Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mij een raadsel...

marijke

Recommended Posts

Ik dacht altijd dat Volkstuinverenigingen strenge regels hadden betreffende het onderhoud en gebruik van de tuinen.

Toch sta ik er iedere keer weer verstelt van, hoe rommelig/slordig tuinen worden aangeboden aan nieuwe huurders.

Zie in de 'Voordeur' voor genoeg voorbeelden (overal onkruid, bouwvallige huisjes, kassen en koude bakken tot zelfs asbest in de grond toe).

Hoe kan dat eigenlijk?

Zijn daar geen regels voor hoe je een tuin achterlaat?

Kun je als a.s. huurder verlangen dat je tuin netjes wordt opgeleverd?

Dit zijn een aantal vragen die zo bij mij leven als ik de verschillende items lees van nieuwe forumleden.

Ik weet niet of mijn vragen in dit topic passen, maar het leek mij wel dicht bij de bron.

Uit ervaring weet ik dat de huur opgezegd kan worden aan huurders die de tuin niet goed onderhouden. Bij het ene complex zijn de regels wat strenger dan bij het andere. Vaak is ouderdom of ziekte de reden, maar in de meeste gevallen is het moeilijk om de ex- tuinier zover te krijgen dat deze aan zijn/haar verplichtingen voldoet. Zodat meestal nieuwe huurders met achterstallig onderhoud geconfronteerd worden. Des te groter de voldoening na het opruimen. Het is nu jouw tuin, jij bent wél tuinier die er wat moois van maakt.

Bij ons op het complex wordt gewoon de borg ingehouden als de ex-huurder niet voldoet aan de regel, dat de tuin schoon moet worden afgeleverd.

Die borg ben je dan kwijt.

Weerhoudt een aantal mensen overigens niet om de tuin onaanvaardbaar achter te laten

Hier betaalt men 50,- borg maar dat blijkt niet genoeg..

veelal worden tuinen gewoon zo achtergelaten met alles erop en er aan.

zo wilden onze toenmalige buren ook van hun tuin af.

die hebben wij overgenomen incl.een klein kasje, tuinhok, gereedschap, zaden, jaargangen van tuinblad Moestuin en de complete oogst die nog in de grond zat... gratis en voor niks!

ze waren al blij dat ze het kwijt waren.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

In ons contract staat iets over een borg vermeldt maar die wordt al jaren (in ieder geval zolang ik er ben) niet geïnd. Hetgeen mij als beheerder geen mogelijkheden geeft om mensen te dwingen hun tuin schoon (zwart) op te leveren. Hetgeen ook in het contract als eis staat vermeldt.

Nou was er vroeger (2006) ook geen wachtlijst... dus lagen de tuintjes braak te liggen...

Dat heeft er afgelopen jaren dus voor gezorgd dat er aardig wat verwaarloosde tuinen (bij buurman Fred stonden bv wilge- en berkeboompjes, struiken, pollen helmgras etc) in andere handen overgingen.

Ben nu met de nieuwe penningmeesteres bezig om het innen van de borg wel weer in te voeren (dekt dan ook de kosten voor plastic en de tuinlui die de tuin dan platmaaien en het landbouwplastic erop gooien). Daarnaast mag ik ze uit de pacht zetten indien ik dat nodig acht.

Sinds ik beheerder ben probeer ik dat "voor" te zijn... regelmatig kletsen, ff bellen als ik ze lang niet zie, gaat het nog wel, heb je hulp nodig, zullen we er ff deels plastic over mikken, je mag ook een stuk tuin afstaan, het moet ook geen extra zorg worden... Etc.

Dat lijkt te helpen.

Mensen die er lang hebben gezeten hebben vaak moeite om afscheid te nemen van dat stuk van hun leven (zoals mijn buurman die het ook allemaal echt niet meer aankon of zin in had maar moeite had het op te geven... Die tuin heb ik dus zelf verwaarloosd overgenomen, vol met kweek en winde etc. ben nu halverwege de cleanup.).

En dan zijn er nog de onvoorziene omstandigheden, sterfte en ziekte e.d.... (wij hadden afgelopen twee jaar 4 sterfgevallen!)...

Maar... een tuin is in één jaar ook heel gemakkelijk behoorlijk vol gegroeid met onkruid. Daar hoeven dus geen jaren overheen te gaan. Een laag gras groeit er al na een paar maanden.

Maak mij bijvoorbeeld nu wel wat zorgen over ons laatste "oude mannetje"... (daarna komt het tijdstip van de "oude vrouwtjes" eraan ). Lichamelijk gaat het snel achteruit.

Hij heeft anderhalve tuin volgezet met fruitbomen, en koopt nu steeds meer benzine-aangedreven materiaal (maaiers, frezen) om het onkruid maar de baas te kunnen. Een stuk opgeven vindt hij nog helemaal niet nodig. Hij zit er ook al heel erg lang en heeft niet veel anders... Ga deze man ook niet dwingen oid...

Dus... als er iets met deze man zou gebeuren zou er ook een verwaarloosde tuin achterblijven...

Hier ben je ook de borg van 50 euro kwijt. Maar soms laten ze voor 100 euro werk achter. Persoonlijk vindt ik dit niet het allerergste. Ik stoor me eigenlijk meer aan iedereen die wel een tuin heeft, maar er echt een zooitje van maakt en soms nauwelijks onderhoudt pleegt. Maar toch de tuin aan willen houden, terwijl er fanatiekelingen in de rij staan.

Hier moet men de tuin ook 'schoon' opleveren, maar dat is ook een beetje wat de oude-nieuwe huurder overeenkomen. Dus als de nieuwe tuinder het gammel kasje bestaande uit oude ramen van verschillende formaten wil laten staan dan mag dat. Al die verschillende lelijke bouwsels zijn overigens wel een doorn in het oog... (Daar wordt nu wel iets tegen gedaan met een nieuw opgerichte bouwcommissie). Met onkruid (of planten/bomen) opleveren is doorgaans niet iets waar een probleem van gemaakt wordt omdat van mensen verwacht wordt dat zij zelf als nieuwe tuinder zorgdragen voor ploegen/frezen/spitten of andersinds.

Tijdens het seizoen worden er tuinschouwen gehouden. De huurders van verwaarloosde tuinen (onkruid en rommel) krijgen dan een brief met daarin het verzoek om binnen 2 weken de tuin op te ruimen.