henkg Geplaatst: 20 februari 2014 Auteur Geplaatst: 20 februari 2014 (aangepast) Beste deelnemers, In de eerste post van dit topic staat vanaf nu een tabel die regelmatig bijgewerkt zal worden.- Regelmatig: Elke week kijk ik even naar nieuwe posts, werk de Excel tabel bij en ververs het plaatje op mijn website. Plaatje wordt dan automatisch in de 1e post getoond.- Bij meerdere zaaimomenten / soorten teelt krijg je een extra regel.- @Ferdinand en Thea: ik heb aangenomen dat jullie meedoen. Klopt dat?- @appelvrouw: Meuse FR-55, klopt dat?- @piroska: HU-??. Provincie binnen Hongarije maakt met jullie idioot gunstige landklimaat niet echt uit ... En waarom die Bit nu al zaait, die was toch van eind maart / begin april zaaien? T'is geen wedstrijd hé. Naast vroege zaaiers moeten er natuurlijk wel genoeg late zaaiers zijn. 20 februari 2014 aangepast door Gast Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
thea Geplaatst: 20 februari 2014 Geplaatst: 20 februari 2014 foto volgt. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 20 februari 2014 Geplaatst: 20 februari 2014 Henkg. Later zaaien doe ik ook wel hoor. Dit is dan alleen voor het experiment : vroeg of laat zaaien : verschil ? Anders kan ik zelf niet goed volgen of ik veel verschil bemerk. Wil ik zelf eigenlijk ook wel weten. Daarom ook maar 4 zaadjes van de Rose de Bern. Daarnaast gelijk het verschil proberen te volgen of zaaien van zaad via Appelvrouw en zaad zelf geoogst van die planten, verschil gaan maken.Rond 20 maart zaai ik alle tomaten en ook weer de Rose de Bern. Van déze 4, nu gezaaide, hou ik sowieso maar 2 over, en misschien wel helemaal géén. Quote
henkg Geplaatst: 23 februari 2014 Auteur Geplaatst: 23 februari 2014 (aangepast) Buiten mededinging, mijn kiemtest met RdB, op 21 januari gezaaid. Op 17 februari: Zonet, op 23 februari. Tussen zaaien en nu slechts 5 weken. Ze hebben nu al een mooi maatje om buiten gezet te worden. Helaas is het nog tien weken te vroeg. En nu?Ze waren al bijna tegen de lampen aangegroeid. De lampen wat hoger hangen zou slechts eventjes helpen.- Eentje is verpot en verhuisd naar de vensterbank (en gaat het daar moeilijk krijgen)- Eentje is verhuisd naar buiten, om te zien hoe lang ie het uithoudt.Beide worden dus opgeofferd aan de wetenschap. En straks? Gewoon midden/eind maart echt zaaien ... 24 februari 2014 aangepast door Gast Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 afgelopen woensdag gezaaid, wat ik al meldde. Staat er nu 1 goed boven, en 2 komen net boven piepen. De 4e komt ook. Geen verschil in het zaad/ kiemkracht dus ( tja, van 4 gezaaiden dan he )Van de week maak ik wel een foto als ze allemaal open en mooi groen zijn.Wel op warmtematje 's nachts ( ong 20gr ) en overdag onder lampen. Deed de lamp net uit en zag ze boven komen; vandaar. In 4 dagen gekiemd dus. Quote
weknow Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Ik zal hooguit 4 a 5 planten zaaien en dan waarschijnlijk de best groeiende 2 zaailingen verder opkweken in de polytunnel en onder een afdak buiten. Op grond van de wisselende beschrijvingen verwacht ik eerder een vrij late dan een middelvroege oogst, dus zeker onder het afdak buiten zal veel afhangen van hoe warm de zomer gaat worden. In de polytunnel is plaats voor 12 serieuze tomatenplanten en misschien nog enkele dwergen in potten. De meeste plek voor tomaten (onder afdak in volle grond en in een 90 cm. hoge tunnelkas voor de dwergsoorten + wat vroege soorten in de volle grond zonder afdak) wil ik reserveren voor andere soorten voor het Zoetekesproject. Mijn zaad komt volgens het zakje van Bit/Appelvrouw 2013 en is uit de Blije-zaden-doos of van de "neem-maar-mee-deze-zijn-over-zaden-tafel" van de MTFD in september. De bron van het zaad is misschien toch wel relevant, aangezien ik uit diverse beschrijvingen opmaak dat met name de grootte van de vruchten, naast de rijpingstijd, nogal kan verschillen. Omdat het over een oudere en vrij populaire heirloom gaat, die een reputatie heeft en veelal als referentie gebruikt wordt voor de smaak, kan ik me voorstellen dat er meerdere lange kweeklijnen zijn, alsmede daarmee bewuste of onbewuste selecties naar plaatstelijke omstandigheden, die verschillen verklaren. Alleszins een ras tomaat die het waard is om te kweken en ervaringen mee op te doen...wat deze leuke test verder ook mag opleveren Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Piroska Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Ik heb op 12 januari buiten gezaaid in een fles, ik weet niet of die winterzaai nog in de tabel kan? Hij komt op als hij vindt dat het nodig is.(hoop ik) Ik woon in provincie Somogy, dan kunnen die vraagtekens uit de tabel.. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
henkg Geplaatst: 24 februari 2014 Auteur Geplaatst: 24 februari 2014 @weknow: Als het deze zijn (zaden-tafeltje-zaden-eigen-teelt-t11076-10.html#p174526), dan zijn de zaadjes geoogst door mij. Op 5 september 2013 een zeer rijpe RdB van Bit gekregen (een blog dagboek is wel makkelijk om snel terug te kijken: blog/henkg/belachelijk_grote_aardbeienstekken_en_tomaten_..._b-2689.html 3e foto van zaad, geen foto van vrucht.)Formaat was tussen een tennisbal en een gebalde vuist. Ik weet niet of ie uit de koude kas of van de volle grond kwam.De RdB van Bit komt weer van appelvrouw. Als zaad of als zaailing.Verder terug in de tijd, en dan sla ik een paar stapjes over: Hérnan Cortéz, vanaf 1521 @piroska:Je winterzaai staat nu ook in de tabel, en HU-?? is vervangen door HU-SO. @all: ik heb een kolom toegevoegd: gemiddelde oogst per plant. En ik heb schik van mijn Excel tabel. Bijwerken + plaatsen op mijn website lukt binnen twee minuten. Datum bijgewerkt gaat automatisch, en de eerste post hoeft niet aangepast. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
thea Geplaatst: 26 februari 2014 Geplaatst: 26 februari 2014 een foto van de rose de berne. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Frans Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Ik heb gisteren twee zaden van de Rose de Bern in een kweekbakje gelegd al zal ,mits beide zaadjes tot een plantje komen , er één aan een familielid worden gegeven die interesse in deze tomaat heeft. Half maart wil ik nogmaals twee zaadjes t.b.v. dit onderzoek in een kweekbakje leggen. Ik heb momenteel al een mooie plant van de Rose de Bern staan al was die eigenlijk niet bestemd om aan dit onderzoek mee te doen . Daarvoor is hij te vroeg gezaaid en niet representatief voor een normale tomatenkweek. Dat ik het zaadje op 8 januari in een kweekbakje heb gelegd had als enige reden dat ik nieuw zaadgoed van de Rose de Bern nodig heb waarvan ik 100% zeker weet dat het niet verbasterd is. Een garantie daarvoor is een ouderplant die bloeit voordat er andere tomaten in zijn omgeving in bloei gaan en deze plant zal dat gaan doen. Henk , voor het geval je de resultaten van dit exemplaar toch wil meenemen in je onderzoek , hier de gegevens. Zaadje gelegd 8 januari , plantje boven de grond 14 januari , het zaadgoed is afkomstig van appelvrouw uit het oogstjaar 2012. Het luxe leventje als kamerplant zal voor deze Rose de Bern overigens gauw afgelopen zijn want met het huidige groeitempo wordt hij daarvoor al snel te groot. In afwachting van het in de vollegrond kunnen uitplanten verhuist hij binnenkort naar een onverwarmde serre waar zijn verdere groei wel afgeremd zal worden. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
appelvrouw Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 De plant ziet er toch al mooi uit zeg..geen dunnig januariplantje zeg maar. Fijn dat het zaadgoed zo goed is Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Frans schreef: Het luxe leventje als kamerplant zal voor deze Rose de Bern overigens gauw afgelopen zijn want met het huidige groeitempo wordt hij daarvoor al snel te groot. In afwachting van het in de vollegrond kunnen uitplanten verhuist hij binnenkort naar een onverwarmde serre waar zijn verdere groei wel afgeremd zal worden. Die staat er prachtig op, Frans! Je weet toch, dat je eventuele dieven en de top heel gemakkelijk kunt stekken!? Ook dat kan een manier zijn om het formaat wat in de hand te houden (krijgt hij wel 2 groeipunten) en over meer planten te beschikken. Het brengt me ook tot een vraag: Kun je bloei bij een tomatenplant op een of andere manier forceren? Of is het wachten op dat de plant hier zelf mee begint? (En dus vooral afhankelijk van licht + ontwikkeling?) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
