Geplaatst: 4 juni4 Jun Die gaan goed! Die van mij groeien niet echt, maar ze zijn gezond en wel. Als het eenmaal beter warm wordt en niet meer zo hard waait, denk ik dat ze het wel zullen gaan doen. Er zitten in elk geval goede groeipunten in.
Geplaatst: 8 juni8 Jun De eerste planten hebben de top van hun stokken bereikt, zitten tegen het glas aan, en zijn nu ongeveer 2.4 meter hoog. Bloemen zijn er nog niet maar bloemknoppen zijn volop aanwezig. De bedoeling was de planten via draden verder te laten groeien naar de nok van de kas maar ik heb me bedacht. Kouseband groeit namelijk niet uit zichzelf schuin omhoog (ze zijn geprogrammeerd om verticaal te groeien) dus dat laatste stukje zou ik de planten moeten leiden. Allemaal extra werk op een laddertje en dat voor een beetje extra plant. Ik heb besloten om zodra het glas van het dak bereikt wordt hun toppen (groeipunt) te verwijderen. Ik verwacht dat daardoor ook de groei van de zijranken gestimuleerd wordt wat denk ik zelfs meer effect op de totale oogst zal hebben dan een extra stukje plant richting nok. De eerste zijranken groeien. Uit zichzelf doen ze geen moeite om te klimmen dus die moeten geholpen of aangebonden worden. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 8 juni8 Jun De planten worden ook best breed zie ik. Ik wil ze volgend jaar tegen een smalle muur van ± 50 cm laten groeien, tenminste stokken ervoor met ruimte. Dat houdt dan in, dat ik 2 stokken kan plaatsen denk ik? @Frans
Geplaatst: 16 juni16 Jun Mijn kasje heeft schuine kanten en 2 van de 4 kousebandplanten die ik heb raken nu ook het dak (ongeveer een meter hoog is het daar), en die groeien nu schuin omhoog via een touwtje. Ze hebben daarbij inderdaad wat hulp nodig 16 juni16 Jun aangepast door driepinter autocorrectie was een beetje overijverig en ging mijn woordkeuze onnodig verbeteren
Geplaatst: 16 juni16 Jun Die ziet er goed uit!Mijn kouseband vindt het duidelijk niet leuk buiten.Niet dat hij er slecht uitziet, maar hij groeit gewoon niet.Toch is dit een redelijk warme, beschutte plaats op het zuiden.Misschien gaat het beter, nu het wat warmer gaat worden, ik wacht het maar af.Aan de linkerkant staat Neckar Königin, die groeit sinds kort en rechts staat Cosse Violette, die ging vanaf het begin (ruim drie weken geleden) een spurt nam.Ik vind het wel boeiend om te zien welke bonen het goed doen en welke er minder snel zijn.Dat helpt wel bij de besluitvorming voor volgend jaar.😁
Geplaatst: 16 juni16 Jun Mijn kousenband planten staan buiten in de volle grond en tot op heden is dat nog geen groot succes ( wat deels ook wel te verwachten was). Weinig groei in de planten sinds dat ze in de volle grond staan. Hoop dat de hoge temperatuur zorgt dat ze toch nog wat gaan doen.
Geplaatst: 18 juni18 Jun Mijn kousenband planten zijn de dupe van het bonenmozaiekvirus geworden. Ze gaan er vanmiddag uit. Ik baal als een stekker. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 18 juni18 Jun 14 uren geleden, Tanja65 zei:Mijn kousenband planten zijn de dupe van het bonenmozaiekvirus geworden. Je bent niet de enige Tanja. Mijn planten in de vollegrond werden vrijwel zeker besmet via de luizen waar ze in het begin zoveel last van hadden. Tegen beter weten in heb ik ze nog een tijdje laten staan maar inmiddels zijn ze geruimd. Ik heb een aantal nieuwe potjes ingezaaid waarvan de plantjes nu boven de grond beginnen te komen. Ze komen op dezelfde plek te staan als de oude omdat ik geen zin heb die stellage nog te gaan verplaatsen. Wél vervang ik voor ik ga planten de grond rondom de palen/stokken nog door grond afkomstig van een ander plekje in de tuin.In de kas gaat het daarentegen uitstekend. Er ontwikkelen zich veel zijranken en ook zijn er al aardig wat peulen. Ze groeien razendsnel maar dat is kouseband eigen als het 'klimaat' een beetje mee zit.De koplopers. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 20 juni20 Jun Het gezegde 'groeien als kool' is eigenlijk achterhaald en zou 'groeien als kouseband' moeten luiden. Overdag heersen er dan ook tropische temperaturen in de kas en de nachten zijn warm. Per stok (3 planten) slurpen ze iedere dag in 2 gietbeurten dan ook 10 liter water op waar ik af en toe wat vloeibare plantenmest met sporenelementen van de Lidl in doe. Bovendien had ik de grond voor het planten verrijkt met wat koemestkorrels en dat wordt allemaal zeer gewaardeerd voor zover je die uitdrukking bij een plant kunt gebruiken.De eerste oogst van in totaal 206 gram is binnen. Gisteren 5 peulen en de rest vandaag. Er zijn peulen bij die nog wel tot morgen hadden kunnen blijven hangen maar ik oogst ze liever te vroeg dan ook maar even te laat. Vanaf nu zal er regelmatig geoogst gaan worden.Hier de plantjes van de 'nieuwe lichting' voor de buitenteelt die overigens niet allemaal gebruikt gaan worden want daarvoor zijn het er teveel. Ik verwacht dat ze na het weekend gereed zijn om de vollegrond in te gaan. Ze treffen het want voor kouseband zijn de weersvooruitzichten uitstekend. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 21 juni21 Jun Op 18-6-2025 om 23:28, Frans zei:Je bent niet de enige Tanja. Mijn planten in de vollegrond werden vrijwel zeker besmet via de luizen waar ze in het begin zoveel last van hadden. Tegen beter weten in heb ik ze nog een tijdje laten staan maar inmiddels zijn ze geruimd. Mijn kousenbandplantjes in de kas groeien op zich lekker, alleen... Ze zitten onder de luis zag ik eergisteren. Van een medetuinder had ik een beetje spul met neemolie in een sprayflesje gekregen, om te behandelen, en ik heb nu ook een flesje van dat spul besteld. Ik hoop niet het doorzet, of dat het ook zal leiden tot mozaiekvirus of andere narigheid waardoor ik de planten vroegtijdig moet ruimenVanmorgen zag ik dat de goudsbloemen in de kas ook onder zitten🤔
Geplaatst: 22 juni22 Jun Wees gerust mensen. Ik ben niet van plan iedere dag een update te geven van de hoeveelheid kouseband die ik geoogst heb want dat zou vervelend worden. Wél ga ik natuurlijk het totale gewicht bijhouden en dat vermeld ik later nog wel eens. Met deze update wil ik nu nog even laten zien hoe idioot snel kouseband kan groeien wanneer de omstandigheden gunstig zijn.Links het schaaltje met de oogst van 2 dagen geleden plus de 5 peulen van de dag er voor. Ik had het in de koelkast bewaard en de inhoud is vanavond verorberd. Lekker! Rechts ervan zie je de oogst van vandaag die ik ga invriezen. Alles is nu nog afkomstig van 5 stokken (15 planten). De 2 x 3 planten die als laatste aan de andere kant van het pad werden gezet zijn wat minder ver.Ook nog even de nieuwe plantjes voor de buitenteelt laten zien. Ik verwacht dat hun wortels overmorgen de potjes zodanig doorgroeid zullen hebben dat ze de vollegrond in kunnen. Per potje staan er 4 of 5 plantjes dus deze keer komen er wat meer plantjes per stok/paal te staan. Ik had voor de zekerheid meer potjes ingezaaid dan nodig dus 3 potjes blijven over. Ze worden nog even aan gehouden als reserve. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 22 juni22 Jun Complimenten voor de oogst Frans!Ik heb 2 jaar de teelt buiten geprobeerd, (omdat mijn kas altijd uit elkaar klapt van de tomatenplanten en er niks meer bij past) maar beide jaren was dat een flop! Ik ben er vrij van overtuigd dat kousenband echt een kas nodig heeft voor succes ;) proof me wrong!! 22 juni22 Jun aangepast door Beukwood
Geplaatst: 22 juni22 Jun Leuk om je oogst te zien! Mijn plantjes staan buiten en zijn een cm of 30 hoog. Plan was dat ze in de kas kwamen, maar die was ineens vol met tomaten en pe/pa. Ik hoop dat het buiten wat wordt, het weer werkt momenteel best mee.
Geplaatst: 23 juni23 Jun De kouseband hier vond het warme weer duidelijk prettig.Ze beginnen te klimmen.
Geplaatst: 25 juni25 Jun Sinds vanmiddag staat er weer kouseband in de vollegrond. Een teelt die voor mij een stuk interessanter is dan de teelt in kas waar succes vrijwel gegarandeerd is.Gelijk maar even aangeven hoeveel tot nu toe de opbrengst in de kas is. 20-06 206 gram22-06 355 gram24-06 300 gram25-06 322 gram -----Totaal 1183 gram -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 30 juni30 Jun Op 16-6-2025 om 19:04, Rookie zei:Ik vind het wel boeiend om te zien welke bonen het goed doen en welke er minder snel zijn.Dat helpt wel bij de besluitvorming voor volgend jaar.😁Ja, ik heb dit jaar ook verschillende klimbonen. Ik zie echt wel verschil in welke beter groeit vanaf het begin en welke nu pas beginnen met groeien. Die laatste valt af voor volgend jaar.
Geplaatst: 2 juli2 Jul De oogst van de afgelopen 3 dagen. In totaal 1270 gram die in stukken wordt gesneden, geblancheerd en daarna in porties ingevroren.De totale oogst sinds de eerste peulen op 20 juni bedraagt nu 3749 gram en het zal nog wel een tijdje doorgaan. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 3 juli3 Jul Geweldige oogst weer Frans ! Bij mij wil het nog niet erg lukken. Althans de plantjes groeien wel gestaag omhoog, en ze hebben de nok van de kas ruimschoots bereikt maar ik zie nog geen 1 kousenbandje verschijnen. Ik heb weliswaar een andere soort ( de surinaamse variant zeg maar), maar het is waarschijnlijk ook een kwestie van gebrek aan groene vingers bij mij. En wellicht moet ik die fles met vloeibare plantenvoeding vaker pakken, dat schiet er vaak in bij mij
Geplaatst: 3 juli3 Jul Ik heb kousenband 2 keer buiten een kas geprobeerd en het is beide keren mislukt. Ik zeg er wel bij, het kan aan van alles gelegen hebben, niet alleen aan het weer. Ik had al ergens gelezen dat het warmte en zon minnende planten zijn en dat volle grondsteelt in nederland wisselende resultaten geeft. De eerste keer werden de planten wel groot maar kwam de vruchtzetting erg laat op gang, waardoor er welgeteld, jawel, 1 kouseband peul vanaf kwam. De tweede keer werden de planten niet zo groot en hebben de fase van vruchtzetting nooit bereikt. Als ik me goed herinner was het toen ook een regenachtige zomer.
Geplaatst: Zondag om 21:294 d Vanmorgen leek het nog een beetje jungle.Vanmiddag 4 stokken geruimd i.v.m. een luizenplaag. Dit vooral gedaan vanwege de paprikaplanten die nog luisvrij zijn. De planten kregen in toenemende mate last van luis. Een plaag die beneden begon maar zich langzaam naar boven uitbreidde met de hulp van een nest mieren dat gedeeltelijk onder het fundament van de kas zit. Ter bestrijding van de luizen (misschien werkt het ook tegen mieren) had ik neemolie besteld maar dat spul komt helaas te laat.Vervellingshuidjes. Los gelaten door de luizen die aan de onderkant van de bladeren erboven zitten.De laatste plant in de rij is nagenoeg luisvrij en daaraan laat ik alvast een paar peulen t.b.v. zaadwinning afrijpen. Het totale gewicht van de voor consumptie geoogste peulen bedraagt overigens tot nu toe 5982 gram. Het hoogtepunt van de oogst is (was) al enkele dagen voorbij en de dagelijkse opbrengst begon af te nemen.De op 25 juni in de volle grond gezette planten zijn aan hun klim begonnen. Frappant hoeveel hun bladeren lijken op de bladeren van het rijtje sperziebonen dat ernaast staat. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: Zondag om 22:134 d Dus als je een kas hebt, zou je ook kunnen overwegen om 2 keer te zaaien met een tussenpoos van 1-2 maanden? Om een optimale oogst te kunnen krijgen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Maandag om 14:583 d Daar kun je wel eens gelijk in hebben @acpronk en met het op een later tijdstip uitzetten van nieuwe planten doe je eigenlijk hetzelfde. Ik had nog 3 potjes met reserve planten staan voor de buitenteelt. Het komt nu goed uit dat ik ze nog niet had weggegooid. Het is normaal niet verstandig om dezelfde soort planten vlak na elkaar op hetzelfde stukje grond te zetten maar de stokken staan er nu eenmaal. Wél is een gedeelte van de grond rondom de stokken vervangen door andere grond. Aan twee palen zijn 5 planten gezet en aan de derde 3. De vierde paal blijft leeg. Ik durfde de potjes met 5 planten niet te splitsen omdat ik bang was teveel schade aan te richten aan het wortelstelsel. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.