Jump to content

Druiven of kiwi?

dennis/tanja

Recommended Posts

goede middag

we hebben thuis de discussie druiven plaatsen of niet ik zeg nee omdat het niks opbrengt en ik het zonde van de ruimte vind, mijn vrouw vind het geweldig

maar wat is jullie ervaring met kiwi is dat in nederland te doen? en hgeeft het ook een beetje opbrengst??

ik hoor het graag

dennis

Mijn kiwi-oogst van dit jaar... tromroffel... 1 kiwi-tje. Niet te eten. Maar eerlijk is eerlijk, die struik was ook in abomidabele staat. Hoewel ik van vrienden met goed onderhouden kiwi in Zutphen hetzelfde verhaal hoor: er komen wel vruchten aan maar die zijn niet te pruimen

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Ook ik vraag mij af waarom druif te weinig opbrengst zou hebben,

hier staan er een aantal in 5 liter pot, met minimale verzorging hebben deze een royale hoeveelheid druiven opgebracht.

Druiven planten op een zonnige plaats, zorgen voor voldoende water en laat maar ze maar groeien.

Zou wel druivenplanten nemen die op een onderstam ge-ent zijn en resistent zijn tegen veel voorkomende ziektes en plagen.

Opbrengst van één (jonge) stok. Ik vind dat 'niets' toch niet de juiste omschrijving is.

p2027053981-4.jpg

Ik snoei mijn druiven volgens Guyot (http://fruitberg.wordpress.com/2013/01/05/druiven-snoeien-wintersnoei/), zo nemen ze weinig plaats in én toch veel opbrengst.

Het is hier een bewuste keuze van 8-10 trossen per stok te laten opgroeien (grote bessen en trossen). Je kan van zo'n stok ook een emmer vol (kleinere) druiven oogsten, mijn trossen doorstaan met glans de vergelijking met de betere druiven in de winkel .

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Hayward is 2 slachtig. De TS heeft maar plaats voor 1 plant , dus vermoedelijk een Jenny ofzo . Nog niet vaak mensen gehoord die na enkele jaren al vruchten hadden.

Voor uw 2 Haywards, overweeg eventueel om een atlas ent te plaatsen op 1 of 2 zijtakken van 1 of beide planten. ik zou er 2 doen , meer kans tot slagen (van de ent dan)

Tip voor de mensen die toch graag de hayward hebben , probeer dan aan de GreenLight te geraken. is identiek aan hayward maar is 3 weken vroeger rijp. En het kan er op aankomen om ze rijp te krijgen in minder goede najaren.

trust me , 8 jaar is gemiddelde.

Maar ik heb er ook al van 10 en 12 jaar gezien die niet dragen. Vorig jaar nog een 12 jarige gaan uitdoen bij iemand omdat ze het beu waren nooit een vrucht te hebben gezien. Ik ben die nog voorzichtig proberen gaan uitdoen , maar de verplanting is niet geslaagd. Was het proberen waard , ze gingen hem gewoon afzagen.

Ik heb beschikking over 2 'greenlight' planten bij mijn vader. En ook atlas. Verder heb ik wel al op beide hayward

planten een stukje kiwibest ge-ent. Dat werkt ook, ze zitten er al ruim een jaar aan.

Wat betreft kiwi Jenny heb je denk ik wel gelijk, dat kreng staat bij mijn moeder in de tuin. Groeit als kool, staat er

minimaal 5 jaar, en geeft niks. Daar ga ik ook wat anders op enten, ik denk kiwibes.

Ik heb hier een verdere selectie van Jenny die al na enkele jaren fruit draagt. Uitgevonden door mijn achterbuurman, en ik heb het bewijs kunnen zien; hij had planten in pot staan van maar 2 jaar oud waar al vrucht aan zat. Maar voor kiwi's blijft bij mijn advies; hou het bij de kiwibessen. Vooral 'Issai' geeft gewoon heel erg snel vrucht, en dat is wel zo leuk.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube