Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mini-Quiz paddenstoelen


Stan

Aanbevolen berichten

Ik wil met deze mini-Quiz de (algemene)kennis over paddenstoelen iets proberen te vergroten bij de forumleden die dat leuk vinden. Ik wil de Hunters vragen om als zij willen antwoorden dat naar mij via pb te doen en de mini-Quiz voor de niet "kenners" te laten zeker daar mijn eerste foto die ik plaats voor verzamelaars en (amateur)mycologen zo makkelijk is en anders de lol er in een uur al af is. Ik weet nog niet wat ik als prijsje in ga zetten maar, denk aan wel aan b.v. een sporenprint of wat ander kweek materiaal.

 

De vraag is dan ook van welke paddenstoel is dit ? En is deze paddenstoel eetbaar ?

09012014381470801389733513.jpg

Het is niet mijn mooiste foto

Edit : wil je niet aan de paddenstoelen kweek gaan beginnen als je zou hebben gewonnen ? Ik kan ook wel wat groente zaden als prijsje geven dan.

aangepast door Gast

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erny, ik kan me er wat bij voorstellen dat je dat denkt(i.v.m. het inktzwarte). En ik moet ook nog wel even aangeven dat de inktzwammen echt niet zo giftig zijn hoor maar, alcohol van dagen ervoor(dan zit het nog in je bloed) tot dagen na het eten zijn de meeste inktzwammen zeer giftig(dan beland je echt in het ziekenhuis)geen aanraders dus. Dus wil je er wel wat mee ? niet zo even gaan uitproberen maar altijd even met een kenner mee(of aan na gaan vragen e.d.) Ook komt daar nog om de hoek kijken dat als ze niet vers zijn(binnen 30 tot 60 min. na plukken gebruiken) en je kookt of bakt ze je dus een pan"inkt hebt"

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jizkaha, nee het is geen Aardappelbovist(is idd giftig) en ook geen stuifzwam(welke jong als het vlees nog wit is wel eetbaar zijn maar, net als bij de inktzwammen laat e.e.a wel even nakijken door een kenner e.d.)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yuras, je hebt het juist. De zwarte op wortels lijkende zwamdraad de rhizomorfen(beschrijven we hier vaak als dropveters(in het Engels Shoe strings) is het makkelijkste herkenningspunt van de Honingzwam. Wat ik enkel mis ? eetbaar ja/nee. De Honingzwam is eetbaar mits 15 minuten gekookt of gebakken. Leuke weetjes zijn : A, Een merkwaardige en onbegrepen eigenschap is dat het mycelium een zwak licht verspreidt dat s'nachts zichtbaar is in het donker. Dat licht wordt sterker wanneer de zwam verstoord wordt. (Shimomura (1992) was opgevallen dat het licht sterker wordt naarmate de honingzwam meer massa heeft). B, De grootte van schimmels kan sterk verschillen: er bestaan microscopisch kleine soorten maar ook soorten die gigantische afmetingen kunnen krijgen. Een honingzwam (Armillaria ostoyae) in de Amerikaanse staat Oregon is naar schatting 2400 jaar oud en heeft een ondergronds mycelium met een omvang van 890 hectare. Daarmee is deze schimmel het grootste organisme ter wereld. Ook in het Engadin in Zwitserland is een schimmel met een grote omvang bekend. Hier is de schimmel ongeveer duizend jaar oud en ongeveer 800 meter lang en 500 meter breed.

 

Ik zal je straks even een pb sturen Yuras betreft het prijsje.

 

Edit : Yuras je hebt een pb.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor eenieder die het weten wil.(o.a. De greet) Wat de prijs is ? daar ben ik met Yuras nog over aan het pb-en. Als e.e.a bekent is laat ik het weten.

En ik zal vanavond een nieuwe ronde starten met een nieuwe foto.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu hier dan en nieuwe foto met de vraag ? Wat is dit ? En wat is de naam van deze rare-snuiter ?RaraWie-BenIk36641389820538.JPG

De prijs is ook nu : wat broed van een eetbare paddenstoel en wil je echt niets met paddenstoelen dan ga ik proberen je te helpen aan iets als stek/zaden e.d. van wat je in je moestuin zou willen hebben. Dat kan ook inhouden dat dat er dus niet is/komt en dan moet ik nog maar eens zien wat het dan wel gaat worden. Het moet wel leuk blijven voor mij ook

Het kan ook zo zijn dat hij/zij die het nu goed heeft zelf niets wil of zoekt maar, er een ander blij mee zou willen maken en dat mag natuurlijk ook.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erny, jij bent de 2de winnaar.(je hebt een pb-tje.)

Het is idd de Pruikzwam of beter onder de Latijnse naam bekend : Pom pom blanc. Deze zwam kwam vroeger voor in Nederland en is nu uiterst zeldzaam en staat op de rodelijst en is dus echt zwaar verboden te plukken als je deze wel ziet staan. Deze worden gekweekt om zijn heerlijke licht nootachtige smaak en goede structuur. Maar het is geen goedkope paddestoel. En ook bij de aanschaf van een kweekkit vallen deze paddenstoel toch wel in de categorie voor gevorderden.

Het is niet enkel om te eten een pracht maar, zeker ook de groei van deze paddenstoel is prachtig om te zien. Ik heb jammer genoeg in de tijd dat ik deze paddenstoelen had op deze foto na er nooit meer een foto van gemaakt

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...