SuusP Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Naast mijn tuin ligt een weiland waar af en toe schapen te grazen staan. Het weiland was tot nu toe afgezet met niet meer dan een paar lijntjes schrikdraad, maar we gaan er binnenkort ook tuingaas tegenaan zetten ivm hond. Nu vind ik dat niet bijzonder mooi en vroeg me af of ik dat gaas kan laten begroeien met... iets.Het liefst met iets 'nuttigs' (eetbaars voor mensen dus), maar ik ben een beetje bang dat dit onweerstaanbaar is voor die schaapjes Ik vind het geen punt als de schapen af en toe een paar blaadjes knabbelen, maar ik kan me zomaar voorstellen dat ze de hele plant eraf rukken als het te lekker is.Zijn er (klim)planten te vinden die schapen niet kapot zullen vreten en die ook niet giftig zijn voor ze, liefst eetbaar dus? Een stuk verderop heb ik gezien dat een hek rondom schapen is begroeid met klimop, maar dat lijkt me giftig ? Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Pietl Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Ik ben het niet zeker maar misschien bramen zetten met stekels (himalaya is een erg goede soort!) en dan zeker aan de kant waar de schapen niet zitten? Quote
geedee Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Wanneer er stroom op de schrikdaad staat, moet je ervoor zorgen dat jouw beplanting daar vanaf blijft. Dan blijven de schapen ook van jouw plantjes af omdat de stroom via jouw plantjes niet weg kan "lekken". De vraag is sowieso óf je struikjes mag zetten op de erfgrens. De afstand van de struikjes tot aan de erfgrens is wettelijk bepaald en bij jouw gemeente opvraagbaar. Het kan wel dat je er met wederzijds goedvinden(jij en je buur) van af kunt wijken. Als je gewoon de afstand van 80 (50? 60 ? 1 mtr?) cm of zoiets aanhoud, kan n schaap nooit de struik eruit trekken en kun je gerust framboos of zoiets planten. Blaadjes eten daarvan kan geen kwaad. Quote
SuusP Posted January 7, 2014 Author Posted January 7, 2014 Mijn buren zijn de lastigste niet gelukkig en zo lang ik alles netjes bijhoud vinden ze het prima. Maar het punt van de weglekkende stroom had ik nog niet bij stilgestaan. Is dat ook een punt als er gaas tegen de schrikdraden komt? Want ik het zou vervelend zijn als het schrikdraad dan niet meer werkt voor de rest van de wei. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
geedee Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Ja, je onderbreekt dan de "kring" die de stroom maakt. Je moet zorgen dat jouw draad nergens de schrikdraad aanraakt. Quote
Bit Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Echt geen gemakkelijke vraag.Ik had iets soortgelijks in N-Fr langs een schapenweide naast ons. Jonge aanplant van meidoorn en wilde rozen gezet, nog wat gevarieërd spul er tussen. Meest stekken, zelf gemaakt. Maar het lastige is dan toch wel, dat jonge snelgroeiende aanplant in het begin dus toch zacht is. Ook de stekels. Echt alles werd er af gegeten. Ik ben later helemaal opnieuw begonnen op kleine meter afstand van de afscheiding ( de buren hadden schapengaas, maar goed indeukbaar voor de schapen, en die aten dus alles tot 50cm van het gaas. Ik dacht trouwens wel, dat schapen van zaken die eventueel giftig voor hun zijn, zelfstandig mijden. Gewoon niet eten dus. Die Himalaya-braam is wel een goeie en een hele lekkere braam. Maakt tot wel 6m lange uitlopers: dichte haag mee te maken. Maar eten ze dus wél van bij de jonge groei. Dus op iets afstand van het hek plaatsten. Ik weet niet of je die kleine meter van het hek kan missen kwa ruimte ? Quote
SuusP Posted January 7, 2014 Author Posted January 7, 2014 Als ik het zo hoor gaat het 'm niet worden. Ik heb namelijk een tuinpad bijna direct naast het schrikdraad lopen. Het lijkt me ook lastig om er helemaal zeker van te zijn dat er nergens een twijgje 'kortsluiting' maakt op zo'n korte afstand. Ik kan gelukkig het gaas wel zo bevestigen dat het de schrikdraden niet raakt, dus ik hou het gewoon bij enkel het gaas en plantjes in de rest van de tuin dan maar. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
aalterse-willy Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Hierbij vraag ik me af of die schrikdraad niet op een zekere afstand van de perceelsgrens moet staan, zodanig dat de schapen niet tot op uw grond kunnen komen eten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Yola Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 jonge schapen eten helaas ook giftige planten, heb elk jaar paplammeren die van de rhododenderon vreten en daar goed ziek van worden, , sommigen zijn zo hardleers dat het ze meermaals gebeurd.Uiteindelijk wil ik die krengen eruit hebben, rhodo, niet de schapen, zijn al oude struiken en behoorlijk groot.Zou verder bramen en andere stekelige planten gebruiken om een ondoordringbare haag van te maken, ook fijn voor de vogels. Quote
Recommended Posts