henkg Geplaatst: 2 maart 2014 Auteur Geplaatst: 2 maart 2014 Allemachtig, die is al groot.Bloei forceren? Als het al kan is de plant dan wellicht nog te klein / te weinig bladeren om de vruchten te laten ontwikkelen. Ik wacht altijd gewoon af. Wel zo makkelijk, en tot nu toe altijd alles geoogst begin september.(Frans gaat al stekken nemen van zijn dure F1-hybrides: tomaten-zaaien-t7549-20.html#p199817) Mijn twee kiemtestexemplaren leven nog. Die in de vensterbank, zonder bijverlichting, groeit nog. Die buiten is nog niet dood, maar groei zit er niet in. Wel logisch, het is al mooi dat ie nog niet dood is. 24 maart en 28 maart: mijn geplande zaaidatums. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 Je weet toch, dat je eventuele dieven en de top heel gemakkelijk kunt stekken!? dieven-stekken-t4518.html Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Bit Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 19 febr. gezaaid. Staan er nu zo bij. Linker 2 : uit zaad van 2 jaar terug , toen gekregen van Jet. Rechter 2 uit zaad van eigen oogst van afgelopen jaar. Geen verschil in snelheid opkomst enzo. ( gekiemd in 4 dagen ) Quote
beertjerinke Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Ik ben mijn zaden van de tomaat kwijt ik had er een paar uit de zaden enveloppe of blijedoos gepakt maar zijn weg wilde gister zaaien maar helaas kan ik niet meer mee doen sorry Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
SuusP Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Eh... herkenbaar Beertjerinke! Op een of andere wijze heb ik ook geen Rose de Bern (meer?), dus moet ik me ook afmelden voor het experiment. En ik dacht nog al mijn soortjes netjes te sorteren en bij te houden, maar dat valt dus tegen. Sorry Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
weknow Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 In mijn zakje zitten ca. 18 zaadjes. Kan er best 2x 6 missen. Stuur maar PB'tje met adres. (Met deze soort kun je ook meedoen in het zoetekes-project. Even reclame maken Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Piroska Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 14 maart gezaaid de buitentomaat. ( 6 februari was de kastomaat) Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
SuusP Geplaatst: 15 maart 2014 Geplaatst: 15 maart 2014 Dankjewel Weknow, je hebt een PBtje Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
beertjerinke Geplaatst: 15 maart 2014 Geplaatst: 15 maart 2014 Bedankt leuk dat ik dan toch mee kan doen Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
HuubvG Geplaatst: 15 maart 2014 Geplaatst: 15 maart 2014 (aangepast) Gisteren 14-03 gezaaid. De zaden van Appelvrouw haar oogst afkomstig.In kweekbak binnen voor oost-raam plus tl lampen die branden van 0800 tot 2100 uur.Elektrische verwarming met thermostaat, plus cv radiator.Temperatuur overdag 20 to 25 graden.'s Nachts plm 18°C. 24 maart 2014 aangepast door Gast Quote
henkg Geplaatst: 16 maart 2014 Auteur Geplaatst: 16 maart 2014 Beetje onnauwkeurig Huub, afgerond op hele uren / graden!Wel serieus: met dat plan moet het wel goed gaan. Lijstje in eerste bericht is weer aangepast. Mijn toekomstige zaaidatums staan er ook al in. Twee zaaidatums: ik wil die BD-kalender flauwekul onderuit halen, of met hangende pootjes bekeerd worden. Beertjerinke en Suusp laat ik op de lijst staan: het blijkt dat Weknow jullie uit de brand helpt. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 16 maart 2014 Geplaatst: 16 maart 2014 Wat mij betreft vul je voor mij bij de zaaidatum 24 maart in Henk..en nu maar hopen dat mijn zaaier ze dan ook wil zaaien Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
ferdinand Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Ik heb mijn tomatenplantjes (gezaaid in februari) onlangs in grotere potten gezet. Ze doen het mooi, ook de Rosé de Bern. Plantjes van 5 a 10cm hoog.Ze staan voor het raam in de woonkamer (overdag 20 gragen, 's nachts 15- graden). Mijn buurvrouw dacht dat ze kouder moesten staan omdat ze anders gaan fileren.Dat deden ze na het ontkiemen inderdaad. Maar toen heb ik ze lager gepoot zoals ik ergens op het forum las. Dat werkte goed. Zouden jullie als standplaats voor nu gaan voor de woonkamer (20/15 graden) of de zolder (15/10), allebei even licht? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.