip voor de mensen die toch graag de hayward hebben , probeer dan aan de GreenLight te geraken. is identiek aan hayward maar is 3 weken vroeger rijp. En het kan er op aankomen om ze rijp te krijgen in minder goede najaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 5 jaar oud Jenny... Nog nooit bloeide. Hopelijk, komende jaar krijg ik iets Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 trust me , 8 jaar is gemiddelde.Maar ik heb er ook al van 10 en 12 jaar gezien die niet dragen. Vorig jaar nog een 12 jarige gaan uitdoen bij iemand omdat ze het beu waren nooit een vrucht te hebben gezien. Ik ben die nog voorzichtig proberen gaan uitdoen , maar de verplanting is niet geslaagd. Was het proberen waard , ze gingen hem gewoon afzagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 trust meI do!Bij buren afgelopen jaar eerste keer bloemen verschijnen... na 11 jaar wachten Maar ze hebben niks mee gedaan, nooit gesnoeid, gewoon om sierkers laten draaien... Zo, ik hope, niet volgende jaar - jaar daarna enz... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Ik heb beschikking over 2 'greenlight' planten bij mijn vader. En ook atlas. Verder heb ik wel al op beide haywardplanten een stukje kiwibest ge-ent. Dat werkt ook, ze zitten er al ruim een jaar aan. Wat betreft kiwi Jenny heb je denk ik wel gelijk, dat kreng staat bij mijn moeder in de tuin. Groeit als kool, staat er minimaal 5 jaar, en geeft niks. Daar ga ik ook wat anders op enten, ik denk kiwibes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Ik heb hier een verdere selectie van Jenny die al na enkele jaren fruit draagt. Uitgevonden door mijn achterbuurman, en ik heb het bewijs kunnen zien; hij had planten in pot staan van maar 2 jaar oud waar al vrucht aan zat. Maar voor kiwi's blijft bij mijn advies; hou het bij de kiwibessen. Vooral 'Issai' geeft gewoon heel erg snel vrucht, en dat is wel zo leuk. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Kiwibessen zijn beperkt houdbaar, in tegendeel tot kiwi die je vele weken kan bewaren. Een kiwibes is volgens mij dus absoluut geen volledig alternatief voor de kiwi. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Hangt er natuurlijk vanaf of je een groenteboer bent of een hobbytuinder Beide fruitsoorten hebben hun voor en nadelen, maar voor de gemiddelde hobbytuinier wegen de voordelen van de kiwibessen zwaarder dan die van de kiwi. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts