Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ze kiemen al! Dat ging snel, 5 dagen geleden gezaaid.

PXL_20250504_140129867.jpg

Geplaatst:

Ze kiemen inderdaad snel @Arja is ook mijn ervaring en dat terwijl ik toch eigen geteeld zaad van 2 jaar geleden gebruik. Hou wel in de gaten of die bruine velletjes op tijd los laten en anders met een plantensproeier nat maken en voorzichtig met de hand verwijderen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Vandaag in de kas vanuit potjes 5 x 3 planten aan stokken gezet. De planten kunnen ongeveer 2.4 meter klimmen voor ze tegen het glas hun hoofd stoten maar daarna kunnen ze eventueel nog schuin naar boven naar de nok geleid worden.

kousenband4.thumb.JPG.81302f08b1a8dc2a33400818546100ae.JPG

Ik had 2 stokken over die ik aan de andere kant van het pad tussen de worteltjes heb gezet. De wortels zijn momenteel gereed om te oogsten waarbij natuurlijk eerst rondom de stokken geoogst wordt. Daarna kunnen er nog eens 2 x 3 planten gezet worden.

kousenband3.thumb.JPG.5fd7ab79325556b8cfae2e54e6123e3a.JPG

Voor de buitenteelt vind ik de nachten nog te koud dus daar wacht ik nog een aantal dagen mee. In de vollegrond komen overigens 5 x 3 planten aan stokken/palen te staan.

aangepast door Frans

Geplaatst:

Sinds vanmiddag staan er nu ook plantjes in de vollegrond. Het zijn 5 x 3 stuks van dezelfde serie als in de kas zodat straks een goede vergelijking mogelijk zal zijn.

kousenband5.thumb.JPG.9b14e429f1afd015a26b619dcda3e83e.JPG

Nog iets over de gebruikte constructie. Iedereen die dit wat overdreven vindt voor de teelt van een paar kousenbandjes geef ik helemaal gelijk. Ik moet er wél bij zeggen dat ik de meeste van de gebruikte spulletjes al had liggen zodat ik alleen nog maar één paalhouder en een potje beits hoefde te kopen.

kousenband6.thumb.JPG.43fd55c2a503fc0384585a714e22c39f.JPG

En nu afwachten hoe de verdere groei (en opbrengst) in kas en vollegrond zal zijn. Voor de planten in de buitenteelt is de maximale klimhoogte 2.9 meter maar het lijkt me sterk dat ze die hoogte ooit zullen bereiken.  

Geplaatst:

Is dat overdreven?

Ik vind het wel mooi stevig eigenlijk.

Geplaatst:

Ik ben wel benieuwd, hoe het in de buitenlucht gaat bevallen.

Ik heb ze wel in kas gekweekt, maar daar kwamen ze ook wel snel in het gedrang van de tomaten en de komkommers enzo. Wel eens een handjevol kunnen oogsten, maar niet wat ik normaal van stokbonen krijg, dus meer moeite en minder opbrengst. Ook wel eens een lage soort geprobeerd, maar ook die had wel kastemperaturen nodig.

Geplaatst:

De mijne staan nu buiten naast een bamboestok. Fingers crossed. In de kas was geen plek meer. Ik hoop persoonlijk niet op een hete zomer 🥵 maar mocht dat gebeuren, dan heeft het ook een paar voordelen.

Geplaatst:

Die van mij gaan van de week naar buiten.

Maar ze groeien tegen een zuidmuur op, dus daar zullen ze toch wel extra warmte van krijgen.

Ik ben gewoon benieuwd.

Geplaatst:

Ik heb van de week kouseband gezaaid in de kas. Heb 5 klimtouwen gemaakt en er groepjes vanelk 5 bonen omheen gezaaid. Geen idee hoe oud het zaad is en ook niet hoeveel er bij één touw moeten, ik doe maar wat. Maar ik dacht het zijn toch klimbonen dus er kunnen vast wel meerdere rondom 1 touw. Als ze niet opkomen heb ik een extra plek voor peper of paprika, of tomaat aan de overzijde. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 3 weeks later...
Geplaatst:

In de kas is de groei rond de stokken goed op gang gekomen.

kousenband9.thumb.JPG.0aaee68ca8459ffa4326fee9bb56db38.JPG

Aan de andere kant van het pad zijn nog  2 planten gezet.

kousenband8.thumb.JPG.e07acd19e08c0ffa65d660acda5ff1a8.JPG

Van deze twee begonnen na een paar dagen bladeren te krullen. Ze bleken besmet te zijn met hele kleine grijs/groene luisjes wat enige moeite kostte om kwijt te raken.

kousenband7.thumb.JPG.79cd23091021d9550bb7415dbef008af.JPG

In de vollegrond werd de groei vertraagd door de nog koude nachten en ook hier bleken kleine grijs/groene luisjes aanwezig te zijn. De ontwikkeling van nieuwe gezonde bladeren komt maar langzaam op gang maar ze hebben nog alle tijd. We zitten tenslotte pas in mei.

kousenband10.thumb.JPG.cd9c9bd0e278a316f6074acfadc717ad.JPG

Geplaatst:

Die van jou groeien al goed ! Die van mij zijn een stuk kleiner. Niet heel goed zichtbaar op de foto, maar ze staan rechts van die zak potgrond bij de 4 bamboestokken.

20250524_135029.jpg

Geplaatst:

Dit is mijn kouseband, die staat al een weekje buiten.

Niet zo mooi als die van jullie, maar dat trekt wel bij als de temperaturen nog wat meer stijgen.

P1060392.thumb.JPG.6f02828b9716598fff341d79f5125343.JPG

Geplaatst:

@Rookie Mooi blad heeft het! Ben benieuwd hoe jouw ervaringen gaan zijn in de buitenlucht. Lijkt me leuk om ook een keertje te proberen. Ik heb ook zo’n muur 😉.

Geplaatst:

Moet het perse tegen een muur? Ik denk dat ik die aardbei/ kruidentoren dan weg doe en dan kousenband laat groeien. Ze staan in 2 zakken.

Geplaatst:

Het hoeft zeker niet perse tegen een muur @Petrasmoestuin. Het is echter wel makkelijk om ze daar tegen op te laten slingeren (via een net of hekwerk vanzelfsprekend) en een voordeel is dat een muur die veel zon krijgt, de warmte vasthoudt en beschutting geeft. 

Geplaatst:
1 uur terug, Petrasmoestuin zei:

Moet het perse tegen een muur? Ik denk dat ik die aardbei/ kruidentoren dan weg doe en dan kousenband laat groeien. Ze staan in 2 zakken.

Het zou daar wel een mooie plek voor zijn @Petrasmoestuin.

Volgens mij wel zonnig ook toch?

Wat @Dahli al zegt, door die muur krijgen ze wel wat extra warmte door de uitstraling.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Ja dat is de allerwarmste plek van mijn tuin. Ernaast staat nu een bak met 4 tomaten waar vorig jaar de frambozen, blauwe bes en bosaardbeitjes stonden. Die zaten in de verdrukking en ik kon er niet goed bij omdat het anti-vogel net erom heen zat. Nu niet meer. Lijkt mij ook een leuk gezicht. Volgend jaar weer een spannend jaar met hele andere ideeën en groente.

Geplaatst:

@Dahli ik zie ook dat sommigen lange stokken gebruiken, die groene kunststof stokken b.v. daarvan kan ik er toch een paar van inzetten?

Geplaatst:

@Petrasmoestuin   Natuurlijk kan dat ook, die groene hebben ribbels dus daar heeft de bonenslinger meer grip op dan op bamboe vermoed ik. Misschien wil je niets echt aan de muur bevestigen (i.v.m. huurhuis), dan is dat een goed alternatief. Ik zou ze wel zo dicht mogelijk tegen de muur zetten zodat je optimaal gebruik maakt van de warmte die de muur vasthoudt en uitstraalt.

Geplaatst:

Er zitten al een paar gaten omdat wij de aardbeitoren vast moeten zetten, dus dat kunnen wij gebruiken om de palen vast te zetten, want ze kunnen daar wel wind vangen. Dank je voor de tip om ze vlak tegen de muur te laten klimmen.

Geplaatst:

Als er al iets in de muur zit, dan zou ik een net of hekwerkje tegen de muur plaatsen. Maar misschien vind jij plantenstokken wel fijner 😃.

Geplaatst:

Het zit niet op de goede hoogte dan, want het net moet hoger vallen. Ik dacht dat kousenband liever om een stok draait dan tussen een net of gaas, vandaar. Maar als een net of gaas beter is, dan wil ik dat wel doen. Dan maken wij een paar extra gaten.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
1 uur terug, Petrasmoestuin zei:

Maar als een net of gaas beter is

Beter weet ik echt niet. Het kan beiden denk ik. Ging mij alleen om optimaal gebruik van de restwarmte in de muur. Ik zou het me gewoon makkelijk maken als ik jou was. Volgens mij kweken de meesten hier op stokken.

Geplaatst:

Die van mij staan ook tegen bamboestokken , ze beginnen nu te klimmen

20250530_122919.jpg

20250530_122927.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic